قرارداد مدیر عامل و توضیحات مرتبط با مدیرعاملی تامین اجتماعی و تعاونی مسکن!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/07
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مدیر عامل

قرارداد مدیر عامل ، نمونه‌ای از قرارداد کار است که میان شخص متخصص و شرکت یا سازمان امضا می‌شود. براساس این قرارداد ، شخص متخصص و آگاه به امور مدیریتی، بعد از تایید هیئت مدیره و صاحب امتیازان سازمان، برای منصب مدیر عامل انتخاب می‌شود. مدیر عامل تعهد دارد که در راستای منافع شرکت، فعالیت‌های خود را آغاز کند و وظایفی که به او سپرده می‌شود را انجام دهد.

مدیریت از جمله مناصب شغلی است که علاوه بر آگاهی، دانش و تجربه، نیازمند مهارت‌های فردی بسیاری است. شخصی که قرارداد مدیرعامل شرکت را امضا می‌کند، مسئولیت رسیدگی به‌ کلیه فرآیندهای اجرایی و فعالیت‌های سازمان مورد نظر را به عهده می‌گیرد. مدیر عامل به نمایندگی از شرکت یا سازمان، مسئولیت رسیدگی به تمام امور مربوط به این نهادها را دارد.

نمونه قرارداد مدیر عامل ، قراردادی است که به واسطه آن، یک ارتباط کاری میان شخص ماهر یا متخصص امور مدیریتی و سازمان یا شرکت، به عنوان یک شخص حقوقی برقرار می‌شود. براساس این رابطه کاری، مدیر عامل از جانب هیئت مدیره حق امضا دارد و می‌تواند به کلیه امور رسیدگی کند. معمولا مدیر عامل در زمینه توافقات داخل و خارج از سازمان، وظایف بسیاری به عهده دارد که باید بر آن‌ها نظارت کند.

کاربرد قرارداد مدیرعامل شرکت

این امکان وجود دارد که به طور همزمان، مالکیت چندین شرکت‌ و سازمان‌ در اختیار شما قرار گیرد. بدون شک مدیریت و رسیدگی به این مجموعه‌ها نیازمند صرف زمان بسیاری است. در این شرایط است که شما می‌توانید با استفاده از نمونه قرارداد استخدام مدیر عامل ، از یک نیروی متخصص، آگاه و با تجربه کمک بگیرید و مدیریت شرکت خود را به او بسپارید.

ممکن است شما سرمایه نقدی خود را برای احداث و راه اندازی یک کسب و کار هزینه کرده باشید. شرکت، کارخانه یا سازمان شما نیازمند شخصی است که بتواند با توجه به حیطه شغلی مورد نظر، بهترین تصمیمات را بگیرد. بنابراین شما می‌توانید به منظور کاهش احتمال خطا، از شخصی که در زمینه کاری شما بسیار متخصص است کمک بگیرید و مدیریت شرکت یا کارخانه خود را به او بسپارید.

شخص متخصص با تنظیم قرارداد مدیرعامل ، وارد یک رابطه کاری با شما می‌شود و سعی می‌کند که شما را در مدیریت، پیگیری و نظارت بر امور شرکت یاری دهد. بدیهی است استفاده از نیروی کار متخصص، ضمانتی برای حفظ سرمایه و کسب سود بیشتر توسط شما است.

کاربرد دیگر نمونه قرارداد مدیر عامل

حالت دیگر، که متداول ترین شرایط برای انتخاب مدیر عامل است، موقعیتی است که شما به عنوان چند شریک ، مالکیت یک شرکت را در اختیار دارید. بدون شک مدیریت شرکت توسط چندین نفر، ایرادات و اختلافات بسیاری ایجاد می‌کند. به همین منظور می‌توانید با توافق و رای تمام شرکا، مدیریت شرکت را به یک شریک بسپارید و همچنین متعهد شوید که در ازای انجام فعالیت، حق الزحمه‌ای را به او پرداخت کنید.

نمونه قرارداد مدیرعاملی ، قراردادی است که می‌توانید در این شرایط یا شرایط مشابه دیگر از آن استفاده کنید. این نوع از نمونه قرارداد مدیر عامل شرکت ، با دو اصطلاح هیئت مدیره و مدیر عامل در ارتباط است.

تعریف هیئت مدیره و مدیر عامل

همانطور که از عنوان مدیر عامل نیز مشخص است، مدیر عامل مسئولیت‌های اجرایی را به عهده دارد و بالاترین مقام اجرایی یک شرکت یا سازمان محسوب می‌شود. اما هیئت مدیره، متشکل از سهامداران انتخاب شده به رای اکثریت هستند. توضیح دادیم که برای اداره، مدیریت، نظارت، پیگیری و سازماندهی امور شرکت باید یک شخص به عنوان مدیر عامل انتخاب شود. ماده 124 لایحه اصلاح قانون تجارت ، به این مساله پرداخته است و اشاره می‌کند که هیئت مدیره باید حداقل یک نفر را به عنوان مدیر عامل در نظر بگیرد.

به این نکته مهم توجه داشته باشید که اعضای هیئت مدیره، می‌توانند اشخاصی غیر از خود را برای تصدی به منصب مدیر عامل در نظر گیرند. همچنین مدیر عامل، می‌تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد. به هر حال در صورتی که شخص حقوقی به عنوان مدیر عامل انتخاب شود، نماینده قانونی آن، مسئولیت انجام امور مربوط به این سمت را به عهده دارد.

بهترین نوع از قرارداد خدمت مدیرعامل

اگر تصمیم گرفته‌اید که یک مدیر عامل استخدام کنید، می‌توانید از قرارداد خدمت مدیر عامل (مدیران) استفاده کنید. در نگاه اول اینگونه به نظر می‌رسد که قرارداد مدیر عامل مانند قرارداد استخدام است و باید برای تنظیم آن، به قوانین کار توجه کنیم. این تصور، به دلیل دریافت حقوق تعیین شده، الزام به حضور و نحوه انجام کار، در ذهن مخاطبان ایجاد می‌شود. اما به دلیل تفاوت‌ها و شرایط خاصی که برای سمت مدیر عامل وجود دارد، این قرارداد را نمی‌توانیم در گروه قراردادهای کار قرار دهیم.

درباره این مساله اختلافات بسیاری وجود دارد. افراد حقوقی و متخصص، نظریات مختلفی را در پاسخ به این مسئله که قرارداد مدیرعامل شرکت ، یک قرارداد کار موقت است یا خیر، مطرح کرده‌اند. در نهایت برای حل و فصل این اختلاف، رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 1388/09/16 به شماره دادنامه 666، صادر شد. در این دادنامه، هیات عمومی دیوان عدالت اداری ، با استناد به ماده 124 لایحه اصلاح قانون تجارت، اعلام کرد که قرارداد مدیر عامل ، مشمول قانون کار نمی‌شود. این لایحه اعلام می‌کند که قانون کار ، شروط و ویژگی‌هایی دارد که در فرم قرارداد با مدیر عامل رعایت نمی‌شوند.

تفاوت قرارداد مدیر عامل با قرارداد کار

گفتیم که قرارداد مدیر عامل با قرارداد کار متفاوت است و این قرارداد مشمول قانون کار نمی‌شود. به نظر شما چه دلایلی موجب شده است که دیوان عدالت اداری این رای را صادر کند و این قرارداد را مشمول قانون کار در نظر نگیرد. در ادامه به عوامل تاثیر گذار در این رای می‌پردازیم:

قانون کار برای استخدام نیروی کار حدود و اختیارات، مبلغ پایه حقوق و مدت مشخص در نظر می‌گیرد. اما این شرایط در نمونه قرارداد کاری مدیر عامل مشاهده نمی‌شود. در فرم قرارداد مدیرعاملی ، هیئت مدیره می‌تواند حدود و اختیارات متعدد و متفاوتی به مدیر عامل واگذار کند. از طرف دیگر مدت قرارداد و میزان حق الزحمه‌ای که برای مدیر عامل تعیین می‌شود با موازین قانون کار مغایر است. نکته مهم دیگر این است که هیئت مدیره تمایل دارد قرارداد به نحوی تنظیم شود که اجازه فسخ قرارداد را داشته باشند و بتوانند هر زمان که لازم بود، مدیر عامل را از این سمت برکنار کنند.

قانون کار توافق طرفین قرارداد را معتبر نمی‌داند و تاکید می‌کند که قرارداد امضا شده صرفا باید مطابق با قوانین کار باشد. به دلیل محدودیت برای تنظیم شروط خاص، قرارداد کار نمی‌تواند نیاز هیئت مدیره را برای انتخاب مدیر عامل برطرف کند.

کار رایگان یا غیرمعوض در قرارداد خدمت مدیر عامل (مدیران)

مساله مهم دیگری که باعث شد نمونه قرارداد کاری مدیر عامل در گروه قراردادهای کار قرار نگیرد، اشاره به شرایط کاری غیر معوض یا به عبارت دیگر کار رایگان است. قرارداد کار به دریافت مبلغ تعیین شده به عنوان دستمزد کارگر و سایر مزایای اجباری قانون کار تاکید می‌کند. در صورتی که مدیر عامل نماینده هیئت مدیره است و ممکن است خودش از سهامداران و مالکان اصلی باشد و تمایل داشته باشد که به صورت رایگان مدیریت شرکت یا سازمان را به عهده بگیرد.

حق امضای مدیر عامل

از مهمترین موارد در تنظیم نمونه فرم قرارداد مدیر عامل ، اشاره به حق امضا او است. در واقع این حق، ارزش و اعتبار را برای سمت شغلی مدیر عامل ایجاد می‌کند. با استفاده از حق امضا، مدیر عامل می‌تواند به طور صحیح در سمت شغلی خود فعالیت کند و به جنبه‌های مختلف کاری و فرآیند اجرایی شرکت، رسیدگی کند. حق امضای مدیر عامل از موارد مهمی است که در ماده 125 لایحه اصلاح قانون تجارت مصوب 1347، توضیح داده شده است. با توجه به این ماده، حدود اختیارات، در فرم قرارداد با مدیر عامل مشخص می‌شود. مدیر عامل نیز بر اساس مسئولیت‌ها و حدود اختیاراتی که توسط هیئت مدیره به او واگذار می‌شود، نماینده شرکا یا سهامداران است و از طرف شرکت حق امضا دارد.

در یک سازمان، مدیر عامل چه وظایفی دارد؟

مدیر عامل از نظر مقام اجرایی در بالاترین رتبه است. یک مدیر عامل موفق، شخصی خواهد بود که بتواند در زمان بحرانی، بهترین تصمیم را بگیرد و عملیات اجرایی شرکت، روند اجرایی فعالیت کارکنان، اخذ تصمیمات مهم سازمانی، برقراری ارتباط میان هیئت مدیره و سایر بخش‌های شرکت را انجام دهد. مدیر عامل در واقع یا عضوی از هیئت مدیره است یا به عنوان یک شخص متخصص از جانب هیئت مدیره برای این سمت انتخاب می‌شود.

حدود وظایف و اقداماتی که انجام آن‌ها به عهده مدیر عامل قرار می‌گیرد، صلاحیت حرفه‌ا‌ی و تخصصی مدیر عامل، مسئولیت‌ها و وظایف او در این سمت و شروطی که برای ارائه خدمات دارد، از جمله مهمترین مسائلی هستند که پیش از انتخاب مدیر عامل باید به آن‌ها توجه کنید. نکته مهم این مساله این است که مدیر عامل باید حافظ منافع شرکت یا سازمان باشد و برای رشد و توسعه آن، فعالیت کند.

نمونه قرارداد مدیرعامل شرکت تعاونی با توجه به آیین نامه‌های خاص

مدیر عامل با تکیه بر تخصص، دانش و مهارت خود در شرکت‌های بزرگ مشغول به کار می‌شود و در منصب مدیر عامل اقدام به فعالیت می‌کند. نکته مهم برای تنظیم انواع متن قرارداد مدیر عامل این است که پیش از تنظیم قرارداد باید به این مساله توجه شود که شرکت یا سازمان مورد نظر در چه حیطه‌ای فعالیت دارد و درباره آن چه آیین نامه‌ای ارائه شده است. برای مثال قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران درباره انتخاب هیئت مدیره توضیح می‌دهد و اعلام می‌کند که متن نمونه قرارداد مدیرعامل شرکت تعاونی باید مطابق با آیین نامه مربوطه تنظیم شود.

در ماده 38 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران ، شروطی برای هیئت مدیره در نظر گرفته شده است و ماده 39 این قانون، هیئت مدیره را مکلف می‌کند که بعد از انتخاب اعضای هیئت مدیره، در سریع‌ترین زمان برای مدیریت عملیات تعاونی و اجرایی، از میان اعضای هیئت مدیره شخص واجد شرایطی را به عنوان مدیر عامل انتخاب کنند. علاوه بر این، در این ماده آمده است که مدت نمونه قرارداد مدیر عامل تعاونی مسکن ، باید دو ساله باشد و سایر اعضا هیئت مدیره باید بر فعالیت مدیر عامل نظارت کنند. تمام حدود اختیارات مدیر عامل تعاونی مسکن در اساس نامه تعاونی مسکن توضیح داده شده است.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد مدیر عامل خود را به ما بسپارید. برای تنظیم قرارداد ، بر روی لینک تعیین شده بزنید. همچنین در صورتی که تمایل دارید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی رکلا نیز بهره مند شوید، می‌توانید بر روی لینک مربوط به این خدمات بزنید.

قرارداد مدیر عامل

برای امضای یک قرارداد محکم و جامع با مدیر عامل، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد مدیر عامل
دریافت نمونه قرارداد مدیر عامل
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
احمد عارف
thumb_up_alt
سلام قرارداد کاری مدیر عامل را چه کسی باید امضا کند آیا رئیس هیت مدیره به تنهایی امضا کند معتبر است یا اعضا هیت مدیره؟
13:56
26 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در این مورد باید بر اساس اساسنامه عمل شود.
07:42
27 فروردین 1401
account_circle
علی محمدصادقی
thumb_up_alt
باسلام. در تغییرات شرکت تعاونی مسکن، مدیر عامل قبلی اسناد و مدارک و دفاتر را تحویل نمی‌دهد تکلیف چیست؟
19:46
02 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ممکن است مصداقی از خیانت در امانت باشد. ابتدا برای ایشان اظهارنامه ارسال کنید. چنانچه موثر واقع نشد شکایت طرح شود.
08:02
03 شهریور 1401