آشنایی با قرارداد نگهداری دوربین مدار بسته ؛ مشمول سرویس، تعمیر و عیب یابی!

-
بروزرسانی:1400/10/27
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نگهداری دوربین مدار بسته

دوربین‌های مدار بسته، به دلیل کارکرد بی وقفه‌ای که دارند، نیازمند به نگهداری و تعمیرات منظم و دوره‌ای هستند. این فرآیند باعث می‌شود که هم از سلامت دوربین مدار بسته کسب اطمینان کنیم و هم از وقوع مشکلات عدیده در سیستم آن‌ها جلوگیری شود. از آنجا که امر نگهداری از دوربین‌های مدار بسته، یک امر تخصصی است، شما باید انجام این امر را به اشخاص متخصص بسپارید. در این راستا، نمونه قرارداد نگهداری دوربین مدار بسته ، قراردادی است که میان شما و یک شخص متخصص در زمینه نگهداری دوربین‌های مدار بسته تنظیم و منعقد می‌شود.

انعقاد این قرارداد، همراه با آثار و تعهداتی برای طرفین آن است. در این مقاله تلاش داریم که این قرارداد را مورد بررسی قرار دهیم و نکات لازم آن را بیان کنیم. تعداد زیادی از اشخاص، همزمان با امضای قرارداد نصب دوربین مداربسته ، از شرکت ارائه دهنده خدمات، می‌خواهند که علاوه بر رعایت قوانین نصب دوربین مدار بسته و انجام موضوع این پروژه، مسئولیت نظارت، نگهداری و تعمیر مشکلات احتمالی دوربین را نیز به عهده بگیرد. برای این منظور طرفین می‌توانند قرارداد مجزایی با یکدیگر امضا کنند یا در همان قرارداد ابتدایی، در خصوص این موارد نیز توضیح دهند. اگرچه تاکید ما به داشتن قراردادهای مجزا و مستقل برای روابط و امور مختلف است.

نمونه قرارداد نگهداری دوربین مدار بسته با چه هدفی منعقد می‌شود؟

همانطور که می‌دانید، سیستم دوربین‌های مدار بسته، به منظور نظارت و حفظ امنیت تهیه می‌شوند. کارکرد دوربین‌های مدار بسته به نوعی است که معمولا بدون هیچ توقفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به این موضوع می‌توان بیان داشته که وقوع عیوب یا اختلالات در سیستم‌ این دوربین‌ها محتمل است. در این خصوص، عملیات نگهداری و تعمیرات دوربین‌های مدار بسته به صورت مقطعی سبب می‌شود که از وقوع عیوب پر هزینه جلوگیری و هدف از تهیه دوربین‌های مدار بسته به صورت موثرتری محقق شود.

در این زمینه، انعقاد نمونه قرارداد تعمیر و نگهداری دوربین مدار بسته سبب می‌شود که شما بتوانید اقدامات لازم برای نگهداری دوربین مدار بسته خود را بر اساس نوع دستگاه و به طور ماهیانه یا سالیانه به عمل آورید. به طور کلی، خدماتی که تحت این قرارداد به متقاضیان آن ارائه می‌شود، در 2 حالت مد نظر قرار می‌گیرد. یکی از این حالت‌ها، تعمیرات پیشگیرانه است که به صورت منظم و برنامه ریزی شده در بازه‌های زمانی مقرر انجام می‌شوند. یکی دیگر از این حالت‌ها، تعمیرات اصلاحی است که به در مواقع بروز نقص و در شرایط اضطراری صورت می‌گیرند.

نمونه قرارداد نگهداری دوربین مدار بسته میان چه اشخاصی تنظیم می‌شود؟

همانطور که بیان شد، این قرارداد فی ما بین شخص متقاضیِ عملیات نگهداری دوربین‌های مدار بسته و اشخاص متخصص این امر شکل می‌گیرد. به بیان دیگر به موجب نمونه قرارداد سرویس و نگهداری دوربین مدار بسته ، امر تخصصی سرویس و نگهداری دوربین‌ها، تحت یک سری شرایط و در ازای مبلغی مشخص به اشخاص حرفه‌ای سپرده می‌شود. بنابراین می‌توان بیان کرد که این قرارداد، دارای ماهیتی پیمانکاری است. در اینجا، شخص متقاضی به عنوان کارفرما و شخص متخصص به عنوان پیمانکار شناخته می‌شود. به موجب این قرارداد، هر یک از کارفرما و پیمانکار، تعهداتی را در برابر یکدیگر به عهده می‌گیرند. در ادامه، این تعهدات را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

باید قرارداد نگهداری دوربین مدار بسته را بر چه اساسی تنظیم کرد؟

همانطور که در گفتار قبل بیان کردیم این قرارداد، یک قرارداد پیمانکاری است زیرا انجام یک عمل تخصصی در یک بازه زمانی مشخص و در ازای مبلغ معینی به اشخاص متخصص سپرده می‌شود. در راستای ماهیت پیمانکاری این قرارداد، باید بیان کرد که انواع قراردادهای پیمانکاری در نظام حقوقی حاکم بر قراردادها، به عنوان عقود نامعین شناخته می‌شوند. نامعین بودن نمونه قرارداد سرویس و نگهداری دوربین مدار بسته نیز به این خاطر است که ما در نظام حقوقی قراردادها، قراردادی تحت این عنوان برای امر سرویس و نگهداری دوربین‌های مدار بسته نداریم. در نتیجه چهارچوب خاصی بر این قرارداد و نحوه تنظیم آن یافت نمی‌شود.

حال در زمان تنظیم این قرارداد، باید طبق چه اصولی رفتار کرد؟

توجه داشته باشید که ماهیت پیمانکاری و نامعینِ نمونه قرارداد نگهداری دوربین مدار بسته سبب می‌شود که این قرارداد تابع آزادی اراده طرفین آن باشد. به این صورت که این کارفرما و پیمانکار هستند که قواعد حاکم بر این قرارداد را تعیین می‌کنند. این مسئله، از ماده 10 قانون مدنی جاری می‌شود. این ماده، حاکمیت اراده طرفین را در قراردادهای خصوصی به رسمیت شناخته است و برای صحت اعمال اراده آن‌ها شرایطی را مقرر می‌کند. به این صورت که برای اعتبار تداخل اراده کارفرما و پیمانکار در تعیین شرایط حاکم بر این قرارداد، آن‌ها باید اصول قانونی و شرعی را مورد توجه و رعایت قرار دهند. به همین دلیل انعقاد این قرارداد، برای اهداف غیر قانونی و نامشروع نامعتبر است.

البته باید اشاره داشت که برخی از پروژه‌ها در زمینه سرویس و نگهداری دوربین‌های مدار بسته، بسیار گسترده هستند. در این میان ممکن است که تداخل اراده طرفین در تعیین چهارچوب حاکم بر قرارداد، هدف اصلی از انعقاد قرارداد را محقق نکند. در این خصوص اشخاص می‌توانند از شرایط عمومی پیمان برای قرارداد خود استفاده کنند. به طور کلی شرایط عمومی پیمان، شرایطی هستند که جزئیات انواع قراردادهای پیمانکاری و حدود روابط کارفرما و پیمانکار را در برابر یکدیگر مورد اشاره قرار می‌دهند. برای مثال استفاده چنین اصولی برای زمانی کاربرد دارد که امر سرویس و نگهداری تعداد زیادی از دوربین‌های مدار بسته در میان باشد.

به موجب نمونه قرارداد نگهداری دوربین مدار بسته ، تعهدات کارفرما شامل چه مواردی می‌شود؟

کارفرما در این قرارداد تعهد دارد که دامنه و هدف اصلی از نگهداری دوربین‌های مدار بسته را در متن قرارداد مشخص کند. در صورتی که دامنه امر نگهداری و تعمیر سیستم‌های مدار بسته در متن قرارداد مشخص نشود، پیمانکار باید چنین اموری را بر اساس عرف صنف کاری خود انجام دهد. در این مواقع، حق طرح ادعا علیه نتیجه نهایی کار پیمانکار، از کارفرما گرفته می‌شود. از سوی دیگر، یکی از مهم‌ترین تعهدات کارفرما در نمونه قرارداد تعمیر و نگهداری دوربین مدار بسته ، پرداخت هزینه نگهداری و سرویس دوربین‌ها در بازه‌های زمانی مقرر در قرارداد است.

تعهدات پیمانکار در نمونه قرارداد نگهداری دوربین مدار بسته چه مواردی را در بر می‌گیرد؟

مهم‌ترین تعهد پیمانکار در این قرارداد، انجام سرویس و نگهداری دوربین‌های مدار بسته بر اساس نظرات کارفرما است. در این قرارداد، پیمانکار وظیفه دارد کلیه تعهدات خود را با توجه به استانداردهای فنی_تخصصی انجام دهد. همچنین پیمانکار موظف است در مواردی که از نیروی کار افراد تحت روابط استخدامی بهره می‌برد، تمام حقوق و مزایای آن‌ها را (همانند حق بیمه) پرداخت کند. توجه داشته باشید که پیمانکار، در برابر کلیه اقدامات کارگران خویش در مقابل کارفرما مسئولیت دارد.

نمونه قرارداد نگهداری دوربین مدار بسته و نکات ضروری تنظیم آن!

در زمان تنظیم این قرارداد، موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

  1. برای قرارداد خود، ضمانت تخلف در نظر بگیرید: به طور کلی، این گونه ضمانت‌ها سبب می‌شوند که از وقوع دیرکردهای احتمالی جلوگیری شود. ضمانت تخلف، معمولا در قالب جریمه‌های نقدی دیرکرد مورد نظر قرار می‌گیرند. برای مثال می‌توان بیان کرد که در صورت دیرکرد کارفرما در پرداخت مبلغ قرارداد، او تعهد دارد که جریمه دیرکردِ مقرر در قرارداد را به پیمانکار بپردازد.
  2. برای قرارداد خود، مرجعی را به عنوان مرجع حل اختلاف در نظر بگیرید: تعیین مرجع حل اختلاف برای این قرارداد، باعث می‌شود که در مواقع بروز اختلاف فی ما بین کارفرما و پیمانکار، روند حل و فصل آن‌ها با سهولت بیشتری همراه شود. در این خصوص شما می‌توانید بر حسب توافق، از میان دو مرجع داوری و دادگاه، یکی را برای قرارداد خود انتخاب کنید.
  3. البته باید اشاره داشت که شما نیز می‌توانید روش مذاکره و سازش را برای قرارداد خود در نظر بگیرید اما توجه داشته باشید که این روش، در اغلب موارد به دلیل فقدان دانش حقوقی طرفین، بدون کاربرد است. در مواقعی که هیچ یک از موارد مطرح شده فوق در قرارداد مورد اشاره قرار نگیرند، دادگاه به عنوان مرجع صالح، حق رسیدگی به اختلاف را خواهد داشت.

به یاد داشته باشید:

از مهمترین عواملی که روابط و توافقات میان طرفین را نظم می‌دهد، تنظیم قرارداد و امضای آن است. تنظیم قرارداد باید با دقت و توجه به نکات قانونی انجام شود. به همین دلیل تاکید می‌کنند که مسئولیت انجام آن را به مشاوران حقوقی یا وکلای پایه یک دادگستری بسپارید. همچنین برای گفتگو با این اشخاص متخصص، این امکان برای شما فراهم است که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز بهره ببرید.

فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
محمد صادق داوودی
thumb_up_alt
سلام مبلغ قرارداد را چطور باید محاسبه کرد؟
22:49
08 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. این موضوع کاملا با توافق طرفین انجام خواهد شد.
15:24
10 مرداد 1401