چرا قرارداد پشتیبانی دوربین مداربسته یک قرارداد مهم است؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1400/10/30
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پشتیبانی دوربین مداربسته

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های انسان‌ها ایجاد امنیت در محل کار و محل سکونت است. امروزه به کارگیری دوربین مدار بسته مناسب یکی از مهم‌ترین اقدامات برای تامین امنیت محل کار یا محل سکونت محسوب می‌شود. معمولاً دوربین‌های مدار بسته برای نظارت بر اماکن داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوربین‌های مدار بسته تنوع و قابلیت‌های متعددی دارند. علاوه براین، تمام دوربین‌های مدار بسته باید به صورت مداوم پشتیبانی شوند. کوچک‌ترین مشکل فنی در سیستم دوربین مدار بسته باعث ایجاد اختلال در روند تصویر برداری می‌شود. عیب یابی و اصلاح دوربین مدار بسته باعث تحمیل هزینه‌های زیادی به دارنده آن خواهد شد. قرارداد پشتیبانی دوربین مداربسته موثرترین راه برای جلوگیری از هزینه‌های عیب یابی و اصلاح دوربین مدار بسته است.

تنظیم و امضای این قرارداد باعث می‌شود که هزینه عیب یابی و اصلاح دوربین مدار بسته به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کند. قرارداد پشتیبانی از دوربین مدار بسته به صورت قرارداد پیمانکاری تنظیم و امضا می‌شود. دارنده دوربین مدار بسته به عنوان کارفرما این قرارداد را امضا می‌کند. پشتیبان دوربین مدار بسته نیز این قرارداد را به عنوان پیمانکار امضا خواهد کرد. در این نوشته نکات قانونی مربوط به قراردادهای پشتیبانی از دوربین مدار بسته و شیوه تنظیم آن را بررسی خواهیم کرد.

موضوع این قرارداد به اندازه‌ای اهمیت دارد که در مواقعی متقاضیان ترجیح می‌دهند از همان ابتدا و حتی در قرارداد نصب دوربین مداربسته ، به مساله پشتیبانی نیز اشاره کنند.

قرارداد پشتیبانی دوربین مداربسته از لحاظ حقوقی چه ماهیتی دارد؟

در نظام حقوقی ایران، قراردادها در یک دسته بندی کلی به قراردادهای معین و قراردادهای نامعین دسته بندی می‌شوند. قراردادهای معین تعداد محدودی دارند. تعریف و شرایط قانونی تنظیم و امضای قراردادهای معین در قوانین ایران مشخص شده است.

قراردادهای نامعین تعداد نامحدودی دارند و در راستای پیشرفت روابط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه تنظیم و امضا می‌شوند. شرایط و ضوابط تنظیم و امضای قراردادهای نامعین به وسیله توافق طرفین طرفین مشخص خواهد شد. قرارداد مربوط به پشتیبانی دوربین مدار بسته نیز یک قرارداد پیمانکاری است و به همین دلیل از قراردادهای نامعین محسوب می‌شود. این قرارداد مطابق با ماده 10 قانون مدنی و براساس اصل آزادی قراردادها تنظیم و امضا می‌شود. در واقع، قرارداد پشتیبانی دوربین مدار بسته به وسیله توافق و اراده پشتیبان (پیمانکار) و دارنده دوربین (کارفرما) تحقق پیدا می‌کند. به این صورت که شرایط و ضوابط قرارداد پشتیبانی از دوربین مدار بسته، به وسیله توافق میان کارفرما و پشتیبان مشخص می‌شود.

قانونگذار، شرایط و ضوابط اساسی تنظیم تمام قراردادهای معین و نامعین را در ماده 190 قانون مدنی مشخص کرده است. کارفرما و پشتیبان نیز باید نمونه قرارداد پشتیبانی سیستم دوربین مداربسته را مطابق با شرایط و ضوابط ماده 190 قانون مدنی تنظیم و امضا کنند. رعایت نکردن شرایط ماده 190 قانون مدنی باعث بی‌اعتبار شدن این قرارداد می‌شود. از دیگر قراردادهایی که می‌توانید به این منظور از آن بهره ببرید، قرارداد تعمیر و نگهداری دوربین مدار بسته خواهد بود.

کارفرما و پیمانکار در قرارداد پشتیبانی دوربین مداربسته چه وظایف و تعهداتی دارند؟

در اصطلاح حقوقی به وظایف و تعهدات کارفرما و پیمانکار، تعهدات قرارداد گفته می‌شود. تعهدات اصلی و فرعی نمونه قرارداد پشتیبانی سیستم دوربین مداربسته به وسیله توافق میان کارفرما و پیمانکار مشخص می‌شود. اصلی‌ترین تعهد پشتیبان (پیمانکار)، پشتیبانی از دوربین مدار بسته است. پرداخت حق الزحمه پیمانکار نیز اصلی‌ترین تعهدی است که به موجب امضای این قرارداد بر عهده کارفرما قرار می‌گیرد. کارفرما به موجب امضای قرارداد متعهد می‌شود که حق الزحمه پشتیبان را مطابق با شرایط و تاریخ مقرر در قرارداد پرداخت کند.

پشتیبان نیز این قرارداد را به عنوان پیمانکار امضا می‌کند و به موجب امضای آن متعهد می‌شود که در فواصل زمانی معینی از دوربین مدار بسته بازدید کند. پشتیبان به موجب امضای این قرارداد می‌پذیرد که خرابی‌ها و اختلالات احتمالی دوربین مدار بسته را عیب یابی، اصلاح و برطرف کند. کارفرما و پشتیبان می‌توانند در خصوص مسائل فرعی نمونه قرارداد پشتیبانی دوربین مدار بسته نیز با یکدیگر توافق کنند. این توافق‌ها تعهدات فرعی قرارداد را تشکیل می‌دهد.

ضمانت انجام تخلف پیمانکار از تعهدات خود در قرارداد پشتیبانی دوربین مداربسته

در مطالب قبلی این نوشته نیز توضیح دادیم که پشتیبان به عنوان پیمانکار قرارداد را امضا می‌کند. پیمانکار به موجب امضای قرارداد متعهد می‌شود که دوربین مدار بسته را در فواصل زمانی معینی بررسی و خرابی‌های احتمالی آن را برطرف کند. پشتیبان زمانی از انجام تعهدات خودش تخلف کرده است که دوربین مدار بسته را مطابق با شرایط قرارداد بررسی، عیب یابی و اصلاح نکند. تخلف پشتیبان از انجام تعهدات خودش می‌تواند موجه یا غیر موجه باشد.

زمانی تخلف پشتیبان موجه محسوب می‌شود که؛ توانایی انجام تعهدات خودش را نداشته باشد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که تخلف موجه پشتیبان به دلیل عواملی خارج از حیطه قدرت و اختیار او است. برای مثال، پشتیبان تصادف می‌کند و هر دو دستش می‌شکند. در تخلف موجه پشتیبان، مدت نمونه قرارداد پشتیبانی دوربین مدار بسته تمدید می‌شود و از او خسارت تخلف از انجام تعهدات گرفته نخواهد شد.

تخلف غیر موجه پشتیبان ناشی از اهمال و تعلل ارادی و عمدی او است. در تخلف غیر موجه پشتیبان، مدت نمونه قرارداد پشتیبانی دوربین مدار بسته تمدید نمی‌شود. کارفرما می‎تواند در موردی که پشتیبان به صورت عمدی از انجام تعهدات خودش تخلف کرده است بر علیه او طرح دعوا کند. در این مورد، کارفرما با تقدیم دادخواست الزام به انجام تعهدات بر علیه پشتیبان طرح دعوا خواهد کرد. اگر الزام قانونی پشتیبان امکان پذیر نشد، کارفرما از طریق دیگری دوربین مدار بسته را بررسی، عیب یابی و اصلاح می‌کند. در این حالت، کارفرما می‌تواند هزینه عیب یابی، اصلاح و بررسی دوربین مدار بسته را از پشتیبان بگیرد.

آیا گرفتن وجه التزام در قرارداد پشتیبانی دوربین مداربسته امکان پذیر است؟

وجه التزام مبلغی است که به وسیله توافق میان کارفرما و پشتیبان تعیین می‌شود و در قرارداد نوشته خواهد شد. هر یک از کارفرما یا پشتیبان که مطابق با تاریخ مقرر در قرارداد پشتیبانی دوربین های مداربسته به تعهدات خودش عمل نکند باید مبلغی را به عنوان جریمه بپردازد. این جریمه به موجب تاخیر در انجام تعهدات پرداخت می‌شود. در واقع وجه التزام نوعی ضمانت برای انجام تخلف از تعهدات نمونه قرارداد پشتیبانی دوربین های مداربسته است که به وسیله توافق میان کارفرما و پشتیبان تعیین می‌شود. شرایط پرداخت وجه التزام نیز به وسیله توافق میان پشتیبان و کارفرما تعیین خواهد شد. برای مثال در قرارداد پشتیبانی سیستم‌های دوربین مداربسته قید می‌شود در صورتی که پیمانکار خدمات پشتیبانی موضوع قرارداد را مطابق با برنامه زمانی بندی قرارداد به کارفرما ارائه ندهد، به ازای هر یک روز دیرکرد، باید مبلغی را به عنوان وجه التزام پرداخت کند.

مبلغ قرارداد و پرداخت آن

منظور از مبلغ قرارداد پشتیبانی دوربین مداربسته ، حق‌الزحمه‌ای است که کارفرما باید به پشتیبان پرداخت کند. حق الزحمه پشتیبان به وسیله توافق میان او و کارفرما مشخص می‌شود. زمان و نحوه پرداخت حق الزحمه نیز براساس توافق میان پشتیبان و کارفرما تعیین خواهد شد. کارفرما باید حق الزحمه پشتیبان را مطابق با تاریخ مقرر در قرارداد پشتیبانی سیستم دوربین مداربسته به او پرداخت کند.

ممکن است که کارفرما، حق الزحمه پشتیبان را مطابق با تاریخ مقرر در قرارداد پرداخت نکند. در این حالت، پشتیبان می‌تواند در نزد مرجع قضایی بر علیه کارفرما اقامه دعوا کند. پشتیبان می‌تواند خسارت تاخیر در تادیه حق الزحمه را نیز از کافرما مطالبه کند.

نکته: پشتیبان در صورتی مستحق دریافت تمام حق الزحمه است که به تمام تعهدات قراردادی خودش عمل کرده باشد. پشتیبانی که مطابق با شرایط و برنامه زمان بندی قرارداد، دوربین مدار بسته را بررسی، عیب یابی و اصلاح نمی‌کند از نظر قانونی، مستحق دریافت تمام حق الزحمه مقرر در قرارداد نیست.

پیشنهاد یک اقدام ضروری

برای انجام موضوع این قرارداد، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما پیش از امضای آن، با طرف دیگر قرارداد مذاکره کنید و نتیجه مذاکرات را به صورت مکتوب ثبت نمایید. این اقدام به شما کمک می‌کند که بتوانید از تمام حقوق، تعهدات و شروط مورد نظر طرفین آگاه باشید و متناسب با این موارد، برای انجام موضوع این توافق اقدام کنید. برای این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید و سوالات خود را از این مشاوران حقوقی بپرسید. در کنار شما هستیم.

در این میان، اگر نیاز داشتید که این قرارداد به صورت اختصاصی برای شما تنظیم شود، این امکان نیز وجود دارد که از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرید.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات