قرارداد کار ساختمانی و انواع مختلف آن را بشناسیم!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/17
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کار ساختمانی

قرارداد کار ساختمانی ، یک قرارداد است که نیروی انسانی به واسطه آن برای اجرای عملیات ساخت و ساز استخدام می‌شوند. این قرارداد یک نمونه از قرارداد کار است که به منظور استخدام کارگران ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرارداد اجرای کارهای ساختمانی معمولا میان کارفرما و کارگر ساختمانی امضا می‌شود، هرچند می‌توانید برای اجرای پروژه اجرای عملیات ساختمانی از قرارداد پیمانکاری نیز استفاده کنید.

هرچند رشد ماشین آلات، تجهیزات و ابزارهای نوین باعث شده است که انواع مختلفی از ابزار در اختیار سازندگان سازه باشد، اما این ابزار و تجهیزات به تنهایی کافی نیستند. پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازها، به وسیله انسان‌ها پیگیری و اجرا می‌شوند. این مساله به این معنی است که جایگاه انسان در رهبری بسیاری از پروژه‌ها محفوظ است. از طرف دیگر، سازه‌ای که با نظارت و پیگیری اشخاص تهیه و آماده می‌شود، خطای کمتری دارد و با کیفیت‎‌تر است. بنابراین، هرچند ابزار و ماشین آلات ظهور کرده‌اند ولی هنوز هم نیروی انسانی بالاترین جایگاه را دارد.

کارفرمایان برای شروع همکاری با نیروی مشتاق کار، از فرم قرارداد کار ساختمان استفاده می‌کنند. این قرارداد یک نوع از قرارداد کاری است که براساس شرایط طرفین به حالت‌های مختلف تنظیم می‌شود. با استفاده از این قرارداد، تعداد کثیری که از اشخاص مشغول به کار می‌شوند و به همین ترتیب، روند اجرایی پروژه را پیگیری می‌کنند. پروژه‌های ساختمانی و عمرانی از پروژه‌هایی هستند که به طور معمول در ماه‌های مختلف سال انجام می‌شوند. علاوه براین، شرایط ساخت و ساز در هر محدوده جغرافیایی ویژگی‌های خاصی دارد که برای رسیدن به نتیجه مطلوب، باید به آن توجه شود.

قرارداد کار ساختمانی

پروژه‌های عمرانی و ساختمانی، از چندین مرحله مختلف تشکیل شده‌اند. در تمام این مراحل، پیمانکاران و کارگران متعددی فعالیت می‌کنند که براساس نمونه قرارداد کار ساختمانی ، مسئولیت اجرای این مراحل را به عهده دارند. کارگران به سه دسته متخصص و نیمه ماهر و ساده تقسیم می‌شوند. بعضی از این کارگران فقط انجام امور مشخصی از یک ساختمان را به عهده می‌گیرند. برای مثال ممکن است کارگرانی باشند که فقط در پروژه‌های نما کاری فعالیت می‌کنند.

از طرف دیگر، کارگرانی وجود دارند که با توجه به شرایط کار در پروژه‌های مختلف حاضر می‌شوند. به طور کلی حضور نیروی کار ساختمانی، به منظور انجام کار ساخت و ساز، تخریب یا بازسازی است. به همین دلیل است که به این قرارداد، نمونه قرارداد انجام کارهای ساختمانی گفته می‌شود.

براساس این قرارداد، نیروی انسانی متعهد است که با توجه به قانون کار ، برای اجرای بخش‌های مختلف پروژه حاضر شود و با توجه به دستور العملی که از کارفرما دریافت می‌کند، پروژه‌های عمرانی و ساختمانی مورد نظر را انجام دهند. از طرف دیگر کارفرما نیز موظف است که براساس قانون کار، حقوق کارگران و مزایای اجباری قانون کار برای آن اشخاص را پرداخت و شرایط را برای انجام کار آن‌ها فراهم کند. نمونه قرارداد اجرای کار ساختمانی، قراردادی است که به واسطه آن مسئولیت اجرایی بخشی از پروژه به چند نیروی کار انسانی سپرده می‌شود. در این میان گاهی کارفرما صاحب پروژه است و گاهی امکان دارد که خود او نیز به عنوان پیمانکار در پروژه حضور داشته باشد.

قرارداد کار عمرانی به چه مواردی اشاره دارد؟

همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، نیروی کار با استفاده از نمونه قرارداد کار ساختمانی ، توسط کارفرما استخدام می‌شود. علاوه براین، اشاره کردیم که نیروی کار می‌تواند متخصص یا نیمه متخصص و ساده باشد. در مواقعی که انجام پروژه ساختمانی نیاز به تخصص نداشته باشد و ساخت و ساز روند معمول و ابتدایی را طی کند، اصطلاحا کارهای عمومی ساخت و ساز انجام می‌شود. کارهایی که به طور معمول، فارغ از نوع و نقشه ساختمان، در تمام پروژه‌های عمرانی مشترک است. کارگرانی که برای انجام این امور استخدام می‌شوند، قرارداد کارهای عمومی ساختمان را امضا می‌کنند.

انواع قرارداد کار ساختمانی

اگر بخواهیم انواعی برای قرارداد کاری ساختمانی ، در نظر بگیریم، می‌توانیم به شرایط انجام کار اشاره کنیم. اشخاص می‌توانند به روش مختلف با پروژه‌های عمرانی همکاری کنند. شیوه‌های متعدد همکاری، قراردادهای متفاوتی را به وجود می‌آورد. در ادامه به انواعی از این قراردادها اشاره می‌کنیم.

قرارداد پیمانکاری ساختمان

یکی از انواع قراردادهایی که به منظور انجام پروژه‌های عمرانی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، قرارداد پیمانکاری کارهای ساختمانی است. این قرارداد از انواع قرارداد پیمانکاری است. در این قرارداد، شخص پیمانکار بخشی از پروژه ساخت و ساز یا تمام آن را به عهده می‌گیرد. در متن قرارداد به میزان حق الزحمه و مدت زمان اجرای قرارداد اشاره می‌شود.

موضوع نمونه قرارداد کار ساختمانی به صورت پیمانکاری به این صورت است که امور مشخصی به شخصی سپرده می‌شود و آن شخص متعهد است که در بازه زمانی تعیین شده، پروژه را به اتمام برساند و به کارفرما تحویل دهد. برای مثال پروژه رنگ کاری ساختمان و پروژه‌های دیگری که مانند آن هستند، به صورت قراردادهای پیمانکاری انجام می‌شوند. در مقابل کارفرما متعهد است که در ازای انجام کار، مبلغی را به عنوان حق الزحمه به کارگر بپردازد. قرارداد پیمانکاری یکی از کاربردی‌ترین و پر استفاده‌ترین قراردادها برای اجرای پروژه‌های عمرانی است.

قرارداد کار عمرانی براساس قانون کار

زمانی که از قرارداد استخدام برای به کارگیری نیروی انسانی و کارگران ساختمانی استفاده می‌شود، قرارداد تنظیم شده مشمول قانون کار خواهد بود. این نوع از نمونه قرارداد کار ساختمانی ، زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که رابطه کاری میان طرفین، رابطه کارگری و کارفرمایی باشد. در این شرایط برای اجرای پروژه‌های ساختمانی از قرارداد کار استفاده می‌کنند.

در متن قرارداد انجام کار ساختمانی ، به حقوق تعیین شده، مدت قرارداد، وظایف و مسئولیت‌ها، موضوع قرارداد و سایر موارد مهم دیگر اشاره می‌شود. نکته مهم در تنظیم متن نمونه قرارداد کار ساختمانی ، این است که قرارداد براساس قانون کار و قانون تامین اجتماعی تنظیم می‌شود و از این قوانین تبعیت می‌کند. قانون کار حقوق پایه کارگران ساده را نیز تعیین کرده است و تاکید می‌کند که میزان پرداختی‌های کارفرما نباید کمتر از نرخ مصوب اداره کار باشد.

قرارداد کار انواع مختلفی دارد که با توجه به شیوه همکاری نیروی کار و کارفرما تنظیم می‌شود. بر این اساس، می‌توانیم متن قرارداد کار ساختمانی را به حالت‌های مختلفی از انواع قرارداد کار بنویسیم.

توافق در نمونه قرارداد انجام کار ساختمانی

مساله توافق در تنظیم قراردادها، مساله بسیار مهمی است. احتمالا بارها شنیده‌اید که طرفین یک قرارداد برای اتخاذ تصمیم نهایی درباره توافقات قراردادی خود با یکدیگر گفتگو می‌کنند. به این سوال فکر کنید؛ آیا هر قراردادی را می‌توان با استناد به توافقات طرفین تنظیم و برقرار کرد؟ در اینجا لازم است با صراحت پاسخ منفی دهیم. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که توافقات شما در خصوص یک قرارداد، باید در چهارچوب قانون مرتبط باشد.

متداول‌ترین مساله‌ای که کارفرما و کارگر تمایل دارند درباره آن با یکدیگر توافق کنند، مساله میزان و چگونگی پرداخت حقوق و بیمه تامین اجتماعی است. احتمالا شنیده‌اید که پیمانکار و کارگر ساختمانی اینطور با یکدیگر توافق کرده‌اند که کارگر حق بیمه خود را دریافت نکند یا اینکه حق بیمه او، به خودش پرداخت شود.

با توجه به مقدمه‌ای که بیان شد، باید بگوییم که امکان توافق مغایر با قانون کار وجود ندارد. یعنی کارگر و کارفرما تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند خارج از قانون کار و قانون تامین اجتماعی، با یکدیگر توافق کنند. هر توافقی مغایر با قانون، باطل است و اعتبار قانونی ندارد. آن چیزی که به عنوان قانون تصویب شده است، باید به طور کامل اجرا شود.

مرجع حل اختلاف در قرارداد کار ساختمانی

اگر قرارداد کار ساختمانی شما به صورت قرارداد کار تنظیم شود، در صورت بروز خطا یا مشکل می‌توانید به اداره کار مراجعه کنید. کارگر و کارفرما در نمونه قرارداد کار ساختمانی وظایف و تعهداتی دارند که در صورت انجام نشدن آن‌ها یا خطا در انجام آن، طرف مقابل می‌تواند از شخص متخلف شکایت کند. اداره کار با بررسی جوانب مختلف و متن قرارداد ، میان طرفین داوری می‌کند.

نکته دارای اهمیت در خصوص مرجع حل اختلاف این است که به منظور رسیدگی به شکایات قرارداد کار باید حتما به اداره کار مراجعه کرد. در این قرارداد نمی‌توانید خودتان شخصی را به عنوان وکیل تعیین کنید. زیرا که مرجع حل اختلاف، فقط اداره کار است و شما هم باید به این مساله متعهد باشید.

پیشنهاد ما

رکلا مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است. با استفاده از سرویس سفارش تنظیم قرارداد اختصاصی ، می‌توانید نگارش محتوای قراردادی که در نظر دارید را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. شما همچنین می‌توانید برای دریافت راهنمایی و مشاوره در خصوص مسائل حقوقی قراردادهای خود، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

قرارداد پیمانکاری ساختمان (متری و بدون مصالح)

اگر در نظر دارید یک قرارداد برای اجرای پروژه ساختمانی داشته باشید که در آن حق الزحمه شما به صورت متری محاسبه شود و تعهدی برای تهیه مصالح نداشته باشید، این قرارداد مناسب شما است.

نمونه قرارداد پیمانکاری ساختمان (متری و بدون مصالح)
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری ساختمان (متری و بدون مصالح)

قرارداد کارگر ساختمانی

برای استخدام و به کارگیری کارگران ساختمانی، از این فرم قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد کارگر ساختمانی
دانلود نمونه قرارداد کارگر ساختمانی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
علی نوری
thumb_up_alt
سلام. بنده معمار هستم قرارداد دارم که گفته شده ۸ دکور سرامیک در مغازه اجرا کنم. طبق طراحی که داشتند و هر دکور ۵ میلیون و ۴ تاش که اجرا شد گفت بقیه رو دیگه نمی‌خوام اجراکنم. هر دکوری ۳ میلیون برام سود داشت. خسارت به من تعلق می‌گیره؟ باتشکر.
16:48
06 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. همه چیز به قرارداد شما بستگی دارد. در صورتی که برای فسخ قرارداد ضمانت اجرا تعیین شده باشد می‌توانید جبران خسارات خود را بخواهید در غیر این صورت، دریافت خسارت مشروط به اثبات ورود زیان است. البته قراردادهای پیمانکاری قابل فسخ نیست مگرآنکه برای طرفین یا یکی از آن‌ها در متن قرارداد کار ساختمانی حق فسخ در نظر گرفته شده باشد.
13:33
07 مهر 1400
account_circle
رضا محمدی
thumb_up_alt
سلام. یه کار سنگ کاری داشتم دادم به اوستا کار. نیمه کاره زده رفته بعد از پنج ماه اومده. من هم کار رو دادم به یه نفر دیگه ادامش رو اجرا کرده. الان می‌تونه شکایت کنه؟
19:37
07 آذر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. نبود قرارداد دقیقا در همین شرایط، همه چیز را با ابهام رو به رو می‌سازد. شما باید مطابق با روال موجود، ابتدا انجام تعهد را از ایشان و در چارچوب‌های قانونی درخواست می‌کردید و سپس با فرض عدم انجام ادامه کار توسط ایشان، امکان سپردن وظیفه به شخص ثالث وجود داشت. لذا ممکن است ایشان بتواند برای مدت کارکرد قبلی خود، علیه شما طرح دعوا کند.
10:43
08 آذر 1400
account_circle
رضا ادهم
thumb_up_alt
سلام من یک کارگر ماهر هستم و به مدت دو سال و نیم در یک ساختمان ویلایی دو طبقه مشغول کار بودم. بدون قرارداد. الان ما رو بیرون کرده و کسی دیگر رو آورده. می‌تونم حق بیمه این دو سال و نیم رو بگیرم؟ آیا کسی که وکالت کاری داشته باشد می‌تواند با کارگر قرارداد ببندد؟
19:55
26 آذر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. بله. شما می‌توانید برای مطالبه حق بیمه خود اقدام کنید. در خصوص وکالت نیز، پاسخ مثبت است اما باید حدود وکالت را رعایت کرده باشد.
15:30
28 آذر 1400