مهمترین ملزومات قرارداد فروش کافی شاپ و قرارداد خرید کافی شاپ

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/03/21
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش کافی شاپ

قرارداد فروش کافی شاپ نوعی توافق میان فروشنده و خریدار کافی شاپ است که با هدف انتقال مالکیت کافی‌شاپ از فروشنده به خریدار آن انجام می‌شود. در قدیم مردم برای گپ و گفت‌های روزمره به مکان‌هایی مانند کافه‌های امروزی مراجعه می‌کردند و دور هم چای می‌نوشیدند اما در دوران معاصر، اغلب، کافی شاپ‌ها برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند. افراد بسیار زیادی برای خوردن یک فنجان قهوه و صحبت صمیمانه با دوستان خود به کافی‌شاپ می‌روند. همچنین کافی شاپ مکان مناسبی برای خوردن یک فنجان قهوه گرم و فراموشی خستگی حاصل از مشغله‌های کاری روزانه است.

راه اندازی کافی شاپ، در واقع راه اندازی یک کسب و کار پر رونق است اما راه اندازی کافی شاپ، طراحی فضای داخلی آن، خرید تجهیزات و سایر وسایل مورد نیاز با چالش‌های بسیار زیادی همراه خواهد بود. از این رو بسیاری از اشخاص به جای آنکه خودشان نسبت به خرید کافی شاپ اقدام کنند، ترجیح می‌دهند که کافی شاپ‌هایی که قبلاً راه اندازی شده‌اند یا مکانی که به عنوان کافی شاپ مشغول به فعالیت بوده است را خریداری کنند. در حالت‌های دیگر، ممکن است اشخاص تمایل داشته باشند که با استفاده از قرارداد مشارکت کافی شاپ به صورت شراکتی فعالیت کنند یا اگر توانایی خرید مکان مورد نظر وجود نداشته باشد، اغلب از قرارداد اجاره کافه استفاده می‌کنند که در مقالات جداگانه درباره آن‌ها توضیح داده‌ایم اما در ادامه این مقاله به مساله معامله یک کافی شاپ می‌پردازیم.

نمونه قرارداد فروش کافی شاپ مطابق با کدام مواد و قوانین نوشته می‌شود؟

در حقوق مدنی ایران، قراردادها به دو دسته معین و نامعین دسته بندی می‌شوند. قراردادهای معین برگرفته از فقه امامیه هستند و تعداد محدودی دارند. عقود نامعین در اثر پیشرفت‌های جامعه امروز تحقق پیدا کرده‌اند. قراردادهای نامعین با استناد به ماده ده قانون مدنی، مورد پذیرش قانون گذار قرار گرفته‌اند.

در اطلاح حقوق مدنی به نمونه قرارداد فروش کافی شاپ ، عقد بیع گفته می‌شود. قرارداد بیع اموال غیر منقول ، مهم‌ترین و اصلی‌ترین نوع قراردادهای معین است.

شرایط قانونی قرارداد خرید کافی شاپ در مواد 338 الی 463 قانون مدنی بیان شده است. مطابق با ماده 338 قانون مدنی، قرارداد خرید و فروش کافی شاپ یک توافق دو جانبه از سوی خریدار و فروشنده آن است که باعث انتقال مالکیت کافی شاپ به خریدار خواهد شد. مالکیت کافی شاپ در ازای پرداخت بهای آن به خریدار منتقل می‌شود.

قوانین قرارداد خرید و فروش کافی شاپ آمره یا تکمیلی هستند؟

قوانین آمره قرارداد بیع ارتباط مستقیمی با نظم عمومی جامعه و شرع دین اسلام دارند و رعایت آن‌ها از سوی خریدار و فروشنده کافی شاپ الزامی است.

خریدار و فروشنده کافی شاپ نمی‌توانند برخلاف قوانین آمره با یکدیگر توافق کنند زیرا هرگونه توافق برخلاف قوانین آمره باعث باطل و بی اعتبار شدن قرارداد خرید و فروش کافی شاپ می‌شود.

قوانین تکمیلی همانطور که از نام آن‌ها نیز پیدا است برای تکمیل کار خریدار و فروشنده کافی شاپ وضع شده‌اند.

قوانین تکمیلی قرارداد بیع تنها در صورتی الزامی است که خریدار و فروشنده با یکدیگر برخلاف آن‌ها توافق نکرده باشند.

بنابراین درست است که قرارداد خرید و فروش کافی شاپ براساس توافق میان خریدار و فروشنده شکل می‌گیرد اما خریدار و فروشنده در هنگام تنظیم و امضای این قرارداد، باید شرایط آمره فصل بیع قانون مدنی را مد نظر قرار دهند.

آیا بین نمونه قرارداد فروش کافی شاپ و مبایعه نامه تفاوتی است؟

نمونه قرارداد فروش کافی شاپ به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده کافی شاپ تحقق پیدا می‌کند. توافق میان خریدار و فروشنده نیز به وسیله اعلام اراده آن‌ها انجام می‌شود. قانون گذار در خصوص شیوه اعلام اراده خریدار و فروشنده الزامی مقرر نکرده است. بنابراین خرید و فروش کافی شاپ می‌تواند به وسیله قرارداد شفاهی یا مکتوب انجام شود. مبایعه نامه، قرارداد مکتوب خرید و فروش کافی شاپ است و وقوع معامله را به اثبات می‌رساند.

بنابراین تنظیم مبایعه نامه در دفترخانه اسناد رسمی الزامی نیست اما بهتر است که خریدار و فروشنده کافی شاپ مبایعه نامه عادی را در حضور یک یا چند شاهد امضا کنند.

آیا تنظیم نمونه قرارداد فروش کافی شاپ در دفترخانه الزامی است؟

مبایعه نامه خرید و فروش کافی شاپ می‌تواند به صورت رسمی یا عادی تنظیم شود. مبایعه نامه عادی کافی شاپ توسط خریدار و فروشنده آن تنظیم و امضا می‌شود. قرارداد بیع رسمی کافی شاپ نیز در دفتر اسناد رسمی تنظیم خواهد شد و مامور رسمی نیز آن را امضا می‌کند.

مهم‌ترین تفاوت مبایعه نامه رسمی و عادی در این نکته است که مبایعه نامه عادی تنها در رابطه میان خریدار و فروشنده موثر و قابل استناد است اما مبایعه نامه رسمی کافی شاپ در مقابل اشخاص دیگری غیر از خریدار و فروشنده نیز قابلیت استناد دارد.

نمونه قرارداد فروش کافی شاپ تحت چه شرایطی فسخ می‌شود؟

نمونه قرارداد فروش کافی شاپ لازم الاجرا است. به این معنی که خریدار و فروشنده کافی شاپ بعد از تنظیم و امضای این قرارداد، حق بر هم زدن آن را ندارند. انحلال این قرارداد تنها تحت شرایط قانونی امکان پذیر خواهد بود. قانون گذار برای انحلال این قرارداد راهکار فسخ را پیش بینی کرده است. به موارد قانونی فسخ قرارداد، خیار گفته می‌شود. قانونگذار ده نوع خیار برای فسخ قرارداد خرید و فروش کافی شاپ پیش بینی کرده است که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

خیار شرط قرارداد فروش کافی شاپ

خریدار و فروشنده در هنگام تنظیم و امضای نمونه قرارداد فروش کافی شاپ می‌توانند شرط کنند که خودشان یا شخص ثالثی تا مدت معینی حق فسخ را داشته باشند. برای مثال،خریدار در ضمن مبایعه نامه قید می‌کند که به مدت یک هفته از تاریخ امضای مبایعه نامه خود یا وکیل او حق فسخ قرارداد را داشته باشند.

خیار غَبن قرارداد فروش کافی شاپ

ممکن است که فروشنده یا خریدار کافی شاپ از قیمت واقعی و متعارف آن بی‌اطلاع باشند و آن را بسیار گران‌تر یا ارزان‌تر از قیمت واقعی مورد معامله قرار دهند. خریدار یا فروشنده‌ای که به علت بی اطلاعی از قیمت واقعی کافی شاپ ضرر کرده است به وسیله خیار غَبن می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

خیار تدلیس در این قرارداد

تدلیس به معنای فریب دادن دیگری است. خیار تدلیس در مواردی تحقق پیدا می‌کند که هر یک از خریدار و فروشنده کافی شاپ با به کار بردن حیله‌ای باعث فریب طرف دیگر قرارداد شود. خریدار یا فروشنده‌ای که فریب خورده است به وسیله خیار تدلیس می‌تواند قرارداد خرید کافی شاپ را فسخ کند. برای مثال، فروشنده به دروغ می‌گوید که کافی شاپ در مرکز شهر قرار دارد اما بعد از تنظیم قرارداد مشخص می‌شود که کافی شاپ در حومه شهر قرار دارد.

قراردادی که تنها توسط یکی از طرفین امضا شده است از نظر حقوقی چه وضعیتی دارد؟

همانطور که در مطالب بالا نیز گفتیم، قرارداد خرید و فرش کافی شاپ به وسیله اعلام اراده خریدار و فروشنده تحقق پیدا می‌کند. به اعلام اراده از سوی فروشنده کافی شاپ ایجاب و به اعلام اراده از سوی مشتری نیز قبول گفته می‌شود. ایجاب و قبول در قرارداد شفاهی کافی شاپ با با بیان الفاظ و در قرارداد کتبی نیز به وسلیه امضا اعلام می‌شود. قرارداد مکتوب تنها زمانی تحقق پیدا می‌کند که توسط خریدار و فروشنده امضا شده باشد. زمانی که قرارداد خرید و فروش تنها توسط یکی از طرفین آن امضا شده باشد از اعتبار و اثر قانونی برخوردار نخواهد بود و باعث انتقال مالکیت به خریدار نیز نمی‌شود.

نمونه قرارداد فروش کافی شاپ در چند نسخه تنظیم می‌شود؟

در نمونه قرارداد فروش کافی شاپ تعداد نسخه‌های مبایعه نامه به توافق میان خریدار و فروشنده بستگی دارد و می‌تواند در یک یا چندین نسخه تنظیم شود. خریدار و فروشنده کافی شاپ برای جلوگیری از جعل و تحریف مبایعه نامه کافی شاپ بهتر است که آن را در چند نسخه تنظیم کنند و یکی از نسخه‌های آن نیز نزد داور بایگانی شود.

پیشنهادی برای انجام این معامله:

این معامله، در واقع برای انتقال مالکیت کافی شاپ انجام می‌شود و بدون شک، قرارداد بسیار مهمی خواهد بود. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما درباره آن بیشتر بدانید و اطلاعات دقیقی به دست آورید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد و همچنین خدمات مشاوره حقوقی تلفنی این امکان را ایجاد کرده است که بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن از خدمات حقوقی بهره ببرید.

قولنامه مغازه

اگر قصد دارید یک مغازه را معامله کنید و مالکیت آن را به شخص دیگری انتقال دهید، این قولنامه مناسب است.

نمونه قولنامه مغازه
دریافت نمونه قولنامه مغازه
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات