قرارداد تولید محتوا اینستاگرام و چند نکته مهم درباره آن!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/09
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد تولید محتوا اینستاگرام

به جرات می‌توانیم بگوییم که امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که اینستاگرام را نشناسد یا درباره آن مطالبی نشنیده باشد. از شروع فعالیت اینستاگرام تا به امروز، این شبکه اجتماعی به مرور زمان، به جایگاه بسیار خوبی در میان مردم دست یافته است. اینستاگرام یک شبکه اجتماعی محبوب است که فعالیت در آن، باعث کسب درآمد و همچنین افزایش شهرت اشخاص می‌شود. به همین دلیل محتوایی که در اینستاگرام ارائه خواهد شد از اهمیت زیادی برخوردار است و باید کیفیت خوبی داشته باشد. زیرا محتوایی که ارائه می‌دهید به طور مستقیم با جذب مخاطب و افزایش تعداد بازدید کنندگان شما ارتباط دارد. نمونه قرارداد تولید محتوا اینستاگرام یک قرارداد مهم است که میان صاحب پیج اینستاگرام و اشخاصی که تمایل دارند با او در زمینه تولید محتوا همکاری کنند، امضا می‌شود. این قرارداد یکی از انواع قرارداد تولید محتوا است.

برای نوشتن و امضای نمونه قرارداد تولید محتوای اینستاگرام با تولید کنندگان محتوا؛ باید به این مساله توجه داشته باشید که زمینه کاری پیج یا صفحه اینستاگرام مورد نظر شما چیست و در چه حوزه‌ای فعال است. بدون شک، تولید محتوای سرگرمی با تولید محتوا در خصوص ارائه و معرفی محصول و خدمات بسیار متفاوت خواهد بود. به همین دلیل لازم است ابتدا مشخص شود که منظور از تولید محتوا دقیقا چه اقداماتی است تا متناسب با موضوع مورد نظر، قرارداد همکاری میان طرفین نیز تهیه و تنظیم شود.

در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی در خصوص نمونه قرارداد تولید محتوا اینستاگرام توضیح خواهیم داد.

انواع نمونه قرارداد تولید محتوا اینستاگرام

برای فعالیت در زمینه تولید محتوای اینستاگرام، ابتدا لازم است که این فضا را به خوبی بشناسید و به صورت تخصصی در یک حیطه مشغول به کار شوید. برای مثال اگر در خصوص ساخت و تهیه کلیپ‌های سرگرمی فعالیت می‌کنید، بهتر است که حوزه کاری شما به صورت اختصاصی به ساخت اینگونه کلیپ‌ها مرتبط باشد. بنابراین، در این موقعیت‌ها نیز می‌توانید در متن قرارداد خود، به صراحت و بدون ابهام توضیح دهید که مسئولیت ساخت چه نوع محتوایی را به عهده گرفته‌اید.

ممکن است که شما محتوای نوشتاری یا مجموعه‌ای از عکس‌ها را برای یک صفحه اینستاگرام تهیه کنید یا اینکه از شما بخواهند در رابطه با یک موضوع خاص، اطلاعاتی را گرد آوری کنید تا برای ارائه در پیج اینستاگرام مورد استفاده قرار بگیرد. برای این منظور، دو شیوه از رابطه کاری مطرح می‌شود. در حالت اول، تولید کننده محتوای اینستاگرام، توسط مدیر یا مالک صفحه اینستاگرام استخدام خواهد شد. برای این موقعیت، قرارداد کارشناس تولید محتوا ، یک قرارداد مناسب است که می‌توانید از آن بهره ببرید. این قرارداد زمانی به کار برده می‌شود که رابطه میان دو طرف قرارداد، مشمول قانون کار باشد. یعنی تولید کننده محتوا به عنوان نیروی کار انسانی به خدمت گرفته شود.

از طرف دیگر، ممکن است که رابطه صاحب پیج اینستاگرام و شخص متخصص در تولید محتوا، یک رابطه پیمانی باشد. در این موقعیت صرفا انجام یک پروژه معین مد نظر است که مسئولیت انجام آن به واسطه یک نمونه قرارداد تولید محتوا اینستاگرام به شخص متخصص در این حوزه سپرده می‌شود. در این حالت، قراردادی که میان طرفین تنظیم و امضا می‌شود، در واقع یک نوع قرارداد پیمانکاری خواهد بود که با استناد به ماده 10 قانون مدنی صحیح است و به طور کلی از قانون مدنی پیروی می‌کند.

نکات قانونی و مهم نمونه قرارداد تولید محتوای اینستاگرام

نمونه قرارداد تولید محتوا اینستاگرام در واقع یک قرارداد نامعین محسوب می‌شود که هیچ تعریف مشخصی از آن در قانون مدنی نیامده است. با این حال، می‌توانیم آن را یک قرارداد خصوصی در نظر بگیریم که میان اشخاص مختلف تنظیم می‌شود. این قرارداد با استناد به ماده 10 قانون مدنی صحیح خواهد بود و همچنین با رعایت شروط صحت قرارداد ، معتبر است. در هنگام نوشتن این قرارداد و تعیین شروط برای آن، باید توجه داشته باشیم که محتوای قرارداد مغایر با قانون نباشد.

لازم است که حتما در متن نمونه قرارداد تولید محتوای اینستاگرام به این مساله اشاره کنید که مسئولیت محتوایی که ارائه می‌شود، با شخصی خواهد بود که آن محتوا را تولید کرده است. علاوه براین، به این دلیل که شبکه اجتماعی اینستاگرام در میان مردم مخاطب بسیار زیادی دارد، لازم است که فعالان این حوزه به قوانین مربوط به فعالیت در فضای اینترنت آگاهی داشته باشند و مطالبی مغایر با قوانین و فرهنگ اجتماعی منتشر نکنند. همچنین محتوای تولید شده توسط آن‌ها باید فاقد مطالبی با محتوای هنجار شکنانه یا توهین به قومیت، نژاد، دین یا زبان خاصی باشد.

شما می‌توانید در متن قرارداد به این شرط اشاره کنید که تولید کننده محتوا باید مسئولیت ویرایش، اطلاح یا بروزرسانی محتوا را نیز به عهده بگیرد. البته تعیین این شرط کاملا به نوع همکاری طرفین و موضوع محتوای مورد نظر بستگی دارد و با توافق طرفین معین خواهد شد.

محتوای نمونه قرارداد تولید محتوا اینستاگرام

محتوای متن نمونه قرارداد تولید محتوا اینستاگرام ، حاوی اطلاعاتی است که رابطه میان کارفرما و تولید کننده محتوا را مشخص می‌کند. برای نوشتن این قرارداد، ابتدا باید تولید کننده محتوا و صاحب پیج اینستاگرام به دقت معرفی شوند. برای معرفی این اشخاص، لازم است که از اطلاعات و مشخصات هویتی مندرج در کارت شناسایی آن‌ها استفاده کنید و همچنین شماره تماس و آدرس محل اقامت آن‌ها را نیز بنویسید.

بعد از معرفی تولید کننده محتوا و کارفرما، به صراحت درباره موضوع این قرارداد توضیح دهید. مسلم است که موضوع این قرارداد، انجام پروژه تولید محتوا است که باید با جزئیات بیشتری شرح داده شود. برای مثال، لازم است معین کنید که منظور از تولید محتوا، چه نوعی از محتوا خواهد بود. کارفرما می‌‌تواند در متن قرارداد به دقت توضیح دهد که تمایل دارد برای او در خصوص چه موضوعی یا در چه زمینه‌ای، تولید محتوا انجام شود. همچنین این امکان وجود دارد که شروط خاصی را برای انجام این قرارداد در نظر بگیرند.

در ادامه، بعد از معرفی طرفین و توضیح درباره موضوع قرارداد، لازم است که در خصوص مواردی مانند بازه زمانی قرارداد، میزان حق الزحمه، شیوه پرداخت حق الزحمه، مسئولیت‌ها و تعهدات طرفین، ضمانت‌های اجرایی، شروط فسخ قرارداد و موارد مهم دیگر نیز توضیحات دقیقی بیان شود. به طور کلی، محتوای نمونه قرارداد تولید محتوا اینستاگرام باید تمام شروط و تعهدات طرفین را در بر بگیرد. این قرارداد یک سند معتبر از همکاری میان کارفرما و تولید کننده محتوا است که به صورت مکتوب تهیه و تنظیم می‌شود و توسط هر دو طرف قرارداد امضا خواهد شد.

بازه زمانی نمونه قرارداد تولید محتوا اینستاگرام را مشخص کنید!

یکی از موارد مهمی که حتما باید در مذاکرات ابتدایی میان کارفرما و تولید کننده محتوا، درباره آن صحبت شود، تعیین بازه زمانی قرارداد است. تعیین بازه زمانی قرارداد مشخص می‌کند که تولید کننده محتوا تا چه زمانی فرصت خواهد داشت که محتوای مورد نظر کارفرما را تولید کند و به او تحویل دهد. این بازه زمانی با توافق و نظر هر دو طرف معین خواهد شد. یعنی اینکه ابتدا موضوع محتوا را در نظر می‌گیرند و با توجه به نوع محتوا، توافق خواهند کرد که پروژه مورد نظر در چه بازه زمانی انجام شود.

مبلغ حق الزحمه در نمونه قرارداد تولید محتوا اینستاگرام

حق الزحمه تولید کننده محتوا از دیگر مطالبی است که باید حتما در متن نمونه قرارداد تولید محتوا اینستاگرام نوشته شود. میزان حق الزحمه نیز از دیگر مواردی است که کارفرما و تولید کننده محتوا باید درباره آن به توافق برسند. آن‌ها می‌توانند مبلغ قرارداد را مشخص کنند و همچنین در خصوص شیوه پرداخت مبلغ قرارداد نیز توضیحاتی را ارائه دهند. برای مثال می‌توانید مشخص کنید که درصد مشخصی از حق الزحمه به عنوان پیش پرداخت به تولید کننده محتوا پرداخت شود و مابقی حق الزحمه او را نیز به صورت مرحله‌ای بپردازید.

پیشنهاد ما

اینستاگرام امروزه می‌تواند بزرگترین منبع درآمد شما باشد. به همین دلیل، فعالیت در این شبکه اجتماعی با حساسیت‌های زیادی رو به رو است. پیشنهاد می‌کنیم که پیش از امضای هر قراردادی، ابتدا از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و درباره ابعاد حقوقی قرارداد مورد نظرتان اطلاعات بگیرید. علاوه براین، شما این امکان را خواهید داشت که با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد ، قرارداد اختصاصی خود را داشته باشید.

قرارداد تولید محتوای اینستاگرام (برون سپاری به یک فرد)

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد تولید محتوای اینستاگرام
دانلود قرارداد

قرارداد تولید محتوای اینستاگرام (برون سپاری به یک تیم یا شرکت)

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد تولید محتوای اینستاگرام با تیم
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات