قرارداد اجاره دستگاه حفاری و تمام مطالب مهم نمونه اجاره نامه دستگاه حفاری !

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/08
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره دستگاه حفاری

قرارداد اجاره دستگاه حفاری ، یکی از انواع قراردادهای اجاره ماشین آلات سنگین است. این قرارداد، طرفداران خاص خود را دارد و مشخص است که فقط در موارد خاص و برای انجام امور عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه حفاری، یکی از انواع ماشین‌های بسیار بزرگ است که توان و مقاومت بالایی دارند. این دستگاه می‌تواند خاک، سنگ یا حتی سیمان را نیز حفاری کند. از دستگاه حفاری برای ساخت انواع تونل‌های جاده‌ای و شهری استفاده می‌کنند. علاوه براین، این دستگاه برای تمام پروژه‌های عمرانی که به نوعی به حفاری نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته مهم در خصوص استفاده از قرارداد اجاره دستگاه حفاری این است که این قرارداد، تقریبا از متداول‌ترین روشی است که صاحبان پروژه با استفاده از آن، دستگاه حفاری را برای مدت مشخصی در اختیار می‌گیرند. زیرا هزینه تهیه و خرید این دستگاه، بسیار زیاد است و علاوه براین، نگهداری و حمل و نقل آن نیز، نیازمند تمهیدات قابل توجهی خواهد بود. شرکت‌ها یا سازمان‌هایی که در این حوزه فعال هستند، با تهیه دستگاه حفاری و همچنین با ارائه خدمات در چهارچوب قرارداد پیمانکاری یا اجاره نامه دستگاه حفاری ، با صاحبان پروژه‌های عمرانی همکاری می‌کنند.

در این مقاله به صورت اختصاصی درباره نمونه قرارداد اجاره دستگاه حفاری گفتگو می‌کنیم و همچنین درباره شروط ضمن عقد اجاره نامه دستگاه حفاری و ماهیت این قرارداد نیز توضیح خواهیم داد.

نمونه قرارداد اجاره دستگاه حفاری چگونه قراردادی است؟

اجاره نامه دستگاه حفاری در حقیقت یک قرارداد اجاره است. این قرارداد، مانند سایر انواع قرارداد اجاره ماشین سنگین‌ها، به صورت یک اجاره نامه تهیه و تنظیم می‌شود. متن این قرارداد، حاوی اطلاعاتی درباره اشخاصی است که تمایل دارند به واسطه این اجاره نامه ، در یک تعهد قانونی و حقوقی، درباره در اختیار گرفتن یک دستگاه حفاری توافق کنند.

شروطی که طرفین رعایت خواهند کرد، تعهدات آن‌ها، چگونگی انجام این قرارداد، قوانینی که طرفین باید رعایت کنند و به طور کلی هر مساله‌ای که مربوط به شرایط اجاره دستگاه حفاری باشد، در این اجاره نامه نوشته می‌شود. از نظر قانونی، این قرارداد را می‌توانیم به قانون مدنی ، به خصوص فصل چهارم این قانون مرتبط بدانیم. قرارداد اجاره دستگاه حفاری ، به طور معمول میان شرکت‌های دولتی یا خصوصی که پروژه‌های عمرانی سنگین در خصوص راه‌سازی و شهرسازی را به عهده می‌گیرند، تنظیم می‌شود.

شرایط قانونی مرتبط

بدون شک، پیش از اقدام برای تنظیم هر قرارداد، لازم است که از قانون مرتبط با آن مطلع باشیم. در بخش پیش، به صورت اجمالی اشاره کردیم که اجاره نامه دستگاه حفاری از قانون مدنی تبعیت می‌کند. قانون مدنی در فصل چهارم به مساله اجاره می‌پردازد. در این فصل توضیح داده شده است که به طور کلی اجاره به چه معنا است و اشخاصی که به واسطه این قرارداد با یکدیگر همکاری می‌کنند، چه شرایطی دارند.

براساس قانون مدنی، نمونه قرارداد اجاره دستگاه حفاری ، قراردادی است که به واسطه آن، مالک دستگاه، دستگاه حفاری را برای مدت معین و در ازای اجاره بها (کرایه)، در اختیار شخصی قرار می‌دهد که تمایل دارد دستگاه حفاری را برای اجرای پروژه عمرانی خود، در اختیار بگیرد. این قرارداد به طور معمول میان دو طرف امضا می‌شود. یک طرف این قرارداد، مالکیت دستگاه حفاری را به عهده دارد که موجر است و طرف دیگر مستاجر خواهد بود. یعنی شخصی است که می‌پذیرد در ازای استفاده از دستگاه حفاری، اجاره بها پرداخت کند.

به واسطه اجاره نامه دستگاه حفاری ، میان موجر و مستاجر یک رابطه حقوقی ایجاد می‌شود و هر دو طرف نسبت به شروط مندرج در متن قرارداد ، متعهد می‌شوند. یعنی اینکه موجر ملزم خواهند بود که دستگاه حفاری را در اختیار مستاجر قرار دهد و از طرف دیگر، مستاجر نیز باید در هر شرایطی، اجاره بها معین را به موجر بپردازد. علاوه براین، عقد اجاره ، شروط و ویژگی‌هایی دارد که لازم است درباره آن توضیحاتی ارائه دهیم.

لازم و معین بودن قرارداد اجاره دستگاه حفاری

زمانی که قانون مدنی به صورت صریح و مستقیم از یک قرارداد نام می‌برد و درباره آن توضیح می‌دهد، به این صورت که قواعد و قوانینی را برای اجرای آن بیان می‌کند، آن قرارداد، یک قرارداد معین یا یک عقد معین نامیده می‌شود. به این معنی که شرایط تنظیم و اجرای آن، توسط قانون تعیین شده است و طرفین ملزم هستند که مطابق با آن قواعد، اجاره نامه مورد نظر را تنظیم کنند. برای مثال، قرارداد اجاره دستگاه حفاری باید مطابق با قواعد مربوط به اجاره اشیاء تنظیم شود.

از دیگر ویژگی‌های این اجاره نامه، این است که طرفین بعد از امضای قرارداد ، به راحتی نمی‌توانند آن را فسخ کنند یا اینکه اعلام کنند از انجام این توافق پشیمان شده‌اند. مالک دستگاه حفاری و شخصی که آن را اجاره می‌کند، باید تا پایان مدت قرارداد به تعهدات خود پایبند باشد و به آن‌ها عمل کند. فسخ این اجاره نامه، فقط در مواردی انجام می‌شود که قانون مدنی به صراحت بیان کرده باشد یا اینکه طرفین در متن قرارداد، شروطی برای آن در نظر گرفته باشند.

شیوه استفاده از دستگاه

از موارد مهمی که مربوط به قراردادهای اجاره اشیاء است و حتما باید به آن توجه کنید و درباره بنویسید، مساله نحوه استفاده، میزان استفاده و موارد استفاده از دستگاه است. این موضوع، به خصوص برای اجاره دستگاه‌های خاص مانند دستگاه حفاری که بسیار گران قیمت و حساس هستند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. بدون شک، از دغدغه‌های مهم شرکت‌های اجاره دهنده دستگاه حفاری، این است که دستگاه آن‌ها به درستی استفاده شود و آسیب نبیند. زیرا این دستگاه‌ها با شرایط ساده‌ای تهیه نمی‌شوند و بدون شک، نیازمند سرمایه بسیار زیادی هستند.

قانون مدنی درباره این مساله، قاعده‌ای را بیان کرده است که حتی در شرایطی اجازه فسخ قرارداد را نیز می‌دهد. ماده 492 قانون مدنی، به روشنی بیان می‌کند که اگر مستاجر، به شیوه‌ای ناصحیح و غیر متناسب، از دستگاه حفاری استفاده کند یا اینکه در استفاده از آن تعدی داشته باشد و در مواردی غیر از موضوع قرارداد از دستگاه استفاده کند، موجر می‌تواند مستاجر را از این کار منع کند و اگر منع کردن مستاجر ممکن نباشد، موجر می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

بنابراین، بسیار مهم است که دستگاه حفاری، دقیقا برای مواردی استفاده شود که در بخش موضوع قرارداد به آن اشاره شده است.

در قرارداد بنویسید که مستاجر نمی‌تواند دستگاه را مجدد اجاره دهد!

از مسائل مهمی که ممکن است در انواع قرارداد اجاره ماشین آلات ، برای موجر و مستاجر اختلاف ایجاد کند، شرایطی است که مستاجر بخواهد دستگاهی که اجاره کرده است را مجدد به شخص دیگر یا پروژه دیگری اجاره دهد. اگر بخواهیم با توجه به قانون مدنی در این زمینه نظر دهیم، باید اینگونه بگوییم که به دلیل تملیکی بودن قرارداد اجاره دستگاه حفاری ، مستاجر در بازه زمانی قرارداد، مالک منافع دستگاه حفاری است و می‌تواند دستگاه را به شخص دیگر اجاره دهد، البته به این شرط که موجر او را از این کار منع نکرده باشد.

پس اگر موجر هستید و برایتان مهم است که دستگاه حفاری فقط در پروژه خاصی و توسط همان مستاجر استفاده شود و مجدد به شخص دیگری اجاره داده نشود، لازم است که در متن قراردادتان، به این مساله اشاره کنید و بنویسید که مستاجر نباید دستگاه را مجدد یه شخص دیگری اجاره دهد یا اینکه دستگاه نباید توسط شخص دیگری استفاده شود.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کنار شما خواهد بود تا تمام ابعاد حقوقی قرارداد مورد نظرتان را بشناسید و برای تنظیم قرارداد آن، با آگاهی بیشتری اقدام کنید. شما می‌توانید تنظیم این قرارداد را به متخصصان ما بسپارید.

قرارداد اجاره دستگاه

برای اجاره کردن موقت یک دستگاه، می‌توانید از این نسخه خام و عمومی قرارداد اجاره دستگاه استفاده کنید.

نمونه قرارداد اجاره دستگاه
دانلود نمونه قرارداد اجاره دستگاه
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات