کارشناس تولید محتوا ، محبوب‌ترین موقعیت شغلی این روزها!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/10
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
کارشناس تولید محتوا

این روزها بخش قابل توجهی از آگهی‌های استخدامی مربوط به جذب و استخدام کارشناس تولید محتوا است. نحوه ارائه خدمات شرکت‌ها در جامعه امروزی به‌گونه‌ای است که به جهت عرضه کردن محصولات و خدماتی مطلوب، سعی می‌کنند به شیوه‌های مختلف، شناختی از آن محصولات را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. در واقع، چون نحوه فعالیت اغلب شرکت‌های حال حاضر، به صورت مجازی و به عبارتی، در چهارچوب دیجیتال مارکتینگ است، از این رو چگونگی فروش و عرضه خدمات آن‌ها نیز مطابق با فضا و شرایط این نوع تجارت، انجام می‌گیرد. در تجارت اینترنتی و آنلاین برای اینکه یک محصول با استقبال و فروش قابل توجهی رو به رو شود، باید اقداماتی اصولی را انجام دهد.

به بیانی دیگر، صاحبان کسب و کار لازم است که در وب سایت خود به طرق مختلف به ارائه و معرفی خدمات و محصولات خود بپردازند. از جمله موثر‌ترین و کارآمدترین روش‌هایی که برای تجارت دیجیتال مارکتینگ رایج است، تولید محتوا نام دارد. به این صورت که در راستای نوع محصولات و خدمات، مدیران مربوطه به روش‌هایی نظیر ویدیو، تصویر، متن و پادکست درباره کسب و کار خود، تولید محتوا می‌کنند. حال برای اینکه این محتوا‌ها تخصصی و همچنین حرفه‌ای باشد نیاز است از کارشناس تولید محتوا یا فردی که در این زمینه مهارت و توانایی کافی دارد، استفاده شود. بنابراین، در این نوشته قصد داریم تمام جوانب و حیطه کاری یک کارشناس محتوا را تحلیل و بررسی کنیم.

برای استفاده از خدمات یک کارشناس در این حوزه، می‌توانید با او قرارداد امضا کنید. این امکان وجود دارد که برای شروع همکاری با این متخصصان، از انواع قرارداد کارشناس تولید محتوا یا قرارداد تولید محتوا بهره ببرید. در هر مقاله، به صورت اختصاصی درباره موضوع آن‌ها توضیح داده‌ایم.

کارشناس تولید محتوا کیست ؟

عنوان کارشناس تولید محتوا به شخصی تعلق می‌گیرد که وظیفه دارد در جهت عرضه بهینه و سودمند یک کسب و کار، محتواهایی در قالب متن، تصویر و محتوای صوتی، تولید و ویرایش کند. کارشناس محتوا با توجه به تخصص خود، محصولات شرکت مربوطه را برای نمایش و در نتیجه فروش در شبکه‌های اجتماعی و دیجیتالی، در قالب محتوا تبلیغ می‌کند.

کار کارشناس تولید محتوا چیست ؟

متخصص محتوا موظف است که محتوای خود را مطابق با چهارچوب‌های شرکت و همچنین متناسب با انواع پلتفرم‌های آنلاین (همچون کمپین‌های تبلیغاتی، بازاریابی ایمیل، محتوای مخصوص وبلاگ و وب سایت و موارد متعدد دیگر) تولید کند. همینطور لازم به ذکر است که متن‌ها باید به‌گونه‌ای تولید شوند که در آن، به طور حرفه‌ای و غیر مستقیم، امر برند سازی نیز صورت بگیرد.

کارشناس یا متخصص مربوطه، برای اینکه بتواند محتوایی سئو شده و بهینه تولید کند، باید در زمینه تکنیک‌های سئو و الگوریتم‌های موتور‌های جستجوگر، اطلاعات جامعی داشته باشد. به عبارت دیگر، محتواهای تولید شده در صورتی می‌تواند نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد که با ساختار فضای اینترنتی در تطابق کامل باشد. بنابراین، مسئول فعال در این حیطه یا باید خود یک سئو کار حرفه‌ای باشد یا هنگام انتشار محتواها، حتما از همکاری فرد متخصص در این زمینه بهره‌ مند شود. البته باید این نکته را یادآور شویم که ممکن است محدوده کاری و همچنین مسئولیت‌های کارشناس این حرفه، متناسب با گستردگی شرکت مربوطه متفاوت باشد. به این صورت که در یک کسب و کار بزرگ و توسعه یافته، وظایف و اختیارات یک تولید کننده محتوا نیز بالطبع، تخصصی‌تر خواهد بود.

مهارت‌های لازم برای موفقیت یک کارشناس تولید محتوا

تولید محتوا‌ یکی از مشاغل نوپا و در عین حال جذاب است، از این رو می‌تواند برای افراد علاقمند به فعالیت در این حوزه‌، فارغ از افزایش آگاهی و دانش در زمینه‌های مختلف، جایگاه شغلی مطلوبی نیز به همراه داشته باشد. در واقع، اگر شخصی که در این زمینه مشغول است، در مهارت‌های نیازمند این حرفه از تسلط کافی برخوردار باشد، قطعا می‌تواند موقعیتی منحصر به فرد کسب کند. از جمله قابلیت‌های بارز و لازم یک کارشناس محتوا را در ادامه شرح می‌دهیم:

مهارت کارشناس تولید محتوا در داستان نویسی

افرادی که به فعالیت در زمینه تولید محتوا اشتغال دارند غالبا کسانی هستند که به فضای نویسندگی و نوشتن علاقمند هستند. با این حال، شایان توجه است که فعالیت در این حوزه نیازمند برخوردار بودن از توانایی نویسندگی است. به بیانی دیگر، اشخاصی که در این حرفه فعالیت می‌کنند باید بتوانند با خلاقیت داستان نویسی خود و متناسب با شاخص‌های شرکت مربوطه، خدمات مورد نظر را به‌گونه‌ای مفید و موثر تبلیغ و برندسازی کنند.

اهمیت آشنایی کارشناس تولید محتوا با فضای اینترنت

از آنجا که مسئول مربوطه باید متناسب با فضای کار خود در پلتفرم‌های متعددی فعالیت کند، بنابراین لازم است نسبت به تمام شبکه‌های مجازی شناخت کافی داشته باشد. در واقع، مهارت و تسلط به ساز و کارهای پلتفرم‌هایی نظیر وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی برای موفقیت یک تولید کننده محتوا لازم و ضروری است.

آشنایی با سئو ، نیاز اصلی متخصصین این حوزه

اگرچه نیاز نیست که کارشناسان محتوا به صورت تخصصی به مهارت سئو سایت مسلط باشند اما باید در این زمینه به اندازه‌ای که به حیطه کار آن‌ها مربوط می‌شود، شناخت و آگاهی لازم را داشته باشند. به عبارت دیگر، یک کارشناس حرفه‌ای می‌داند که محتوای تولید شده برای وبلاگ با محتوای دیگر شبکه‌های اجتماعی متفاوت است. بنابراین باید متن‌های خود را همواره مطابق با قوانین هر یک از پلتفرم‌ها تولید کند. به همین جهت، شناخت دانش سئو و همچنین چگونگی بهینه کردن متن، نقش قابل توجهی در میزان موفقیت کارشناس مربوطه خواهد داشت.

اگر صاحب کسب و کار هستید، در نظر داشته باشید که می‌توانید همزمان با به کارگیری کارشناسان تولید محتوا، با متخصصان سئو، قرارداد سئو (روی لینک بزنید) امضا کنید. در خصوص این قرارداد، در یک مقاله به صورت مفصل توضیح داده‌ایم.

مهارت در تحقیق و تحلیل کلمات کلیدی و بررسی بازار دیگر کسب و کارهای مشابه

یک تولید کننده محتوا باید از این قابلیت برخوردار باشد که بتواند به‌ راحتی درباره کلمات کلیدی تحقیق و آن‌ها را تحلیل کند. کلید واژه در واقع، عنوان یا موضوعاتی هستند که غالبا توسط مخاطبان هدف جستجو می‌شود. کارشناس تولید محتوا باید به طور مستمر نحوه فعالیت و شیوه ارائه محتوای شرکت‌های مشابه کسب و کار شرکت خود را ارزیابی کند تا بتواند در نتیجه یک استراتژی سودمند و رضایت بخش برای خدمات خود ارائه دهد.

