قرارداد مامور پخش در قالب چه قراردادهایی نوشته می‌شود؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/27
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مامور پخش

احتمالا بارها با تبلیغات استخدامی درباره استخدام مامور پخش مواجه شده باشید. مامور پخش یک نیروی کار بسیار مهم و اساسی برای شرکت‌ها، کارخانه‌ها و مجموعه‌هایی است که می‌خواهند کالا یا محصول خود را به مشتری برسانند. این شرکت‌ها با استخدام چندین مامور پخش، تلاش می‌کنند که سفارشات مشتریان خود را در اسرع وقت ارسال کنند. قرارداد مامور پخش ، یک قرارداد بسیار مهم است که میان شرکت و مامور پخش تنظیم می‌شود.

براساس این قرارداد، نیروی کار انسانی توسط شرکت استخدام خواهد شد و میان آن‌ها، رابطه کارگر و کارفرما ایجاد می‌شود. بدون شک می‌دانیم که اگر محصولی تولید شود؛ برای دستیابی به درآمد، لازم است که محصول به متقاضیان فروخته شود. روند عرضه و تقاضا و تولید اساس تمام کسب و کارها و حتی خدمات متنوع است. مامور پخش، شخصی است که مسئولیت مرحله عرضه را به عهده می‌گیرد. در یک سیستم نظامند، برای رسیدن به مقصد و هدف نهایی، تمام اعضا باید با یکدیگر همکاری داشته باشند و در این سیستم، ماموران پخش مسئولیت بسیار مهمی را به عهده دارند. در ادامه مطلب سعی می‌کنیم درباره ابعاد مختلف این قرارداد با یکدیگر گفتگو کنیم.

نمونه قرارداد مامور پخش چه شرایطی دارد؟

اگر صاحب یک کارخانه یا شرکت هستید و محصول یا کالای خاصی را تولید می‌کنید، احتمالا بارها به شیوه‌ بازاریابی، فروش و ارائه محصول و کالا به مشتریان خود فکر کرده‌اید. این فرآیند، مسیری است که موجب حیات کسب و کار شما به عنوان یک تولید کننده یا شخص صاحب سرمایه خواهد شد. به همین دلیل است که از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود.

با بیان این مقدمه، لازم است توضیح دهیم که چه قراردادی برای خواست شما مناسب است و قرارداد حاوی چه شرایطی خواهد بود؟

قرارداد استخدام مامور پخش ، یک قرارداد کار است. یعنی اینکه به واسطه این قرارداد استخدام ، شخص مورد نظر متعهد می‌شود که نیروی کار شرکت یا کارگاه تولیدی شما باشد؛ با شما همکاری کند و در راستای دستور کارهای که به او سپرده می‌شود، فعالیت‌های خود را انجام دهد. بنابراین، در قرارداد کار مامور پخش ، کار مشخصی تعریف خواهد شد و نیروی کار انسانی برای انجام آن کار، استخدام می‌شود. مامور پخش به محض امضای قرارداد ، متعهد است که در این جایگاه شغلی، اموری که به او سپرده می‌شود را انجام دهد.

طرفین قرارداد کار مامور پخش ، از یک طرف شرکت یا کارخانه است و طرف دیگر، شخصی است که تمایل دارد در این زمینه فعالیت کند. با توجه به شرایطی که هر مرکز تولیدی یا هر شرکت دارد، شرایط کار و نحوه کار ماموران پخش متنوع خواهد بود. به همین دلیل، شخصی که این شغل را انتخاب می‌کند، باید هوش اجتماعی بالا، قدرت برقراری ارتباط و فن بیان بسیار خوبی داشته باشد.

انواع نمونه قرارداد مامور پخش

با نگاهی به آگهی‌های استخدام و خواست شرکت‌ها و کارگاه‌های مختلف، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که خواسته صاحبان کالا از همکاری با ماموران پخش، ارتباط مستقیمی به نوع کالا و محصول آن‌ها دارد. به همین ترتیب، با توجه به نوع محصول و شیوه همکاری طرفین با یکدیگر، نمونه قرارداد مامور پخش ، به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. در ادامه مطلب سعی می‌کنیم به مواردی از انواع این قرارداد بپردازیم و درباره آن، توضیح دهیم.

قرارداد برای توزیع محصول و کالا

ساده‌ترین نوع قرارداد استخدام مامور پخش ، زمانی است که شرکت یا تولیدی، چند شخص را استخدام می‌کند تا سفارشات مشتریان را به دست مشتری برسانند. ممکن است این شرکت‌ها، محصولات و کالای خود را به صورت عمده به مغازه‌ها و فروشگاه‌های دیگر بفروشند. در این شرایط، مامور پخش ملزم خواهد بود که در ساعات کاری، براساس لیستی که شرکت در اختیار او قرار می‌دهد و با استفاده از ماشین‌های شرکت که حاوی کالا و محصولات سفارش داده شده هستند، به محل آدرس مشتریان مراجعه کند و سفارشات آن‌ها را تحویل دهد.

در این شیوه از نمونه قرارداد مامور پخش ، مسئولیت دریافت مبلغ قرارداد به عهده مامور پخش قرار می‌گیرد. ممکن است که شرکت‌ها، برای مشتریان خود، شرایط پرداخت در زمان تحویل کالا را در نظر گرفته باشند. در این شرایط، مامور پخش، به نمایندگی از شرکت، سفارشات را تحویل خواهد داد و با خریدار تسویه حساب می‌کند. بدون شک اگر در انجام این کار خطایی انجام شود، مسئولیت خطا با مامور پخش است. البته لازم است که درباره این مساله به صورت جزئی‌تر در قرارداد توضیح داده شود.

قرارداد کار به صورت بازاریابی

بعضی از شرکت‌ها یا کارگاه‌ها، محصولی تولید می‌کنند که باید در بازار و طی فرآیند بازاریابی به فروش برسد. در این شرایط، صاحبان کالا، تمایل دارند با اشخاصی همکاری کنند که وظیفه جذب مشتری را نیز به عهده می‌گیرند. در این نوع قرارداد، مامور پخش متعهد می‌شود که با مراجعه به اشخاصی که از کالا یا محصولات مورد نظر استفاده خواهند کرد و با انجام تبلیغات و مذاکراتی که میان آن‌ها انجام می‌شود؛ کالا یا محصول مورد نظر را بفروشد.

بنابراین، در این نوع از نمونه قرارداد مامور پخش ، مسئولیت‌هایی مانند مذاکره با مشتریان، دریافت فاکتور، هماهنگی با شرکت و در نهایت تحویل کالا به مشتری، به عهده مامور پخش خواهد بود. گاهی ممکن است که مامور پخش با توجه به نوع محصول، اطلاعات خاصی نیز در اختیار داشته باشد و به واسطه آن اطلاعات، مشاوره‌هایی را نیز ارائه دهد. برای مثال، مامور پخش می‌تواند درباره نوع، خاصیت و ویژگی‌های شوینده‌های بهداشتی مشاوره بدهد.

نمونه قرارداد مامور پخش درصدی

از اقدامات کاربردی که شرکت‌ها در قرارداد با ماموران فروش انجام می‌دهند، شرایط پورسانتی یا درصدی است که موجب می‌شود میزان فروش به میزان زیادی افزایش یابد. به این صورت که اگر مامور پخش بتواند نسبت به سقف فروشی که شرکت در نظر می‌گیرد، فروش بیشتری داشته باشد، به او پورسانت یا درصد تعلق می‌گیرد.

دریافت پورسانت و درصد به همراه شرایط دریافتی قرارداد کار است و برای این شیوه از همکاری، قرارداد کار درصدی ، تنظیم خواهد شد. این نوع از قرارداد مامور پخش نیز تابع قانون کار است و قوانین مربوط به آن تبعیت می‌کند.

نمونه قرارداد مامور پخش طبق کدام قانون است؟

نمونه قرارداد مامور پخش مطابق با قانون کار تنظیم می‌شود. قانون کار، مجموعه قوانینی است که به تمام روابط کاری میان کارگر و کارفرما نظارت می‌کند. این قانون به تعریف قرارداد کار می‌پردازد و این قرارداد را یک توافق میان کارگر و کارفرما در نظر می‌گیرد. براساس این قرارداد، کارگر ملزم می‌شود که اموری که کارفرما به او می‌سپارد را انجام دهد و در ازای آن، حق الزحمه دریافت می‌کند. کارفرما نیز ملزم خواهد بود که حق الزحمه کارگر را پرداخت کند.

براساس این قانون، هر زمان که یک نیروی کار ساعت کاری مشخص داشته باشد؛ در محل کار کارفرما حاضر شود و حقوق مشخصی را دریافت کند؛ قرارداد او یک قرارداد استخدام یا یک قرارداد کار است. طرفین این قرارداد باید به قانون کار و قانون تامین اجتماعی متعهد باشند و روابط میان آن‌ها براساس این قوانین، سنجیده خواهد شد.

یعنی لازم است که حقوق، مزایا، سنوات، بیمه و سایر تعهدات طرفین نسبت به یکدیگر انجام شود. حتی اگر مامور فروش به صورت پورسانتی نیز کار می‌کند، ملزم خواهید بود که حقوق کارگر براساس پایه حقوق اداره کار و حق بیمه کارگر و مزایای قانون کار او را پرداخت کنید. بنابراین توافق صرفا درباره پرداخت پورسانت اشتباه است و باید شرایط قرارداد کار رعایت شود.

مدت نمونه قرارداد مامور پخش

تعیین مدت همکاری شما با مامور پخش بسیار مهم است. برای مثال باید مشخص کنید که مامور پخش از چه زمانی توسط شما استخدام شده است و تا چه زمانی در استخدام شما خواهد بود. در طول مدت قرارداد، طرفین متعهد خواهند بود که با یکدیگر همکاری کنند و تعهداتشان نسبت به یکدیگر و نسبت به قرارداد را انجام دهند. هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند یک جانبه قرارداد را فسخ کنند یا اینکه شرکت نمی‌تواند مامور پخش را به یکباره اخراج کند.  قرارداد مامور پخش یک قرارداد لازم است و طرفین متعهد هستند که تا پایان مدت قرارداد به آن عمل کنند.

اگر مامور پخش تمایل داشته باشد که همکاری با شرکت مورد نظر را به اتمام برساند، باید استعفای خود را اعلام کند و بعد از استعفا، به مدت یک ماه نیز در کار خود باقی بماند. نکته دارای اهمیت در این مساله این است که کارفرما باید با استعفای او موافقت کند.

قانون تامین اجتماعی در نمونه قرارداد مامور پخش

سوالات مربوط به پرداخت بیمه مامور پخش و لزوم رعایت قانون تامین اجتماعی، از جمله سوالات پر تکرار و متداول صاحبان کالا و کارفرمایان است. بسیاری از کارفرمایان تمایل دارند که از هزینه‌های خود بکاهند و اگر به جذب نیروی انسانی نیاز دارند، این نفرات را با هزینه کمتری در اختیار بگیرند. به همین دلیل است که گاهی تمایل پیدا می‌کنند که از میزان حقوق پرسنل یا مبلغ بیمه آن‌ها بکاهند یا پرداخت بیمه را به مامور پخش واگذار کنند.

در ابتدا باید بگوییم که قانون تامین اجتماعی یک قانون آمره است. یعنی شما در هر شرایطی ملزم هستید که مطابق این قانون عمل کنید. در واقع شما نمی‌توانید مسئولیت پرداخت بیمه را به مامور پخش بسپارید یا اینکه مبلغ بیمه را به خود مامور پخش بپردازید یا اینطور توافق کنید که به طور کلی مامور پخش را بیمه نخواهید کرد.

شما به هیچ وجه نمیتوانید در خصوص قانون تامین اجتماعی توافقی انجام دهید. بنابراین، به دنبال قراردادی نباشید که مسئولیت پرداخت بیمه را برای شما حذف کرده باشد زیرا چنین قراردادی به طور کلی، اشتباه است و شما در نهایت ملزم به پرداخت بیمه مامور پخش هستید.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید با یک مامور پخش قرارداد تنظیم کنید، می‌توانیم به شما بگوییم که قراردادهای مختلفی برای این همکاری وجود خواهد داشت که لازم است مطابق با خواست و نیازتان، یک قرارداد را انتخاب کنید. خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، این امکان را ایجاد می‌کند که بتوانید سوالات خود را درباره انتخاب نوع قرارداد از مشاور حقوقی بپرسید. علاوه براین، می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد نیز استفاده کنید و تنظیم این قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد مامور پخش
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات