انواع روش‌های قانونی برای تنظیم قرارداد فارکس

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/03/02
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فارکس

امروزه بازارهای مالی متعدد و متنوعی در جهان ایجاد شده است که قابلیت سودآوری بالایی دارند. هم اکنون بازار فارکس ، بزرگترین بازار مالی جهان است. به صورتی که روزانه هزاران تیلیارد دلار از طریق بازار فارکس جا به ‌جا می‌شود. فارکس یک بازار مالی نامتمرکز دو طرفه است که در آن ارزهای مختلف، مورد تبادل و معامله قرار می‌گیرند. در بازار فارکس، کالاهایی مانند طلا و نفت نیز مورد معامله قرار می‌گیرند. در بازار مالی فارکس تنها زمانی امکان دستیابی به سود وجود دارد که با شیوه سبدگردانی آن آشنایی داشته باشید. اگر می‌خواهید وارد بازار مالی فارکس شوید و در عین حال، با ترفندهای سبدگردانی آن آشنایی ندارید، می‌توانید با تنظیم نمونه قرارداد فارکس ، سبدگردانی سرمایه‌ خودتان را به اشخاصی بسپارید که با روش‌های سبدگردانی در بازار مالی فارکس آشنا هستند.

پس از تنظیم قرارداد سبدگردانی فارکس ، شما در بازار مالی فارکس سرمایه گذاری می‌کنید اما سبدگردانی سرمایه‌ متعلق به شما را سبدگردان انجام می‌دهد. سبدگردان در سودی که از سرمایه گذاری در بازار فارکس به دست می‌آورید با شما شریک است. میزان مشخصی از سود شما در بازار فارکس به سبدگردان تعلق پیدا می‌کند. سهم سبدگردان از سود شما می‌تواند به صورت درصدی یا پورسانتی تعیین شود.

برای نوشتن نمونه قرارداد فارکس مطابق با کدام قوانین عمل کنیم؟

نمونه قرارداد فارکس یک عمل حقوقی دو جانبه است که به وسیله توافق میان سرمایه گذار و سبدگردان ایجاد می‌شود. عقد مضاربه از نظر ماهیت و موضوع، شباهت بسیار زیادی به قرارداد میان سبدگردان و سرمایه گذار دارد.

مطابق با ماده 546 قانون مدنی، قرارداد عقد مضاربه به وسیله توافق میان سرمایه گذار و مضارب تحقق پیدا می‌کند. به این صورت که مضارب با سرمایه متعلق به سرمایه گذار کار و تجارت می‌کند و سرمایه گذار در سودی که مضارب به دست می‌آورد با او شریک است. معمولاً در قرارداد مضاربه، مضارب بازگشت اصل سرمایه به سرمایه گذار را تضمین می‌کند. قرارداد سبدگردانی فارکس می‌تواند به صورت قرارداد مضاربه تنظیم شود زیرا در قراردادهای فارکس، سرمایه گذار، سرمایه مورد نیاز برای سبدگردانی در بازار مالی فارکس را در اختیار سبدگردان قرار می‌دهد و سبدگردان نیز به عنوان مضارب با سرمایه متعلق به سرمایه گذار در بازار فارکس سبدگردانی و معامله می‌کند. سود حاصل از سبدگردانی در بازار فارکس میان مضارب و سرمایه گذار تقسیم می‌شود.

سهم سبدگردان و سرمایه گذار در سود حاصل از سبدگردانی در بازار مالی فارکس می‌تواند به صورت درصدی یا مشاع تعیین شود. برای مثال، سبدگردان و سرمایه گذار توافق می‌کنند که 40 درصد از سود حاصل از سبدگردانی متعلق به سبدگردان و 60 درصد آن نیز متعلق به سرمایه گذار باشد. سهم سبدگردان و مضارب به صورت مشاع نیز تعیین می‌شود. برای مثال، سرمایه گذار و مضارب توافق می‌کنند که یک دوم سود حاصل از سبدگردانی متعلق به مضارب و یک دوم آن نیز متعلق به سرمایه گذار باشد. سبدگردان و مضارب در هنگام تنظیم قرارداد مضاربه سبدگردانی باید مواد 546 الی 560 قانون مدنی را مد نظر خودشان قرار بدهند.

برای نوشتن نمونه قرارداد فارکس مطابق با عقد مشارکت چگونه عمل کنیم؟

مشارکت نیز یکی دیگر از قراردادهایی است که شباهت بسیار زیادی با قرارداد سبدگردانی دارد. قرارداد مشارکت مدنی به وسیله درهم آمیختن و مخلوط کردن سرمایه‌های نقدی و غیر نقدی متعلق به دو یا چند شریک تحقق پیدا می‌کند. شرکا در قرارداد مشارکت به نسبت آورده خود در سودی که حاصل می‌شود شریک هستند.

سبدگردانی بازار فارکس می‌تواند به صورت قرارداد شراکت کاری بین دو نفر نیز تنظیم شود. شرکای نمونه قرارداد فارکس سرمایه گذار و سبدگردان هستند. در قرارداد سبدگردانی، سرمایه نقد یا غیر نقد سرمایه گذار، آورده او محسوب می‌شود. آورده سبدگردان نیز دانش، مهارت، معاملات و فعالیت‌های مالی او است که در راستای کسب سود در بازار مالی فارکس انجام می‌دهد.

سبدگردان و سرمایه گذار در هنگام تنظیم قرارداد مشارکت مربوط به سبدگردانی در بازار فارکس باید به قواعد و شرایط قرارداد مشارکت که در مواد 581 الی 588 قانون مدنی بیان شده است نیز توجه کنند.

پیش‌تر مقاله‌ای با عنوان قرارداد مضاربه مشارکت در مجله حقوقی رکلا منتشر شده است که به بررسی تفاوت قرارداد مشارکت و مضاربه می‌پردازد. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را حتما مطالعه کنید. علاوه براین، در مقاله قرارداد مضاربه بورس ، در رابطه با استفاده از مضاربه در بورس توضیح داده‌ایم که می‌تواند شباهت‌هایی با قرارداد مد نظر شما داشته باشد. به طور کلی مطالعه این مقاله‌ها برای شما کاربردی خواهد بود. به همین دلیل آن‌ها پیشنهاد می‌دهیم.

در نمونه قرارداد فارکس اگر سرمایه گذار یا طرف مقابل از ادامه همکاری منصرف شود، تکلیف چیست؟

قراردادها در قانون مدنی به دو نوع لازم و جایز تقسیم می‌شوند.

قراردادهای لازم بعد امضا و ایجاد، قابل انحلال نیستند. راهکار قانونی انحلال قراردادهای لازم، فسخ آن‌ها است. فسخ قراردادهای لازم نیز تنها در مواردی امکان پذیر خواهد بود که قانون گذار صراحتاً فسخ قراردادهای لازم را اجازه داده باشد.

قراردادهای جایز بر خلاف قراردادهای لازم بعد از امضا و ایجاد به وسیله اراده هر یک از طرفین آن‌ها قابل انحلال هستند.

در قانون مدنی، اصل بر لازم بودن تمام قراردادها گذاشته شده است و تنها قراردادهایی جایز شمرده می‌شوند که قانونگذار صراحتاً بر جایز بودن آن‌ها تاکید کرده است.

مشارکت و مضاربه نیز از جمله قراردادهایی هستند که قانون گذار صراحتاً بر جایز بودن آن‌ها تاکید کرده است. بنابراین:

قرارداد مضاربه سبدگردانی بازار فارکس جایز است و به اراده سرمایه گذار و سبدگردان منحل می‌شود.

قرارداد مشارکت سبدگردانی بازار فارکس نیز جایز است و به اراده سرمایه گذار و سبدگردان منحل خواهد شد.

نکته: سبدگردان و سرمایه گذار می‌توانند به وسیله تنظیم یک قرارداد شفاهی لازم، حق فسخ قرارداد مشارکت سبدگردانی را از خودشان ساقط کنند. حق فسخ قرارداد مضاربه سبدگردانی نیز می‌تواند به وسیله تنظیم یک قرارداد شفاهی لازم ساقط شود.

آیا حتما این قرارداد را باید در دفترخانه، رسمی کنیم؟

همانطور که در مطالب بالا نیز توضیح دادیم، نمونه قرارداد فارکس به صورت مشارکت یا مضاربه تنظیم می‌شود.

قرارداد مضاربه سبدگردانی به وسیله توافق میان سبدگردان و سرمایه گذار تحقق پیدا می‌کند. توافق میان سرمایه گذار و سبدگردان نیز به وسیله اعلام اراده آن‌ها انجام می‌شود. اعلام اراده سرمایه گذار و سبدگردان می‌تواند به صورت شفاهی یا به صورت مکتوب باشد. قرارداد مکتوب مضاربه سبدگردانی فارکس توسط سرمایه گذار و سبدگردان تنظیم و امضا خواهد شد و سند عادی این قرارداد محسوب می‌شود. سند رسمی قرارداد مضاربه سبدگردانی نیز در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و امضا خواهد شد.

سند عادی قرارداد مضاربه سبدگردانی نیز مانند سند رسمی آن، اعتبار و نفوذ قانونی دارد. تنها تفاوت آن‌ها در این است که سند عادی تنها در رابطه میان سبدگردان و سرمایه گذار موثر و قابل استناد است اما به سند رسمی این قرارداد در مقابل اشخاص دیگری غیر از سبدگردان و سرمایه گذار نیز می‌توان استناد کرد.

قررارداد مشارکت سبدگردانی نیز به وسیله توافق و اراداه شرکا تحقق پیدا می‌کند. سرمایه گذار و سبدگردان شرکای این قرارداد هستند و با اعلام اراده خود این قرارداد را امضا و ایجاد می‌کنند. اعلام اراده سبدگردان و سرمایه گذار می‌تواند به صورت شفاهی یا کتبی انجام شود. به قرارداد مکتوب مشارکت سبدگردانی، شراکت نامه سبدگردانی نیز می‌گویند. شراکت نامه عادی سبدگردانی نیز توسط شرکا تنظیم و امضا می‌شود. در مقابل شراکت نامه رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و امضا خواهد شد.

شراکت نامه عادی در رابطه میان سبدگردان و سرمایه گذار موثر است. سبدگردان و سرمایه گذار در هنگام بروز اختلاف، می‌توانند به وسیله استناد به شراکت نامه عادی ادعای خودشان را به اثبات برسانند.

بنابراین از نظر قانونی الزامی به تنظیم نمونه قرارداد فارکس در دفترخانه نیست.

آیا می‌توانم از سبدگردان تضمینی بگیرم؟

نمونه قرارداد فارکس به صورت قرارداد مشارکت یا مضاربه تحقق پیدا می‌کند.

در قرارداد مضاربه سبدگردانی، سرمایه گذار در هنگام تنظیم و امضای قرارداد سبدگردانی فارکس می‌تواند از سرمایه گذار تضمین مناسبی بگیرد. این تضمین در راستای ضمانت حسن انجام تعهدات و بازگشت اصل سرمایه از سبدگردان گرفته می‌شود.

در قرارداد مشارکت فارکس نیز سرمایه گذار می‌تواند در راستای حسن انجام تعهدات از سبدگردان تضمین بگیرد.

اگر طرف مقابل در برگشت دادن اصل سرمایه خُلف وعده کرد راه حل چیست؟ آیا این قرارداد جوابگو است؟

در صورتی که سبدگردان از بازگشت اصل سرمایه به سرمایه گذار خودداری کند، دو حالت قابل تصور است:

سرمایه گذار در هنگام تنظیم قرارداد از سبدگردان تضمین گرفته است: در این حالت، سرمایه گذار می‌تواند تضمینی گه از سبدگردان گرفته است را به اجرا بگذارد.

اعطا کننده سرمایه در هنگام تنظیم و امضای نمونه قرارداد فارکس از سبدگردان تضمین نگرفته است: در این حالت، سرمایه گذار می‌تواند علیه سبدگردان نزد مراجع قضایی طرح دعوا و شکایت کند.

سرمایه گذار برای اقامه دعوا علیه سبدگردان باید به یکی از شعبه‌های دادگاه حقوقی یا شورای حل اختلاف محل اقامت سبدگردان یا محل تنظیم قرارداد مراجعه و با تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی علیه او (سبدگردان) اقامه دعوا کند.

اگر سرمایه گذار معتقد باشد که سبدگردان از او کلاهبرداری کرده یا مرتکب خیانت در امانت شده است باید به دادگاه کیفری 2 و دادسرای مرتبط با آن مراجعه و با تنظیم شکوایه بر علیه سبدگردان طرح شکایت کند.

نمونه قرارداد فارکس را در چند نسخه تنظیم کنیم؟

نمونه قرارداد فارکس معمولا به صورت مضاربه یا مشارکت تنظیم می‌شود. بنابراین تعیین تعداد نسخه‌های قرارداد مضاربه سبدگردانی فارکس به توافق میان سرمایه گذار و سبدگردان بستگی دارد و می‌تواند در یک یا چند نسخه تنظیم شود اما برای جلوگیری از جعل و تحریف قرارداد بهتر است که آن را در دو نسخه تنظیم کنید و هر نسخه نزد یکی از طرفین باشد.

تعداد نسخه‌های شراکت نامه فارکس نیز به توافق میان سرمایه گذار و سبدگردان بستگی دارد اما به طور معمول در دو نسخه تنظیم خواهد شد. علاوه بر دو نسخه‌ای که در اختیار طرفین قرار می‌گیرد، می‌توانید یک نسخه دیگر را نیز آماده کنید و به یک شخص معتمد بسپارید.

پیشنهاد می‌کنیم

ورود به بازارهای مالی اقدامی ریسک پذیر است. به همین دلیل لازم است که هر نوع معامله‌، توافق یا همکاری در خصوص آن، با دقت نظر زیادی انجام شود. تنظیم قرارداد اختصاصی راهکاری است که روابط میان طرفین را به شیوه صحیحی مدیریت می‌کند. علاوه براین، می‌توانید پیش از تنظیم قرارداد، با ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ، در رابطه با توافقی که انجام می‌دهید با یک مشاور حقوقی مجرب گفتگو کنید.

قرارداد مضاربه (سرمایه از یکی، کار از دیگری)

اگر برای فعالیت در فارکس، در قالب یک قرارداد مضاربه با یکدیگر توافق کرده‌اید، می‌توانید از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد مضاربه
دانلود نمونه قرارداد مضاربه

قرارداد مشارکت مدنی (شراکت نامه)

اگر توافق شما برای همکاری در بازار فارکس، به صورت یک شراکت مدنی است، می‌توانید از این فرم خام قرارداد مشارکت مطابق با شرایط خاص خود استفاده کنید.

نمونه قرارداد مشارکت مدنی
دانلود نمونه قرارداد مشارکت مدنی
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
مهدی حقیقت
thumb_up_alt
با سلام. در تنظیم نوع قرارداد فی مابین سرمایه گذار و سرمایه پذیر در بازار فارکس میتوان نوع قرارداد را به این شکل تنظیم کرد که سرمایه پذیر پس از یکسال، اصل مبلغ سرمایه و سودی معادل سرمایه به سرمایه گذار تحویل دهد؟
13:53
08 مرداد 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
به هیچ عنوان با چنین توافقی موافق نیستیم. تعیین مبلغ دقیق سود، روابط و قرارداد شما را به معاملات و همکاری ربوی نزدیک می‌کند و ممکن است از نظر شرعی و قانونی با مشکلات بعدی رو به رو شوید. تاکید بر میزان سود به صورت مبلغ ثابت اشتباه است. اما می‌توانید درصدی از سود حاصل از عملیات مشروع را به عنوان حصه یا سهم سرمایه گذار در نظر بگیرید.
17:51
09 مرداد 1402