شرح وظایف کارشناس تولید محتوا

متخصصین حوزه دیجیتال مارکتینگ با توجه به شرکتی که در آن فعالیت می‌کنند دارای مسئولیت‌های متعددی هستند. به عنوان مثال، ممکن است کارشناس محتوا در یک شرکت، تنها در برای وبلاگ محتوا بنویسد، در حالیکه در شرکتی دیگر از او بخواهند که علاوه بر فضای وب سایت، برای شبکه‌های اجتماعی نیز محتواهایی تولید کند. با این اوصاف، یک متخصص در این حوزه می‌تواند بر اساس حیطه کار خود، مسئولیت‌های متفاوت و متعددی داشته باشد. به همین دلیل، جهت واضح‌تر ارائه کردن شرح وظایف کارشناس تولید محتوا ، به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

  1. تحقیق و تحلیل درباره موضوعات ارائه شده؛
  2. تولید یک محتوای سئو شده و متناسب با نوع کسب و کار؛
  3. در صورت لزوم، ویرایش و ویراستاری متن‌ها؛
  4. انتشار محتوا در پلتفرم‌های مربوطه؛
  5. نوشتن محتوا مطابق با ساختار و شاخص‌های شرکت مورد نظر.

چگونگی فعالیت کارشناس تولید محتوا اینستاگرام

اشخاصی که به عنوان کارشناسان تولید محتوا برای اینستاگرام استخدام می‌شوند؛ مسئولیت‌هایی متناسب با فضای کار این شبکه اجتماعی دارند. یک تولید کننده محتوا در اینستاگرام موظف است که بر اساس نوع کسب و کار و همچنین مطابق با الگوریتم‌های این فضای اینترنتی، محتواهای خود را تولید کند. مطالبی که در اینستاگرام انتشار می‌یابد غالبا به صورت ویدیو، تصویر نوشته، پادکست و کپشن است. از این رو فردی که به عنوان کارشناس تولید محتوا اینستاگرام انتخاب می‌شود، باید از توانایی و دانش قابل توجهی برای چگونگی نشر و مدیریت این محتواها برخوردار باشد.

قرارداد تولید محتوا اینستاگرام از جمله محبوب‌ترین قراردادهای بازار کار است که متقاضیان زیادی دارد. برای آشنایی با این شیوه از فعالیت و آشنایی با قرارداد مرتبط با آن، می‌توانید روی لینک بزنید و این مقاله را مطالعه کنید.

شیوه فعالیت کارشناس تولید محتوا دورکاری

تولید محتوا از جمله مشاغلی است که مزیت‌های مطلوبی نظیر دورکاری دارد که در این حالت برای افراد علاقمند به فعالیت به صورت دورکاری بسیار مناسب است. در واقع، شما می‌توانید تنها با داشتن مهارت و تخصص‌های لازم این حرفه، بدون اینکه نیاز باشد در شرکت مربوطه حضور داشته باشید محتواهایی مطلوب تولید کنید. بنابراین، یک کارشناس تولید محتوا دورکاری ، می‌تواند با ارتقاء دانش و آگاهی خود در زمینه چگونگی تولید محتوا و همچنین کسب تسلط کافی به مهارت‌های لازم این حرفه، به موفقیت مورد نظر خود برسد.

در انتها لازم است بدانید

حرفه کارشناس تولید محتوا ، از جمله مشاغلی است که مطابق نکاتی که ذکر کردیم، امکان دورکاری نیز دارد. از این رو فعالیت در آن، اغلب مواقع ممکن است بدون انعقاد قرارداد باشد. بنابراین، برای اینکه علاوه بر عملکردی مطلوب، از حقوق قانونی خود نیز بهره‌مند شوید؛ توصیه می‌کنیم قبل از شروع فعالیت خود در این زمینه، درباره تمام جوانب این کار آگاهی کسب کنید. شما می‌توانید از طریق ثبت درخواست در بخش خدمات مشاوره تلفنی حقوقی با تیم رکلا، اطلاعات لازم درباره شرایط امضا قرارداد را دریافت کنید. همچنین این امکان نیز وجود دارد که با ثبت درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ، مسئولیت نگارش و تنظیم قرارداد مورد نظر خود را به تیم رکلا بسپارید.

قرارداد کارشناس تولید محتوا

برای استخدام کارشناس تولید محتوا، از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد کارشناس تولید محتوا
دانلود نمونه قرارداد کارشناس تولید محتوا
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات