قرارداد فروش گل و ارکان اصلی آن چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/28
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش گل

گُل‌ها از کالاهایی هستند که علاقه‌مندان بسیار زیادی دارند. تنوع زیاد و ویژگی‌های منحصر به فرد هر گل، باعث می‌شود که گل‌ها برای موارد خاصی مورد استفاده قرار بگیرند. علاوه براین، گل‌ها با فرهنگ و آداب رسوم مردم جهان ارتباط نزدیکی دارند. به این صورت که مردم هر اجتماع، از گل‌هایی که در منطقه جغرافیایی آن‌ها روییده می‌شود، برای مراسم‌های خاص استفاده می‌کنند. همانطور که ملاحظه می‌کنید، دلایل بسیار زیادی برای استفاده از گل وجود دارد و این کالا، یکی از پر درخواست‌ترین کالاهایی است که هر روزه خرید و فروش می‌شود. قرارداد فروش گل ، یک قرارداد است که می‌توانید برای معاملات خرید و فروش گل از آن بهره ببرید.

نمونه قرارداد خرید گل و گیاه ، یک قرارداد کاربردی برای اشخاصی است که تمایل دارند میزان زیادی از انواع گل‌های مختلف را معامله کنند. این نوع قرارداد بیشتر در مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که میزان خرید و تعداد گل‌ها زیاد باشد. زیرا گل‌هایی با تعداد کم، با پرداخت مبلغ معامله، در مغازه‌های گلفروشی در سطح شهر معامله می‌شود. البته در مواقعی نیز که گل مورد نظر شما یک گل بسیار ارزشمند، کمیاب و قیمتی باشد، می‌توانید از قرارداد فروش گل استفاده کنید. در این مواقع، در قرارداد به سالم بودن گل نیز اشاره می‌شود و از فروشنده درخواست می‌کنند که سالم بودن گل را ضمانت کند. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد فروش کالا و قرارداد خرید کالا است. شما می‌توانید برای خرید و فروش گل‌های زینتی، آپارتمانی و انواع دیگر گل‌ها، از این قرارداد استفاده کنید.

قرارداد فروش گل چگونه قراردادی است؟

نمونه قرارداد خرید گل و گیاه ، یک قرارداد کاربردی به منظور معامله گل است. این قرارداد، مطابق با قانون مدنی و باب بیع تهیه و تنظیم می‌شود. براساس قرارداد فروش گل ، تعداد مشخصی گل، از جانب فروشنده به خریدار فروخته می‌شود. خریدار بابت در اختیار گرفتن این میزان از گل، ملزم است که ثمن قرارداد را پرداخت کند. ثمن قرارداد، در واقع همان مبلغی خواهد بود که قرار است در ازای گل‌ها به فروشنده پرداخت شود.

این معامله میان دو طرف انجام می‌گیرد که یکی از آن‌ها مالکیت گل‌ها را به عهده دارد و طرف دیگر، شخصی است که تمایل دارد تعدادی گل را خریداری کند. همانطور که توضیح دادیم، این قرارداد مطابق با قانون مدنی تنظیم خواهد شد، بنابراین، از قواعد این قانون در خصوص عقد بیع ، تبعیت می‌کند. عقد بیع، در واقع عقدی است که درباره معامله و خرید و فروش صحبت می‌کند. در قانون مدنی، قواعدی برای استفاده از این قرارداد مطرح شده است که لازم است که در تنظیم این نوع قرارداد، به آن قواعد توجه داشته باشیم. قرارداد بیع ، قراردادی است که در آن، یک شخص مالی را در ازای دریافت پول، به شخص دیگر تملیک و واگذاری می‌کند. براساس این قرارداد، خریدار بعد از پرداخت مبلغ مورد نظر، مالکیت گل‌ها را به عهده می‌گیرد و گل‌ها در اختیار او خواهند بود.

ارکان قرارداد فروش گل

برای انجام شدن نمونه قرارداد خرید گل و گیاه ، لازم است که ارکان این قرارداد عملی شود. به منظور انجام یک معامله بیع، لازم است که 4 رکن اصلی این قرارداد، حضور داشته باشند. ابتدا باید متعاملین به انجام این معامله رضایت داشته باشند. یعنی اینکه خریدار و فروشنده با رضایت شخصی برای انجام معامله، حاضر باشند. در ادامه، لازم است که مساله ایجاب و قبول مطرح شود. ایجاب و قبول به این معنی است که خریدار باید اعلام کند که تمایل دارد میزانی گل را از مالک آن‌ها، خریداری کند. در مقابل، مالک نیز باید بپذیرد و اصطلاحا عمل قبول را  انجام دهد. در این صورت، امکان انجام معامله فروش گل وجود خواهد داشت.

رکن بعدی و از مهمترین عوامل در انجام معامله خرید و فروش، ثمن است. همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، لازم است که در ازای گل‌ها، مبلغی پرداخت شود. این مبلغ، ثمن قرارداد نامیده می‌شود. ثمن قرارداد، مهمترین و اصلی‌ترین رکنی است که باعث شکل گیری این معامله می‌شود زیرا بدون ثمن، عملا خرید و فروشی انجام نگرفته است.

و رکن آخر این قرارداد، مبیع است. مبیع همان مالی است که قرار است معامله شود. مبیع در قرارداد فروش گل ، گل‌هایی است که به جهت فروش، به خریداران تحویل داده می‌شود. این گل‌ها براساس توافقات ابتدایی میان طرفین، باید دارای شرایطی باشند. در مجموع با حضور و رعایت تمام این ارکان، قرارداد فروش گل انجام می‌شود.

آیا این قرارداد لازم است؟

قرارداد فروش گل یک قرارداد لازم است. لازم بودن این قرارداد، یعنی اینکه طرفین بعد از انجام معامله فروش گل، نمی‌توانند از فروش گل پشیمان شوند یا آن را فسخ کنند. البته اختیاراتی برای عقد بیع در نظر گرفته شده است. برای مثال، اگر مشخص شود که گل‌ها معیوب و خراب هستند یا اینکه گل‌ها به مبلغی بیش‌تر یا کم‌تر از ارزش واقعی آن‌ها فروخته شده‌اند، طرفین معامله می‌توانند فسخ قرارداد را درخواست کنند. علاوه براین، طرفین می‌توانند برای فسخ قرارداد، شروطی را در نظر بگیرند که در صورت بروز آن شرایط، امکان فسخ برای آن‌ها وجود داشته باشد.

قرارداد فروش گل ، علاوه بر لازم بودن، یک عقد معوض و رضایی است. معوض بودن به این معنی است که برای انجام شدن این معامله، لازم است که عوض گل‌ها پرداخت شود.از طرف دیگر، رضایی بودن قرارداد نیز به این معنی است که این معامله صرفا با ایجاب و قبول و رضایت طرفین انجام می‌شود و برای آن تشریفات خاصی مدنظر نیست.

نحوه نوشتن!

برای نوشتن قرارداد ، لازم است که ابتدا خریدار و فروشنده در خصوص معامله مورد نظر گفتگو کنند و سپس نتیجه را در متن قرارداد به ثبت برسانند. علاوه بر توافق طرفین، آشنایی و آگاهی از قواعد و قوانین مربوط به عقد بیع، بسیار مهم خواهد بود. برای نوشتن نمونه قرارداد خرید گل و گیاه ، ابتدا لازم است که طرفین قرارداد معرفی شوند. این اشخاص با القابی مانند خریدار و فروشنده معین خواهند شد. در این بخش از قرارداد، اطلاعات و مشخصات هویتی آن‌ها به همراه شماره تماس و آدرس دقیق منزل نوشته می‌شود.

در ادامه، لازم است که به صورت دقیق درباره نوع گل‌ها، تعداد آن‌ها و دیگر موارد مهم، در متن قرارداد بنویسید .این موارد در بخش موضوع قرارداد نوشته می‌شود. علاوه براین، شما می‌توانید در متن قرارداد به مشخصات دقیقی از گل‌های مورد نظرتان اشاره کنید. بعد از نوشتن موضوع قرارداد، لازم است که در بخش‌های بعدی درباره مبلغ قرارداد، نحوه پرداخت آن و شروط و تعهدات دیگر، توضیحاتی بیان شود. با ذکر تمام این موارد در متن قرارداد، امکان بروز اختلاف یا مشکلات به میزان زیادی کاسته می‌شود و طرفین به واسطه یک قرارداد نظام مند با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

تعیین مبلغ قرارداد و شرایط پرداخت آن

بدون استثنا در هر قرارداد فروش گل ، بخشی از محتوای متن قرارداد به بیان میزان دقیق مبلغ قرارداد اختصاص پیدا می‌کند. در این ماده از قرارداد، مبلغ مجموع گل‌هایی که معامله می‌شوند، نوشته خواهد شد. علاوه براین، شما می‌توانید جزئیاتی از مبلغ هر نوع گل و مبلغ هر شاخه گل به تنهایی را در قراردادتان شرح دهید و سپس درباره مجموع سفارش مشتری توضیح دهید. بعد از آنکه به صورت دقیق میزان بها قرارداد را مشخص کردید، حالا نوبت آن است که شرایط پرداخت را نیز توضیح دهید. برای مثال پرداخت بهای معامله می‌تواند به صورت نقدی، اقساطی یا به واسطه صدور چک باشد.

پیشنهاد ما

قرارداد فروش گل یک معامله بسیار کاربردی است که به تعدد انجام می‌شود. بسیاری از مغازه‌های گلفروشی، گل‌های مورد نیاز خود را با استفاده از این قرارداد تهیه می‌کنند. برای انجام صحیح این معامله، لازم است که درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید. خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، امکان گفتگو با یک مشاور حقوقی را برای شما فراهم می‌کند تا معامله مورد نظرتان را به بهترین شیوه انجام دهید. علاوه براین، می‌توانید تنظیم قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

قرارداد فروش اقساطی کالا

اگر برای معامله به صورت اقساطی توافق کرده‌اید، این نمونه قرارداد می‌تواند برای شما مناسب باشد.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد فروش کالا (نقدی)

این نمونه قرارداد برای معامله کالا به صورت نقدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات