چند نکته حقوقی و کلیدی درباره قرارداد معاوضه خودرو

-
بروزرسانی:1401/12/28
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد معاوضه خودرو

قرارداد معاوضه خودرو ، قراردادی است که به موجب آن شما قادر خواهید بود که خودروی فعلی خود را با خودروی دیگری عوض کنید. این قرارداد، به عنوان یکی از مصادیق قراردادهای معاوضه است و سبب می‌شود که چهارچوب حقوقی حاکم بر تعویض خودرو و جزئیات روابط طرفین مشخص شود. بنابراین در مواقع بروز اختلافات، این قرارداد به مثابه یک سند قابل استناد عمل می‌کند. در ادامه این مقاله، این قرارداد را مورد بررسی قرار می‌دهیم و نکات ضروری آن را بیان می‌کنیم. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد معاوضه محسوب می‌شود.

نمونه قرارداد معاوضه خودرو چیست؟

به طور کلی، عمل معاوضه به عنوان یکی از انواع روش‌های معاملاتی رایج به شمار می‌رود. در معاوضه شما می‌توانید مال خود را با مال دیگری عوض کنید. توجه داشته باشید که در این زمینه، تعویض دو مال با یکدیگر مستلزم پرداخت مبلغی به عنوان ما به ازای آن نیست. مطابق با ماده 464 قانون مدنی، در معاوضه شخصی مال خود را به عنوان عِوَض مال دیگری می‌دهد. در این حالت این مسئله که کدامیک از این اموال به عنوان مبیع یا ثَمَن واقع می‌شوند، قابل ملاحظه نیست. در نمونه قرارداد معاوضه اتومبیل نیز شما خودروی خود را با خودروی دیگری بدون پرداخت مبلغی معاوضه می‌‎کنید. به عبارت دیگر خودرویی که شما برای خودروی دیگری می‌دهید، به عنوان ما به ازا تلقی می‌شود.

ویژگی‌های بارز نمونه قرارداد معاوضه خودرو

نمونه قرارداد معاوضه دو خودرو ، یک قرارداد لازم است. لازم بودن این قرارداد، از ماده 219 قانون مدنی ناشی می‌شود و به این معنا است که طرفین در این قرارداد نمی‌توانند در هر زمانی که اراده کردند، قرارداد را به خاتمه برسانند. به عبارت دیگر، خاتمه این قرارداد، شرایطی را نیاز دارد و از اراده یک جانبه اشخاص خارج است. بنابراین باید اشاره کرد که با توجه به متن ماده 219 قانون مدنی، ختم قرارداد لازم در دو حالت امکان پذیر است.

یکی از این حالات، اقاله قرارداد است. در اقاله، طرفین به صورت جمعی، بر پایان دادن به قرارداد توافق می‌کنند. حالت دیگر، فسخ است. به عوامل قانونی پیش بینی شده‌‍‌‌ فسخ گفته می‌شود که خاتمه یک قرارداد را توجیه می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌‎های این قرارداد، تملیکی بودن آن است زیرا اثر نهایی عقد این قرارداد، با تملیک خودرو به طرف دیگر قرارداد محقق می‌شود. از سوی می‌توان بیان داشت که این قرارداد، یکی از انواع قراردادهای معوض است زیرا برای کسب مالکیت خودرو مورد نظر، شما باید ما به ازایی را در برابر کسب مالکیت آن ارائه کنید.

نظام حقوقی ناظر بر تنظیم و انعقاد قرارداد معاوضه خودرو کدام است؟

برای تعیین نظام حقوقی حاکم بر این قرارداد، ابتدا باید معین یا نامعین بودن این قرارداد را مشخص کرد. به طور کلی قراردادهای معین، قراردادهایی هستند که در نظام حقوقی حاکم بر قراردادها، تحت عنوان مشخصی شناسایی می‌شوند و از چهارچوب حقوقی مخصوصی برخوردار هستند. به این معنا که این چهارچوب‌های حقوقی، شرایط و جزئیات حاکم بر تنظیم قراردادهای معین را در برمی‌گیرد. در مقابل، قراردادهای نامعین، عقودی هستند که در نظام حقوقی قراردادها، دارای عنوان خاصی نیستند و در نتیجه احکامی خاصی بر آن‌ها نظارت ندارد. توجه داشته باشید که در زمان تنظیم قراردادهای معین، طرفین ملزم هستند که شرایط مقرر در قانون را به طور دقیق در قرارداد خود پیاده سازند اما در قراردادهای نامعین، این اراده و توافق طرفین است که شرایط حاکم بر قرارداد را تعیین می‌کند.

حال با این تفاسیر، آیا نمونه قرارداد معاوضه اتومبیل ، یک قرارداد معین است یا معین؟ در پاسخ باید بیان داشت که اگرچه مواد 464 و 465 قانون مدنی به طور خیلی کلی در خصوص معاوضه صحبت کرده‌اند اما این مواد به صورت جزئی، شرایط حاکم بر تنظیم این قرارداد را مورد بررسی قرار نداده است. بنابراین می‌توان بیان کرد که این قرارداد، به عنوان یکی از عقود نامعین قابل شناسایی خواهد بود.

بنابراین این اراده طرفین قرارداد است که در زمان تنظیم فرم قرارداد معاوضه خودرو حاکمیت دارد. این مسئله، از ماده 10 قانون مدنی جاری می‌شود. البته ماده مذکور، محدودیت‌هایی را در خصوص اعمال اراده طرفین قرارداد بیان کرده است. به این صورت که اراده و توافق طرفین، باید با اصول قانونی مطابقت داشته باشد. در صورت عدم تطابق شرایط این قرارداد با قانون، قرارداد اعتباری نخواهد داشت.

آیا احکام عام ناظر بر قراردادهای بیع، نسبت به قرارداد معاوضه خودرو قابل اجرا است؟

ماده 465 قانون مدنی اشاره دارد که احکام خاص بیع، برای قراردادهای معاوضه قابل اجرا نیست اما می‌توان برخی از موارد عام قراردادهای بیع از قبیل اهلیت طرفین، حق حبس، لزوم تسلیم مورد معامله و قدرت بر تسلیم آن را در فرم قرارداد معاوضه خودرو نیز در نظر گرفت.

در نمونه قرارداد معاوضه ماشین ، یکسان بودن شرایط خودرو و قیمت آن‌ها ضروری نیست. به این معنا که شما این توانایی را دارید که بر حسب توافق، خودروی کارکرده خود را با یک دستگاه خودروی نو معاوضه کنید اما به طور کلی باید بیان داشت که امروز معاوضه خودرو در حالت‌های مختلفی رخ می‌دهد. برای مثال یکی از انواع معاوضه، تعویض دو خودرو با شرایط و قیمت کاملا یکسان و هم تراز است. حالت دیگر، حالتی است که شما خودروی دست دوم خود را با یک دستگاه خودروی دست اول تعویض می‌‎کنید. این حالت بیشتر در مواقعی رخ می‌دهد که ارزش مالی خودروی کارکرده شما، بالاتر از ارزش مالی خودروی صفر دیگری است.

توجه به چه نکاتی قبل از انعقاد نمونه قرارداد معاوضه خودرو ضروری است؟

توجه داشته باشید که قبل از انعقاد نمونه قرارداد معاوضه ماشین ، بررسی‌های اولیه در خصوص خودروهای موضوع معاوضه را انجام دهید. بررسی‌های اولیه سبب می‌شوند که شما بتوانید ارزش‌ مالی ماشین‌ها را تعیین کنید و تراز قیمتی آن‌ها را بسنجید. در زمان بررسی اولیه خودروها، باید مواردی از قبیل مدل و نوع خودرو، میزان کارکرد آن‌ها، مشکلات فنی ، بیمه نامه و تعدد معاملات آن‌ها را مورد توجه قرار دهید. باید اشاره داشت که ممکن است خودروهای مورد معاوضه در این قرارداد، از لحاظ کیفیت و قیمت با یکدیگر هم تراز نباشند. در این مواقع، تعیین شرایط حاکم بر پرداخت تفاوت قیمت در متن قرارداد لازم است.

اطلاعات و مشخصات مربوط به اشخاص حاضر در قرارداد

در این قسمت از قرارداد، مشخصات طرفین را به صورت دقیق قید کنید. منظور از مشخصات در این قسمت، مشخصات شناسایی طرفین است. به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای کسب اطمینان خاطر بیشتر از صحت اطلاعات وارد شده در این قسمت، کپی مدارک شناسایی طرفین را به قسمت پیوست قرارداد ضمیمه کنید. شما باید برای اشخاص حقیقی یا حقوقی طرف این قرارداد، مشخصاتی را به شرح زیر در متن قرارداد بنویسید:

  1. مشخصات هویتی اشخاص حقیقی: نام، نام خانوادگی، شماره ملی، نام پدر، آدرس، شماره تلفن؛
  2. مشخصات هویتی اشخاص حقوقی: نام شخص، نام نماینده، شماره ثبتی، کد اقتصادی، آدرس، شماره تلفن؛

علاوه براین، باید به این مسئله در زمان تنظیم این قرارداد توجه داشته باشید که طرفین از صلاحیت‌های قانونی لازم برای انعقاد قرارداد برخوردار باشند. به طور کلی، صلاحیت‌هایی که برای اشخاص در این زمینه در قانون پیش بینی شده است، شامل دو اهلیت تمتع و اهلیت استیفا می‌شود. اهلیت تمتع، به معنای شایستگی برخورداری از حقوق و اهلیت استیفا، به معنای شایستگی تصرف در این حقوق است. مقیاس‌های تعیین صلاحیت اشخاص برای انعقاد این قرارداد عبارت‌اند از: بلوغ، عقل و رشد.

موضوع قرارداد معاوضه

موضوع در نمونه قرارداد معاوضه خودرو ، معاوضه دو خودرو با یکدیگر است. در این قسمت از قرارداد، شما باید تمامی مشخصات و اوصاف حاکم بر خودروهای موضوع معامله را ذکر کنید. به عبارت دیگر، بیان دقیق و جزئی اطلاعات و مشخصات فوق، به عنوان یکی از شرایط صحت قرارداد به شما می‌روند. قید شدن چنین اطلاعاتی در متن قرارداد برای این است که طرفین قرارداد، در پایان ملزم هستند خودروهای مورد نظر را بر اساس ویژگی‌های مطرح شده در این قسمت به یکدیگر تحویل دهند.

تعیین ضمانت اجرا برای این قرارداد

پیشنهاد می‌کنیم در متن قرارداد معاوضه ماشین ، ضمانت اجراهایی را لحاظ کنید. به طور کلی ضمانت اجراها، به منظور جلوگیری از وقوع دیرکردها و خسارات احتمالی مورد پیش بینی قرار می‌گیرند. برای مثال می‌توان در این قرارداد بیان کرد که اگر طرفین، خودروهای موضوع قرارداد را در بازه زمانی مقرر در قرارداد به یکدیگر تحویل ندهند، ملزم به پرداخت جریمه نقدی دیرکرد خواهند شد. میزان دقیق خسارت دیرکرد به صراحت در متن قرارداد نوشته می‌شود.

توصیه می‌کنیم

توصیه می‌کنیم که ابتدا موضوع و نوع معامله یا توافقی که انجام می‌دهید را به دقت معین کنید. در ادامه، لازم است که در رابطه با آن توافق، اطلاعات دقیقی به دست آورید. برای مثال، ابتدا باید مشخص کنید آیا دقیقا منظور شما از انجام موضوع قرارداد، انجام معاوضه است؟ در ادامه و بعد از اطمینان از تصمیم هر دو طرف قرارداد، لازم است که برای تنظیم قرارداد اختصاصی اقدام کنید.

برای انجام این قرارداد به طور صحیح نیز، گفتگو با مشاوران حقوقی و استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی اقدامی سازنده است که می‌تواند سوالات حقوقی طرفین را نسبت به این قرارداد، پاسخ دهد.

قرارداد معاوضه خودرو با خودرو

اگر برای معاوضه یک خودرو با خودرو دیگر با یکدیگر توافق می‌کنید، از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد معاوضه خودرو با خودرو
متن نمونه قرارداد معاوضه خودرو با خودرو
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات