قرارداد طراحی کاتالوگ و آشنایی با بخش‌هایی مختلف قرارداد کاتالوگ

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/24
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی کاتالوگ

کاتالوگ یک شیوه بسیار کاربردی برای تبلیغات و ارائه اطلاعات به مشتریان، مراجعان و اشخاصی است که تمایل داریم با محصول یا خدمات ما آشنا شوند. بنابراین، هر چقدر که طراحی و ساخت یک کاتالوگ کارآمدتر باشد، موجب بازدهی بیشتر و بهتر در تبلیغات می‌شود. به همین منظور بسیاری از صاحبان کسب و کارها و صاحبان کالا و خدمات، تمایل دارند که با تنظیم یک نمونه قرارداد طراحی کاتالوگ ، مسئولیت طراحی، ساخت و اجرای کاتالوگ را به طراحان متخصص می‌سپارند.

قرارداد کاتالوگ یک قرارداد مهم است که میان متقاضیان طراحی کاتالوگ و طراحان متخصص در این زمینه تنظیم و امضا می‌شود. به موجب این قرارداد، طراح متعهد خواهد بود که در بازه زمانی که معین شده است، کاتالوگ مورد نظر را طراحی کند و تا تاریخ پایان قرارداد، کاتالوگ نهایی را به کارفرما ارائه دهد. نمونه قرارداد طراحی کاتالوگ یک قرارداد بسیار کاربردی و مهم است. زیرا اشخاص بسیار زیادی هستند که تمایل دارند برای کسب و کار یا تبلیغات خود از کاتالوگ‌ها استفاده کنند و از طرف دیگر، طراحی خلاقانه کاتالوگ، می‌تواند اقدامی بسیار مثبت در روند ارائه تبلیغات شما باشد.

آشنایی بیشتر با نمونه قرارداد طراحی کاتالوگ

قرارداد کاتالوگ در واقع یک قرارداد پیمانکاری است. البته با توجه به این مساله که این قرارداد را با یک تیم طراحی کاتالوگ امضا می‌کنید یا اینکه طراح شما یک شخص حقیقی باشد؛ می‌توانید برای ثبت این توافق، از قرارداد پیمانکاری تک نفره هم استفاده کنید. این قرارداد از قانون مدنی پیروی می‌کند و مطابق با ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شود. این ماده توضیح می‌دهد که قراردادهای خصوصی میان اشخاص صحیح هستند و تنها شرط لازم برای صحت این قراردادها، این است که محتوای توافق شما مغایر با قانون نباشد.

قرارداد کاتالوگ یک قرارداد نامعین ، لازم و معوض است. نامعین بودن این قرارداد یعنی اینکه قانون مدنی تعریف مشخصی را درباره آن بیان نکرده است. اگرچه برای نوشتن قرارداد باید به قواعد عمومی که در قانون مدنی بیان شده است، توجه کنیم. در این صورت، قراردادی که تنظیم خواهد شد، ایرادی ندارد و صحیح خواهد بود. لازم بودن قرارداد به این خاطر است که کارفرما و طراح کاتالوگ نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند یا این امکان وجود ندارد که یک نفر از آن‌ها اعلام کند که از انجام این قرارداد پشیمان شده است. بنابراین، هر دو طرف قرارداد ملزم هستند که مطابق با قراردادی که امضا کرده‌اند به شروط و تعهدات قرارداد متعهد باشند و تمام مسئولیت‌هایی که به عهده گرفته‌اند را انجام دهند.

ارکان اصلی و طرفین نمونه قرارداد طراحی کاتالوگ

ارکان اصلی نمونه قرارداد طراحی کاتالوگ عبارتند از کارفرما، طراح، موضوع پروژه و حق الزحمه.

کارفرما شخصی است که تمایل دارد برای کسب و کار او یک کاتالوگ طراحی شود. در مقابل، طراح؛ شخصی خواهد بود که به صورت اختصاصی در زمینه طراحی کاتالوگ فعالیت می‌کند و به واسطه این قرارداد، مسئولیت طراحی و ساخت کاتالوگ را به عهده می‌گیرد. طراح متعهد می‌شود که در ازای مبلغ معینی مسئولیت‌های خود را انجام دهد. این مبلغ در واقع به عنوان حق الزحمه طراح در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل می‌توانیم بیان کنیم که قرارداد حاضر، یک قرارداد معوض است. زیرا برای انجام موضوع آن، بها یا عوضی در نظر گرفته شده است که میان طرفین منتقل خواهد شد.

بعد از کارفرما و طراح، نوبت رکن سوم قرارداد است که منظور، همان موضوع پروژه خواهد بود. موضوع پروژه همان فعالیتی است که توافق می‌شود توسط پیمانکار انجام شود. در این قرارداد، موضوع پروژه طراحی کاتالوگ است. کاتالوگ باید به دقت و مطابق با سفارش کارفرما طراحی و ساخته شود. به این ترتیب هر سه رکن قرارداد به همراه حق الزحمه حاضر خواهند بود و قرارداد برقرار می‌شود.

موضوع نمونه قرارداد طراحی کاتالوگ

موضوع این قرارداد به طور کلی طراحی کاتالوگ است اما شیوه‌های طراحی و همچنین انواع کاتالوگ‌ها می‌توانند موضوع قرارداد را تغییر دهند. برای مثال ممکن است تمایل داشته باشید که برای شما کاتالوگ دیجیتال طراحی شود یا اینکه بخواهید کاتالوگ شما به شیوه کاغذی و سنتی باشد. در این شرایط لازم است که خواسته خود را به صراحت در بخش موضوع قرارداد مطرح کنید و به طراح توضیح دهید که دقیقا به چه کاتالوگی نیاز دارید. شما می‌توانید جزئیات کاتالوگ را نیز در این بخش مطرح کنید. برای مثال می‌توانید توضیح دهید که کاتالوگ در چند صفحه تهیه می‌شود و حتما طراحی پشت و روی جلد نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. همچنین می‌توانید اعلام کنید که ابعاد و اندازه کاتالوگ مورد نظر شما، به چه میزانی باشد.

بعد از توضیحات درباره موضوع قرارداد، شما می‌توانید مشخصات فنی و دستورالعمل‌های مورد نظر را نیز بیان کنید. همچنین اگر نیاز است که اطلاعات و محتوای اختصاصی در قرارداد نوشته شود، می‌توانید در پیوست به آن اطلاعات نیز اشاره کنید.

نکته مهم بعدی در خصوص موضوع قرارداد، این است که شما می‌توانید مراحل اجرایی پروژه را نیز معین کنید. برای مثال می‌توانید فرآیند طراحی کاتالوگ را به صورت مرحله به مرحله در نظر بگیرید. به این صورت که در هر مرحله تکلیف مشخصی انجام شود. به هر میزان که اطلاعات کامل‌تری را در این بخش بنویسید، به طراح کمک می‌کنید که کاتالوگ مورد نظر شما را با کیفیت بهتر و مطابق با درخواستتان طراحی کند. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما توضیحات دقیقی را برای این بخش از قرارداد بنویسید.

مدت انجام موضوع قرارداد

برای شروع یک همکاری در زمینه طراحی کاتالوگ، نیاز دارید که پیش از امضای قرارداد به دقت مشخص کنید که پروژه طراحی کاتالوگ دقیقا در چه بازه زمانی انجام می‌شود. شما باید تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد را تعیین کنید. به واسطه تاریخی که برای این منظور در نظر گرفته می‌شود، طراح متعهد خواهد بود که پروژه طراحی کاتالوگ را همزمان با شروع قرارداد آغاز کند و همچنین ملزم است که تا زمانی که برای اتمام قرارداد در نظر گرفته می‌شود، کاتالوگ نهایی را به کارفرما تحویل دهد.

تاریخ شروع و اتمام قرارداد با توجه به موضوع پروژه، توانایی‌های طراح، شرایط کارفرما و توافقات میان آن‌ها تعیین خواهد شد. یعنی اینکه طرفین برای تعیین تاریخ قرارداد، تمام این موارد را در نظر می‌گیرند و مطابق با شرایطی که دارند، بازه زمانی قرارداد را مشخص می‌کنند.

شما می‌توانید یک تاریخ کلی برای اتمام قرارداد مشخص کنید یا اینکه این امکان برای شما وجود دارد که پروژه طراحی کاتالوگ را به مراحل مشخصی تقسیم کنید و برای انجام شدن هر مرحله، تاریخی در نظر بگیرید. به این صورت که برای انجام هر مرحله از فرآیند طراحی کاتالوگ، بازه زمانی مشخصی تعیین شده است که طراح باید به آن متعهد باشد. علاوه براین، کارفرما نیز می‌تواند براساس آن، به روند انجام کار نظارت داشته باشد.

تاخیر در انجام موضوع نمونه قرارداد طراحی کاتالوگ

نکته مهم دیگر در خصوص بازه زمانی انجام موضوع نمونه قرارداد طراحی کاتالوگ ، مساله تاخیر در انجام قرارداد است. اگر طراح در انجام موضوع قرارداد تاخیر داشته باشد یا اینکه انجام پروژه را به تعویق اندازد، ممکن است خسارت زیادی به کارفرما وارد شود. همانطور که توضیح دادیم، به طور معمول کاتولوگ‌ها به منظور تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل ممکن است که کارفرما، کاتالوگ را برای یک برنامه تبلیغاتی و در زمان معینی نیاز داشته باشد. به همین دلیل بسیار مهم خواهد بود که حتما کاتالوگ در زمانی که معین شده است، به کارفرما تحویل داده شود.

برای رسیدگی به این مساله، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خسارت دیرکرد موضوع قرارداد استفاده کنید. به این صورت که در ازای هر ساعت تاخیر، مبلغی را به عنوان جریمه یا خسارت در نظر بگیرید. در این شرایط، اگر طراح کاتالوگ در تحویل پروژه تاخیر داشته باشد، ملزم خواهد بود که در ازای هر روز دیرکرد، مبلغی که معین شده است را پرداخت کند.

مبلغ نمونه قرارداد طراحی کاتالوگ

مبلغ نمونه قرارداد طراحی کاتالوگ یا حق الزحمه طراح، مبلغی است که در ازای طراحی و ساخت کاتالوگ به پیمانکار پرداخت می‌شود. میزان این مبلغ به طور معمول میان طرفین توافق خواهد شد. همچنین این امکان وجود دارد که طراح از پیش، تعرفه‌ای برای خدمات خود در نظر گرفته باشد. بنابراین در هر صورت لازم است که مبلغ قرارداد میان طرفین معین شود و به صورت مکتوب در متن قرارداد به آن اشاره کنید.

علاوه بر تعیین مبلغ حق الزحمه، شما می‌توانید در خصوص شیوه پرداخت مبلغ حق الزحمه نیز تصمیم بگیرید. مثلا می‌توانید مشخص کنید که مبلغ حق الزحمه را به چه شیوه‌ای به طراح پرداخت خواهید کرد. برای مثال ممکن است اینطور میان شما توافق شود که مبلغ حق الزحمه را به صورت مرحله‌ای پرداخت کنید و همزمان با پیشرفت پروژه و عملیاتی شدن هر مرحله، حق الزحمه‌ای که برای آن مرحله معین شده است را به طراح بپردازید یا حتی این امکان وجود دارد که توافق شما به این صورت باشد که مبلغ قرارداد را در انتهای پروژه و بعد از تحویل نهایی کاتالوگ با طراح تسویه کنید.

اگرچه متداول‌ترین شیوه پرداخت مبلغ قرارداد به این صورت است که 50 درصد مبلغ حق الزحمه را در ابتدای کار می‌پردازند و مابقی را در اقساطی مشخص و همزمان با پیشرفت پروژه تسویه خواهند کرد.

پیشنهاد ما

قرارداد طراحی کاتالوگ را باید بشناسید. با آگاهی از ابعاد حقوقی این قرارداد می‌توانید برای تنظیم و امضای آن تصمیم بگیرید. به شما پیشنهاد می‌کنم که حتما پیش از امضای قرارداد، در خصوص این قرارداد از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. همچنین اگر شرایط خاصی برای این قرارداد در نظر دارید، می‌توانید از طریق بخش تنظیم قرارداد درخواستتان را ثبت کنید و قرارداد اختصاصی خودتان را داشته باشید.

قرارداد پیمانکاری تک نفره

برای همکاری با یک شخص حقیقی، پروژه مورد نظرتان را با امضای یک قرارداد پیمانکاری تک نفره به او بسپارید.

نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
طباطبایی
thumb_up_alt
خیلی مفید بود.
10:20
25 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. تشکر از شما که «رکلا» را انتخاب کردید.
09:58
26 تیر 1401