قرارداد سیستم اعلام حریق و جزئیات مهم آن را بهتر بشناسید + نمونه قرارداد

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/17
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد سیستم اعلام حریق

ساختمان‌ها فارغ از اینکه تجاری یا مسکونی باشند، ساکنین زیادی دارند. مساله مهم در ساختمان سازی، فراهم کردن شرایطی است که امنیت ساکنین ساختمان را حفظ کند. ساکنین و اشخاصی که به هر طریقی از این ساختمان‌های بزرگ بهره می‌برند، باید در امنیت باشند و تا حد امکان از انواع خطرات محفوظ بمانند. حوادثی مانند زلزله و آتش سوزی از جمله حوادثی هستند که می‌توانیم تا حدودی اثرات مخرب آن‌ها را کنترل کنیم و برای کنترل این گونه حوادث، تمهیداتی در نظر بگیریم. قرارداد سیستم اعلام حریق ، یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است. این قرارداد برای اجرای عملیات نصب تجهیزات اعلام حریق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

احتمال وقوع حریق در ساختمان‌ها بسیار زیاد است و در صورت وقوع حریق، خسارات زیادی برای ساختمان به جای می‌گذارد. در ساختمان‌های بزرگی که ساکنین متعددی دارند، وقوع حریق، خطرات جانی و مالی بسیاری خواهد شد. این خطرات، هم ساکنان ساختمان و هم ساختمان‌های مجاور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود به منظور پیشگیری از آتش سوزی یا حتی برای اطلاع سریع از این حادثه، در ساختمان‌ها از سیستم‌های اعلام حریق استفاده شود.

سیستم اعلام حریق، مجموعه ابزاری است که در لحظات ابتدایی وقوع حادثه، آتش سوزی را اعلام می‌کند. این سیستم به مراکز مرتبط اطلاع می‌دهد و با آن‌ها تماس می‌گیرد. علاوه بر آن، با استفاده از آژیر، ساکنان را از بروز آتش سوزی آگاه می‌کند و در موارد خاصی نیز به اطفاء حریق می‌پردازد. نمونه قرارداد نصب اعلام حریق ، قراردادی است که به وسیله آن نصب سیستم به نصاب سپرده می‌شود.

چرا نمونه قرارداد سیستم اعلام حریق مهم است؟

اهمیت نمونه قرارداد نصب سیستم اعلام حریق ، به کاربرد و استفاده از آن مربوط می‌شود. نصب این سیستم، ساختمان را از خطر آتش سوزی ایمن می‌کند. با نصب سیستم اعلام حریق، از این مساله مطمئن خواهید بود که اگر آتش سوزی هم پیش بیاید، شما به زودی از حادثه مطلع می‌شوید و می‌توانید به شیوه مناسب اقدام کنید. از طرف دیگر با استفاده از سیستم اعلام حریق، از جان و سلامت ساکنین ساختمان محافظت می‌شود.

از طرف دیگر به دلیل حساسیت بسیار زیاد، این سیستم باید توسط متخصصان نصب شود. متخصصان اشخاصی هستند که به خوبی این سیستم را می‌شناسند و می‌توانند آن را به روش صحیحی نصب کنند تا کمترین ضریب خطا را داشته باشد. نصب سیستم اعلام حریق بسیار مهم است. زیرا بعد از نصب، ساکنین به آن اطمینان می‌کنند و توقع دارند که در زمان بحران، آن‌ها را آگاه کند. بنابراین هرگونه خطا یا اشکال در کار این سیستم، نتایج ناگواری به جای می‌گذارد.

در متن نمونه قرارداد نصب سیستم اعلام حریق ، اطلاعات دقیقی از ساختمان، بخش‌های مختلفی که دستگاه و ابزار در آن‌ مکان نصب خواهد شد، تعداد طبقات، شرایط منطقه مسکونی یا تجاری و مشخصات دیگر نوشته می‌شود. علاوه براین، مشخصات کاملی از شرکت یا شخص نصاب نیز در متن قرارداد بیان می‌شود. به این طریق، مشخص می‌شود که مسئولیت تعهدات مذکور در قرارداد نصب اعلام حریق به عهده چه اشخاصی خواهد بود.

تعمیر و نگهداری سیستم اعلام حریق

بعد از آنکه نمونه قرارداد سیستم اعلام حریق تنظیم شود و به واسطه آن، نصاب سیستم را نصب کند، سیستم اعلام حریق شما آماده خواهد بود و شما می‌توانید از آن استفاده کنید. نکته مهم این است که این سیستم برای همیشه آماده به کار نمی‌ماند. لازم است که به صورت دوره‌ای مورد بازبینی قرار بگیرد که اگر ایرادی داشته باشد، آن را تعمیر کنند.

این مسئولیت توسط شرکت یا شخص نصاب انجام خواهد شد یا اینکه می‌توانید به صورت دوره‌ای از نصاب‌های متفاوتی برای سرویس و بررسی سیستم اعلام حریق، کمک بگیرید. نکته مهم این است که اگر تمایل دارید وظیفه سرویس و نگهداری سیستم اعلام حریق را به نصاب اولیه بسپارید، لازم است که در متن قرارداد او نیز به این مساله اشاره کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید برای این همکاری از نمونه قرارداد سرویس و نگهداری سیستم اعلام حریق نیز استفاده کنید.

می‌توانید نمونه قرارداد نگهداری سیستم اعلام حریق را به صورت یک قرارداد پیمانکاری تنظیم کنید و در متن آن، تاریخ‌های دقیق هر سرویس را در نظر بگیرید. علاوه بر این، می‌توانید در متن قرارداد، به حق الزحمه هر دوره سرویس اشاره کنید و مبلغی را برای آن بنویسید.

قرارداد اعلام حریق چگونه قراردادی است؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، نمونه قرارداد اعلام و اطفا حریق ، یک قرارداد پیمانکاری است. در این قرارداد، مسئولیت نصب، سرویس و نگهداری از سیستم به عهده پیمانکار خواهد بود. در مقابل، کارفرما متعهد می‌شود که در ازای انجام کار، مبلغی را به عنوان حق الزحمه به نصاب بپردازد. کارفرما در این قرارداد، معمولا همان مدیر ساختمان است. مدیر ساختمان با اعضای دیگر ساختمان گفت و گو می‌کند و بعد از توافق و هماهنگی ساکنین، از نصاب می‌خواهد که برای سرویس و بازبینی سیستم حاضر شود. مدیر ساختمان بر اساس وظایفی که به واسطه قرارداد مدیر ساختمان به او سپرده شده است، از جانب سایرین و به نمایندگی از آن‌ها، نمونه قرارداد سرویس و نگهداری سیستم اعلام حریق را امضا می‌کند.

در متن قرارداد اعلام حریق ، به مسائلی مانند میزان حق الزحمه، مدت انجام کار، تعهدات و مسئولیت‌های مرتبط با پروژه نصب سیستم اشاره می‌شود. این موارد موجب می‌شود که طرفین به خوبی از مسئولیت‌های خود آگاه باشند. زیرا بعد از امضای قرارداد ، هر دو طرف ملزم هستند که تعهداتشان را انجام دهند.

قرارداد سیستم اعلام حریق لازم یا جایز است؟

نمونه قرارداد سیستم اعلام حریق ، به شکل یک قرارداد پیمانکاری تنظیم می‌شود و به همین دلیل نیز در گروه قراردادهای لازم قرار می‌گیرد. قرارداد لازم الاجرا ، قراردادی است که طرفین ملزم هستند که برای انجام موضوع آن در قرارداد باقی بمانند. یعنی نمی‌توانند با دلایل شخصی یا به هر دلیل غیر موجهی قرارداد را فسخ کنند یا از ادامه آن منصرف شوند، مگر در مواردی که با توافق یکدیگر، شروطی برای فسخ قرارداد در نظر گرفته باشند.

لازم بودن قرارداد سیستم اعلام حریق ، نوعی تعهد و ضمانت است. طرفین این قرارداد مطمئن هستند که هریک از آن‌ها تا پایان مدت قرارداد به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

معین یا نامعین بودن قرارداد سیستم اعلام حریق

نمونه قرارداد اعلام حریق یک انواع قراردادهای نامعین محسوب می‌شود. منظور از نامعین بودن این است که این نوع قرارداد در متن قانون مدنی نام مشخصی ندارد، به صراحت معرفی نشده و درباره طریقه تنظیم آن قواعد و شروط خاصی نیز در نظر گرفته نشده است. با این حال، برای نگارش محتوای این قرارداد، باید از قواعد کلی و عمومی قانون مدنی در خصوص نگارش صحیح قرارداد پیروی کرد. بنابراین قرارداد اعلام حریق باید از قانون مدنی پیروی و از قواعد آن تبعیت کند. علاوه براین، محتوای متن و شروط این قرارداد نباید مغایر با اصول کلی قانون مدنی باشد.

پیشنهاد ما در مورد این قرارداد

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا، یک نمونه کامل از این قرارداد را تنظیم کرده است. روی تصویر پایین بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

قرارداد فروش و نصب سیستم اعلام حریق

برای تهیه سریع این نمونه قرارداد، اینجا بزنید!

نمونه قرارداد نصب سیستم اعلام حریق
دانلود نمونه قرارداد نصب سیستم اعلام حریق
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات