نمونه قرارداد اجاره هولوگرام دار چیست؟ به همراه بررسی نحوه صدور و مزایای این نوع از قرارداد اجاره

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/07/16
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نمونه قرارداد اجاره هولوگرام دار

قرارداد اجاره به منظور تملیک موقت منافع عین مستاجره تنظیم می‌شود و طرفین آن نیز موجر و مستاجر هستند. در اغلب موارد، موجر و مستاجر برای تنظیم قرارداد اجاره املاک و مستغلات به بنگاه‌های مشاوران املاک مراجعه می‌کنند. بنگاه مشاور املاک پس از تنظیم قرارداد اجاره باید آن را در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به ثبت برساند. پس از ثبت قرارداد اجاره در این سامانه برای آن کد رهگیری و هولوگرام صادر می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که منظور از نمونه قرارداد اجاره هولوگرام دار ، قراردادی است که در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به ثبت رسیده و برای آن کد رهگیری و هولوگرام صادر شده است.

همچنین قرارداد اجاره که توسط دفاتر اسناد رسمی صادر شده و به ثبت رسیده است نیز باید دارای هولوگرام باشد. قرارداد اجاره دارای هولوگرام، یک سند صحیح، معتبر و قابل استناد است. در ادامه این نوشته، با نحوه تنظیم و صدور قرارداد اجاره دارای هولوگرام در بنگاه‌های مشاور املاک و دفاتر اسناد رسمی، بیشتر آشنا می‌شویم.

نحوه تنظیم نمونه قرارداد اجاره هولوگرام دار در بنگاه‌های مشاور املاک

در گذشته، مشاوران املاک قراردادهای اجاره املاک و مستغلات را به صورت دست نویس و به صورت یک قرارداد عادی تنظیم می‌کردند. تنظیم قرارداد اجاره دست نویس می‌توانست باعث ایجاد مشکلات حقوقی برای موجر و مستاجر شود. به همین دلیل، دولت در سال 1387 بخشنامه‌ای به منظور ثبت معامله املاک در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور صادر کرد. به موجب این بخشنامه، مشاوران املاک در سراسر کشور باید تمام معاملات مربوط به املاک و مستغلات را در این سامانه به ثبت برسانند. پس از ثبت معامله در این سامانه برای آن کد رهگیری و هولوگرام صادر می‌شود. صدور هولوگرام و کد رهگیری، نشان دهنده صحت معامله و قانونی بودن آن است.

تنظیم اجاره نامه نیز یکی از معاملات مربوط به املاک و مستغلات است. به همین دلیل مشاور املاک باید قرارداد اجاره را در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات به ثبت برساند. پس از ثبت قرارداد اجاره در این سامانه برای آن کد رهگیری و هولوگرام صادر می‌شود.

مزایای الصاق هولوگرام روی قرارداد اجاره

تنظیم نمونه قرارداد اجاره هولوگرام دار می‌تواند مزایای متعددی را برای موجر و مستاجر به دنبال داشته باشد. در ادامه مهمترین مزایای قرارداد اجاره دارای هولوگرام را بررسی می‌کنیم:

  1. جلوگیری از اجاره هم زمان عین مستاجره به چند نفر: موجر پس از ثبت قرارداد اجاره در سامانه و دریافت کد رهگیری و هولوگرام برای آن، دیگر نمی‌تواند عین مستاجره را به شخص دیگری اجاره بدهد؛
  2. اطمینان خاطر از تخلیه به موقع عین مستاجره: اگر قرارداد اجاره دارای کد رهگیری و هولوگرام باشد، موجر با استناد به آن می‌تواند عین مستاجره را در پایان مدت اجاره به صورت قانونی تخلیه کند. همچنین در صورتی که مستاجر از تخلیه عین مستاجره امتناع کرده باشد، مستاجر با استناد به این قرارداد می‌تواند حکم تخلیه عین مستاجره را بگیرد؛
  3. جلوگیری از فسخ قرارداد: موجر و مستاجر پس از ثبت قرارداد اجاره در سامانه و صدور کد رهگیری و هولوگرام برای آن، نمی‌توانند قرارداد اجاره را فسخ کنند؛
  4. استناد به قرارداد برای استفاده از آن در طرح ترافیکی: از دیگر مزایای قرارداد اجاره دارای کد رهگیری و هولوگرام این است که مستاجر برای عبور و مرور به طرح ترافیک می‌تواند از آن استفاده کند.

نحوه تنظیم نمونه قرارداد اجاره هولوگرام دار در دفاتر اسناد رسمی

سند در اصطلاح حقوقی به معنای هر نوشته قابل استنادی است که دارای امضا، مهر یا اثر انگشت باشد. قانونگذار در ماده 1286 قانون مدنی، اسناد را با توجه به نحوه تنظیم آن‌ها به سند رسمی و سند عادی تقسیم کرده است. با توجه به ماده 1287 این قانون می‌توان گفت که سند رسمی به سندی گفته می‌شود که توسط مراجع زیر صادر شده باشد:

  1. اداره ثبت اسناد و املاک؛
  2. دفاتر اسناد رسمی؛
  3. ماموران صلاحیت دار قانونی.

بنابراین تمام اسنادی که توسط دفاتر اسناد رسمی صادر می‌شوند، جزء انواع سند رسمی هستند. به همین دلیل تمام اسناد صادره توسط دفاتر اسناد رسمی باید دارای هولوگرام باشند. موجر و مستاجر برای تنظیم قرارداد اجاره می‌توانند به دفاتر اسناد رسمی نیز مراجعه کنند. قرارداد اجاره که توسط دفتر اسناد رسمی صادر شده نیز یک سند رسمی است و باید دارای هولوگرام باشد.

هزینه تنظیم نمونه قرارداد اجاره هولوگرام دار در بنگاه مشاوران املاک

بنگاه‌های مشاور املاک، دلال هستند و نقش یک واسطه را میان موجر و مستاجر ایفا می‌کنند. بنگاه مشاور املاک در ازای خدماتی که در راستای تنظیم قرارداد اجاره به موجر و مستاجر ارائه می‌دهد، مستحق دریافت حق دلالی (یا حق کمیسیون) است.

از طرف دیگر باید به این نکته توجه داشته باشیم که بنگاه معاملات املاک، یک واحد صنفی است و زیر نظر اتحادیه مشاوران املاک فعالیت می‌کند. به همین دلیل، میزان حق کمیسیون بنگاه معاملات املاک بابت تنظیم قرارداد اجاره با توجه به تعرفه اتحادیه صنفی مشاوران املاک تعیین می‌شود.

لازم به ذکر است که مشاور املاک نمی‌تواند بابت دریافت کد رهگیری و هولوگرام برای قرارداد اجاره حق کمیسیون بیشتری از موجر و مستاجر بگیرد.

همچنین هولوگرام کردن قرارداد اجاره به مالیات ارزش افزوده ارتباطی ندارد. بنابراین، مشاور املاک نمی‌تواند مبلغی را بابت مالیات ارزش افزوده نمونه قرارداد اجاره هولوگرام دار ، به کمیسیون خود اضافه کند.

مبلغ پرداختی در دفاتر اسناد رسمی

دفاتر اسناد رسمی بابت تنظیم و ثبت نمونه قرارداد اجاره هولوگرام دار ، مستحق دریافت حق تحریر و حق ثبت هستند. حق تحریر و حق ثبت دفاتر اسناد رسمی با توجه به تعرفه وزارت دادگستری تعیین می‌شود.

لازم به ذکر است که اگر نمونه قرارداد اجاره هولوگرام دار در دفاتر تنظیم شده باشد، موجر و مستاجر باید هزینه مربوط به حق تمبر و مالیات آن را نیز پرداخت کنند.

نحوه اثبات بی اعتباری و بطلان نمونه قرارداد اجاره هولوگرام دار

باید به این نکته توجه داشته باشیم، نمونه قرارداد اجاره هولوگرام دار که در بنگاه معاملات املاک تنظیم شده است از اعتبار اسناد عادی برخوردار می‌شود.

از طرف دیگر، نمونه قرارداد اجاره هولوگرام دار که توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم، ثبت و صادر شده باشد نیز یک سند عادی است.

در قانون مدنی اصل بر صحت و اعتبار تمام اسناد اعم از عادی و رسمی گذاشته می‌شود، مگر در صورتی که بطلان و بی اعتباری آن‌ها با استناد به دلایل قانونی به اثبات برسد.

جعل اسناد عادی یا رسمی، یکی از عواملی است که باعث بطلان و بی اعتباری آن‌ها خواهد شد. جعل سند به معنای تغییر در مفاد سند یا تغییر شکل فیزیکی و ظاهری آن است، به گونه‌ای که موجب فریب دیگران شود. همچنین، تنظیم سند ساختگی و صوری نیز به معنای جعل سند است.

جعل نمونه قرارداد اجاره هولوگرام دار نیز باعث بطلان و بی اعتباری این سند خواهد شد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که باطل کردن اسناد (اعم از رسمی و عادی) به دلیل جعلی بودن آن‌ها در صلاحیت محاکم قضایی است. به همین دلیل، نمونه قرارداد اجاره هولوگرام دار در صورتی باطل می‌شود که جعلی بودن آن، در مرجع قضایی با استناد به دلایل قانونی به اثبات رسیده باشد.

خدمات پیشنهادی ما

قرارداد اجاره املاک و مستغلات در صورتی معتبر و قابل استناد است که مطابق با شرایط مقرر در باب اجاره قانون مدنی و براساس شرایط مذکور در قانون روابط موجر و مستاجر تنظیم شده باشد. همچین قرارداد اجاره باید به صورتی تنظیم شود که تمام منافع قانونی و حقوق موجر و مستاجر را در بر بگیرد. به همین دلیل می‌توان گفت که تنظیم قرارداد اجاره در حوزه تخصص کارشناسان حقوقی است.

گروه حقوقی رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی به موجر و مستاجر امکان می‌دهد که قرارداد اجاره مدنظر خودشان را به صورت تخصصی و توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنند.

قرارداد رهن و اجاره خانه و منزل مسکونی

فرم خام اجاره نامه منزل مسکونی را از اینجا بگیرید. آژانس‌های املاک نیز می‌توانند از این نمونه قرارداد برای مشتریان خود استفاده کنند. در نظر داشته باشید که دریافت هلوگرام صرفا در آژانس املاک انجام می‌شود.

نمونه قرارداد رهن و اجاره خانه
دریافت نمونه قرارداد رهن و اجاره خانه

قرارداد رهن و اجاره آپارتمان

به دنبال یک فرم نمونه قرارداد اجاره آپارتمان هستید؟ اینجا بزنید!

نمونه قرارداد رهن و اجاره آپارتمان
دانلود نمونه قرارداد رهن و اجاره آپارتمان
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات