معامله عمده لوازم ورزشی به واسطه قرارداد فروش لوازم ورزشی یا خرید آن

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1400/10/29
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش لوازم ورزشی

ورزش یک فعالیت بدنی مفید است که باعث سلامت جسمانی و روحی انسان‌ها می‌شود. امروزه ورزش کردن به یکی از اجزاء جدایی ناپذیر زندگی انسان‌ها تبدیل شده است. وسایل ورزشی باید مطابق با استانداردهای جهانی، طراحی و ساخته شده باشند. لوازم ورزشی استاندارد و با کیفیت از استحکام و طول عمر بسیار بالایی برخوردار هستند. این لوازم باید وزن مناسبی داشته باشند. وزن مناسب لوازم ورزشی، تاثیر قابل توجهی بر کیفیت ورزش دارد. لوازم ورزشی باید امنیت ورزشکاران را تامین کند و آسیب‌هایی که ممکن است به آن‌ها وارد شود را به حداقل برساند. به طور کلی می‌توان گفت که لوازم ورزشی مناسب، تاثیر به سزایی در عملکرد ورزشکاران دارند. بهتر است که لوازم ورزشی از فروشگاه‌های معروف عرضه تجهیزات ورزشی خریداری شوند. نمونه قرارداد فروش لوازم ورزشی ، قراردادی است که باید در هنگام خرید و فروش عمده لوازم ورزشی تنظیم و امضا شود.

در این نوشته نکات قانونی قرارداد خرید و فروش لوازم ورزشی را بررسی می‌کنیم. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد بیع کالا محسوب می‌شود.

قرارداد فروش لوازم ورزشی چیست و مطابق با کدام ماده‌های قانونی تنظیم می‌شود؟

نمونه قرارداد فروش لوازم ورزشی ، یک ماهیت حقوقی دو جانبه است که به وسیله توافق و رضایت خریدار و فروشنده لوازم ورزشی تحقق پیدا می‌کند. در اصطلاح قانون مدنی به قرارداد خرید و فروش لوازم ورزشی، عقد بیع گفته می‌شود. مواد 338 الی 463 قانون مدنی به شرایط و ضوابط عقد بیع اختصاص پیدا کرده است. این قرارداد نیز باید مطابق با شرایط و ضوابط مواد 338 الی 463 قانون مدنی تنظیم و امضا شود. شرایط و ضوابط اساسی تنظیم و امضای تمام قراردادها در ماده 190 قانون مدنی مشخص شده است. این قرارداد نیز باید مطابق با شرایط و ضوابط ماده 190 قانون مدنی تنظیم شود.

برخی از شرایط قانونی قرارداد بیع ، آمره و لازم الاجرا هستند. خریدار و فروشنده لوازم ورزشی نمی‌توانند بر خلاف شرایط و ضوابط آمره با یکدیگر توافق کنند. توافق بر خلاف شرایط آمره عقد بیع یا نادیده گرفتن آن‌ها باعث باطل و بی اثر شدن قرارداد می‌شود. برخی دیگر از شرایط قانون درباره عقد بیع تکمیلی هستند. خریدار و فروشنده می‌توانند برخلاف شرایط و ضوابط تکمیلی عقد بیع با یکدیگر توافق کنند.

نمونه قرارداد فروش لوازم ورزشی کدام آثار قانونی را به دنبال دارد؟

این قرارداد یک قرارداد تَملیکی محسوب می‌شود. مهم‌ترین اثر قانونی نمونه قرارداد فروش لوازم ورزشی ، انتقال مالکیت لوازم ورزشی از فروشنده به خریدار است. به محض امضای قرارداد، مالکیت لوازم به خریدار منتقل می‌شود.

دومین اثر قانونی قرارداد، الزام قانونی فروشنده نسبت به تحویل لوازم است. فروشنده باید لوازم را مطابق با شرایط و تاریخ مقرر در قرارداد به خریدار تحویل بدهد.

سومین اثر قانونی قرارداد، الزام قانونی خریدار نسبت به تحویل بهای لوازم ورزشی است. خریدار باید بهای لوازم ورزشی را مطابق با تاریخ و شرایط مقرر در قرارداد به خریدار تحویل دهد.

مبلغ نمونه قرارداد فروش لوازم ورزشی چگونه تعیین می‌شود؟

منظور از مبلغ نمونه قرارداد فروش لوازم ورزشی ، بهایی است که خریدار باید بابت لوازم ورزشی به فروشنده پرداخت کند. بهای لوازم ورزشی به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده مشخص می‌شود. خریدار و فروشنده می‌توانند در خصوص پرداخت نقدی یا اقساطی بهای لوازم نیز با یکدیگر توافق کنند.

بهای لوازم ورزشی می‌تواند به چهار صورت پرداخت شود:

  1. به صورت نقدی: بهای لوازم هم زمان با تحویل گرفتن آن‌ها پرداخت می‌شود.
  2. به صورت نسیه: بهای قرارداد همراه با تاخیر و پس از دریافت لوازم ورزشی پرداخت خواهد شد.
  3. به صورت سَلَم (سَلَف): لوازم ورزشی پیش خرید می‌شوند. در قرارداد سَلَم، بهای لوازم ورزشی پیش از تحویل گرفتن آن‌ها پرداخت می‌شود.
  4. به صورت کالی به کالی: لوازم ورزشی پس از امضای قرارداد و همراه با تاخیر به خریدار تحویل داده می‌شود. در پرداخت کالی به کالی، بهای لوازم ورزشی نیز پس از امضای قرارداد و همراه با تاخیر به فروشنده پرداخت خواهد شد.

منظور از ضِمان دَرَک در نمونه قرارداد فروش لوازم ورزشی چیست؟

این قرارداد به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده تحقق پیدا می‌کند. شخصی که می‌خواهد به عنوان فروشنده قرارداد را امضا کند باید اختیار فروش لوازم را داشته باشد. اشخاص زیر اختیار فروش لوازم ورزشی را دارند:

  1. مالک قانونی لوازم ورزشی؛
  2. نماینده قانونی مالک لوازم ورزشی.

در مقابل فروشنده فضول به شخصی گفته می‌شود که لوازم ورزشی را بدون اجازه از مالک قانونی آن‌ها معامله کند. به قراردادی که توسط فروشنده فضول امضا شده است نیز قرارداد فضولی می‌گویند. قرارداد فضولی از اعتبار قانونی لازم برخوردار نمی‌شود. در صورتی که مالک قانونی لوازم ورزشی اجازه معامله آن‌ها را ندهد، از نظر قانونی، قرارداد فروش لوازم ورزشی باطل و بی‌اثر خواهد بود.

مالک قانونی که اجازه خرید و فروش لوازم را نداده است، برای پس گرفتن لوازم ورزشی که فروخته شد‌ه‌اند باید به خریدار مراجعه کند. خریدار برای دریافت بهایی که بابت لوازم ورزشی پرداخته است باید نزد فروشنده فضول برود. فروشنده فضول نیز ضامن پس دادن بهای لوازم ورزشی به خریدار است. منظور از ضمان دَرَک، مسئولیت فروشنده فضول نسبت به پس دادن بهای لوازم ورزشی است.

آیا طرفین این قرارداد از حق حبس برخوردار هستند؟

امضای این قرارداد، موجب به وجود آمدن تعهداتی برای خریدار و فروشنده می‌شود. مهم‌ترین تعهد قراردادی فروشنده، تعهد برای تحویل لوازم ورزشی به خریدار است. پرداخت بهای لوازم ورزشی نیز به عنوان مهم‌ترین تعهد خریدار محسوب می‌شود.

نمونه قرارداد فروش لوازم ورزشی یک قرارداد مُعاوضی به حساب می‌آید. این قرارداد دارای دو عوض است. لوازم ورزشی و بهای آن دو عوض این قرارداد را تشکیل می‌دهند. مالکیت لوازم ورزشی در مقابل بهایی که خریدار پرداخت می‌کند به او منتقل می‌شود. بهای پرداخت شده توسط خریدار نیز در ازای لوازم ورزشی است.

در قراردادهای معاوضی حقی به نام حق حبس وجود دارد. حق حبس، اختیاری قانونی برای طرفین قرارداد است که براساس آن، می‌توانند انجام تعهدات خودشان را منوط به اجرای تعهدات طرف دیگر قرارداد کنند. حق حبس به طرفین قرارداد این امکان را می‌دهد که از انجام تعهدات خودشان خودداری کنند. در ادامه حق حبس خریدار و فروشنده لوازم ورزشی را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

فروشنده لوازم ورزشی به استناد حق حبس خودش می‌تواند تا زمانی که لوازم ورزشی را تحویل نگرفته است از پرداخت بهای آن خودداری کند.

حق حبس فروشنده در دو مورد ساقط می‌شود:

  1. در صورتی که فروشنده، لوازم ورزشی را قبل از دریافت بهای آن‌ها به خریدار تحویل بدهد؛
  2. در موردی که خریدار بهای لوازم ورزشی را پرداخت کند.

خریدار لوازم ورزشی نیز به استناد حق حبس خودش می‌تواند تا زمانی که لوازم ورزشی را تحویل نگرفته است از پرداخت بهای آن خودداری کند.

حق حبس خریدار در دو مورد ساقط می‌شود:

  1. در صورتی که خریدار به اختیار خودش، بهای لوازم ورزشی را پیش از تحویل گرفتن آن‌ها پرداخت کند.
  2. در صورتی که فروشنده، لوازم ورزشی را به خریدار تحویل بدهد.

آیا نمونه قرارداد فروش لوازم ورزشی قابل فسخ است؟

این قرارداد، یک قرارداد لازم الاجرا و غیر قابل انحلال است. انحلال این قرارداد تنها در صورتی امکان پذیر می‌شود که قانونگذار اجازه داده باشد. فسخ یکی از موارد قانونی انحلال نمونه قرارداد خرید لوازم ورزشی است. به موارد قانونی فسخ قرارداد، خیار گفته می‌شود. خیار به معنای اختیار قانونی برای فسخ قرارداد است. در قانون مدنی ده نوع خیار برای فسخ این نوع قرارداد پیش بینی شده است. خیار شرط، خیار رؤیت، خیار عیب و خیار تدلیس از مهم‌ترین خیارات فسخ این قرارداد هستند.

توصیه می‌کنیم که:

انجام معامله میان خریداران و فروشندگان دارای حساسیت زیادی است. اغلب، قراردادی که میان آن‌ها نوشته می‌شود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود زیرا قرارداد به عنوان یک سند مکتوب قانونی، به تمام شروط و تعهدات میان طرفین اشاره می‌کند و اگر زمانی هر کدام از طرفین مغایر با آن رفتار کنند، طرف دیگر می‌تواند با استناد به همان قرارداد، از تخلف کننده شاکی باشد. تمام مواردی که توضیح دادیم، از اهمیت تاثیر امضای قرارداد میان طرفین است. به این منظور استفاده از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

علاوه براین، می‌توانید با ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ، در خصوص مسائل حقوقی یا قراردادی که در نظر دارید، با مشاوران مجرب و وکلای مجموعه گفتگو کنید. در کنار شما هستیم.

قرارداد فروش کالا (نقدی)

لوازم ورزشی را به صورت نقدی معامله می‌کنید و به یک فرم خام قرارداد فروش کالا نیاز دارید؟ این نمونه قرارداد را می‌توانید با زدن روی تصویر زیر تهیه کنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا

قرارداد فروش اقساطی کالا

این نمونه قرارداد یک فرم آماده از قرارداد خرید و فروش اقساطی است که می‌توانید برای معامله لوازم ورزشی به صورت اقساطی آن را شخصی سازی و استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات