قرارداد ساخت مخازن ؛ بررسی قوانین مرتبط با نمونه قرارداد ساخت مخازن فلزی

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/05/10
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ساخت مخازن

مخازن فلزی به مخازنی گفته می‌شود که از مواد فولادی، گالوانیزه و استیل در ساخت آن‌ها استفاده شده است. از مخازن فلزی برای نگهداری مایعات و گازهای فشرده استفاده می‌کنند. مخازن فلزی در صنایع بسیار زیادی کاربرد دارند. پالایشگاه‌های نفت، پتروشی‌ها، رآکتورها و برج‌های تقطیر از جمله مکان‌هایی هستند که به مخازن فلزی نیاز دارند. مخازن فلزی براساس استانداردهای مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند اما استاندارد متداول (BPVC) است. تمام مخازن فلزی باید مطابق با استناداردها و قوانین صنعتی ساخته شوند. طراحی و ساخت دقیق مخازن فلزی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا کوچکترین اهمال کاری در طراحی و ساخت مخازن فلزی می‌تواند به تلفات جانی و مالی بسیار زیادی منجر شود. مخازن فلزی در کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی طراحی و ساخته می‌شوند. قرارداد ساخت مخازن با هدف طراحی و ساخت مخازن فلزی استاندارد و ایمن تنظیم خواهد شد.

در این نوشتار نکات قانونی مربوط به قرارداد میان سفارش دهنده و سفارش گیرنده مخازن فلزی را بررسی می‌کنیم. با ما همراهی کنید.

قرارداد ساخت مخازن و قوانین مربوط به آن

در نظام حقوق مدنی ایران، قراردادها به معین و نامعین تقسیم می‌شود. قراردادهای معین تعداد مشخصی دارند و شرایط و ضوابطی که باید در هنگام تنظیم و امضای آن‌ها در نظر گرفته شود، در مجموعه قوانین ایران مشخص شده است.

قراردادهای نامعین تعداد نامحدود و بی‌شماری دارند. شرایط قراردادهای نامعین و تعریف آن‌ها در مجموعه قوانین ایران مشخص نشده اما قانونگذار در ماده 10 قانون مدنی اجازه تنظیم آن‌ها (قراردادهای نامعین) را داده است. قراردادهای پیمانکاری از جمله قراردادهای نامعین هستند و مطابق با ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شوند.

قرارداد ساخت مخازن نیز از انواع قرارداد پیمانکاری به حساب می‌آید. موضوع این قرارداد؛ پروژه طراحی و ساخت مخازن فلزی استاندارد و ایمن است. سفارش دهنده به عنوان کارفرما و سازنده به عنوان پیمانکار این قرارداد را امضا می‌کنند. شرایط این قرارداد و چگونگی انجام آن براساس توافق میان سازنده و سفارش دهنده مخازن فلزی مشخص می‌شود.

مبلغ قرارداد ساخت مخازن چگونه تعیین می‌شود؟

در اصلاح به مبلغ قراردادهای پیمانکاری، حق الزحمه گفته می‌شود. مبلغ قرارداد ساخت مخازن در واقع همان حق‌الزحمه‌ای است که از سوی سفارش دهنده به سازنده پرداخت خواهد شد. میزان حق الزحمه سازنده به وسیله توافق میان او و سفارش دهنده مشخص می‌شود. جنس مواد به کار رفته در ساخت و حجم آن‌ها از جمله عوامل تاثیر گذار در تعیین حق الزحمه سازنده مخازن است.

نحوه پرداخت حق الزحمه سازنده نیز به وسیله توافق میان سازنده و سفارش دهنده تعیین می‌شود. سازنده و سفارش دهنده مخازن می‌توانند در خصوص پرداخت نقدی یا اقساطی حق الزحمه با یکدیگر توافق کنند. حق الزحمه نقدی سازنده ممکن است که در زمان امضای قرارداد، در زمان انجام پروژه طراحی و ساخت مخازن یا در زمان تحویل آن‌‌ها پرداخت شود.

ممکن است که سفارش دهنده مخازن از پرداخت حق الزحمه مقرر خودداری کنند. در این حالت، سازنده مخازن می‌تواند بر علیه سفارش دهنده، در نزد مراجع قضایی اقامه دعوا کند. سازنده مخازن در صورتی مستحق دریافت تمام حق الزحمه است که به تمام وظایف و تعهدات خود عمل کرده باشد. سازنده مخازن زمانی به تمام تعهدات و وظایف خودش عمل می‌کند که مخازن را در موعد مقرر و مطابق با اوصاف کمی و کیفی مورد توافق به سفارش دهنده تحویل بدهد.

ضمانت اجرای تاخیر پیمانکار در قرارداد ساخت مخازن چیست؟

منظور از مدت قرارداد ساخت مخازن بازه زمانی مشخصی است که پروژه ساخت مخازن باید در طول آن انجام شود. مدت قرارداد به وسیله توافق میان سازنده و سفارش دهنده مخازن تعیین می‌شود. پیمانکار باید در پایان مدت قرارداد، مخازن فلزی را به کارفرما تحویل بدهد. در برخی موارد پیمانکار، مخازن فلزی را در خارج از مدت قرارداد و با تاخیر می‌سازد و به کارفرما تحویل می‌دهد. البته تاخیر سازنده می‌تواند موجه یا غیر وجه باشد:

  1. تاخیر موجه ناشی از عاملی غیر قابل پیش بینی است که سازنده مخازن فلزی قدرت کنترل و بر طرف کردن آن را ندارد. برای مثال، در اثر تحریم، مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت مخازن به کشور وارد نمی‌شود. در این مثال، سازنده مخازن به دلیل موجهی نمی‌تواند مخازن فلزی را در مدت معین بسازد. در تاخیر موجه از سازنده مخازن خسارت تاخیر در انجام تعهدات گرفته نمی‌شود و مدت نمونه قرارداد ساخت مخازن فلزی نیز تمدید می‌شود.
  2. تاخیر غیر موجه سازنده مخازن ناشی از تعلل بدون دلیل او است. در این مورد، سازنده مخازن بدون آنکه دلیل موجهی داشته باشد انجام پروژه را به تاخیر می‌اندازد. تاخیر غیر موجه سازنده مخازن باعث تمدید مدت قرارداد نمی‌شود. در تاخیر غیر موجر، سفارش دهنده می‌تواند از سازنده مخازن خسارت تاخیر در انجام تعهدات را مطالبه کند.

کارفرما و پیمانکار هنگام تنظیم نمونه قرارداد ساخت مخازن فلزی می‌توانند در خصوص تاخیر در انجام تعهدات تعیین تکلیف کنند و برای آن، ضمانت اجرا تعیین شود.

انحلال قرارداد ساخت مخازن در چه مواردی امکان پذیر است؟

قرارداد ساخت مخازن به صورت قطعی و لازم الاجرا تنظیم و امضا می‌شود. هیچ یک از سازنده و سفارش دهنده نمی‌توانند به تنهایی و از جانب خود نسبت به انحلال قرارداد ساخت مخزن اقدام کنند. انحلال قرارداد ساخت مخزن تنها در مواردی امکان پذیر می‌شود که قانون اجازه داده باشد. مهم‌ترین موارد قانونی انحلال قرارداد پیمانکار ساخت مخازن ، فسخ و اِقاله آن است.

فسخ به معنای انحلال این قرارداد با اراده یکی از طرفین است. به این صورت که هر یک از سازنده و سفارش دهنده مخازن می‌توانند در هنگام تنظیم و امضای قرارداد، حق فسخ آن را شرط کنند. این حق فسخ در راستای حفظ منافع قانونی و مشروع سازنده و سفارش دهنده مخازن شرط می‌شود. برای مثال، در قرارداد قید می‌شود که سفارش دهنده مخازن یا وکیل او تا یک هفته بعد از امضای قرارداد طراحی و ساخت مخازن از حق فسخ آن برخوردار باشند.

اِقاله به معنای برهم زدن و انحلال قرارداد به وسیله توافق طرفین آن است. بنابراین، سازنده و سفارش دهنده مخازن با توافق یکدیگر می‌توانند قرارداد ساخت مخازن را به وسیله اقاله منحل کنند.

سازنده و سفارش دهنده مخازن در هنگام تنظیم و امضای قرارداد می‌توانند شرایط فسخ آن را نیز پیش بینی کنند.

آیا گرفتن تضمین در قرارداد ساخت مخازن امکان پذیر است؟

تضمین به وثیقه‌هایی گفته می‌شود که طرفین قرارداد در راستای حسن انجام تعهدات از یکدیگر می‌گیرند. بنابراین، سازنده و سفارش دهنده مخازن نیز می‌توانند در راستای حسن انجام تعهدات قرارداد از یکدیگر وثیقه مطالبه کنند. معمولاً این وثیقه در قالب اسناد تجاری مانند چک و سفته دریافت می‌شود. سازنده و سفارش دهنده مخازن در صورتی می‌توانند این وثیقه‌ها را به اجرا بگذارند که عدم حسن انجام تعهدات طرف مقابل قرارداد در نزد مراجع قضایی به اثبات رسیده باشند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که به اجرا گذاشتن وثیقه،‌ تنها با طرح دعوا در مراجع قضایی و اثبات عدم حسن انجام تعهدات امکان پذیر است.

سازنده و سفارش دهنده مخازن در هنگام تنظیم و امضای قرارداد ساخت مخازن باید شرایط به اجرا گذاشتن وثیقه‌های قرارداد را نیز مشخص کنند.

راهکارهای حل اختلاف در قرارداد ساخت مخازن چگونه است؟

سازنده و سفارش دهنده مخازن اگر نتوانستند درخصوص حل و فصل اختلافات خودشان به تفاهم برسند باید به مراجع قانونی حل اختلاف مراجعه کنند. شورای حل اختلاف، دادگاه حقوقی و داوری از مراجع قانونی حل و فصل اختلافات حقوقی میان سازنده و سفارش دهنده مخازن محسوب می‌شوند.

شورای حل اختلاف به دعاوی مالی تا سقف بیست میلون تومان میان سازنده و سفارش دهنده مخازن رسیدگی می‌کند.

دادگاه حقوقی به دعاوی و اختلافات مالی (بیشتر از بیست میلیون تومان) و غیر مالی سازنده و سفارش دهنده مخازن رسیدگی می‌کند.

داوری از دیگر مراجع رسیدگی و حل و فصل اختلافات حقوقی میان سازنده و سفارش دهنده مخازن است که به وسیله توافق میان آن‌ها تعیین می‌شود. سازنده و سفارش دهنده مخازن در هنگام تنظیم و امضای قرارداد ساخت مخازن می‌توانند داوری را به عنوان مرجع حل اختلاف تعیین کنند. در صورت تعیین داوری در قرارداد، سازنده و سفارش دهنده مخازن در هنگام بروز اختلافات حقوقی باید به داور مراجعه کنند و مطابق با نظر ایشان، به اختلاف خودشان پایان دهند.

سازنده و سفارش دهنده مخازن برای طرح شکایت کیفری علیه یکدیگر باید به دادگاه کیفری دو و دادسرای مرتبط با آن مراجعه کنند.

این قرارداد در چند نسخه تنظیم می‌شود؟

قرارداد ساخت مخازن باید در سه نسخه یکسان تنظیم شود. نسخه‌های قرارداد به سازنده، سفارش دهنده و داور داده می‌شود. سازنده و سفارش دهنده مخزن باید تمام نسخه‌های قرارداد را به دقت مطالعه، تایید و امضا کنند. بعد از امضای نسخه‌های این قرارداد، هر گونه تغییر، خراشیدگی و پاک کردن متن قرارداد در حکم ارتکاب جرم جعل سند است و ضمانت اجرای کیفری به همراه خواهد داشت.

به یاد داشته باشید:

به خاطر داشته باشید که امضای قرارداد، ضامن روابط و حقوق میان طرفین است. برای انجام موضوع این پروژه، لازم است که ابتدا با یک مشاور حقوقی مجرب گفتگو کنید. در ادامه، بعد از انجام مذاکرات ابتدایی، تمام توافقات و شروطی که مدنظر طرفین بوده است را در متن قرارداد مکتوب کنید. برای این منظور بهترین اقدام این است که با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، انجام این قرارداد را به مشاوران و وکلای مجرب تیم حقوقی رکلا بسپارید.

علاوه براین، این امکان نیز وجود دارد که به منظور آگاهی از شرایط و ویژگی‌های قانونی این قرارداد، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز بهره ببرید. کافی است درخواست مشاوره خود را ثبت کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

نمونه قرارداد پیمانکاری

اگر برای مکتوب کردن توافقات و شروط مورد نظر خود، به یک فرم خام از نمونه قرارداد پیمانکاری نیاز دارید که مطابق با شرایط خود آن را شخصی سازی کنید، روی تصویر زیر بزنید و این نمونه قرارداد را بگیرید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
رضا پهلوان
thumb_up_alt
یک نمونه قرارداد ساخت مخازن گالوانیزه احتیاج دارم. فقط خیلی عجله دارم.
06:52
12 آبان 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وارد بخش نمونه قراردادهای سایت شوید و قرارداد مورد نظر خود را تهیه کنید.
13:18
14 آبان 1401