قرارداد مشاوره مالی و بایدهای قانونی این نوع از قراردادها!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/24
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره مالی

قرارداد مشاوره مالی ، یک قرارداد مهم است که با هدف صرفه جویی در امور مالی و بهینه سازی در سرمایه گذاری پروژ‌های کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. تامین مالی و سرمایه گذاری، از مهمترین مراحل اجرایی یک پروژه است. اگر سرمایه گذار هستید و می‌خواهید که بهترین روش سرمایه گذاری را انتخاب کنید یا اگر صاحب کسب و کار هستید و تمایل دارد که بدانید برای تامین مالی پروژه‌ها از چه راهکارهایی می‌توانید استفاده کنید، بهترین کار این است که از یک متخصص یا کارشناس امور مالی کمک بگیرید.

نمونه قرارداد با مشاور مالی ، یکی از انواع قرارداد مشاوره‌ و یک نوع قرارداد همکاری است که میان متخصص امور مالی و صاحبان سرمایه و کسب و کارها امضا می‌شود. مساله تامین مالی و سرمایه گذاری صحیح در پروژه‌ها از مهمترین بخش‌های یک کسب و کار است. پول و سرمایه، مولد و محرک تولیدات، تجارت و معاملات است اما از آن مهم‌تر انتخاب روش کارآمد استفاده از منابع مالی است.

در گذشته بیشترین سرمایه و منابع مالی در اختیار بخش دولتی بود. به این صورت که بسیاری از پروژه‌های بزرگ توسط دولت انجام می‌شد. امروزه میزان سرمایه و گردش مالی به مرحله‌ای رسیده است که قسمت زیادی از این سرمایه در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد. با گسترش انواع مختلف کسب و کارها و اهمیت سرمایه گذاری و ارزش منابع مالی، نه تنها برای پروژه‌های بزرگ، بلکه برای شروع هر سرمایه گذاری کوچک نیز نیاز به تحقیقات دقیق است. کارشناس امور مالی، شخص متخصصی است که می‌تواند در این زمینه بهترین راهنما باشد.

اهمیت و کاربرد نمونه قرارداد مشاوره ای مالی

شاید تا به حال درباره نمونه قرارداد مشاوره تامین مالی اطلاعات زیادی به شما نرسیده باشد یا اینکه ممکن است به تازگی درباره مشاور مالی مطالبی شنیده باشید. اهمیت و کاربرد مشاوره امور مالی و تامین سرمایه، از عنوان این قرارداد مشخص است. تجارت و بازرگانی دچار تحولاتی شده‌اند که هر عقل سلیم، به راحتی متوجه این مساله می‌شود که مهمترین بخش کسب و کارها، تامین مالی یا طراحی دقیق برنامه هزینه‌ها و استفاده از سرمایه است.

شما برای حضور در بازار، نیازمند تحلیل دقیق زمینه کاری مورد نظرتان هستید. به ویژه اگر تمایل داشته باشید که در بازار خارجی و بین المللی فعالیت کنید، لازم است درباره شیوه سرمایه گذاری در بازار هدف، اطلاعات دقیقی در اختیار شما باشد. رقابت بسیاری میان صاحبان کسب و کار و سرمایه داران وجود دارد. هر کدام از این اشخاص، تمایل دارند که با صرف هزینه کمتر، نتایج مثبت‌تری دریافت کنند. علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌های تولیدی و کسب و کارهای قدیمی نیز به دنبال گسترش و رشد بیشتر هستند و تمایل دارند که در بخش‌های متنوعی سرمایه گذاری کنند تا بتوانند کسب و کار خود را به شیوه هدفمند توسعه دهند.

مشاوران امور مالی، کارشناسان و متخصصانی هستند که حیطه شغلی مورد نظر شما را می‌شناسند. این مشاوران به صورت ویژه به بخش مالی کسب و کار توجه دارند. شرکت‌ها، سازمان‌ها و کارگاه‌های مختلف با شرایط متفاوتی از اطلاعات متخصصان امور مالی استفاده می‌کنند.

نمونه قرارداد مشاوره خدمات مالی چگونه قراردادی است؟

نمونه قرارداد خدمات مشاوره مالی ، قراردادی است که به واسطه آن، شرکت‌ها، سازمان‌ها و صاحبان کسب و کار می‌توانند از خدمات مشاوره مالی استفاده کنند. یک طرف این قرارداد، شخص متخصصی است که در زمینه تامین مالی، تخصص و مهارت دارد و طرف دیگر قرارداد، صاحبان کسب و کار هستند. کارشناس امور مالی با امضای نمونه قرارداد مشاور مالی متعهد می‌شود که با بررسی و بازنگری فعالیت سازمان، بهترین روش سرمایه گذاری، جذب سرمایه، برنامه ریزی هدفمند هزینه‌ها و مناسب‌ترین روش‌های سرمایه گذاری خارجی و داخلی را به صاحبان کسب و کار معرفی کند.

براساس فرم قرارداد مشاوره مالی ، مشاور در ازای انجام مسئولیت‌ها و وظایفی که به عهده دارد، مستحق دریافت حق الزحمه یا حقوق است. از طرف دیگر، کارفرما نیز ملزم می‌شود که در ازای انجام کار مشاور، حق الزحمه مناسب او را پرداخت کند. میزان حق الزحمه براساس نوع قرارداد، شرایط همکاری و توافق طرفین مشخص می‌شود. این مساله به صورت مستقیم به نوع قرارداد مشاور و صاحب سرمایه وابسته است.

انواع نمونه قرارداد مشاوره مالی

نیاز سازمان و شرایط کسب و کار شما، از مهمترین دلایل استفاده از قراردادهای مختلف است. چیزی که اهمیت دارد این است که شما با توجه به شرایطتتان و توقعی که از مشاور مالی دارید، قراردادتان را انتخاب می‌کنید. نمونه قرارداد مشاوره مالی ، هم به صورت قرارداد کار و هم به صورت قرارداد پیمانکاری تنظیم می‌شود. این قرارداد از انواع قرارداد خرید خدمات مشاوره‌ای است که در حقیقت مُسَبِبِ یک نوع همکاری میان مشاور و صاحب سرمایه است.

قرارداد مشاوره به صورت قرارداد کار

سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ، مناسبات مالی پیچیده‌ای دارند. علاوه بر این، در بخش‌های مختلف و خارج از سازمان نیز سرمایه گذاری می‌کنند. به همین دلیل به یک نیروی متخصص نیاز است که به صورت پیوسته و مداوم در سازمان حضور داشته باشد و امور مالی سازمان را پیگیری و بررسی کند. سازمان‌ها و شرکت‌ها به منظور استخدام مشاور مالی ، می‌توانند از نمونه قرارداد مشاوره مالی به صورت قرارداد استخدام یا قرارداد کار استفاده کنند. این قرارداد حتی ممکن است به صورت قرارداد کار ساعتی یا قرارداد کار موقت نیز تنظیم شود. یعنی بسته به نیاز سازمان، می‌توان از قراردادهای استخدامی برای همکاری با مشاور استفاده کرد. مسلم است که همکاری با سازمان در چهارچوب قوانین مربوط به روابط استخدامی انجام می‌شود و مشاور باید از تمام حقوق و مزایایی که قانون برای نیروی کار انسانی در نظر می‌گیرد، بهره مند باشد.

اگر طرفین قرارداد در خصوص این همکاری به مشکل یا اختلاف بخورند، مرجع حل اختلاف آن‌ها اداره کار خواهد بود.

قرارداد مشاوره به صورت پیمانکاری

اگر کسب و کار شما به نحوی است که نیازمند حضور فعال و گسترده مشاور امور مالی نیستید، بهترین گزینه برای همکاری با مشاور تامین مالی، نمونه قرارداد مشاوره‌ای به صورت پیمانکاری است. در این قرارداد، مشاور مالی می‌تواند خارج از سازمان، پرونده‌های مالی شما را بررسی کند و با توجه به خواسته شما، بهترین راهنمایی و مشاوره را ارائه دهد. پیش از تنظیم این قرارداد، طرفین با یکدیگر گفت و گو می‌کنند و با توافقاتی که صورت می‌گیرد، میزان حق الزحمه و مدت قرارداد مشخص می‌شود.

این شیوه از قرارداد، در واقع از انواع قراردادهای خدمات مشاوره‌ای است. مشاور مالی متخصص، در ازای ساعاتی که به شما مشاوره می‌دهد، حق الزحمه دریافت خواهد کرد. برای این منظور می‌توانید قرارداد مشاوره داشته باشید و این قراردادها معمولا با تبعیت از ماده ده قانون مدنی تنظیم می‌شوند. شرح موضوعاتی که درباره آن‌ها از مشاور متخصص، مشاوره می‌گیرید و چگونگی ارائه مشاوره را می‌توانید در متن قرارداد به صورت صریح و دقیق توضیح دهید. این توضیحات از بروز مشکل یا به وجود آمدن ابهام در آینده جلوگیری می‌کند.

حق بیمه قراردادهای مشاوره مالی

حق بیمه قراردادها از مسائل مهمی است که کارفرمایان بسیار به آن توجه می‌کنند. مساله بیمه تامین اجتماعی به منظور رفاه بیشتر نیروی کار انسانی در نظر گرفته شده است و به همین دلیل، این سازمان به صورت پیگیر و مستمر به پرونده‌های بیمه نظارت می‌کند. اگر شما کارفرما هستید و تمایل دارید که از نمونه قرارداد مشاوره مالی ، استفاده کنید، مناسب است که درباره شرایط حق بیمه قرارداد مشاوره مالی نیز اطلاعاتی داشته باشید.

اگر رابطه کاری شما با مشاور مالی مشمول رابطه کارگر و کارفرما باشد، یعنی اینکه شما از قرارداد کار استفاده کرده باشید، لازم است که مشاور امور مالی را نزد بیمه تامین اجتماعی، بیمه کنید. براساس قانون کار ، این وظیفه به عهده شما است. بنابراین اگر مشمول این قانون می‌شوید، بهتر است که به آن توجه کنید. در این حالت، حق بیمه کارگر و کارفرما جمعاً 30 درصد حقوق ماهیانه است.

برای شما پیشنهاد داریم

تیم حقوقی رکلا، نمونه قرارداد مشاوره مالی را تنظیم کرده و در بانک قراردادهای رکلا، قرار داده است. شما می‌توانید روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد کاربردی شوید. ضمن اینکه اگر شرایط خاصی دارید که ترجیح می‌دهید یک قرارداد اختصاصی داشته باشید، می‌توانید از سرویس خدمات تنظیم قرارداد استفاده کنید.

سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز، از دیگر خدمات حقوقی است که می‌توانید از آن بهره ببرید.

قرارداد مشاوره مالی

متن کامل این قرارداد را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد مشاوره مالی
دانلود نمونه قرارداد مشاوره مالی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات