قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور ؛ به همراه بررسی بخش‌های مختلف این قرارداد

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/06/20
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور

آسانسور، یک وسیله بسیار کاربردی و ضروری در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری است که برای جا به جایی افراد یا وسایل بین طبقات از آن استفاده می‌شود. این وسیله از قطعات الکترونیکی و مکانیکی بسیار زیادی تشکیل شده است که ایجاد اختلال در کارکرد هر کدام از آن‌ها باعث مختل شدن کارکرد کل سیستم آسانسور می‌شود. عدم نگهداری و سرویس به موقع آسانسور می‌تواند حادثه ساز شود. شاهد این موضوع بوده‌ایم که عدم سرویس به موقع این دستگاه باعث حوادث متعددی شده است. به همین دلیل، سرویس به موقع و نگهداری آسانسور بسیار دارای اهمیت خواهد بود و باعث جلوگیری از حوادث و خطرات بعدی می‌شود. سرویس و نگهداری از آسانسور باید به افرادی سپرده شود که در این زمینه از تخصص، مهارت و تجربه کافی برخوردار هستند. نمونه قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور ، قراردادی است که میان کارفرما و پیمانکار تنظیم می‌شود.

پیمانکار به واسطه امضای این قرارداد متعهد خواهد شد که در یک بازه زمانی معین نسبت به سرویس مرتب آسانسور اقدام کند. این قرارداد، یک توافق الزام آور است که باعث ایجاد تعهدات و تکالیفی برای طرفین آن می‌شود و در صورتی معتبر خواهد بود که مطابق با شرایط و ضوابط قانونی تنظیم شده باشد. در ادامه این نوشته، اصول قانونی حاکم بر این قرارداد و نحوه اجرای آن را بررسی می‌کنیم. این شیوه از توافق، در گروه انواع قرارداد پیمانکاری قرار می‌گیرد.

نحوه ایجاد و تحقق نمونه قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور

قراردادی که برای سرویس و نگهداری از آسانسور تنظیم می‌شود، یک توافق دو جانبه است که به واسطه توافق میان کارفرما و پیمانکار تحقق پیدا می‌کند. بنابراین می‌توان گفت، این قرارداد در صورتی معتبر است که توسط کارفرما و پیمانکار امضا شده باشد.

لازم به ذکر است که نمونه قرارداد سرویس کار آسانسور ، جزء قراردادهای خصوصی میان اشخاص است و از اصل آزادی قراردادها و ماده 10 قانون مدنی تبعیت می‌کند. به همین دلیل، شرایط و نحوه اجرای این قرارداد به وسیله توافق میان طرفین آن معین می‌شود.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که متن این قرارداد پس از آنکه به امضای طرفین رسید در حکم سندی است که توافق میان طرفین آن را به اثبات می‌رساند. به همین دلیل، تنظیم دقیق این قرارداد بسیار دارای اهمیت است و تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از بروز اختلاف میان طرفین و تضییع حقوق آن‌ها دارد. این قرارداد در صورتی دقیق و همه جانبه است که تمام موضوعات مورد توافق کارفرما و پیمانکار در آن قید شده باشند.

مبلغ نمونه قرارداد سرویس کار آسانسور و چگونگی پرداخت آن

پیمانکار در ازای ارائه خدمات مربوط به نگهداری و سرویس آسانسور، مستحق دریافت حق الزحمه است. بنابراین منظور از مبلغ نمونه قرارداد سرویس ماهیانه آسانسور ، همان حق الزحمه‌ای است که کارفرما باید به پیمانکار پرداخت کند.

مبلغ حق الزحمه و نحوه پرداخت آن به توافق میان کارفرما و پیمانکار بستگی دارد. کارفرما به واسطه امضای متن قرارداد متعهد می‌شود که حق الزحمه کارفرما را پرداخت کند. لازم به ذکر است که کارفرما و پیمانکار می‌توانند در خصوص پرداخت نقدی یا اقساطی این قرارداد با یکدیگر توافق کنند.

تعیین مدت نمونه فرم قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور و محل اجرای آن

تعیین مدت، یکی از مسائل حایز اهمیت در این قرارداد است. مدت این قرارداد، در واقع یک بازه زمانی محدود و مشخص است که برای ارائه خدمات مربوط به نگهداری و سرویس آسانسور در نظر گرفته می‌شود. مدت این قرارداد نیز به واسطه توافق میان طرفین آن تعیین خواهد شد و می‌تواند سالانه، ماهانه یا هفتگی باشد. پیمانکار به واسطه امضای نمونه فرم قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور ، متعهد می‌شود که خدمات مربوط به نگهداری و سرویس آسانسور را مطابق با مدتی که در این قرارداد تعیین شده است، به کارفرما ارائه بدهد.

لازم به ذکر است که کارفرما و پیمانکار با توافق یکدیگر می‌توانند مدت این قرارداد را تمدید کنند. به پایان رسیدن مدت قرارداد و عدم تمدید آن، یکی از مواردی است که باعث انحلال آن می‌شود.

محل اجرای این قرارداد نیز همان مکانی است که پیمانکار باید تعهدات خودش مبنی بر ارائه خدمات سرویس و نگهداری از آسانسور را در آن انجام بدهد. محل اجرای قرارداد باید به صورت دقیق در آن نوشته شود.

شرایط و تعهدات در نمونه قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور

نمونه قرارداد سرویس ماهیانه آسانسور ، یک قرارداد لازم الاجرا است زیرا امضای آن باعث ایجاد تعهداتی برای کارفرما و پیمانکار می‌شود. تعهدات این قرارداد و همچنین شرایط اجرای آن به واسطه توافق میان کارفرما و پیمانکار مشخص خواهد شد.

طرفین متن قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور به واسطه امضای این قرارداد متعهد می‌شوند که تمام تعهدات مقرر در آن را اجرا کنند. ممکن است که یکی از طرفین این قرارداد به تعهدات خود عمل نکند و باعث ورود خسارت به طرف دیگر شود. در این حالت، هر یک از طرفین قرارداد که به تعهدات خودش عمل نکرده است باید خسارات طرف دیگر را جبران کند.

همچنین طرفین در هنگام تنظیم این قرارداد می‌توانند برای حسن اجرای تعهدات مقرر در آن ضمانت اجرا تعیین کنند. در اصطلاح به ضمانت اجرای حسن اجرای تعهدات، تضمین و وجه التزام گفته می‌شود. در این حالت، هر یک از طرفین قرارداد که به تعهدات خودش عمل نکرده باشد باید تضمین و وجه التزامی که در آن تعیین شده است را پرداخت کند.

نحوه انحلال متن قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور پس از امضای آن

قراردادی که به منظور سرویس و نگهداری از آسانسور تنظیم و امضا شده، یک سند لازم الاجرا و غیر قابل انحلال است. به عبارت دیگر، کارفرما و پیمانکار پس از امضای این قرارداد نمی‌توانند آن را منحل کند. انحلال این قرارداد، صرفاً به وسیله فسخ و اقاله قرارداد امکان پذیر می‌شود. فسخ قرارداد به معنای انحلال قرارداد از جانب یکی از طرفین آن خواهد بود. فسخ قرارداد، صرفا در شرایطی امکان پذیر می‌شود که قانونگذار پیش بینی کرده است. همچنین، قانونگذار به هر یک از طرفین این قرارداد اجازه می‌دهد که شرایط فسخ آن را به نفع خودش پیش بینی کند.

نحوه حل و فصل اختلافات ناشی از تنظیم و امضای این قرارداد

بنا به دلایل مختلفی ممکن است که تنظیم و اجرای این قرارداد باعث بروز اختلاف میان طرفین آن‌ شود. در برخی از موارد، طرفین این قرارداد موفق به حل و فصل دوستانه و مسالمت آمیز اختلافات میان خودشان نمی‌شوند. در این صورت، طرفین می‌توانند با مراجعه به دادگاه و تنظیم دادخواست بر علیه یکدیگر طرح دعوا کنند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که اختلافات ناشی از اجرای این قرارداد، جزء دعاوی حقوقی هستند. بنابراین رسیدگی به این دعاوی در صلاحیت دادگاه حقوقی است و مطابق با شرایط و تشریفات مقرر در قانون آیین دادرسی مدنی به آن‌ها رسیدگی می‌شود.

طرفین این قرارداد در هنگام تنظیم آن می‌توانند یک یا چند داور مرضی الطرفین را به عنوان مرجع حل اختلاف تعیین کنند. در این حالت، پیمانکار و کارفرما برای طرح دعاوی مربوط به اجرای این قرارداد، باید به داور مرضی الطرفین مراجعه کنند. داور یا داوران مرضی الطرفین نیز اختلافات میان کارفرما و پیمانکار را مورد رسیدگی قرار می‌دهند و برای حل و فصل آن‌ها رای صادر می‌کنند.

نسخه‌های نمونه قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور

نمونه قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور باید در سه نسخه تنظیم شود. نسخه‌های این قرارداد در صورتی معتبر هستند که توسط کارفرما و پیمانکار تایید و امضا شده باشند. دو عدد از نسخه‌های این قرارداد به هر یک از کارفرما و پیمانکار داده می‌شود. نسخه سوم این قرارداد نیز نزد داور یا دیگر مراجع حل اختلاف بایگانی خواهد شد. نسخه‌های این قرارداد در واقع یک سند عادی هستند که بر توافق میان کارفرما و پیمانکار دلالت می‌کنند. بنابراین، اگر پس از امضای نسخه‌های این قرارداد، تغییراتی غیر قانونی نسبت به آن‌ها اعمال شود در حکم جعل و کلاهبرداری است.

چند نکته حقوقی در خصوص قراردادهای پیمانکاری

شاید در نگاه اول اینگونه به نظر برسد که تنظیم مکتوب قراردادهای پیمانکاری چندان ضرورت ندارد اما باید بدانیم که عدم تنظیم قرارداد، یکی از عوامل اصلی بروز اختلاف میان کارفرما و پیمانکار است. همچنین تنظیم قرارداد، در جلوگیری از بروز اختلاف میان کارفرما و پیمانکار تاثیر قابل توجهی دارد. قرارداد پیمانکاری در صورتی می‌تواند مانع از بروز اختلاف میان طرفین و جلوگیری از تضییع منافع و حقوق آن‌ها شود که به صورت همه جانبه و مطابق با شرایط و ضوابط قانونی تنظیم شده باشد. بهتر است که تنظیم قرارداد پیمانکاری به متخصصان این حوزه یعنی به کارشناسان حقوقی سپرده شود.

خدمات تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی ، این فرصت را در اختیار کارفرمایان و پیمانکاران قرار داده است که قرارداد پیمانکاری مدنظر خودشان را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنند.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات