قرارداد اجاره با کد رهگیری الزامی است یا می‌توانیم در منزل هم قرارداد بنویسیم؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/29
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره با کد رهگیری

قرارداد اجاره با کد رهگیری یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم در فصل‌هایی است که در اصطلاح به آن فصل نقل و انتقال گفته می‌شود. با اینکه در طول سال، قرارداد اجاره زیادی تنظیم می‌شود، اما به طور معمول بیشترین بازه استفاده از قراردادهای اجاره، فصول خاصی در طول سال است. اجاره نامه یکی از کاربردی‌ترین و مهمترین قراردادهایی است که در معاملات مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر روز در تمام مناطق کشور، اشخاصی تمایل دارند که با اجاره ملک شخص مالک، در ازای پرداخت اجاره بها، از منافع آن ملک استفاده کنند. تفاوتی ندارند که ملک مسکونی باشد یا تجاری، مساله مهم این است که اجاره نامه، به اندازه‌ای با زندگی اشخاص جامعه ارتباط دارد که از جمله شناخته شده‌ترین قراردادها است.

این قرارداد محبوب، در موارد متعددی موجب بروز اختلافات و مشکلات زیادی بوده است. به همین دلیل است که نحوه تنظیم و نوشتن قرارداد برای موجر و مستاجر دارای اهمیت است. طرفین این قرارداد، تمایل دارند که تمام جوانب قانونی را رعایت کنند تا مشکلات و اختلافات کمتری را تجربه کنند. به همین دلیل است که معمولا به جای استفاده از اجاره نامه دستی ، ترجیح می‌دهند که به بنگاه‌های املاک مراجعه کنند. به خصوص با روی کار آمدن مساله کد رهگیری، به بنگاه‌های املاک توجه بیشتری شد. یکی از مسائل دارای بحث نیز اجاره نامه با کدرهگیری و نمونه قرارداد اجاره نامه با کد رهگیری است.

کد رهگیری اجاره نامه چیست؟

دولت در سال 1387 در راستای رسیدگی به وضعیت املاک مسکونی، شرایط اجاره نشینان و مالکان، میزان اجاره بها، وضعیت معاملات ملکی در سراسر کشور و موارد مهم دیگر، کد رهگیری را مطرح کرد و در ادامه، بخشنامه‌ای صادر کرد که موضوع آن کد رهگیری بود. براساس این بخشنامه، بنگاه‌های املاک موظف بودند که معاملات ملکی و قراردادهای اجاره ملکی را در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت کنند. البته به تازگی این سامانه جای خود را به سامانه خودنویس داده است. سامانه خودنویس که با آدرس اینترنتی khodnevis.mrud.ir در دسترس قرار گرفته، این امکان را برای موجر و مستاجر ایجاد می‌کند که بدون مراجعه به مشاوران املاک و به صورت رایگان، اجاره نامه خود را در سایت ثبت کنند.

هدف دولت از اجرای این طرح، رسیدگی به شرایط ملک در کل کشور است. علاوه بر این، اطلاعاتی که از این طریق در اختیار دولت قرار می‌گیرد به آن‌ها کمک می‌کند که نظارت بیشتری در این زمینه داشته باشند. زیرا که مساله ملک، به خصوص در زمینه عقد اجاره ، از مهمترین مواردی است که به زندگی قشر زیادی از مردم کشور تاثیر می‌گذارد.

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، گرفتن کد رهگیری اجاره نامه برای مشاوران املاک به یک تکلیف تبدیل شده است. یعنی آژانس‌های املاک ملزم هستند که کد رهگیری را برای اجاره نامه ثبت کنند. اگر هم این اقدام را انجام دهند، موجران و مستاجران می‌توانند مستقل از آژانس‌های املاک و بدون مراجعه به این مراکز، قرارداد خود را در سامانه ثبت کنند و کد رهگیری بگیرند. آن هم کاملا رایگان.

آیا این کد الزامی است؟

در بخش‌نامه‌ای که صادر شده است، مشاوران املاک ملزم هستند که اجاره نامه کد رهگیری دار تنظیم کنند. به این معنی که برای هر قرارداد، با مراجعه به سامانه جهت دریافت کد رهگیری برای اجاره نامه اقدام کنند. بنابر این، دریافت کد رهگیری برای مشاوران املاک تکلیف است. اما برای سایر اشخاص که به هر روش دیگری قرارداد اجاره تنظیم کنند، اجباری نیست.

برای مثال ممکن است که شما به هر دلیلی به مشاور املاک مراجعه نکنید. مثلا در شرایطی ممکن است که مستاجر و موجر با استفاده از برنامه دیوار به هم معرفی شده باشند یا اینکه ممکن است طرفین از خویشاوندان یکدیگر باشند و ترجیح بدهند که قرارداد اجاره را خودشان تنظیم کنند. دلیل آن‌ها هم کاملا قابل قبول است. زیرا خودشان بانی این ارتباط بودند و تمایل ندارند که هزینه‌ای بابت کمیسیون به بنگاه پرداخت کنند. حالا سوال این است، آیا قرارداد آن‌ها بی اعتبار است؟

خیر، قرارداد اجاره بدون کد رهگیری معتبر است. این قرارداد، براساس قوانین مربوط به عقد اجاره و با تبعیت از قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستاجر تنظیم می‌شود و با رعایت صحیح قوانین، کاملا معتبر است.

هزینه نمونه قرارداد اجاره با کد رهگیری

هزینه کد رهگیری اجاره نامه از دیگر دغدغه‌های مردم در زمان مراجعه به مشاوران املاک است. این مساله که قرارداد اجاره کد رهگیری لازم دارد، یک راهکار برای درخواست هزینه بیشتر از مستاجران و مالکان شده است. اگر به بنگاه املاک مراجعه کردید و مشاوران آن برای تنظیم قرارداد اجاره با کد رهگیری از شما هزینه بیشتری را طلب کردند، می‌توانید این تخلف را به اتحادیه گزارش دهید تا با این بنگاه املاک برخورد شود. اخذ هزینه بیشتر برای قرارداد اجاره با کد رهگیری تخلف است زیرا بنگاه کمیسیون خود را برای تنظیم قرارداد دریافت کرده است.

از طرف دیگر، هزینه ثبت و استعلام قرارداد اجاره با کد رهگیری رایگان است. بنابراین، اخذ هزینه‌ برای ثبت کد رهگیری صحیح نیست. تمام مستاجران و موجرانی که برای امضا قرارداد اجاره خود به بنگاه املاک مراجعه می‌کنند، باید از این مساله آگاه باشند که ثبت کد رهگیری توسط آژانس‌های املاک، از وظایفی است که به صورت قانونی به عهده آن‌ها قرار داده شده است. بنابراین، ممانعت آن‌ها از ثبت کد رهگیری در سامانه یا دریافت هزینه مازاد از مبلغ کمیسیون برای ثبت کد رهگیری، عملا تخلف محسوب می‌شود. بنابراین، اگر در زمان مراجعه به آژانس املاک با چنین مسائلی مواجه شدید، می‌توانید تخلف آن واحد صنفی را به اتحادیه گزارش دهید.

فسخ قرارداد اجاره با کد رهگیری

گاهی این ابهام پیش می‌آید که شرایط فسخ قرارداد اجاره با کد رهگیری ، با فسخ قرارداد اجاره بدون کد رهگیری متفاوت است و به انجام مراحل خاص نیاز دارد. در این زمینه باید بگوییم که اخذ کد رهگیری تفاوت خاصی در قرارداد ایجاد نکرده است. بنابراین، برای فسخ این قرارداد تنها کافی است که در مشاور املاک به سامانه وارد شوید و فسخ قرارداد را ثبت کنید.

 آیا این کد به معنی رسمی شدن قرارداد است؟

یکی دیگر از باورهای اشتباه در زمینه نمونه قرارداد اجاره با کد رهگیری مساله رسمی بودن یا عادی بودن قرارداد است. گاهی تصور می‌شود که به دلیل دریافت کد رهگیری، نمونه قرارداد اجاره، یک سند رسمی شده است و از این نظر اعتبار بیشتری دارد. چنین چیزی صحیح نیست. به طور کلی، قراردادهایی رسمی هستند که در دفتر اسناد رسمی ثبت شده باشند. بنابراین، سایر قراردادها، قراردادهای عادی هستند و از جهت اعتبار با سایر قراردادهای اجاره بدون کد رهگیری تفاوتی ندارند.

البته منکر این مساله نیستیم که کد رهگیری مزیت‌ها و امکانات ویژه‌ای دارد. برای مثال با ثبت کد رهگیری، تعداد املاک در کل کشور ثبت می‌شود و دولت می‌تواند با نظارت بر بازار املاک، نوسانات آن را کنترل کند. علاه براین، مالیات‌هایی نیز برای مالکان در نظر گرفته شده است.

بیشترین کاربرد سامانه کد رهگیری، برای مواردی است که می‌خواهید مطمئن شوید که ملک را پیش از شما به شخص دیگری اجاره نداده باشند. با استعلام قرارداد اجاره با کد رهگیری ، به راحتی می‌توانید از این مساله آگاه شوید.

پیشنهاد ما برای انواع قرارداد و درخواست تنظیم قرارداد

تیم حقوقی رکلا انواع قرارداد اجاره را تنظیم کرده است. ما مرجع تخصصی تنظیم قرارداد هستیم و تمام تمرکز خودمان را بر روی این موضوع قرارداد داده‌ایم. روی تصویر زیر بزنید و وارد فهرست این قراردادها شوید. ضمن آنکه اگر شما می‌خواهید یک قرارداد با شرایط خاص تنظیم کنید لازم است درخواست تنظیم قرارداد خود را در وب سایت ثبت بفرمایید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

از دیگر خدماتی که با حضور در رکلا می‌توانید از آن بهره‌مند شوید، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. برای استفاده از این سرویس، وارد صفحه مربوط به آن شوید و درخواستتان را ثبت کنید.

انواع قراردادهای اجاره

همین الان روی تصویر زیر بزنید و وارد فهرست کامل قراردادهای اجاره شوید.

قراردادهای اجاره
ورود به صفحه دریافت قراردادها
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات