چهارچوب قانونی قرارداد مدیریت پیمان اجرای انواع ساختمان

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/05/13
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مدیریت پیمان

قرارداد پیمانکاری به قراردادی گفته می‌شود که در آن، کارفرما انجام عملیات معینی را در ازای پرداخت حق الزحمه به پیمانکار واگذار می‌کند. مدیریت پیمان (Management Contracting)، روشی است که کارفرما به واسطه آن، یک شخص یا یک شرکت را انتخاب می‌کند تا مدیریت اجرای عملیات ساختمانی مورد نظر او را بر عهده گیرد. کارفرما و مدیر پیمان (عملیات)، می‌توانند به واسطه تنظیم قرارداد با یکدیگر همکاری کنند. نمونه قرارداد مدیریت پیمان ساختمان یکی از رایج‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین توافق نامه‌ها در ساخت و ساز است.

امضای این توافق نامه، مزایای بسیار زیادی به همراه دارد زیرا وجود یک مدیر پیمان با مهارت بالای مدیریتی، می‌تواند هماهنگی مناسبی بین عوامل ایجاد کند و مشکلات اجرای عملیات را به حداقل کاهش بدهد.

در پاسخ به این سوال که ارکان قرارداد مدیریت پیمان چیست باید بگوییم که این توافق نامه از سه رکن اصلی، کارفرما، پیمانکار و مدیر پیمان تشکیل شده است.

کارفرما و مدیر پیمان با امضای این قرارداد موافقت خود نسبت به همکاری با یکدیگر را اعلام می‌کنند.

این توافق نامه باید به گونه‌ای تنظیم شود که نه تنها راه بروز هر گونه اختلاف میان کارفرما را مسدود کند بلکه ضامن منافع قانونی و حقوق آن‌ها نیز باشد.

شرایط اجرای این توافق نامه نیز به واسطه توافق میان مدیر پیمان و کارفرما تعیین می‌شود.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که شرایط اجرای این توافق نامه نمی‌تواند به گونه‌ای تعیین شود که در تضاد با قوانین آمره و لازم الاجرا باشد.

در این مقاله قصد داریم، ماهیت حقوقی، ارکان، مفاد و نکات قانونی قراردادهای پیمانکاری که برای مدیریت پیمان تنظیم می‌شوند را بررسی کنیم.

موارد استفاده از نمونه قرارداد پیمان مدیریت ساخت ساختمان

روش‌های مختلفی برای مدیریت ساخت ساختمان وجود دارد. مشارکت در ساخت، پیمانکاری ساختمان و مدیریت پیمان، از جمله توافق نامه‌هایی هستند که برای مدیریت ساخت ساختمان تنظیم می‌شوند. کارفرما با توجه به شرایطی که دارد، یکی از قراردادهای فوق الذکر را برای مدیریت ساخت ساختمان انتخاب می‌کند. کارفرما در صورتی می‌تواند روش مدیریت پیمان را انتخاب کند که برای تامین هزینه‌های لازم برای اجرای عملیات ساخت، از توانایی مالی لازم برخوردار باشد. در فرم قرارداد مدیریت پیمان ساختمان ، کارفرما نقش سرمایه گذار و مدیر پیمان نیز نقش مدیریت عملیات اجرایی ساخت ساختمان را ایفاء می‌کند. شخصی که به عنوان مدیر پیمان انتخاب می‌شود، باید در زمینه عملیات اجرایی ساخت و ساز از تجربه و رزومه کافی برخوردار باشد.

قرارداد مدیریت پیمان چیست و چه ارکانی دارد؟

نمونه قرارداد مدیریت پیمان ساختمان مسکونی ، توافق نامه‌ای است که به واسطه آن کارفرما، مدیریت اجرای یک طرح پیمانی را با شرایط معین، در ازای پرداخت مبلغ مشخص و برای مدت معین، به یک شخص حقیقی یا حقوقی واگذار می‌کند.

این توافق نامه از سه رکن اصلی، پیمانکار، کارفرما و مدیر پیمان تشکیل می‌شود.

می‌توان گفت که مسئولیت‌های اجرای عملیات احداث ساختمان میان این سه رکن تقسیم خواهد شد.

در ادامه، هر یک از ارکان این قرارداد را بررسی می‌کنیم:

  1. کارفرما: کارفرما، شخصی است که هزینه‌های لازم برای اجرای عملیات مربوط به ساخت ساختمان را تامین می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که کارفرما در واقع، مالک عملیات است؛
  2. پیمانکار: پیمانکار، شخصی است که مسئولیت اجرای تمام یا بخشی از عملیات اجرائی مربوط به عملیات ساخت و ساز ساختمان را بر عهده دارد؛
  3. مدیر پیمان: مدیر پیمان یا مشاور، شخصی حقیقی یا حقوقی است که خواسته‌ها و نظرات کارفرما را در قالب نقشه و مطالب اجرایی به پیمانکار انتقال می‌دهد. همچنین مدیر پیمان در خصوص قابلیت اجرای مطلوب خواسته‌ها و نظرات کارفرما نیز باید بررسی‌های لازم را انجام بدهد.

چه اشخاصی متن قرارداد مدیریت پیمان ساختمان را تکمیل و امضا می‌کنند؟

این توافق نامه زمانی تحقق پیدا می‌کند و از نظر قانونی، معتبر شناخته می‌شود که توسط کارفرما و مدیر پیمان امضا شده باشد. همچنین شرایط اجرای آن نیز به توافق میان کارفرما و مدیر پیمان بستگی دارد. بنابراین، بهتر است که این توافق نامه توسط کارفرما و مدیر پیمان تکمیل شود. این توافق نامه در صورتی معتبر است که طرفین ایجاد کننده آن معلوم و مشخص باشند. به همین دلیل، در ماده اول یا دیگر قسمت‌های آن، باید مشخصات و اطلاعات مربوط به کارفرما و مدیر پیمان نوشته شود. اگر کارفرما و مدیر پیمان، شخص حقیقی هستند باید مشخصات هویتی خود را در توافق نامه بنویسند.

لازم به ذکر است که شرکت‌های عمرانی و معماری نیز می‌توانند این توافق نامه را به عنوان پیمانکار یا مدیر پیمان امضا کنند. مشخصات تجاری شرکتی که این توافق نامه را به عنوان کارفرما یا مدیر پیمان امضا می‌کند، باید در توافق نامه نوشته شود. علاوه براین، مشخصات مهندس ناظر که از سوی نظام مهندسی معرفی شده است را نیز باید در این توافق نامه بنویسید.

اهمیت تعریف موضوع در نمونه قرارداد مدیریت پیمان ساختمان مسکونی

موضوع این توافق نامه در واقع، خدماتی است که باید از سوی مدیر پیمان ارائه شود. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که موضوع این توافق نامه، شرح وظایف مدیر پیمان را مشخص می‌کند.

موضوع مدیریت پیمان به زبان ساده عبارت است از مدیریت فنی، اجرایی، مالی و اداری جهت انجام عملیات ساخت ساختمان مورد نظر، به این صورت که کارفرما فقط هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و مدیر پیمان، تمام فعالیت‌های مربوط را مدیریت خواهد کرد. همچنین طرفین می‌توانند جزئیات مربوط به موضوع این توافق نامه را تحت عنوان شرح کار به صورت دقیق تعیین و به آن پیوست کنند.

علاوه بر مواردی که گفته شد، مشخصات و آدرس مکان ساختمانی که مدیر پیمان باید بر روند ساخت و اجرای آن نظارت کند نیز در این قسمت از توافق نامه نوشته می‌شود.

منظور از تابعیت نمونه قرارداد مدیریت پیمان ساختمانی چیست؟

تابعیت یک قرارداد، قوانین و مقررات حاکم بر آن را مشخص می‌کند.

برای مثال، اگر توافق نامه‌ای تابعیت کشور ایران را داشته باشد، باید مطابق با قوانین این کشور، تنظیم، امضا و اجرا شود. این تابعیت براساس قلمرو و محدوده جغرافیایی کشوری که قرارداد در آنجا تنظیم، امضا و اجرا می‌شود، تعیین خواهد شد. بنابراین، می‌توان گفت که تابعیت یک توافق نامه قلمرو قوانین حاکم بر آن را مشخص می‌کند. در همین راستا، بهتر است که یکی از ماده‌های این توافق نامه به تعیین تابعیت و قوانین حکم بر آن اختصاص داده شود.

مدت و زمانبندی در فرم قرارداد مدیریت پیمان ساختمان چه جایگاهی دارد؟

عملیات اجرای ساخت ساختمان منوط به سپری شدن مراحل بسیار زیادی است.

در این بخش از توافق نامه باید تاریخ و مدت انجام هر مرحله از مراحل اجرایی ساخت ساختمان تعیین شود.

همچنین در این بخش از قرارداد، باید تاریخ تکمیل عملیات اجرایی ساخت ساختمان نیز معین شده باشد.

مدیر پیمان مقدمات و کارهای مربوط به عملیات اجرائی ساختمان را مطابق با برنامه زمان بندی مقرر در این توافق نامه انجام می‌دهد.

حق الزحمه این قرارداد چگونه تعیین می‌شود؟

مدیر پیمان در ازای خدماتی که به کارفرما ارائه می‌دهد، مستحق دریافت حق الزحمه است.

همان گونه که در مطالب قبلی این نوشته نیز گفتیم، شرایط تنظیم و اجرای متن قرارداد مدیریت پیمان ساختمان به وسیله توافق طرفین تعیین می‌شود. بنابراین، مبلغی که در این قرارداد برای حق الزحمه مدیر پیمان در نظر گرفته خواهد شد و شرایط پرداخت آن، به توافق میان طرفین بستگی دارد.

لازم به ذکر است که عدم توافق بر سر تعیین حق الزحمه و مشخص نکردن مبلغ دقیق آن می‌تواند باعث بروز اختلافات بسیار زیادی میان کارفرما و مدیر پیمان شود. به همین دلیل، یکی از ماده‌های نمونه قرارداد پیمان مدیریت اجرای ساختمان ، به مبلغ حق الزحمه مدیر پیمان و شرایط پرداخت آن اختصاص پیدا خواهد کرد.

مساله تعیین حق الزحمه برای نمونه قرارداد مدیریت پیمان ساختمانی ، از جمله مسائلی است که برای هر دو طرف قرارداد از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. در واقع یکی از مهمترین انگیزه‌های طرفین برای شروع همکاری با یکدیگر ،مساله حق الزحمه است.

توصیه حقوقی رکلا

این قرارداد باید به صورتی تنظیم شود که حقوق و منافع قانونی کارفرما و مدیر پیمان را تامین کند. نحوه تعیین حق الزحمه مدیر پیمان برای هر دو طرف قرارداد اهمیت زیادی دارد. در همین راستا به شما توصیه می‌کنیم که تنظیم قرارداد مدیریت پیمان را به اشخاصی بسپارید که در این زمینه از دانش، تجربه و مهارت کافی برخوردار هستند. برای تنظیم اختصاصی این قرارداد می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد استفاده کنید. همچنین برای آشنایی با شرایط و آثار قانونی این قراردادها نیز می‌توانید با وکلای ما در بخش خدمات مشاوره حقوقی تلفنی رکلا در تماس باشید.

قرارداد مدیر پروژه (مدیریت پیمان)

مدیر پروژه هستید یا کارفرما؟ توافقات خود را با امضای این نمونه قرارداد مکتوب کنید.

نمونه قرارداد مدیر پروژه
دانلود نمونه قرارداد مدیر پروژه
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات