قرارداد فروش وسایل کافی شاپ به صورت نو و دست دوم

-
بروزرسانی:1402/03/02
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش وسایل کافی شاپ

اگر شما به راه اندازی کافی شاپ علاقه‌مند هستید، حتما می‌دانید که ابتدا باید برخی از وسایل ضروری آن‌ را تامین کنید. این وسایل، ملزومات تخصصی کار محسوب می‌شود که بدون آن‌ها قادر به ادامه کسب و کار خود نیستید. برای مثال، تهیه یک دستگاه قهوه ساز خوب، از مهمترین عوامل احداث یک کافه است که قطعا به آن نیاز پیدا خواهید کرد. شما می‌توانید این ملزومات را به صورت دست اول از مراکز تامین کننده وسایل کافی شاپ‌ها فراهم کنید. در برخی از موارد نیز امکان تهیه دست دوم این وسایل وجود دارد. به طور کلی در هر دو حالت، شما باید قبل از خرید یا فروش وسایل کافی شاپ، قرارداد فروش وسایل کافی شاپ را تنظیم کنید.

این قرارداد را می‌توانیم در گروه قرارداد بیع نامه در نظر بگیریم. علاوه بر وسایل کافی شاپ، اگر تمایل دارید که کافی شاپ خود را به صورت کامل بفروشید، به شما قرارداد فروش کافی شاپ را پیشنهاد می‌کنم که درباره آن مقاله‌ای در مجله حقوقی رکلا منتشر شده است. حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید.

هدف اصلی از تنظیم قرارداد فروش وسایل کافی شاپ چیست؟

در این قرارداد، صاحب وسایل کافی شاپ به دنبال فروش اموال خود است و در مقابل، خریدار در پی به دست آوردن مالکیت وسایل کافی شاپ خواهد بود. بنابراین مهمترین هدف از انعقاد این قرارداد، انتقال مالکیت وسایل کافی شاپ از فروشنده به خریدار است. به موجب این قرارداد، فروشنده و خریدار تعهداتی را در مقابل یکدیگر عهده دار می‌‌شوند.

چند ویژگی بارز قرارداد فروش وسایل کافی شاپ

قرارداد فروش وسایل کافی شاپ ، از انواع قرارداد بیع کالا است. به همین ترتیب، در معامله خرید و فروش وسایل کافی شاپ، به محض اینکه فروشنده و خریدار به نوعی رضایت خود را برای انجام معامله بیان کنند، عمل خرید و فروش شکل می‌گیرد. به این معنا که مالکیت وسایل کافی شاپ به خریدار منتقل و در عوض فروشنده مالک مبلغ وسایل فروخته شده می‌شود. بنابراین حتی بیان لفظی یا عملی خرید و فروش وسایل کافی شاپ، سبب ایجاد تعهد برای هر یک از فروشنده و خریدار خواهد شد. به همین خاطر در عالم حقوقی این قرارداد، یک قرارداد رضایی تلقی می‌شود زیرا وقوع عقد و شناسایی آثار ناشی از آن، نیاز به تشریفات خاصی همانند تنظیم سند رسمی ندارد. حال ممکن است این سوال مطرح شود که آیا با توجه به رضایی بودن این معامله، نیاز به تنظیم قرارداد برای آن وجود دارد؟

اهمیت تنظیم قرارداد برای معامله وسایل کافی شاپ

اگرچه عمل خرید و فروش وسایل کافی شاپ به محض اعلام صریح اراده‌‌ی فروشنده و خریدار وسایل رخ می‌دهد اما تنظیم قرارداد فروش وسایل کافی شاپ برای آن نیز، شرط عقل است. زیرا حتی پس از انجام معامله، روابط فروشنده و خریدار و تعهدات آن‌ها در برابر یکدیگر استمرار دارد. علاوه براین، ممکن است پس از خريد و فروش وسايل کافي شاپ، اختلافاتی برای آن‌ها ایجاد شود. در این مواقع تنظیم یک سند مکتوب همانند این قرارداد، احقاق حق طرفین را آسان‌تر می‌کند زیرا این قرارداد، به عنوان سندی است که حقوق و نیز جزئیات روابط شما با طرف دیگر معامله را مشخص می‌کند. به همین ترتیب، تنظيم اين قرارداد، چالش‌های کمتری را در مقایسه با یک قرارداد شفاهی به همراه دارد.

مواد 338 تا 465 قانون مدنی؛ ناظر بر قرارداد فروش وسایل کافی شاپ

در این قسمت باید اشاره داشت که این قرارداد، ماهیتی معین دارد زيرا انواع قراردادهای خرید و فروش کالا در نظام حقوقی قراردادها، تحت عنوان عقد بیع در قانون مدنی شناخته می‌شوند و چارچوب حقوقي مخصوص به خود را دارند. بنابراين مواد 338 تا 465 قانون مدنی، بايد در زمان تنظیم و انعقاد این قرارداد رعايت و اجرا شوند.

البته قانون مدنی برای ورود اراده‎ی فروشنده و خريدار، تدابیری را نيز پیش بینی کرده است. به این صورت که طرفين تا حدی می‌توانند در تعیین شرایط حاکم بر این قرارداد دخالت کنند که اراده‌ی آن‌ها با قانون تطابق داشته باشد. البته به این نکته نیز باید توجه داشت که فروشنده و خریدار نمی توانند در خصوص مواردی که تحت مواد 338 تا 465 قانون مدنی مطرح شده است، خودشان تصمیم گیری کنند. به همين ترتيب اراده طرفين اين قرارداد، تنها براي در نظر گرفتن شرايطي است که فراتر از متن قانون باشند.

بخش‌های مختلف قرارداد فروش وسایل کافی شاپ

در این قسمت، تلاش داریم که اساسی‌ترین بندهای این قرارداد را توضیح دهیم و نکات لازم را در خصوص هر یک از آن‌ها بیان کنیم.

مشخصات متعاملین این قرارداد

در این قسمت از قرارداد فروش وسایل کافی شاپ ، مشخصات خود و طرف مقابلتان را بنویسید. منظور از مشخصات، اطلاعات شناسایی شما است. البته در برخی از موارد ممکن است طرفین این قرارداد، اشخاص حقوقی باشند. در این موارد نیز تفاوتی وجود ندارد و شما باید اطلاعات شناسایی مخصوص اشخاص حقوقی را در متن قرارداد وارد کنید. این اطلاعات شامل موارد روبرو می‌شوند: نام شخص حقوقی، مشخصات نماینده، آدرس و شماره ثبتی.

علاوه بر توجه به اطلاعات هویتی، شما باید به اهلیت فروشنده و خریدار توجه داشته باشید. اهلیت، به صلاحیتی گفته می‌شود که قانون برای برخورداری اشخاص از حقوق مورد نظر قرار مي‌دهد. این صلاحیت برای استفاده از حقوق، پس از برخورداری از آن‌ها نیز مطرح است. ماده 345 قانون مدنی، در خصوص صلاحیت طرفین در قرارداد فروش وسایل کافی شاپ اشاره می‌کند که برای صحت این قرارداد، فروشنده و خریدار باید از این دو صلاحیت به طور جمعی برخوردار باشند.

به خاطر داشته باشید که اگر قرارداد شراکت قهوه خانه یا شراکت کافی شاپ را امضا کرده‌اید، لازم است که تمام شرکا از فروش وسایل کافی شاپ مطلع باشند و نسبت به این موارد، رضایت بدهند.

موضوع قرارداد فروش وسایل کافی شاپ

موضوع معامله، وسایل کافی شاپ است که به آن مبیع نیز گفته می‌شود. این قسمت، به عنوان یکی از قسمت‌های مهم قرارداد است زيرا در صورت عدم وجود مبیع، تنظیم قرارداد آثاری را به همراه نخواهد داشت.

از سویي دیگر در این قسمت، باید تمامی ویژگی و اوصاف وسایل کافی شاپ ذکر شود. ماده 342 قانون مدنی بیان می‌کند که مقدار و جنس و وصف وسایل کافی شاپ باید در متن قرارداد مشخص باشد. این اوصاف باید دقیق و جزیی نوشته شود و شما نباید در این قسمت کلی گویی کنید. برای مثال شما نمی‌‌توانید بگویید که موضوع قرارداد یک دستگاه قهوه ساز است. بلکه باید نوع، مدل، کارکرد و متعلقات همراه آن را در متن قرارداد ذکر کنید.

توجه داشته باشيد که به نو يا دست دوم بودن وسايل کافي شاپ در اين قسمت اشاره کنيد. هدف اصلی از ذکر تمامی این مشخصات این است که فروشنده باید وسايل کافی شاپ را بر اساس موارد مطرح شده در این قسمت به خریدار تحویل دهد.

تعیین مدت معامله در قرارداد

توجه داشته باشید که قرارداد فروش وسایل کافی شاپ ، یک قرارداد دائمی تلقي مي‌شود. به اين دليل که انتقال مالکیت وسایل کافی شاپ به خریدار همیشگی است و تعیین مدت در این قرارداد آنچنان جایگاهی ندارد اما تعیین مدت در برخی از مواقع راهگشا است. براي مثال ممکن است که در زمان اعلام اراده طرفین برای خرید و فروش وسایل کافي شاپ، فروشنده وسایل را به خریدار تسليم نکرده يا خریدار مبلغ معامله را به فروشنده نپرداخته باشد. در این موارد با تعیین تاریخ در این قسمت، تاریخ تحویل وسایل به خریدار یا پرداخت مبلغ به فروشنده تعیین می‌شود.

قیمت معامله

قیمت قرارداد فروش وسایل کافی شاپ و نحوه پرداخت آن، بر اساس توافق طرفین تعیین می‌شود. برای مثال شما می‌توانید تمام پول وسايل را در زمان انعقاد قرارداد به فروشنده بپردازید یا چک و سفته‌هایی را برای خرید اقساطی به او ارائه کنید. توجه داشته باشيد که زماني که خریدار براي ضمانت پرداختش، چک یا سفته می‌‌دهد، اطلاعات آن‌ها را در این قسمت از قرارداد بنويسيد.

عوامل قانونی خاتمه قرارداد

  1. یکی از عوامل رایج برای فسخ قرارداد فروش وسایل کافی شاپ ، حالتي است که فروشنده و خریدار در قرارداد برای خودشان حق فسخ تعیین کرده باشند. در این مواقع آن‌ها می‌توانند با استناد به شروطی که برای فسخ قرارداد ذکر کرده‌اند، قرارداد را تا سر رسید مدتی مقرر، یک طرفه به پایان برسانند.
  2. از موارد دیگر، زمانی است که خريدار نتواند پول وسایل کافی شاپ را در مدت مقرر به فروشنده پرداخت کند. در این حالت برای فروشنده امکان فسخ قرارداد فروش وسایل کافی شاپ برقرار می‌شود.
  3. زمانی که ميان وسایل کافی شاپ و قیمت آن‌ها تعادل وجود نداشته باشد. برای مثال خریدار می‌تواند ادعا کند که فروشنده وسایل کافی شاپ را گران‌تر از عرف بازار به او فروخته و او نسبت به اين مسئله آگاه نبوده است. در این موارد امکان فسخ قرارداد برای خریدار متضرر وجود دارد.

برای فروش وسایل به خاطر داشته باشید

تمام شروط و تعهداتی که برای این معامله نیاز دارید را حتما به صورت مکتوب بنویسید و امضا کنید. برای این منظور لازم است که یک قرارداد اختصاصی داشته باشید یا اینکه درباره چگونگی تنظیم قرارداد با یک مشاور حقوقی گفتگو کنید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد و امکان ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ، در کنار شما خواهد بود.

قرارداد خرید کالای دست دوم (نقدی)

برای معامله کالای دست دوم، این فرم قرارداد بسیار کاربردی و مناسب است. برای تهیه آن، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد خرید کالای دست دوم
دانلود نمونه قرارداد خرید کالای دست دوم

قرارداد فروش کالا (نقدی)

برای معامله تعداد مشخصی کالا نو به صورت نقدی، می‌توانید از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات