قرارداد اجاره کمپرسور به همراه شرایط عمومی و اختصاصی تنظیم اجاره نامه کمپرسور

-
بروزرسانی:1402/07/05
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره کمپرسور

امروزه تعداد انواع تکنولوژی‌ که با استفاده از علم مکانیک توسعه پیدا کرده‌اند و رفاه و آسایش را برای اشخاص به همراه آورده‌اند، زیاد و بی‌شمار است. کمپرسور یکی از اختراعات مربوط به حوزه دانش مکانیک سیالات محسوب می‌شود. این وسیله با استفاده از قوانین علم مکانیک ساخته شده است و کاربرد زیادی دارد. به همین دلیل، اشخاص تمایل دارند که برای انجام بخشی از فعالیت‌های خود، با تنظیم نمونه قرارداد اجاره کمپرسور این دستگاه را اجاره کرده و از آن استفاده کنند. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد اجاره است.

کمپرسور در واقع، یک دستگاه مکانیکی است که فشار یک گاز را به وسیله کاهش حجم آن افزایش می‌دهد. کمپرسور‌ها با فشرده سازی هوا، تحول بزرگی در صنایع مختلف و مصارف عمومی و خانگی ایجاد کرده‌اند. کمپرسور‌ها انواع مختلفی دارند و از آن‌ها برای کارهایی مانند حفر چاه، تخریب بتن و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شود.

از آنجایی که این دستگاه بسیار گران است و علاوه بر این، استفاده از آن نیز به صورت مقطعی خواهد بود، متقاضیان اجاره کمپرسور، تمایل دارند که این دستگاه را در زمان مورد نیاز، اجاره کنند. بنابراین، اگر قصد دارید که یک کمپرسور را اجاره کنید یا اینکه آن را اجاره دهید، لازم است که با ماهیت نمونه قرارداد اجاره کمپرسور ، شرایط قانونی و لازم جهت صحت و اعتبار اجاره نامه کمپرسور آشنا شوید تا بتوانید با اطلاع کافی، این اجاره نامه را تنظیم کنید. ما در این مقاله، تمام این موارد و مسائل مرتبط به این قرارداد را بررسی می‌کنیم.

نمونه قرارداد اجاره کمپرسور چگونه قراردادی است؟

این قرارداد یکی از انواع اجاره نامه اشیاء است. به موجب این قرارداد، مالک کمپرسور این دستگاه را برای مدت معین در اختیار شخص دیگری قرار می‌دهد. در مقابل، از شخصی که کمپرسور در اختیار او قرار می‌گیرد، اجاره بهاء دریافت می‌شود. به مالک دستگاه، موجر و به طرف مقابل مستاجر می‌گوییم.

این قرارداد، یک عقد لازم ، رضایی، مُعَوَض و تملیکی است. تمام اجاره نامه‌ها، طبق قانون لازم هستند یعنی طرفین قرارداد حق فسخ آن را ندارند، مگر اینکه موجر و مستاجر، برای قرارداد شرط فسخ تعیین کنند یا قرارداد به یک علت قانونی، قابل فسخ باشد. بنابراین، اجاره نامه کمپرسور نیز یک قرارداد لازم است. این قرارداد صرفا با توافق قبلی و قصد و رضایت طرفین تنظیم می‌شود و کاملا رضایی است. از طرف دیگر، موجر در ازای استفاده مستاجر از منافع دستگاه، یعنی در مقابل تملیک این منافع به مستاجر در طول مدت اجاره، مبلغی بابت اجاره بها دریافت می‌کند. در نتیجه، این قرارداد معوض و در عین حال تملیکی است.

شرایط قانونی لازم جهت اعتبار نمونه قرارداد اجاره کمپرسور

باید در تنظیم این اجاره نامه شرایطی رعایت شود تا این قرارداد معتبر و مورد حمایت قانون باشد. در خصوص این قرارداد، ابتدا باید شرایط صحت قرارداد و اعتبار معاملات با استناد به ماده 190 قانون مدنی را در نظر داشته باشید، سپس شرایط اختصاصی مربوط به اجاره نامه اشیا را رعایت کنید.

شرایط عمومی اعتبار این قرارداد

  1. قصد و رضایت موجر و مستاجر برای تنظیم قرارداد؛
  2. معین بودن موضوع اجاره یعنی دستگاه کمپرسور از لحاظ نوع، کیفیت و خصوصیات آن؛
  3. اهلیت طرفین یعنی صلاحیت قانونی موجر و مستاجر برای تنظیم اجاره نامه کمپرسور؛
  4. مشروع و مورد قبول بودن هدف تنظیم این قرارداد از لحاظ قانونی.

بنابراین اگر هریک از موارد بالا رعایت نشوند، این قرارداد، اعتبار قانونی ندارد. علاوه بر موارد بالا، باید شرایط اختصاصی اعتبار این قرارداد را نیز با توجه به قوانین اجاره اشیا بررسی کنیم.

شرایط اختصاصی اعتبار این قرارداد

  1. باید مدت این اجاره نامه معین باشد و در قرارداد ذکر شود. در غیر این صورت، قرارداد باطل است؛
  2. باید کمپرسور مورد اجاره، معین و مشخص باشد و ویژگی‌ها و خصوصیات آن بدون ابهام در قرارداد نوشته شود؛
  3. باید امکان تحویل و تسلیم کمپرسور به مستاجر وجود داشته باشد و موجر این دستگاه را جهت استفاده به مستاجر تحویل دهد؛
  4. باید استفاده مستاجر از کمپرسور با حفظ و بقای اصل آن ممکن باشد، در غیر این صورت قرارداد، معتبر نیست؛
  5. اگر کمپرسور در طول مدت اجاره، عیب و نقصی پیدا کند، به طوری که استفاده و کاربردی برای مستاجر نداشته باشد و موجر نیز نتواند این مشکل را برطرف کند، قرارداد اجاره باطل است؛
  6. اگر کمپرسور در طول مدت اجاره به هر دلیلی از بین برود یا نابود شود، قرارداد اجاره از همین تاریخ یعنی تاریخ تلف کمپرسور، باطل محسوب می‌شود.

بررسی مسائل مرتبط با نمونه قرارداد اجاره کمپرسور

در این بخش از مقاله، مسائل یا ابهاماتی را بررسی می‌کنیم که ممکن است در خصوص این قرارداد برای شما پیش بیاید و به دنبال پاسخ آن باشید:

وظایف مستاجر و شرایط جبران خسارات وارد شده به کمپرسور

مستاجر در این قرارداد وظیفه دارد که از کمپرسور به طور متعارف و منطقی استفاده کند. در واقع، مستاجر باید از دستگاه همان استفاده‌ای را داشته باشد که در قرارداد ذکر شده است و در صورت عدم اشاره به این مطلب، روش استفاده مستاجر باید به نحوی باشد که از اوضاع و احوال قرارداد استنباط می‌شود. به علاوه، مستاجر موظف است که اجاره بها را در تاریخ معین به موجر بپردازد. در واقع، مستاجر در حکم امانتدار است و هیچ مسئولیتی در خصوص اصل کمپرسور ندارد. یعنی اگر این دستگاه بدون هیچ گونه خطا، تقصیر و سهل انگاری از سمت ایشان خراب بشود، مستاجر مسئولیتی ندارد. اما، اگر مستاجر در حفظ این دستگاه، مرتکب خطا و تقصیر شود و کمپرسور خراب شود، در هر حالت در مقابل موجر، مسئول است. حتی زمانی که کمپرسور به علتی خراب شود که مستاجر مقصر نباشد.

آیا مستاجر می‌تواند کمپرسور را به دیگری اجاره دهد؟

مستاجر می‌تواند دستگاه را به شخص دیگری اجاره بدهد، به شرط اینکه موجر در اجاره نامه این اختیار را از مستاجر سلب نکند.

اگر کمپرسور یک مال مشاع باشد، آیا موجر بدون اجازه شریک یا شرکای خود، می‌تواند آن را اجاره دهد؟

اگر کمپرسور یک مال مشاع محسوب شود که دو یا چند نفر نسبت به آن حق مالکیت داشته باشند، باز هم هر یک از مالکان می‌توانند به عنوان موجر، اجاره نامه کمپرسور را امضا کنند اما برای تحویل و تسلیم کمپرسور به مستاجر، باید از تمام مالکان، کسب اجازه شود. بنابراین، تا تمام مالکان رضایت ندهد؛ موجر نمی‌تواند کمپرسور را به مستاجر تحویل دهد.

مبلغ و روش پرداخت در نمونه قرارداد اجاره کمپرسور

مبلغ این قرارداد و روش پرداخت این مبلغ با توافق طرفین معین می‌شود. برای مثال، ممکن است موجر و مستاجر در قرارداد بنویسند که مستاجر به ازای هر ساعت کار با کمپرسور، مبلغ مشخصی را بپردازد که این مبلغ با مشاهده صورت وضعیت دستگاه کمپرسور تعیین می‌شود. مبلغ این قرارداد را به حروف و عدد بنویسید.

تعهدات طرفین و شرایط فسخ نمونه قرارداد اجاره کمپرسور

در این قسمت از قرارداد باید موجر و مستاجر تمام تعهدات لازم در زمینه تنظیم اجاره نامه کمپرسور را بنویسند و اگر شرایطی نیز برای فسخ قرارداد در نظر دارند، به این شرایط نیز اشاره کنند. تعیین این شرایط نیز در اختیار طرفین است.

پیش بینی ضمانت نامه حسن انجام تعهدات

برای دوام و اعتبار قانونی بیشتر این قرارداد می‌توانید از اسنادی مانند چک و سفته به عنوان ضمانت انجام تعهدات طرفین استفاده کنید. این کار، معمولا با هدف تحویل به موقع کمپرسور و پرداخت اجاره بها در زمان‌های مورد نظر است.

تعیین مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد اجاره کمپرسور

در این قرارداد معین کنید در صورتی که به هر دلیل، اختلاف و مشکلی میان موجر و مستاجر وجود داشته باشد و آن‌ها با یکدیگر توافق و سازش نکنند و با گفت و گو به نتیجه‌ای نرسند، چه مرجعی صلاحیت رسیدگی به این اختلاف و خاتمه آن را دارد؟

شما می‌توانید رسیدگی به اختلافات خود را در صلاحیت موسسه‌ها‌ی داوری یا محاکم قضایی قرار دهید. اگر در قرارداد به این مطلب اشاره نکنید، باید در صورت بروز هر اختلافی  برای حل و فصل آن به مراجع صالح قانونی مراجعه کنید.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی با مشاوران حقوقی و وکلای تیم حقوقی رکلا در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد را به عهده ما بگذارید. در کنار شما هستیم.

قرارداد اجاره کمپرسور

روی تصویر زیر بزنید و این نمونه قرارداد را دریافت کنید.

نمونه قرارداد اجاره کمپرسور
دانلود نمونه قرارداد اجاره کمپرسور
مریم ده بزرگی
مریم ده بزرگی فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به تالیف مباحث این رشته است. با توجه به علاقه‌ای که به مسائل مرتبط با قراردادها داشته و با توجه به اینکه، بخشی از مطالعات ایشان بر این محور متمرکز است، مریم بخشی از محتواهای مرتبط با مسائل حقوقی را در رکلا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات