آیا برای امضای قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل ، این موارد را رعایت کرده‌اید؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/06/19
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل

راه اندازی و مدیریت نمایشگاه ماشین، جز یکی از مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود. ممکن است که شخصی بخواهد نمایشگاه اتومبیل راه اندازی کند اما بودجه کافی را در اختیار نداشته باشد. همچنین ممکن است که شخصی بودجه کافی برای راه‌اندازی نمایشگاه را در اختیار داشته اما در این زمینه تخصص و مهارتی نداشته باشد. اشخاص فوق الذکر می‌توانند از طریق مشارکت و همکاری با یکدیگر نسبت به راه اندازی نمایشگاه اتومبیل اقدام کنند. بنابرابن می‌توان گفت که؛ نمونه قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل یکی از انواع قرارداد شراکت کاری است که به وسیله توافق میان دو یا چند شریک تحقق پیدا کند.

شراکت نامه‌ای که به وسیله توافق میان شرکا تنظیم می‌شود؛ یک قرارداد لازم الاجرا به حساب می‌آید. شرکا بعد از نوشتن قرارداد و امضای آن، باید در راستای راه‌اندازی و مدیریت نمایشگاه اتومبیل با یکدیگر همکاری کنند. در مقاله حاضر قصد داریم که نکات قانونی مربوط به توافق نامه میان شرکا و نحوه تنظیم، امضا و اجرای آن را بررسی کنیم.

نمونه قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل باید مطابق با کدام یک از فصول قانون مدنی تنظیم، امضا و اجرا شود؟

در اصلاح قانون مدنی به قرارداد شراکت نمایشگاه اتومبیل ، عقد شرکت می‌گویند. فصل هشتم قانون مدنی از شرایط و ضوابط ایجاد و اجرای عقد شراکت صحبت کرده است. این فصل مواد 571 الی 606 قانون مدنی را شامل می‌شود. همچنین قانون گذار به موجب ماده 10 قانون مدنی نیز به شرکا اجازه داده است که شرایط اجرای مشارکت نامه را با توافق خودشان معین کنند.

بنابراین شرکا باید با توافق یکدیگر شرایط ایجاد و اجرای قرارداد شراکت نمایشگاه اتومبیل را مشخص کنند. شرکا نباید در هنگام تنظیم و تعیین شرایط ایجاد و اجرای قرارداد مشارکت ، برخلاف قوانین صریح و آمره با یکدیگر توافق کنند. در نظر داشته باشید که توافق برخلاف قوانین صریح و آمره باعث باطل شدن عقد شرکت می‌شود.

این عقد زمانی تحقق پیدا می‌کند که تمام شرکا سرمایه‌های نقد و غیر نقد خودشان را در راستای راه اندازی نمایشگاه اتومبیل گرد هم آورده باشد.

برای آنکه نمونه قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل صحیح و قانونی باشد، چه شرایطی باید در هنگام امضای آن رعایت شوند؟

عقد شراکت یک ماهیت حقوقی به حساب می‌آید. به همین دلیل، شرکایی که نسبت به امضای قرارداد مشارکت اقدام می‌کنند باید واجد شرایط قانونی لازم برای انجام اعمال حقوقی باشند. شرایط لازم برای انجام اعمال حقوقی در ماده 190 قانون مدنی مشخص شده است. در ادامه شرایط مذکور در این ماده و ضمانت اجرای عدم رعایت آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

قصد و رضایت طرفین

قصد از لحاظ قانونی به معنای داشتن عزم و اراده‌ای مستحکم و قاطع است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که شرکا در هنگام امضای عقد شراکت باید قصد راه‌ اندازی نمایشگاه ماشین را داشته باشند. در واقع یک نمونه قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل که شرکا به صورت صوری امضا کرده‌اند و قصد اجرای مفاد آن را ندارند، یک قرارداد باطل و بلا اثر خواهد بود.

فردی که یک توافق نامه را ایجاد می‌کند؛ در هنگام امضای آن باید از اختیار کامل برخوردار باشد. نمونه قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل که در اثر تهدید و فشار فیزیکی امضا کننده ایجاد شده، باطل است و از آثار قانونی لازم برخوردار نمی‌شود. بنابراین، شرکا باید قرارداد مشارکت را با اختیار و اراده خودشان امضا کنند. شراکت نامه‌ای که یک یا چند نفر از شرکا در اثر تهدید و فشار فیزیکی مجبور به امضای آن شده‌اند نیز باطل است و باعث ایجاد آثار و الزامات قانونی نمی‌شود.

اهلیت اشخاص حاضر در قرارداد

اشخاصی که برای امضای عقد شراکت با یکدیگر توافق می‌کنند، باید از شرایط قانونی لازم مانند؛ بلوغ، عقل و رشد برخوردار باشند. بنابراین، کودکان و نوجوانانی که کمتر از 18 سال تمام شمسی، سن دارند و افرادی که دچار اختلالات مغزی و روانی شده‌اند، از اهلیت قانونی لازم برای امضا و ایجاد این قرارداد برخوردار نیستند. تاجران و شرکت‌های تجاری که حکم ورشستگی آن‍ها صادر شده نیز از انجام تصرفات مالی ممنوع هستند. امضای عقد شراکت نیز یک تصرف مالی است. بنابراین، اشخصاص حقیقی و حقوقی ورشکسته نیز از اهلیت قانونی لازم برای امضای نمونه قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل برخوردار نیستند.

آیا مشروع بودن جهت و معلوم بودن موضوع نمونه قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل از شرایط امضا و ایجاد قرارداد هستند؟

مطابق با ماده 190 قانون مدنی، جهت تنظیم عقود باید کاملاً مشروع و قانونی باشد. منظور از جهت عقود، هدف اصلی و نهایی طرفین امضا کننده قرارداد است. نامشروع و غیر قانونی بودن جهت امضای قرارداد مشارکت از دیگر دلایل بُطلان آن خواهد بود. لازم به ذکر است که این شرط در نمونه قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل محقق شده است زیرا راه‌اندازی نمایشگاه اتومبیل همان انگیزه مشروعی است که شرکا در راستای انجام آن، عقد شراکت را تنظیم می‌کنند.

معلوم بودن موضوع قرارداد نیز از دیگر شرایط پیش بینی شده در ماده 190 قانون مدنی است. مطابق با این شرط، موضوعی که شرکا در راستای انجام آن با یکدیگر توافق می‌کنند؛ باید برای همه آن‌ها معلوم و مشخص باشد. در نمونه قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل ، راه‌اندازی نمایشگاه ماشین، همان موضوعی است که شرکا در راستای انجام آن با یکدیگر توافق می‌کنند.

شرایط قانونی آورده‌های شرکا در نمونه قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل چیست؟

آورده در واقع همان سرمایه‌های نقد و غیر نقد متعلق به هر یک از شرکا است که در راستای راه اندازی نمایشگاه ماشین با یکدیگر جمع می‌شوند. قانون گذار تعیین میزان آورده را به اراده شرکا واگذار کرده است. بنابراین شرکایی که قصد راه اندازی نمایشگاه اتومیبل را دارند، باید با توافق یکدیگر آورده‌های خودشان را مشخص کنند. لازم است به این نکته توجه کنیم که آورده شرکا لزوماً یک شی مادی قابل لمس نیست. بنابراین، آورده‌های شرکا می‌تواند پول، تخصص، تجهیزات و مکان مورد نیاز برای راه‌اندازی نمایشگاه ماشین باشد. مجوزی که یکی از شرکا در راستای راه اندازی نمایشگاه اتومبیل از اتحادیه گرفته است نیز می‌تواند سرمایه غیر نقدی او محسوب شود.

شرکا به موجب امضای عقد شراکت، اجازه خواهند داشت که در آورده‌های مشترک تصرف کنند. شریکی که در اثر کوتاهی در انجام تعهدات خود باعث خرابی یا از بین رفتن آورده‌های مشترک شده است، باید خسارات دیگر شرکا را جبران کند.

آیا اشخاص حقوقی، از صلاحیت لازم برای ایجاد و اجرای نمونه قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل برخوردار هستند؟

در اصطلاح علم حقوق، به شرکت‌ها، نهادها، موسسات و ارگان‌ها، شخص حقوقی می‌گویند. به موجب ماده 588 قانون تجارت، اشخاص حقوقی از تمام حقوق و تکالیف قانونی برخوردار می‌شوند. البته باید به این مساله اشاره کنیم که اشخاص حقوقی از حقوق و تکالیف قانونی که صرفا انسان‌ها قادر به انجام هستند، برخوردار نمی‌شوند.

امضای قرارداد مشارکت، صرفا به انسان‌ها (اشخاص حقیقی) اختصاص ندارد و اشخاص حقوقی نیز قادر به انجام آن هستند. بنابراین، اشخاص حقوقی نیز می‌توانند در عقد شراکت حضور داشته باشند و نمونه قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل را به عنوان یکی از شرکا امضا کنند.

شراکت نامه باید توسط نماینده شخص حقوقی امضا ‌شود. بنابراین اگر یکی از شرکا امضا کننده و ایجاد کننده قرارداد مشارکت، شخص حقوقی باشد، لازم است که مشخصات نماینده شخص حقوقی در نمونه قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل نوشته و کپی برابر با اصل سند نمایندگی او نیز به این قرارداد پیوست شود.

آیا نمونه قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود؟

عقد شرکت زمانی تحقق پیدا می‌کند که تمام شرکا رضایت و اراده خودشان را نسبت به امضای آن اعلام کرده باشند. بنابراین عقد شرکت به محض توافق شفاهی شرکا تحقق پیدا می‌کند. شراکت نامه نیز یک عقد مکتوب و مستدل است که شرکا موضوعات، شرایط و آورده‌های خودشان را در آن قید می‌کنند.

قانون گذار تعیین رسمی یا عادی بودن قرارداد مشارکت را به اراده شرکا واگذار کرده است. بنابراین، شرکا می‌توانند قرارداد مشارکت را به صورت رسمی یا عادی تنظیم کنند.

قرارداد مشارکت عادی توسط شرکا تنظیم و امضا می‌شود. قرارداد شراکت نمایشگاه اتومبیل رسمی نیز در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و امضا خواهد شد.

لازم به ذکر است که تنظیم رسمی قرارداد مشارکت از نظر قانونی، الزامی نیست. قرارداد مشارکت عادی اگر به صورت اصولی تنظیم شده باشد و تمام شرکا نیز آن را امضا کرده باشند از آثار قانونی برخوردار می‌شود.

شرکا در هنگام تنظیم نمونه قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل باید به چه موضوعاتی اشاره کنند؟

شراکت نامه یک سند معتبر است که توافق میان شرکا با استناد به آن معین می‌شود. به همین دلیل تمام موضوعاتی که می‌توانند در رابطه حقوقی میان شرکا موثر باشند باید در این سند نوشته شوند. در ادامه مهمترین موضوعاتی که شرکا در قرارداد مشارکت رسمی یا عادی باید به آن‌ها بپردازند را شمارش می‌کنیم:

  1. مشخصات هویتی و اطلاعات مربوط به تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که این قرارداد را به عنوان شریک امضا کرده‌اند؛
  2. تعریف موضوعی که شرکا در راستای انجام آن با یکدیگر همکاری می‌کنند.
  3. مدتی که شرکا در راستای راه‌ اندازی و مدیریت نمایشگاه اتومیبل باید با یکدیگر همکاری کنند؛
  4. آورده متعلق به هر یک از شرکا و برآورد ارزشی که از لحاظ اقتصادی دارد؛
  5. تعداد سهامی که به شرکت تعلق دارد.

قدم اول را مطمئن برداریم!

اگر برای امضای قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل و شروع این شراکت کاری تصمیم دارید، لازم است که از ابتدا، به تمام جوانب قانونی و حقوقی این همکاری توجه داشته باشید. مسلم است که کسب آگاهی در خصوص حقوق قانونی که از آن برخوردار هستید، در روابط کاری و تعاملات شما، نقش مثبتی خواهد داشت. در واقع دریافت مشاوره حقوقی تلفنی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که در مذاکراتی که انجام می‌دهید؛ بتوانید به صورت صحیح و دقیق به حقوق خود اشاره کنید و همچنین در خصوص رعایت و توجه به آن‌ حقوق، تعهداتی را از طرف مقابل طلب کنید.

علاوه براین، تمام شرایط و تعهداتی که برای این توافق مدنظر قرار می‌دهید، باید به صورت مکتوب ثبت شوند. برای ثبت این موارد و مستند کردن آن‌ها، می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرید.

قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل

با امضای این قرارداد به صورت مشارکتی، یک نمایشگاه اتومبیل راه اندازی کنید.

نمونه قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل
دانلود نمونه قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات