مهمترین توانایی‌های یک برنامه نویس فرانت اند که نظر هر کارفرمایی را جلب می‌کند!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/29
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
برنامه نویس فرانت اند

با دیجیتالی شدن اغلب کسب و کارهای امروزی، فناوری و امکانات فراوانی نیز به جهت سهولت استفاده از این روش، رشد و توسعه یافته است. از جمله قابلیت‌ها یا ابزارهایی که در تجارت‌های آنلاین حال حاضر نقشی پرکاربرد دارند، نرم‌افزار‌ها هستند که به واسطه زبان‌های برنامه نویسی برای طراحی فضای وب مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع مختلفی از زبان برنامه نویسی وجود دارد که هر کدام اهمیت ویژه‌ای برای محیط یک وب سایت خواهند داشت. افراد فعال در این حوزه نیز این امکان برایشان فراهم است که همه به صورت تخصصی یکی از آن‌ها را فرا گیرند. برنامه نویس فرانت اند نیز از جمله اشخاصی شناخته می‌شود که به این زبان‌ها تسلط دارد.

در این مقاله ما نیز قصد داریم که برنامه نویسی فرانت اند را به صورت دقیق و اختصاصی مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهیم و در نتیجه شرح وظایف برنامه نویس فرانت اند را برای شما با جزئیات کامل توصیف کنیم. مسلم است که برای هر شخصی که به عنوان برنامه نویس فرانت اند فعالیت می‌کند یا هر کارفرمایی که تمایل دارد این نیروی متخصص را استخدام کند، مهم است که درباره نکات حقوقی و قانونی این توافق نامه اطلاع داشته باشند و به خوبی از این مساله آگاه باشند که باید چه تعهداتی را بپذیرند. اگر کسب اطلاع از نکات حقوقی و قانونی قرارداد میان برنامه نویس و کارفرما علاقه‌مند هستید، به شما پیشنهاد می‌کنم که حتما مقاله قرارداد استخدام برنامه نویس (روی لینک بزنید) را مطالعه کنید.

علاوه براین، پیشنهاد می‌کنیم که فریلنسرها و برنامه نویسان مستقلی که به صورت پروژه‌ای فعالیت می‌کنند، حتما مقاله قرارداد برنامه نویسی نرم افزار را نیز مطالعه کنند. در ادامه این مقاله، نکاتی درباره این حرفه را بازگو می‌کنیم که در روند فعالیت حرفه‌ای و میزان درآمدزایی شما موثر خواهند بود.

برنامه نویسی فرانت اند چیست؟

بخشی از سایت که در واقع برای کاربران قابل مشاهده است را فرانت اند می‌گویند. به عبارت دیگر، فرانت اند به مواردی نظیر گرافیک‌ها، تصاویر، متن‌ها، صداها و به طور کلی هر چیز قابل درک و مشاهده برای کاربر اطلاق می‌شود که برنامه نویس از طریق کد‌های مخصوصی آن‌ها را برای فضای وب تعریف کرده است. فرانت اند شامل دو بخش طراحی و توسعه رابط کاربر خواهد بود.

در قسمت طراحی، برنامه نویس با استفاده از نرم‌ افزارهای گرافیکی همچون فیگما، فتوشاپ، ادوبی و غیره فضای ظاهری سایت را طراحی می‌کند اما در بخش رابط کاربر، از طریق کدهای مربوطه، مواردی را که کاربر باید به آن دسترسی داشته باشد (تصاویر، صداها، محتواها و غیره) ظاهر سازی می‌کند. به همین دلیل، این قسمت را در فرانت اند، کلاینت ساید یا سمت کاربر می‌گویند. بنابراین یک کاربر وقتی به فضای سایتی وارد می‌شود بدون اینکه کدهای مربوطه را ببیند اطلاعات موجود در سایت را مشاهده و درک می‌کند.

به چه کسی برنامه نویس فرانت اند می‌گویند؟

کلیه اطلاعات ظاهری یا به بیانی ساده‌تر فضای قابل مشاهده یک سایت توسط کد نویس فرانت اند یا کلاینت طراحی می‌شود. به این صورت که شخص مذکور با بهره‌ گیری از زبان‌های مخصوص، المان و ساختارهای مورد نیاز محیط یک وب را تدوین می‌کند. بنابراین کلیه محتواهای ظاهری نظیر جدول‌ها، صفحات، ساختارهای متنی، تصویری و غیره هر وب سایتی توسط کد نویس فرانت اند نوشته می‌شود. البته کسانی که قصد دارند در این حرفه شاغل شوند باید به صورت مستمر دانش و اطلاعات خود را به روز کنند چرا که این حوزه همواره در حال تحول و توسعه است.

انواع زبان‌های برنامه نویسی که برنامه نویس فرانت اند باید بداند!

اغلب طراحان سایت با زبان‌هایی همچون جاوا، css ،HTML و موارد دیگر کار می‌کنند که هر کدام از این زبان‌ها از قابلیتی ویژه برخوردار هستند. برای مثال، کد نویس فرانت اند از جاوا اسکریپت برای ارائه طراحی‌های سخت و پیچیده استفاده می‌کند. در حالیکه HTML جهت طراحی و چیدمان محتواهای کلی وب به کار می‌رود و همچنین از css نیز برای قالب بندی محتواها بهره‌ گیری می‌شود. البته در صورت نیاز ممکن است از زبان‌های دیگری مانند پایتون، پی اچ پی و روبی نیز استفاده گردد.

برنامه نویس فرانت اند باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشد؟

با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد قطعا به این آگاهی کلی دست یافته‌اید که کد نویسی کلاینت یا فرانت اند، نقش حائز اهمیتی در بازدهی و همچنین توسعه یک وب دارد. بنابراین می‌توان گفت که افراد شاغل در این زمینه باید دانش و مهارت‌های قابل توجهی داشته باشند چرا که اگر فضای ظاهری و قابل مشاهده یک سایت برای کاربران آن مطلوب و حرفه‌ای نباشد، قطعا آن کسب و کار پیشرفتی سودمند و رضایت بخش نخواهد داشت. از این رو از جمله قابلیت‌هایی که برای یک برنامه نویس کلاینت بسیار لازم و ضروری است را می‌توان موارد زیر برشمرد:

  1. تسلط کامل به زبان‌های مورد نیاز این حرفه نظیر اسکریپت، جاوا و غیره؛
  2. شناخت و آشنایی با اصول و قواعد واکنش گرا؛
  3. توانایی کار با فریمورک‌ها و کتابخانه‌های فرانت اند؛
  4. مهارت در کار با نرم‌ افزارهای گرافیکی همچون ادوبی و فتوشاپ؛
  5. خلاقیت و نوآوری در طراحی فضای وب؛
  6. شناخت قواعد و اصول سئو؛
  7. قادر به مدیریت زمان و حل مسائل پیچیده؛
  8. دارای روابط عمومی بالا مخصوصا در برخورد با همکاران؛
  9. توانایی شناخت و نیازهای کاربران و انجام طراحی‌های متناسب.

تحصیلات و آموزش‌های مورد نیاز یک برنامه نویس فرانت اند

افرادی که به عنوان برنامه نویس فرانت اند شاغل هستند معمولا باید دارای حداقل مدرک کارشناسی در زمینه‌‌های مرتبط باشند. همچنین از آنجا که این حرفه از جمله مشاغل فنی محسوب می‌شود، از این رو لازم است شاغلین آن فارغ از دانش‌های تخصصی، به مهارت‌هایی که ممکن است در محیط‌های کاری با توجه به مقررات و موازین آن‌ها متفاوت باشد نیز تسلط کامل داشته باشند. علاوه بر این، این شغل برای افرادی مناسب است که نسبت به دانش‌های نرم‌ افزاری و فنی سیستم‌‌های وب درک و علاقه زیادی داشته باشند.

شرح وظایف برنامه نویس فرانت اند

بنابر آنچه در پاراگراف‌های قبل ارائه شد، می‌توان شرح وظایف برنامه نویس فرانت اند را انجام تمام اقدامات مربوط به ظاهر سازی محیط قابل دسترس کاربران از طریق نرم‌ افزارها و زبان‌هایی دانست که به آن‌‌ها تسلط کامل دارد. در واقع، یک توسعه دهنده وب، متناسب با فعالیت‌های شرکت مورد نظر، وظیفه دارد طرح‌های کاربردی و مفیدی برای سایت آن شرکت ارائه دهد. در ادامه برخی از مسئولیت‌های یک کد نویس کلاینت را به صورت خلاصه شرح خواهیم داد و به صورت تیتروار به دیگر وظایف برنامه نویس فرانت اند می‌پردازیم.

از دیگر مسئولیت‌های متخصصان این حرفه

  1. طراحی موثر فضای در دسترس کاربران با استفاده از زبان‌های مربوطه؛
  2. ارائه دادن طرح‌های مورد نظر متناسب با نیاز مخاطبان؛
  3. افزایش تعامل بهینه کاربران با سایت در تمام جست و جوگرها؛
  4. از دیگر وظایف برنامه نویس فرانت اند ، طراحی رابط برای وب و همچنین طراحی وب برای نسخه موبایل است؛
  5. تعامل و مشارکت با تیم کارشناس سئو جهت انتخاب مناسب؛
  6. تحلیل و ارزیابی عملکرد وب و در صورت نیاز، برطرف کردن اشکالات موجود نیز یکی دیگر از وظایف برنامه نویس فرانت اند محسوب می‌شود.

نحوه فعالیت و کار یک برنامه نویس فرانت اند

اغلب فعالیت برنامه نوبسان مخصوصا افراد حوزه کلاینت، در دفتر کار مورد نظر به صورت تمام وقت است و در اصل، به صورت مستمر از طریق زبان‌های مربوطه کد گذاری‌های لازم را برای ظاهر کردن محتواهای قابل مشاهده سایت انجام می‌دهند. این مساله به این دلیل است که شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف تمایل دارند یک متخصص حرفه‌ای در این حوزه داشته باشند تا بتوانند در مواقع مختلف، انجام امور مرتبط با حرفه برنامه نویس را به او بسپارند. در این شرایط، اغلب میان کارفرما و برنامه نویس فرانت اند یک قرارداد استخدام امضا می‌شود.

از طرف دیگر، بنابر شرایط کاری، این امکان نیز وجود دارد که برنامه نویس با کارفرما، قرارداد پیمانکاری تک نفره داشته باشد و به صورت پروژه‌ای فعالیت کند. این شیوه از توافق، برای برنامه نویسانی که به صورت فریلنسری فعالیت می‌کنند، بسیار کارآمد و مناسب است.

میزان حقوق و درآمد در این حرفه

شغل برنامه نویسی مخصوصا در زمان حاضر از جمله مشاغل پر درآمد شناخته می‌شود و از این رو افراد فعال در این زمینه در صورتی که از قابلیت، توانایی، رزومه کاری و همچنین دانش تخصصی این رشته برخوردار باشند می‌توانند علاوه بر جایگاه شغلی مطلوب، به درآمد قابل توجهی نیز دست پیدا کنند. با این اوصاف اگر بخواهیم به طور کلی درآمد این قشر اشاره کنیم می‌توان گفت کمترین حقوق دریافتی یک برنامه نویس حداقل دستمزد سال مطابق با قانون کار است و حداکثر آن با توافق طرفین مشخص می‌‌شود. ضمن اینکه باید در نظر داشته باشید که این شغل روز به روز در حال رشد و توسعه است.

خدمات حقوقی مناسب برای شما

افرادی که در حوزه کد نویسی و طراحی برنامه برای وب سایت‌ها مشغول به کار هستند، با فرا گرفتن دانش و مهارت‌‌های لازم این حرفه، ‌می‌توانند به موفقیت‌‌‌‌‌‌های دلخواه خود برسند. به شاغلین این حرفه پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه انتخابی کارآمد و رضایت بخش داشته باشند، در وهله اول، دانش مرتبط با شغل خود را توسعه دهند و همواره اطلاعات به روز داشته باشند. ضمن اینکه آگاهی از نکات حقوقی این شغل می‌تواند در نحوه فعالیت و کار شما تاثیر قابل توجهی بگذارد. به همین جهت، پیشنهاد می‌کنیم که برای دریافت اطلاعات کاربردی‌تر، درخواستتان را در بخش خدمات مشاوره حقوقی تلفنی با تیم حقوقی رکلا، ثبت کنید. همینطور در رکلا این امکان برای شما فراهم است که از خدمات دیگری همچون درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی نیز بهره‌مند شوید.

در این مقاله تلاش کردیم به تمام نکات، مهارت‌های ضروری، تعهدات و مهمترین ملاک‌های انتخاب یک برنامه نویس فرانت اند حرفه‌ای اشاره کنیم. این ویژگی‌ها اغلب مواردی هستند که توجه به آن‌ها، موقعیت شغلی خوبی را برای شما ایجاد خواهد کرد. اگر تجربه مشابه‌ای در خصوص گزینش و موافقت کسب پروژه دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. علاوه براین، در بخش نظرات، پاسخگوی سوالات شما نیز خواهیم بود.

قرارداد طراحی نرم افزار

توافق در خصوص شرایط انجام شدن پروژه طراحی نرم افزار را با امضای این قرارداد، مکتوب کنید. برای تهیه قرارداد روی تصویر بزنید.

نمونه قرارداد طراحی نرم افزار
دانلود نمونه قرارداد طراحی نرم افزار

قرارداد استخدام برنامه نویس

با امضای این نمونه قرارداد، یک برنامه نویس استخدام کنید. برای تهیه آن، روی لینک بزنید.

نمونه قرارداد استخدام برنامه نویس
دانلود نمونه قرارداد استخدام برنامه نویس
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات