نمونه قرارداد استخدام آشپز ؛ یک قرارداد مهم برای تمام کارفرمایان

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/14
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد استخدام آشپز

قرارداد استخدام آشپز ، قراردادی است که بیشتر مورد استفاده مسئولان آشپزخانه، صاحبان رستوران‌ها و غذاخوری‌ها قرار می‌گیرد، اما در حقیقت هر جایی که آشپزی به کار گرفته می‌شود، باید از نمونه قرارداد استخدام آشپز استفاده کنیم. این قرارداد از دسته قراردادهایی است که براساس قوانین قرارداد کار یا قرارداد کار موقت تنظیم می‌شود. موقت یا دائمی بودن این قرارداد به توافق کارفرما و آشپز و همچنین نوع پروژه کاری آشپزی بستگی دارد. اگر آشپز یا کارفرما هستید و می‌خواهید نمونه قرارداد استخدام آشپز را امضا کنید، باید درباره اصول و ماهیت این قرارداد اطلاعات کاملی داشته باشید. در ادامه درباره این قرارداد صحبت می‌کنیم و به مواردی که در تنظیم این قرارداد باید رعایت شود، اشاره می‌کنیم.

نمونه قرارداد استخدام آشپز در سطح بین الملل

آشپزی از مشاغل شناخته شده و حرفه‌ای است. آشپزها در سطوح مختلف از مهارت، فعالیت می‌کنند و می‌توانند بنا به خواسته و نیاز شما، سفارش‌های تهیه غذا را به انجام برسانند. آشپزی مهارت و هنری به قدمت زندگی بشر است. رشد جوامع، توسعه تکنولوژی، گسترش صنعت توریسم و استقبال دولت‌ها از این صنعت، موجب به وجود آمدن پدیده‌ای به نام آشپزی بین الملل شده است.

این اتفاق آشپزی را از یک مهارت ساده به هنر و تجربه‌ای غنی تبدیل کرده است. امروزه اشتیاق به یادگیری آشپزی و همچنین انجام فعالیت روز افزون در این رشته باعث افزایش سرآشپزهای حرفه‌ای شده است. علاوه بر این، قرارداد استخدام اشپز ، نه تنها در غذاخوری‌های داخلی بلکه در سطح بین المللی نیز تنظیم می‌شود. البته قرارداد استخدام، در هر کشوری که تنظیم شود، باید براساس اصول و قوانین قرارداد کار آن کشور باشد و در کنار این قرارداد، از آن جهت که آشپزی ارتباط نزدیکی با سلامت افراد دارد، آشپز باید تابع قوانین مربوط به بهداشت در آن کشور باشد.

آیا پروژه‌های کوچک آشپزی نیاز به قرارداد ندارند؟

با این که از آشپزی در سطح بین الملل صحبت کردیم اما این مساله به این معنی نیست که پروژه‌های کوتاه مدت و موقتی آشپزی داخلی بی اهمیت هستند و نیازی به قرارداد ندارند. آشپزی حیطه گسترده‌ای دارد. یک آشپز می‌تواند برای یک مهمانی کوچک 20 نفره آشپزی کند یا در یک هتل چند ستاره سرآشپز باشد. در هر صورت پذیرفته است که پروژه آشپزی را انجام دهد و در استخدام شخص کارفرما قرار گیرد. همچنین آشپز باید در هر سطحی دارای حقوق و مزایا باشد و به همان نسبت هم موظف به رعایت شروط و قوانین خاصی است.

برای کارفرما و آشپز ضروری است که نوع کار خود را به هر شکلی که باشد و همچنین حدود وظایف و برنامه کاری را در متن قرارداد نوشته و تنظیم کنند. امضاء قرارداد، هر دو طرف را ملزم به رعایت تعهدات و مسئولیت‌های قراردادی خود می‌کند. در حقیقت قرارداد سندی معتبر است که از حقوق طرفین حفاظت می‌کند و در صورتی که هرگونه اختلاف میان طرفین به وجود آید، این قرارداد قابل استناد در دادگاه‌ها و سایر مراجع قانونی می‌باشد.

مفهوم قرارداد استخدام آشپز

فرم خام نمونه قرارداد استخدام آشپز ، نوشته‌ای مکتوب است که چنانچه اشاره کردیم براساس قانون و مقررات وزارت کار و قرارداد کار موقت یا دائم نوشته و تنظیم می‌شود. در این قرارداد، یک طرف کارفرما است که تمایل دارد شخصی را با برخورداری از مهارت و تجربه آشپزی یا مدرک آشپزی استخدام کند و طرف دیگر آشپزی است که تمایل دارد به استخدام شخص حقیقی یا حقوقی در بیاید و شروع به فعالیت کند. در این میان یک پروژه یا برنامه‌ آشپزی نیز وجود دارد که قرار است توسط آشپز انجام شود. این کار ممکن است آشپزی موقت و به مدت یک روزه برای یک مهمانی کوچک باشد یا ممکن است قراردادی دائم یا چندین ساله با یک رستوران بزرگ و معروف تنظیم شود.

به هر حال در صورتی که سه شاخصه اصلی قرارداد، یعنی کار مورد نظر، شخص کارفرما و شخص آشپز وجود داشته باشد، می‌توانید از این قرارداد استفاده کنید و فرقی نمی‌کند که شما کدام یک از طرفین قرارداد باشید. توجه داشته باشید که شرط اصلی تنظیم قرارداد، رعایت اصول و مقرراتی است که قانون کار وضع کرده است و باید در قرارداد کار اعمال شود. تنظیم قراردادی که ایرادات قانونی داشته باشد، می‌تواند برای کارفرما مشکل ایجاد می‌کند. کارفرمایان می‌دانند که با در اختیار گرفتن نیروی کار باید حقوق او را بپردازند و با توجه به اصول و قوانین اداره کار با آن‌ها برخورد کنند. بنابراین با تنظیم فرم نمونه قرارداد استخدام آشپز ، طرفین قرارداد و به ویژه شخص آشپز خیال آسوده‌تری خواهند داشت.

نمونه قرارداد استخدام اشپز

اصول و مقررات بهداشتی در قرارداد استخدام آشپز

آشپز‌ها و سرآشپزها به طبخ غذا مشغول هستند. غذایی که توسط آن‌ها تهیه می‌شود، در دسترس مردم قرار گرفته و استفاده می‌شود. بنابراین با سلامتی مردم ارتباط کاملا نزدیک و مستقیم دارد. آشپزها در آشپزخانه در بالاترین جایگاه و سمت شغلی هستند و وظیفه کنترل و نظارت بر سایر پرسنل استخدام شده در آشپزخانه به‌عهده آن‌ها است. پس شکی نیست که آشپزها و آشپزخانه‌داران باید به قوانین و مقررات بهداشتی توجه کرده و آن‌ها را به طور کامل رعایت کنند. اصول و قوانین بهداشتی مربوط به این گونه مشاغل، توسط وزارت بهداشت مشخص شده است و شاغلان در این کار باید به سیاست‌های وزارت بهداشت کشور متعهد باشند و به آن‌ها عمل کنند.

همچنین مجموعه‌ای از اصول کلی به عنوان اصول بهداشت جهانی وجود دارد که تمامی مراکز و موسساتی که محصولات غذایی تولید می‌کنند اعم از کارخانه‌های تولید مواد غذایی،رستوران‌ها و…، باید به آن‌ها توجه لازم را داشته باشند. به طور کلی اصول بهداشتی که آشپزها و سرآشپزها موظف هستند آن‌ها را رعایت ‌کنند، در دو دسته بزرگ و مشخص قرار می‌گیرند:

  1. بهداشت فردی
  2. بهداشت عمومی

بهداشت فردی در نمونه قرارداد استخدام آشپز

آشپزی که استخدام می‌شود موظف به رعایت مجموعه‌ای از اصول اولیه بهداشت فردی می‌باشد. رعایت همین نکته موجب جلوگیری از انتقال بیماری و مشکلات احتمالی دیگر می‌شود. این اصول و مقررات در یک آیین نامه مشخص برای آشپزها و افراد مشغول در حوزه آشپزی در نظر گرفته شده است. بهداشت فردی آشپز در دو مرحله مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  1. پیش از شروع به کار
  2. بعد از شروع به کار

قبل از شروع به کار

  1. شخص آشپز یا سر آشپز باید قبل از شروع به انجام کار، به حمام برود.
  2. موی سر باید پوشیده باشد.
  3. ناخم‌ها همیشه باید کوتاه باشند.
  4. حتما از ماسک و دستکش استفاده شود.

یکی دیگر از نکاتی که پیش از شروع به کار باید به آن توجه شود، اخذ کارت بهداشت و سلامت است. برای اخذ این کارت، آشپز باید به آزماشگاه برود و آزمایشات سلامت را انجام دهد. بعد از گرفتن جواب آزمایش، آشپز باید آن را به کارفرما تحویل دهد تا کارفرما آن را در پرونده کاری او قرار دهد. همچنین بعد از اخذ کارت بهداشت ، ضروری است که یک دست لباس مخصوص آشپزی نیز توسط شخص آشپز تهیه شود.

بعد از شروع به کار

بعد از آنکه آشپز شروع به کار کرد، باید در حین انجام کار به اصول بهداشتی نیز پایبند باشد. همچنین در مرحله تهیه غذا، باید نهایت تجربه و مهارت خود را به کار بگیرد و با توجه به دستورات کارفرما، فعالیت آشپزی را به انجام برساند.

بهداشت عمومی در نمونه قرارداد استخدام آشپز

  1. رعایت نکات بهداشتی و نظافتی پرسنل و افرادی که در آشپزخانه مشغول به فعالیت هستند.
  2. رعایت نکات بهداشتی وزارت بهداشت در زمینه محیط و مکان آشپزخانه‌
  3. استفاده از لباس و پوشش مخصوص توسط پرسنلی که برای سرآشپز کار می‌کنند.
  4. بررسی موارد ایمنی آشپزخانه در زمینه بهداشتی

تعهدات و وظایف آشپز در نمونه قرارداد استخدام آشپز

به محض امضای قرارداد، طرفین نسبت به هم و نسبت به موضوع قرارداد متعهد می‌شوند و موظف هستند که به آن عمل کند. در ادامه به مواردی از تعهدات و وظایف آشپز اشاره می‌کنیم:

  1. آشپز باید توانایی کافی برای شناخت مواد غذایی مختلف را داشته باشد
  2. آشپز باید توانایی پخت و طبخ را داشته باشد و مطابق با استانداردها رفتار کند.
  3. آشپز باید پیش از شروع به کار از کیفیت و میزان مواد اولیه آگاه باشد.
  4. آشپز باید تمامی دستورات بهداشتی، ایمنی و سلامت را رعایت و به آن‌ها دقت کند.

ساعت کار و محل انجام آشپزی در نمونه قرارداد استخدام آشپز

برای آشپز مهم است که بداند از چه ساعتی تا چه ساعتی مشغول به کار است. همچنین برایش بسیار مهم است که مکان مناسبی برای کار در اختیار داشته باشد. در این بخش از قرارداد، طرفین مشخص می‌کنند که ساعت کاری از چه زمانی شروع شود و در چه زمانی به اتمام برسد. علاوه بر این، مکان فعالیت آشپز نیز مشخص می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه اختصاصی در خصوص قانون ساعت کار کارگر ، حتما روی لینک بزنید و مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید. در این مقاله به صورت دقیق و مطابق با قانون کار، درباره ساعت کاری توضیح داده شده است.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد استخدام آشپز خود را به ما بسپارید. در همین راستا، توصیه می‌کنیم درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا، یک نمونه قرارداد کامل تنظیم کرده است. این نمونه قرارداد را می‌توانید در بانک قرارداد رکلا جستجو کنید.

علاوه براین، از دیگر خدمات حقوقی تیم رکلا که می‌توانید از آن بهره ببرید، سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. برای دسترسی به این سرویس، روی لینک مشخص شده بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد استخدام آشپز فست فود

استفاده از این قرارداد با زدن بر روی تصویر زیر ممکن است.

نمونه قرارداد آشپز فست فود
دریافت قرارداد

قرارداد استخدام آشپز رستوران

برای استفاده از این قرارداد کامل، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد آشپز رستوران
دریافت قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات