قرارداد شارژ کپسول آتش نشانی را بشناسیم!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/05
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شارژ کپسول آتش نشانی

زمانی که به مراکز درمانی وارد می‌شوید، احتمالا مشاهده کرده‌اید که در آن مکان و فواصل مشخص، کپسول‌های قرمز رنگی قرار گرفته‌اند. از این کپسول‌ها نه فقط در بیمارستان و مراکز درمانی بلکه در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها استفاده می‌شود. کپسول‌های آتش نشانی یا کپسول‌های خاموش کننده آتش، کپسول‌هایی هستند که به مرور زمان اهمیت و لزوم استفاده از آن‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفت. این کپسول‌های خاموش کننده آتش، به واقع در زمان آتش سوزی‌های کوچک، بسیار کاربردی خواهند بود. در مواقعی شاهد این مساله بودیم که استفاده از این کپسول‌ها، باعث شده است که از بروز یک فاجعه آتش سوزی بزرگ جلوگیری شود و جان و مال اشخاص بسیار زیادی، ایمن بماند. نمونه قرارداد شارژ کپسول آتش نشانی ، یک قرارداد کاربردی است که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با افزایش آگاهی عمومی و لزوم در اختیار داشتن امکانات و تجهیزات ایمنی، کپسول‌های آتش نشانی نیز بسیار محبوب شدند. امروزه میزان استفاده از این کپسول‌ها به اندازه‌ای رسیده است که شما در اکثر مراکز، سازمان‌ها، کارگاه‌ها، مکان‌هایی که در آن کسب و کاری جریان دارد و حتی در خودروهای عمومی یا شخصی، تعداد زیادی از این کپسول‌های آتش نشانی را خواهید دید. علاوه بر فرهنگ سازی ارزشمندی که در خصوص لزوم تهیه و استفاده از این کپسول انجام شده است، مساله مهم دیگر، شیوه استفاده و نگهداری آن‌ها است. از موارد مهمی که باید به آن اشاره کنیم، این مساله است که کپسول‌ها باید به صورت سالانه مجدد شارژ شوند. در ادامه این مطلب به صورت خاص، درباره نمونه قرارداد شارژ کپسول آتش نشانی صحبت می‌کنیم.

نمونه قرارداد شارژ کپسول آتش نشانی چگونه قراردادی است؟

نمونه قرارداد شارژ کپسول آتش نشانی ، قراردادی است که میان صاحبان کپسول آتش نشانی و واحدهای صنفی که خدمات شارژ کپسول آتش نشانی را ارائه می‌دهند، تهیه و تنظیم می‌شود. در این قرارداد، یک طرف شخص حقیقی است که به طور معمول صاحب کسب و کار یا به نوعی مالک کپسول آتش نشانی است. طرف مقابل نیز مراکزی هستند که زیر نظر اتحادیه صنف لوازم ایمنی، آتش نشانی و علائم نیروهای مسلح فعالیت می‌کنند.

در هنگام نوشتن قرارداد ، مشخص می‌شود که مالک کپسول آتش نشانی، در چه بازه زمانی نیازمند دریافت خدمات شارژ کپسول آتش نشانی است. در مقابل، شرکت ارائه دهنده خدمات نیز متعهد می‌شود که در فواصل زمانی مشخص شده، برای رسیدگی، نظارت، بررسی، رفع نواقص و شارژ مجدد کپسول‌ها مراجعه کند.

روابط طرفین به شرایط آن‌ها بستگی دارد. ممکن است شخصی تمایل داشته باشد که به صورت مستقیم به این مراکز مراجعه کند یا اینکه یک شرکت باشد و بخواهد که خدمات شارژ کپسول‌ها در محل شرکت او انجام شود. در مجموع، طرفین می‌توانند با شرایط مختلفی با یکدیگر همکاری کنند و چیزی که مسلم است، در این رابطه کاری، اولویت با توافق طرفین خواهد بود.

با چه مراکزی قرارداد شارژ کپسول آتش نشانی تنظیم کنیم؟

توضیح دادیم که برای استفاده از کپسول‌های آتش نشانی، نیاز دارید که در زمینه حفاظت، نگهداری، سرویس و شارژ کپسول، خدمات دریافت کنید. در ادامه گفتیم که برای دریافت منظم این خدمات، می‌توانید از قرارداد شارژ کپسول آتش نشانی استفاده کنید. اگر برای اولین بار است که در این زمینه نیاز به دریافت خدمات دارید، احتمالا برای شما سوال باشد که بهترین مرکزی که می‌توانید با او همکاری کنید و قرارداد امضا کنید، کدام مرکز است؟ از کجا باید مطمئن باشید که شرکت ارائه دهنده خدمات شارژ کپسول آتش نشانی، با رعایت تمام نکات ایمنی فعالیت می‌کند و برای شما مناسب خواهد بود؟

در پاسخ به این سوال، ابتدا لازم است که به اتحادیه صنف لوازم ایمنی، آتش نشانی و علائم نیروهای مسلح اشاره کنیم و درباره آن توضیح دهیم. این اتحادیه در سال 1330، با فعالیت در حوزه کلاه ایمنی شروع به کار کرده است. در ادامه و در سال 1388 فعالیت خود را در زمینه شارژ و فروش انواع خاموش کننده‌ها به خصوص کپسول‌های آتش نشانی، گسترش می‌دهد. تمام مراکز، موسسات، شرکت‌ها یا هر واحد صنفی دیگر که تمایل داشته باشد در زمینه لوازم ایمنی، آتش نشانی و علائم نیروهای مسلح فعالیت کند، ملزم است که از قوانین این اتحادیه پیروی کند. بنابراین، شما می‌توانید به راحتی از مراکزی که عضو این اتحادیه هستند خدمات دریافت کنید.

بدون شک، واحدهای صنفی که عضو اتحادیه هستند، مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرند و ملزم خواهند بود که استانداردهای تعیین شده را رعایت کنند. همچنین در صورت بروز هرگونه تخلف یا خطا، می‌توانید به اتحادیه آن‌ها شکایت کنید. بنابراین، با خیال آسوده، می‌توانید با این مراکز، قرارداد شارژ کپسول آتش نشانی امضا کنید.

قرارداد شارژ کپسول آتش نشانی از دیدگاه قانون

قرارداد شارژ کپسول آتش نشانی را می‌توانیم یکی از مصادیق قرارداد پیمانکاری در نظر بگیریم. اگرچه ماهیت و محتوای این قرارداد بیشتر در زمینه دریافت خدمات و پشتیبانی است اما تعهدات و شروطی که برای اجرای موضوع این قرارداد انجام می‌شود، در گروه قراردادهای پیمانی نیز قرار می‌گیرد.

به طور کلی، قراردادهای خصوصی میان اشخاص با استناد به ماده 10 و 190 قانون مدنی تنظیم و اجرا می‌شوند. ماده ده قانون مدنی ، برای تنظیم نمونه قرارداد شارژ کپسول آتش نشانی ، به شما آزادی عمل می‌دهد. این ماده اینطور بیان می‌کند که شما می‌توانید با توافق یکدیگر، قراردادهایی مطابق با شرایط و شروط مد نظر خودتان تنظیم کنید. براساس ماده 10 قانون مدنی، شرط اصلی در تنظیم انواع قرارداد، این است که قانون به درستی رعایت شود و تمام شروط مندرج در قرارداد، قانونی باشند. برای مثال شما با استناد به اصل آزادی قراردادهای خصوصی در ماده 10، نمی‌توانید قرارداد ربا تنظیم کنید. زیرا ربا جرم است و برای آن مجازات تعیین کرده‌اند.

با این حال، شما می‌توانید به راحتی با استفاده از ماده 10، یک قرارداد در خصوص دریافت خدمات شارژ کپسول تنظیم کنید. علاوه بر این ماده، مساله صحت قرارداد و معتبر بودن آن نیز دارای اهمیت است. ماده 190 قانون مدنی به این مساله می‌پردازد و برای آن، شروطی بیان می‌کند. با رعایت این شروط، مطمئن خواهید بود که قرارداد شما، از نگاه قانون صحیح و معتبر است.

شروط ماده 190 قانون مدنی

برای اطمینان از صحت نمونه قرارداد شارژ کپسول آتش نشانی ، لازم است که از شروط ماده 190 قانون مدنی آگاه باشید و آن را رعایت کنید. در ادامه درباره این شروط توضیح خواهیم داد:

  1. شخص متقاضی و شرکت ارائه دهنده خدمات شارژ کپسول آتش نشانی، باید به انجام این قرارداد رضایت داشته باشند و با قصد و هدف یکسان این قرارداد را امضا کنند؛
  2. طرف معامله و قرارداد شما باید اهلیت داشته باشد. یعنی اینکه باید صلاحیت قانونی برای حضور در قرارداد و امضای آن را داشته باشد. برای مثال، سفیه یا مجنون نباشد؛
  3. موضوع قرارداد شارژ کپسول آتش نشانی ، یک موضوع مشخص و معین است. بنابراین، اصل صحت و لزوم قراردادها در این خصوص رعایت شده است. دقت کنید که موضوع حتما باید مشخص باشد. برای مثال اگر موضوع شما صرفا عبارت دریافت خدمات بود، یک موضوع مجهول و مبهم به نظر می‌رسید. در عنوان و در بخش موضوع قرارداد، باید به دقت نوشته شود که چه خدماتی دریافت می‌کنید یا اینکه به واسطه این قرارداد، چه اموری انجام می‌شوند؛
  4. مساله مهم دیگر این است که موضوع قرارداد شما باید مشروع باشد؛

در نهایت با رعایت تمام این موارد، قرارداد صحیح و معتبر خواهد بود و می‌توانید از آن استفاده کنید.

محتوای متن قرارداد

زمانی که برای نوشتن قرارداد اقدام می‌کنید، لازم است که درباره شرایط خاص طرفین و اصول عام و قانونی قرارداد نویسی اطلاعات دقیقی داشته باشید. آشنایی به مسائل حقوقی و قانونی و آگاهی از مهمترین دغدغه‌های طرفین قرارداد ، به شما کمک می‌کند که قرارداد مناسبی را تهیه و تنظیم کنید و با امضای یک قرارداد نظامند با یکدیگر همکاری داشته باشید.

محتوای متن نمونه قرارداد شارژ کپسول آتش نشانی ، حاوی اطلاعات و مشخصات هویتی طرفین قرارداد است. در ابتدای قرارداد، طرفین با توجه به این مساله که شخص حقیقی یا شخص حقوقی هستند، با بیان اطلاعات و مشخصاتی که هویت آن‌ها را مشخص می‌کند، معرفی می‌شوند.

در ادامه نگارش متن این قرارداد نیز، موضوع قرارداد، بازه زمانی تعهد و همکاری، مبلغ قرارداد یا حق الزحمه دریافت خدمات، شروط و تعهدات خاص طرفین، مکان ارائه خدمات، ضمانت‌ها و سایر موارد مهم دیگر، نوشته می‌شوند. تعیین این شروط باعث خواهند شد که طرفین به صورت هدفمند‌تری با یکدیگر همکاری کنند و احتمال بروز اختلاف و مشکل میان آن‌ها، کاسته شود.

مدت قرارداد

به نظر شما برای چه مدتی به دریافت خدمات شارژ کپسول آتش نشانی نیاز خواهید داشت یا اینکه تمایل دارید که تا چه زمانی با این شرکت قرارداد داشته باشید؟

شما می‌توانید در متن قرارداد به این مساله اشاره کنید که قرارداد شما تا چه زمانی اعتبار خواهد داشت و چه زمانی به پایان می‌رسد. به طور معمول برای امکان افزایش تعرفه‌های جدید و در نظر گرفتن شروط مهم دیگر، نمونه قرارداد شارژ کپسول آتش نشانی به صورت ماهانه تنظیم می‌شود.

علاوه بر مدت کلی قرارداد، شما می‌توانید مشخص کنید که در چه فواصل زمانی نیاز به دریافت خدمات دارید. برای مثال ممکن است شما تعیین کنید که هر 3  ماه یکبار تمام خاموش کننده‌های سازمان شما و به خصوص کپسول آتش نشانی شما بررسی و نظارت شود و در صورت نیاز، شارژ شود.

پیشنهاد ما

بدون شک تنظیم و نوشتن هر قرارداد، نیازمند آگاهی از روش اصولی تنظیم قرارداد ، مسائل حقوقی و قانونی مرتبط و آشنایی با محتوای قراردادها است. تیم حقوقی رکلا، با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، امکانی ایجاد کرده است که همه اقشار بتوانند در سریع‌ترین زمان، به پاسخ سوالات خود دسترسی داشته باشند. ما در کنار شما هستیم.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات