قرارداد اجاره کافی شاپ مطابق با قانون 1356 و 1376 چه وضعیتی دارد؟

-
بروزرسانی:1402/04/14
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره کافی شاپ

در این مقاله می‌خواهیم با شما در خصوص قرارداد اجاره کافی شاپ گفت و گو و تمام مسائل ضروری در رابطه با این نوع قرارداد را بررسی کنیم. این قرارداد یکی از انواع اجاره نامه است. امروزه مردم به خصوص نسل جوان تمایل دارند گاهی به کافی شاپ‌ها بروند. افراد ممکن است اهداف مختلفی از رفتن به این مکان داشته باشند. برای مثال، ممکن است قصد داشته باشند دوستان خود را در این مکان ملاقات کنند، با هم قهوه‌ای بنوشند و با یکدیگر گفت و گو کنند. در واقع، آن‌ها مایل هستند بخشی از اوقات فراغت خود را در کافی شاپ با دوستانشان سپری کنند.

همچنین امکان دارد افراد این مکان را برای برگزاری یک دیدار یا برگزاری مراسم تولد دوستان و مواردی از این قبیل نیز انتخاب کنند. امروزه مراجعه به کافی شاپ‌ها بسیار رایج شده است و به همین علت، اشخاص زیادی تمایل به راه اندازی کافی شاپ دارند. در صورتی که آن‌ها مکان مناسبی برای راه اندازی کافی شاپ و آغاز کسب وکار نداشته باشند، باید این مکان را اجاره کنند. بنابراین، قرارداد اجاره کافی شاپ در این خصوص یک قرارداد کاربردی و مناسب است.

ما در این مقاله می‌خواهیم اجاره نامه کافی شاپ را مورد بررسی قرار دهیم که این روزها میان اشخاص، کاربرد زیادی دارد و ماهیت این قرارداد، قوانین و مقررات حاکم بر آن، شرایط و مواردی که باید در تنظیم این قرارداد رعایت شود، همچنین مواردی که موجب بی اعتباری این توافق است و در آخر نیز روش تنظیم قرارداد اجاره کافی شاپ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ماهیت قرارداد اجاره کافی شاپ

نمونه قرارداد اجاره کافه یکی از انواع اجاره نامه است. یک طرف این قرارداد اجاره ، مالک کافی شاپ است که به ایشان، موجر گفته می‌شود. طرف دیگر، شخصی است که قصد دارد این مکان را اجاره کند که به ایشان مستاجر می‌گویند. به موجب این قرارداد، موجر این مکان را برای مدت معین در اختیار مستاجر قرار می‌دهد تا مستاجر بتواند از این مکان برای راه اندازی کافی شاپ و آغاز کسب و کار خود استفاده کند. در مقابل، مستاجر نیز مبلغ معینی بابت اجاره بهاء به موجر می‌پردازد.

بنابراین این قرارداد یک عقد معوض است. زیرا موجر، این مکان را مجانی در اختیار مستاجر قرار نمی‌دهد و با توجه به عرف و قیمت محل در خصوص قرارداد اجاره کافه ، مبلغ اجاره بهاء را تعیین و با مستاجر در این خصوص توافق می‌کند. باید بدانید که قرارداد اجاره کافی شاپ یک عقد لازم است یعنی اجاره نامه کافی شاپ قابل فسخ نیست مگر آنکه شرط فسخ در متن قرارداد نوشته شده باشد یا شرایط فسخ موجود در قانون مدنی برای طرفین یا یکی از آن‌ها ایجاد شود.

آیا قرارداد اجاره کافی شاپ یک قرارداد تشریفاتی است؟

مطابق با یک دسته بندی کلی، باید بدانید که تمام قرارداد‌ها‌یی که میان اشخاص تنظیم می‌شود رضایی یا تشریفاتی محسوب می‌شود. قرارداد رضایی، توافقی است که قصد و رضایت طرفین قرارداد برای اعتبار و صحت آن کافی است.

برای مثال، خرید صندلی برای دفتر کار، یک توافق رضایی است. زیرا شما به تناسب نیاز خود و تعداد کارمندان دفتر، تعدادی صندلی لازم دارید. فروشنده نیز قصد دارد صندلی بفروشد و سود کسب کند. شما به مغازه ایشان مراجعه می‌کنید، بهای صندلی‌ها را پرداخت می‌کنید و مالک آن‌ها می‌شوید. حتی این امکان برای شما وجود دارد که اصلا مراجعه حضوری نداشته باشید و فروشنده را نبینید و صندلی‌های مورد نیاز خود را اینترنتی و به صورت آنلاین خریداری کنید. در مقابل، عقد تشریفاتی قراردادی است که در زمان توافق، علاوه بر قصد و رضایت طرفین، باید شرایط دیگری رعایت شود تا قرارداد معتبر باشد. برای مثال، ممکن است لازم باشد که سند رسمی تنظیم کنید.

پاسخ سوال بالا مطابق با قانون 1356 و 1376

درخصوص اجاره نامه‌ها در بعضی از مواد قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356 از جمله ماده 6، 7 و 9 این قانون، به عبارت «در صورتی که اجاره نامه‌ای در بین نباشد» اشاره شده است. بر همین اساس، ممکن است موجر و مستاجر بر اساس اعتمادی که به یکدیگر دارند، اجاره نامه کتبی ننویسند و قراردادشان را شفاهی و مشمول مقررات این قانون بدانند یا اجاره نامه آن‌ها قدیمی باشد و طبق این قانون تنظیم شده باشد و آن‌ها بخواهند با همان شرایط آن را تمدید کنند. در این حالت، اجاره نامه آن‌ها یک قرارداد رضایی است و بر اساس همان قانون معتبر محسوب می‌شود.

قانون روابط موجر و مستاجر 1376 در خصوص اجاره اموال غیرمنقول بیان کرده است که باید اجاره نامه به صورت کتبی تنظیم شود. در قانون مدنی نیز در هیچ یک از مواد و مقررات مبحث اجاره به اجاره نامه شفاهی اشاره نشده است. بنابراین، با استناد به قانون روابط موجر و مستاجر 1376 با توجه به اینکه کافی شاپ یک مکان است و در گروه اموال غیر منقول قرار دارد، اجاره نامه کافی شاپ نیز باید به صورت کتبی تنظیم شود. و طبق این قانون، باید این قرارداد را یک توافق تشریفاتی بدانیم و بر همین اساس، باید این توافق برای معتبر بودن به صورت کتبی باشد و در صورتی که این قرارداد یک توافق عادی باشد، باید توسط دو نفر شاهد که مورد اعتماد طرفین است امضاء شود تا یک قرارداد قانونی و معتبر محسوب شود.

فوت موجر و مستاجر و اعتبار قرارداد اجاره کافی شاپ

در صورتی که بعد از تنظیم این قرارداد و پس از گذشت مدتی از اجرای آن، موجر یا مستاجر فوت کند، این قرارداد چه وضعیتی پیدا می‌کند؟ آیا همچنان معتبر است یا توافق نامه باطل می‌شود؟

اجاره نامه کافی شاپ یک قرارداد لازم است. بنابراین، باید با توجه به این نکته و با استناد به ماده 497 قانون مدنی، در پاسخ به این سوال بیان کنیم که قرارداد اجاره کافی شاپ به دلیل فوت موجر یا مستاجر باطل نمی‌شود اما اگر موجر، مالک اصل مال نباشد و فقط در طول مدت عمر خود، مالک منافع باشد، این قرارداد با فوت ایشان باطل می‌شود. به علاوه، اگر در قرارداد برای مستاجر، شرط مباشرت شده باشد، یعنی موجر فقط به شخص مستاجر اجازه استفاده از مال را بدهد و این شرط را در قرارداد ذکر کند، در این حالت نیز با فوت مستاجر، این قرارداد باطل و فاقد اعتبار است.

ابطال قرارداد اجاره کافی شاپ

موضوعی که در این قسمت از مقاله قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم بررسی عواملی است که موجب ابطال و پایان قرارداد می‌شود.

در مواد 468، 470، 471، 472، 481 و 496 قانون مدنی به موارد ابطال این قرارداد مهم اشاره شده است. بنابراین، باید با استناد به این مواد بیان کنیم که در حالات زیر، اجاره نامه کافی شاپ باطل و بی اعتبار است:

  1. اگر مدت نمونه قرارداد اجاره کافه یا مال موضوع اجاره، معین و مشخص نباشد.
  2. در صورتی که موجر به هر علت، نتواند این مکان را جهت راه اندازی کافی شاپ به مستاجر تحویل دهد.
  3. در صورتی که استفاده مستاجر از این مکان، با حفظ و بقای اصل آن ممکن نباشد.
  4. اگر مال موضوع قرارداد به دلیل عیب یا نقص، قابلیت استفاده مطلوب و مورد نظر مستاجر را از دست بدهد.
  5. یا در شرایطی که کافی شاپ نابود شود. برای مثال آتش بگیرد و قابل بازسازی توسط موجر نباشد.

ذکر مدت اجاره در قرارداد اجاره کافی شاپ

حتما مدت قرارداد را به طور دقیق و معین در متن توافق بیان کنید. زیرا در صورتی که مدت قرارداد معین و معلوم نباشد، با استناد به ماده 468 قانون مدنی، قرارداد باطل است. تعیین این مدت به توافق شما و طرف مقابل ارتباط دارد و بر اساس نیاز طرفین می‌توانید این توافق را برای مدت 6 ماه، یک سال یا کمتر یا بیشتر از این مدت تنظیم کنید.

بیان مبلغ قرارداد و روش پرداخت

موضوع دیگری که در تنظیم نمونه قرارداد اجاره کافه باید در نظر داشته باشید، ذکر مبلغ قرارداد یا همان اجاره بها قرارداد است. تعیین دقیق میزان این مبلغ به توافقات میان شما و طرف مقابل بستگی دارد. برای تعیین این مبلغ معمولا با توجه به مدت اجاره، عرف و تعرفه‌های موجود در خصوص اجاره نامه‌ها‌ی کافی شاپ و در نهایت با پرس و جو از فعالان در این صنف، تصمیم گیری می‌کنند.

در ماده 6 قانون روابط موجر و مستاجر، این مطلب بیان شده است و طبق این ماده باید مستاجر، اجاره بهاء مال را طبق موعد معین در قرارداد به موجر پرداخت کند. در خصوص روش پرداخت اجاره بهاء نیز در قانون، روش خاصی تعیین نشده است و این موضوع نیز کاملا توافقی تعیین می‌شود. به همین دلیل لازم است که طرفین روش پرداخت اجاره بها را به صراحت و روشنی در متن اجاره نامه بنویسند. البته در بیشتر اجاره نامه‌ها روش پرداخت به صورت ماهیانه است.

بیان شرایط و تعهدات طرفین در قرارداد اجاره کافی شاپ

باید در این قسمت از قرارداد، موجر و مستاجر هر شرایطی در خصوص این اجاره نامه دارند را ذکر کنند. بنابراین، در صورتی که شما می‌خواهید تعهد خاصی در متن قرارداد ذکر شود و طرف مقابل را به انجام آن موظف کنید، باید تمام این موارد را در قرارداد پیش بینی کنید. برای مثال، شما به عنوان موجر می‌توانید از واگذاری موضوع قرارداد به شخصی دیگر توسط مستاجر جلوگیری کنید یا لزوم رعایت مقررات اداری و مقررات صنفی مربوطه توسط مستاجر را در این قرارداد بنویسید.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی یا خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره مند شوید. همانطور که می‌دانید رکلا یک مجموعه حقوقی متخصص در امور تنظیم قرارداد است. شما می‌توانید از وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، مشاوره تلفنی بگیرید.

قرارداد اجاره کافی شاپ (بدون پول پیش)

اگر کافی شاپی را اجاره کرده اما برای آن، هیچ ودیعه‌ای پرداخت نکرده‌اید، می‌توانید از نمونه اجاره نامه کافی شاپ بدون پول پیش استفاده کنید.

نمونه اجاره نامه کافی شاپ
دانلود نمونه اجاره نامه کافی شاپ (بدون پول پیش)

قرارداد اجاره کافی شاپ (با پول پیش)

برای اجاره یک کافی شاپ به شرط پرداخت ودیعه یا پول پیش، می‌توانید از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد اجاره کافی شاپ
دانلود نمونه قرارداد اجاره کافی شاپ
مریم ده بزرگی
مریم ده بزرگی فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به تالیف مباحث این رشته است. با توجه به علاقه‌ای که به مسائل مرتبط با قراردادها داشته و با توجه به اینکه، بخشی از مطالعات ایشان بر این محور متمرکز است، مریم بخشی از محتواهای مرتبط با مسائل حقوقی را در رکلا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات