قرارداد نگهبان کارخانه به همراه توضیحاتی درباره انواع قرارداد نگهبانی کارخانه

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/30
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نگهبان کارخانه

قرارداد نگهبان کارخانه از انواع قرارداد استخدام است. این قرارداد از جمله کاربردی‌ترین قراردادهایی است که در زمینه محافظت، حفظ امنیت و نگهبانی، میان مدیر و نگهبان تنظیم می‌شود. مسئولیت نگهبانی، مسئولیت حساسی است. مساله امنیت و حفاظت از جان و مال ساکنین یک مجموعه یا کارمندان یک واحد تجاری و حتی مراجعان آن‌ها، بسیار دارای اهمیت است. به همین دلیل، استخدام یک یا چند نگهبان، از مواردی است که در دستور کار مدیران قرار می‌گیرد.

کارخانه‌ها، از جمله مراکزی هستند که به طور معمول از یک یا چند نگهبان و به صورت شیفت‌های چرخشی روزانه و شبانه استفاده می‌کنند. کارخانه‌ها واحدهای اداری و تولیدی محسوب می‌شوند که به صورت اختصاصی در یک یا چند زمینه فعالیت می‌کنند. بدون شک، حفاظت از سرمایه‌های نقدی و انسانی این مجموعه‌ها، بسیار دارای اهمیت است. مدیران برای شروع همکاری با نگهبان انتخابی خود، نیازمند تنظیم یک قرارداد مناسب هستند. این توافق نامه، رابطه میان طرفین قرارداد را مشخص می‌کند. نمونه قرارداد نگهبان کارخانه ، قراردادی است که در این زمینه استفاده می‌شود. در ادامه مطلب درباره آن توضیح خواهیم داد.

نگهبان در قرارداد نگهبان کارخانه چه مسئولیتی دارد؟

زمانی که صحبت از استخدام نگهبان می‌شود، اینطور به نظر می‌رسد که فضای خالی یک کارخانه را به شخصی می‌سپارند که از آن محافظت کند اما در قرارداد نگهبانی کارخانه ، این مسئولیت نه تنها در ساعات خالی بودن کارخانه، بلکه در تمام ساعات انجام می‌شود. البته منظور این نیست که اگر به واسطه این قرارداد، استخدام شوید، لازم است که تمام وقت و 24 ساعته حضور داشته باشید. بدون شک، ساعات کاری شما باید مطابق با قوانین باشد.

در این قرارداد، نگهبان، مسئول رسیدگی به رفت و آمد پرسنل، اباب رجوع و مراجعه کنندگان مختلف است. علاوه براین، وظیفه دارد که اگر زمانی احساس خطر کرد، به سرعت به مسئولان مربوطه اطلاع کند. نکته مهم دیگر این است که نگهبان یک کارخانه، اولین و آخرین کسی است که با پرسنل و مراجعه کنندگان رو به رو می‌شود. بنابراین، علاوه بر رسیدگی به رفت و آمد آن‌ها، لازم است که با حسن رفتار و اخلاقی پسندیده، رفتار کند.

به دلیل شرایط حساس رسیدگی و حفظ امنیت کارخانه، نگهبان باید در تمام مدتی که حضور دارد، با دقت و توجه بسیار زیاد، به انجام امور نگهبانی بپردازد و مقر نگهبانی را ترک نکند. مساله بعدی این است که باید در زمان معین در کارخانه حضور داشته باشد و بعد از تحویل نگهبانی به شخص دیگر، کارخانه را ترک کند.

البته لازم به ذکر است که هر کارخانه، می‌تواند با توجه به شرایطی که دارد و براساس سیاست‌های که دنبال می‌کند، شرح وظایف مشخصی را برای نگهبان در نظر بگیرد. در مقال، نگهبان نیز ملزم است که مطابق با شرح وظایف و شروط و تعهدات مندرج در متن قرارداد ، اموری که به او سپرده می‌شود را انجام دهد.

نمونه قرارداد نگهبان کارخانه از نگاه قانون

نگهبان برای حضور و فعالیت در کارخانه، باید استخدام شود. یعنی اینکه بپذیرد در ازای انجام امور مشخصی که به او سپرده شده است، حقوق و مزایا دریافت کند. در مقابل، مدیر کارخانه نیز ملزم خواهد بود که برای سپردن وظیفه انجام امور مشخص به نگهبان، به او حق الزحمه بپردازد. این رابطه کاری، با شرط حضور در محل کار معین و تعهد به رعایت ساعات کاری مشخص، ملاک‌های معتبری هستند که رابطه میان مدیر کارخانه و نگهبان را به یک رابطه استخدامی تبدل می‌کنند. در این موقعیت، بدون شک، رابطه آن‌ها در چارچوب یک قرارداد کار است.

برای آنکه بتوانید از قرارداد استخدام استفاده کنید یا اینکه آن‌ را تنظیم کنید و بنویسید، لازم است که از قانون ناظر به آن هم اطلاع داشته باشید. قانون ناظر، قوانینی هستند که برای تنظیم قرارداد استخدام، از آن‌ها تبعیت می‌شود. قانون استخدام ایران، قوانین مشخصی را برای رابطه استخدامی تعیین کرده است که هدف اصلی آن، توجه به رفاه و تامین اجتماعی نگهبان و سایر اشخاص استخدام شده خواهد بود. علاوه بر قانون استخدام، قانون تامین اجتماعی نیز از جمله قوانین دیگری است که ملزم هستید برای این رابطه استخدامی، به آن عمل کنید. در ادامه این دو قانون را توضیح خواهیم داد:

قانون استخدام ایران برای استخدام نگهبان

ماده 7 این قانون، تعریف مشخصی را درباره قرارداد استخدام بیان می‌کند. براساس این ماده، نمونه قرارداد نگهبان کارخانه ، هم به صورت یک قرارداد کتبی و هم به صورت یک قرارداد شفاهی، اعتبار دارد و قابل پیگیری است. یعنی اینکه می‌توانید اثبات کنید که رابطه استخدامی داشته‌اید و همچنین می‌توانید حقوق، مزایای قانون کار و بیمه خود را مطالبه کنید. در این قرارداد، یک طرف مدیر کارخانه است و طرف دیگر، شخصی که تمایل دارد در کارخانه به عنوان نگهبان، استخدام شود.

نکته مهم در این خصوص، مساله دریافت دستمزد کارگر یا حقوق است که مطابق با نرخ مصوب شورای عالی تعیین می‌شود و فعالان هر صنف‌ باید به آن متعهد باشند.

قانون تامین اجتماعی در نمونه قرارداد نگهبان کارخانه

زمانی که به عنوان نگهبان، نمونه قرارداد نگهبان کارخانه را امضا می‌کنید، با توجه به سمتی که در قرارداد دارید، از حقوقی نیز برخوردار خواهید شد. پرداخت حق بیمه کارگری از جمله مواردی است که قانون با تاکید بسیار زیادی به آن توجه دارد. مدیر کارخانه، ملزم است که شما را به عنوان یکی از پرسنل خود، بیمه کند.

عدم انجام امور مرتبط با بیمه، برای مدیر کارخانه خسارت و زیان بسیار زیادی به همراه دارد. بنابراین، این مساله را رعایت میکنند. شما نیز به عنوان نگهبان، از روز اولی که استخدام می‌شوید، می‌توانید بیمه خود را مطالبه کنید. حتی اگر به صورت آزمایشی حضور داشته باشید. مساله تامین اجتماعی باید با جدیت در نظر گرفته شود. یادمان باشد که ما به هیچ وجه نمی‌توانیم مغایر با این قانون، توافق کنیم.

حق السعی یا حقوق در قرارداد نگهبان کارخانه

ماده 35 قانون استخدام ایران، اینطور می‌گوید که حق الزحمه یا مزد، می‌تواند وجه نقد یا غیر نقد باشد. این وجه در ازای انجام امور مشخصی به نگهبان کارخانه پرداخت خواهد شد. هر ساله پایه حقوق کارگری در قالب مصوبه شورای عالی کار تعیین و اعلام می‌شود. مطابق قانون، میزان حقوق نگهبان نیز نباید مبلغی کمتر از نرخ اعلام شده در این مصوبه باشد. در واقع مدیر یا همان کارفرما، ملزم خواهد بود که مطابق با آنچه در قانون کار درباره پرداخت حقوق نیروی کار انسانی توضیح داده شده است، حقوق و مزایای نگهبان را با توجه به مصوبه شورای عالی کار در سال جاری بپردازد.

پیشنهاد ما

خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، خدمات بسیار مناسبی است که شما را در جهت قراردادهایی که نیاز دارید، راهنمایی می‌کند. با ما تماس بگیرید و از ابعاد حقوقی قرارداد نگهبان کارخانه ، بیشتر مطلع شوید. علاوه براین، شما می‌توانید با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد ، این قرارداد را از ما بخواهید. در کنار شما هستیم.

قرارداد کار نگهبانی

به واسطه امضا این قرارداد با نگهبان، می‌توانید او را برای بازه زمانی مشخصی استخدام کنید.

نمونه قرارداد کار نگهبانی
دانلود نمونه قرارداد کار نگهبانی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات