قرارداد اجاره سرایداری و ارتباط آن با قرارداد کار موقت و قانون کار

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/18
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره سرایداری

قرارداد اجاره سرایداری یکی از انواع قرارداد اجاره و از مسائل بسیار مهم در مجتمع‌های تجاری و مسکونی است. سوالات متعددی در این زمینه پرسیده می‌شود و ابهامات بسیار زیادی درباره آن وجود دارد. در ادامه به صورت ویژه درباره شرایط سرایداری و نمونه قرارداد اجاره با سرایدار توضیح می‌دهیم. در این مقاله سعی شده است که بدون جانبداری، شرایط هر دو طرف این قرارداد در نظر گرفته شود.

شغل سرایداری، از مشاغلی است که با اهمیت یافتن روزافزون قانون کار و سخت‌گیری‌ در زمینه پرداخت حقوق، مزایا و بیمه کردن کارگر، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. پیش از این، وظایف سرایداری از نگهبانی یا باغبانی قابل تفکیک نبود. با گسترش مجتمع‌های مسکونی و تجاری و اهمیت حضور و کار سرایداری، هر کدام از مشاغلی که پیش‌تر نام بردیم، انجام امور اختصاصی را به عهده گرفتند. به این صورت که در حال حاضر مجتمع‌هایی وجود دارند که به صورت مجزا یک سرایدار و یک نگهبان را استخدام کرده‌اند و به صورت پیمانی از خدمات باغبانی نیز بهره می‌برند.

هرچند که شیوه نوین استخدام سرایدار در مجتمع‌ها قابل احترام است اما باید توجه شود که در هر شرایطی، لازم است که قانون رعایت شود. چند مساله مهم و اساسی در این زمینه باید به صراحت مشخص شود.

سوالات متداول درباره قرارداد اجاره واحد سرایداری

همانطور که می‌دانید، در بسیاری از مجتمع‌ها یک واحد سرایداری در نظر گرفته می‌شود. این واحد سرایداری با توجه به ساختمان‌های متختلف، ابعاد، امکانات و شرایط رفاهی متفاوتی دارد. به همین دلیل است که شرایط خاصی را برای استخدام سرایدار تعیین می‌کنند. نکته مهم این است که واحد سرایداری از واجبات و ملزومات حضور شبانه روزی سرایدار در ساختمان است.

با صحبت درباره نمونه قرارداد اجاره سوئیت سرایداری ، سوالات متعددی در این زمینه پرسیده می‌شود. سوالاتی مانند:

  1. آیا می‌توانیم واحد سرایداری را به سرایدار اجاره دهیم؟
  2. آیا می‌توانیم در ازای واحد سرایداری از سرایدار اجاره بگیریم؟
  3. آیا ممکن است که به ازای اجاره بهای واحد سرایداری، به سرایدار حقوق ندهیم؟
  4. آیا ممکن است اجاره بها را از میزان حقوق سرایدار کسر کنیم؟

به غیر از سوالات متداولی که در بالا بیان کردیم، در این زمینه سوالات بسیار دیگری نیز پرسیده می‌شود. در ادامه مطلب، به سوال‌هایی در خصوص چگونگی قرارداد اجاره سرایدار پاسخ خواهیم داد.

آیا می‌توانیم با سرایدار، نمونه قرارداد اجاره سرایداری تنظیم کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله! برای مالکان مجتمع تجاری یا مسکونی، امکان تنظیم اجاره نامه وجود دارد. با اشاره به این مساله که مسئولیت نظارت و پیگیری امور ساختمان به مدیر ساختمان یا مدیر مجتمع مربوط است، مدیر ساختمان می‌تواند در خصوص قرارداد اجاره واحد سرایداری تصمیم بگیرد. البته مدیر موظف است که این موارد را به اطلاع ساکنین و مالکان برساند.

به هر حال، مدیر ساختمان با تنظیم قرارداد سرایداری ساختمان می‌تواند از نمونه قرارداد اجاره سرایداری نیز استفاده کند و به این ترتیب واحد سرایداری را به سرایدار اجاره دهد.

آیا سرایدار باید اجاره واحد سرایداری را بپردازد؟

اگر در زمان استخدام، علاوه بر قرارداد کار ، قرارداد اجاره سرایداری نیز تنظیم شده باشد، سرایدار موظف است اجاره بها واحد سرایداری را بپردازد. اما اگر واحد سرایداری بدون اجاره در اختیار سرایدار قرار گرفته باشد، سرایدار ملزم به پرداخت اجاره نیست.

البته لازم است که در این بخش، توضیح مختصری درباره واحد سرایداری ارائه دهیم. منظور از واحد سرایداری، یک سوئیت یا یک واحد مسکونی کامل است که سرایدار می‌تواند همراه با خانواده در آن ساکن شود. کانکس یا اتاقک کوچکی که صرفا برای بازه زمانی کار سرایداری در نظر گرفته شده است، واحد سرایداری محسوب نمی‌شود و جز امکانات سرایدار یا نگهبان برای انجام کار است.

شرایط پرداخت اجاره بها در نمونه قرارداد اجاره سرایداری

متن قرارداد اجاره با سرایدار مانند سایر قراردادهای اجاره تنظیم می‌شود. در نوشتن قرارداد ، شرایط پرداخت اجاره بها نیز به صورت ماهانه در نظر گرفته می‌شود. نکته بسیار مهم در پرداخت اجاره واحد سرایداری، شرایط کار سرایدار است. یکی از مهمترین مواردی که موجب شده است مدیر ساختمان از شرایط اجاره واحد سرایداری استفاده کند، مساله حقوق، مزایا و شرایط کاری سرایدار است. برای رسیدگی به این مسائل، شرایطی در نظر گرفته شده است که در ادامه مطلب توضیح خواهیم داد.

شرایط قانونی

سرایدار یک کارگر محسوب می‌شود زیرا براساس قانون کار، استخدام شده است. در این رابطه کاری، مدیر ساختمان، کارفرما است و سرایدار، کارگر است. به دلیل به وجود آمدن رابطه کارگری و کارفرمایی، کارفرما ملزم است که با استفاده از قرارداد کار سرایدار ، او را استخدام کند. علاوه براین، موظف است که حقوق و مزایای کارگری را بپردازد و سرایدار را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه کند زیرا یک قرارداد کار موقت تنظیم کرده است.

لازم به یادآوری است که این موارد، به منظور هفت ساعت و 20 دقیقه کار در روز پرداخت می‌شود. زیرا قانون کار، ساعت کار کارگر در ماه را به این میزان تعیین کرده است. حال تصور کنید که سرایدار، ساعات بیشتری فعالیت کند. تکلیف این ساعات چه خواهد بود؟

محاسبه اضافه کار؟ یا استفاده از نمونه قرارداد اجاره سوئیت سرایداری ؟!

بسیاری از مجتمع‌ها و ساختمان‌ها از سرایداران توقع دارند که ساعات بیشتری وظایف سرایداری را انجام دهند. علاوه براین، ممکن است بخواهند که سرایدار با حضور مستمر در ساختمان یا مجتمع، به نوعی از ساختمان محافظت کند. در چنین شرایطی، بدون شک ساعات کاری سرایدار بسیار زیاد خواهد شد. از طرف دیگر در ساعات کاری بیشتر، مسئولیت سنگین یا کار مشخصی نیز برای سرایدار تعریف نشده است و صرف حضور او برای مجتمع کفایت می‌کند. با این حال، این دلایل، دلایل موجهی برای عدم پرداخت حقوق اضافه کاری نیست. آنطور که قانون کار تکلیف می‌کند، برای ساعات کاری بیشتر باید حقوق اضافه کاری در نظر گرفته شود.

در این زمان، مدیر ساختمان می‌تواند همزمان با تنظیم نمونه قرارداد اجاره سرایداری ، اقرار نامه‌ای تنظیم کند. در این اقرارنامه توضیح داده می‌شود که مبلغ اجاره واحد مسکونی و هزینه‌های جاری مانند هزینه قبوض در برابر حقوق اضافه کار، تهاتر خواهد شد. یعنی مبلغ اجاره بها و سایر پرداختی‌ها، جایگزین حق الزحمه اضافه کار سرایدار خواهد بود. البته اگر میزان اجاره بها کمتر از حقوق ماهیانه باشد مبلغ مازاد به عنوان حقوق ایشان پرداخت خواهد شد.

حق الزحمه یا اجاره بها در نمونه قرارداد اجاره واحد سرایداری

در مواقعی ممکن است که ساختمان یا مجتمع یک نگهبان داشته باشد و وظایف سرایداری فقط به امور ساختمان محدود شود. در این موقعیت، ساعت کاری سرایدار، مطابق با بازه زمانی خواهد بود که در قرارداد مشخص شده است و دیگر مساله اضافه کاری مطرح نیست. بنابراین مبلغ اجاره بها را می‌توانید به عنوان تمام حق الزحمه یا بخشی از مبلغ حق الزحمه در نظر بگیرد. البته شرط اصلی در این زمینه عدالت است. بدون شک مبلغ اجاره بها، به اندازه تمام حق الزحمه نخواهد بود. بنابراین می‌توانید به صورت عادلانه و براساس نرخ موجود، بخشی از مبلغ حق الزحمه سرایدار را به ازای مبلغ اجاره بها کسر کنید.

البته تاکید می‌کنیم که در این زمینه لازم است اقرار نامه‌ای تنظیم شود تا به درستی درباره این مسائل توضیح دهد.

شرایط پرداخت بیمه سرایدار در این قرارداد

از سوالات متداولی که در خصوص حقوق و مزایای سرایدار پرسیده می‌شود، مساله بیمه او است. در خصوص این مساله باید توضیح ‌دهیم که به طور کلی پرداخت حق بیمه کارگر یکی از ملزومات همکاری با سرایدار و استفاده از فرم قرارداد کار سرایدار است.

بنابراین بیمه سرایدار باید به محض برقرار شدن رابطه کاری با او پرداخت شود و این مساله به این دلیل است که رابطه میان سرایدار و کارفرمای او، در چهارچوب قانون کار و قانون تامین اجتماعی قرار می‌گیرد و جدا از قرارداد اجاره سرایداری بررسی می‌شود. مدیر مجتمع یا مدیر ساختمان، باید تمام شرایط و قوانین مرتبط به قرارداد کار سرایدار را رعایت کند. بنابراین، ملزم است که سرایدار را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه کند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا انواع قراردادهای مورد نیاز در این موضوع را تنظیم کرده است. روی هر یک از تصاویر زیر بزنید و وارد توضیحات آن قراردادها شوید. ضمن آنکه می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل پایه یک دادگستری و مشاور ارشد حقوقی قراردادها استفاده کنید.

اگر به هر دلیلی تمایل دارید که با توجه به شرایط خود، یک قرارداد اختصاصی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم از سرویس تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرید. علاوه براین، با زدن روی هر کدام از این تصاویر، می‌توانید به سرعت به صفحه مربوط به نمونه قراردادهای مرتبط وارد شوید.

قرارداد سرایداری

برای دریافت فایل کامل استخدام سرایدار ساختمان اینجا بزنید.

نمونه قرارداد سرایداری
دانلود نمونه قرارداد سرایداری

قرارداد سرایداری باغ

قرارداد میان سرایدار باغ و کارفرما را از اینجا دانلود کنید.

نمونه قرارداد سرایداری باغ
دانلود نمونه قرارداد سرایداری باغ

اجاره نامه اتاق مسکونی (بدونِ پولِ پیش)

برای تهیه فرم کامل این نمونه قرارداد، روی تصویر بزنید.

نمونه اجاره نامه اتاق
دانلود نمونه اجاره نامه اتاق
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
پیمان اکبری
thumb_up_alt
سلام من 8 سال است سرایدار مجتمع مسکونی هستم. با حقوق قانون کار چند سال اول مزایا وپاداش و یک عیدی را به عنوان اجاره اتاق سرایداری کم میکردن. وقتی حقوق‌ها افزایش یافت ماهانه باید چیزی پرداخت می‌کردم. همانطور که بالا توضیح دادید یک انباری توی پارکینک منفی 1 بدونه تهویه و هواکش و حتی حمام و دستشویی به عنوان محل زندگی من و زن و بچه‌ام تعیین شده اما ماهانه بابت اجاره از بنده کم میکنن. حتی ساکنین و مالکین در مجتمع با این کار مخالفت شدید دارن اما مدیر باز کم کرد. چکار می‌توانم بکنم ممنون میشم جواب بدهید.
05:40
07 مرداد 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در خصوص کلیه حقوق و مزایای قانونی خودتان می‌توانید در اداره کار و اداره تامین اجتماعی طرح دعوا کنید. در خصوص اتاق نیز، اساساً اتاق جز وسایل سرایداری محسوب می‌شود مگر آنکه قرارداد اجاره مجزا با شما داشته باشند که می‌فرمایید این اتفاق نیفتاده است.
17:00
08 مرداد 1400