مهمترین نکات معامله خودرو و نکات معامله خودرو دست دوم

-
بروزرسانی:1401/01/28
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نکات معامله خودرو

معامله خودرو، همانند هر نوع معامله دیگر پیچیدگی‌های خود را دارد. بنابراین بر خلاف آنچه که عموم مردم فکر می‌کنند، انجام این معامله تنها با انعقاد قرارداد رخ نمی‌دهد، بلکه تنظیم قرارداد در این زمینه بخشی از فرآیند نقل و انتقال ماشین است. در این خصوص، شما باید قبل، حین و بعد از انعقاد این قرارداد نکاتی را در نظر بگیرید. اغلب اشخاص تمایل دارند که این معامله را با دردسرهای کمتری انجام دهند. در این راستا توجه به نکات معامله خودرو ، سبب می‌شود که شما بتوانید با سهولت بیشتری این معامله را انجام دهید.

به طور کلی متقاضیان معامله خودرو، باید با آگاهی بیشتری به انجام معامله اقدام کنند. مسئله عدم دانش حقوقی و نیز بی توجهی به برخی از جزئیات، موجب وقوع اختلافات و تقبل هزینه‌های بسیار سنگین برای طرفین می‌شود. به همین ترتیب، در این مقاله تلاش داریم که تا حد ممکن شما را از مراحل معامله خودرو آگاه کنیم و مهم‌ترین نکات آن را برایتان شرح دهیم.

نقل و انتقال خودرو در چند مرحله صورت می‌گیرد؟

در خصوص نکات مهم در معامله خودرو ، باید اشاره کرد که این معامله تحت سه مرحله اصلی صورت می‌گیرد. این مراحل شامل موارد زیر می‌شود:

  1. تنظیم قرارداد نقل و انتقال ماشین
  2. تعویض و فک پلا
  3. تنظیم سند رسمی برای معامله خودرو در دفاتر اسناد رسمی

هر یک از این سه مرحله، خود دربردارنده جزئیاتی هستند که در قسمت‌های بعدی بحث، آن‌ها را مورد شرح قرار خواهیم داد.

قبل از تنظیم قرارداد برای نقل و انتقال خودرو، توجه به چه نکاتی لازم است؟

یکی از دغدغه‌های معامله کنندگان ماشین، سلامت و صحت خودرو است. بنابراین می‌توان بیان کرد که کارشناسی و استفاده از نظر اشخاص متخصص، از نکات مهم در معامله خودرو به شمار می‌رود. در این راستا، کارشناسی خودرو به معنای مشاهده و ارزیابی بدنه و سیستم فنی خودرو، برای کسب اطمینان از سلامت و نیز سنجش ارزش مالی تقریبی آن توسط کارشناسان است. در خصوص نکات معامله خودرو دست دوم ، کارشناس کارکرد خودرو را با بررسی کیلومتر آن مشخص می‌کند.

در مورد نکات معامله خودرو دست دوم ، کارشناسی خودرو، تنها برای ماشین‌های کارکرده انجام نمی‌شود، بلکه این فرآیند برای ماشین‌های صفر نیز قابلیت اجرا دارد. همچنین توجه داشته باشید که عملیات کارشناسی خودرو، با معاینه فنی متفاوت است زیرا عمل معاینه فنی خودرو به منظور بررسی میزان آلاینده‌های ناشی از احتراق سیستم فنی و بررسی مواردی در خصوص ایمنی خودرو انجام می‌شود. به بیانی دیگر، مراجع مربوط به معاینه فنی خودرو، عملیات ارزش گذاری خودرو را انجام نمی‌دهند.

اختصاص دادن زمان و هزینه کافی برای کارشناسی خودرو، سبب می‌شود که شما از خسارات احتمالی معامله خودرو در امان بمانید. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که به نحو مطلوب این مرحله را سپری کنید.

پس از انجام عملیات کارشناسی خودرو، چه اقدامی باید انجام داد؟

یکی از نکات مهم حقوقی در معاملات خودرو ، تنظیم و انعقاد قرارداد برای این معامله است. به طور کلی تنظیم قرارداد، مهم‌ترین بخش از فرآیند نقل و انتقال ماشین به حساب می‌آید و بروز هر اشتباهی در تنظیم آن، عواقب زیادی را برای طرفین به همراه خواهد داشت. به همین منظور، شما باید این قرارداد را با توجه به استاندارد های قانونی موجود در خصوص انواع معاملات تنظیم کنید.

در خصوص نکات معامله خودرو ، باید اشاره داشت که بهتر است برای سهولت هر چه بیشتر در فرآیند نقل و انتقال خودرو، مدارک و اسناد لازم را قبل از تنظیم قرارداد جمع آوری کنید. این مدارک شامل مدارک شناسایی طرفین، برگ سبز خودرو، سند کمپانی خودرو، بیمه نامه شخص ثالث، سند پرداخت عوارض شهرداری و کارت سوخت است.

عقد قرارداد معامله خودرو، چه آثاری را به همراه دارد؟

در راستای بیان نکات مهم حقوقی در معاملات خودرو ، باید به این موضوع توجه داشت که به محض اعلام اراده واقعی بایع و مشتری مبنی بر انجام معامله، مالکیت خودرو از بایع به مشتری منتقل می‌شود زیرا ماهیت اصلی این قرارداد، رضایی است. به این معنا که انتقال مالکیت خودرو به مشتری، با ابراز رضایت طرفین آن محقق می‌شود و نیازمند انجام تشریفاتی در این زمینه نیست. بنابراین پس از امضای قرارداد فی ما بین طرفین، بایع متعهد به تسلیم خودرو و مشتری متعهد به پرداخت پول آن می‌شود.

پیش‌تر در یک مقاله درباره تنظیم قولنامه خودرو توضیحاتی را بیان کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن مقاله را نیز مطالعه کنید.

در تنظیم قرارداد معامله خودرو، توجه به چه مواردی ضروری است؟

توجه داشته باشید که قرارداد معامله خودرو، ارکان متعددی را در برمی‌گیرد و شما باید در زمان نگارش قرارداد به آن‌ها توجه خاصی داشته باشید. در این قسمت، برخی از مهم‌ترین اجزای این قرارداد را برای شما توضیح و نکات مرتبط با هر یک از آن‌ها را مورد تاکید قرار می‌دهیم:

مشخصات هویتی طرفین قرارداد

یکی از نکات معامله خودرو در زمان تنظیم قرارداد، ذکر اطلاعات هویتی بایع و مشتری است. این قسمت از قرارداد، به عنوان قسمت ابتدایی آن محسوب می‌شود و شما باید با دقت بسیار زیادی، اطلاعات طرفین را وارد کنید. برای اطمینان از صحت اطلاعات مذکور، شما می‌توانید کپی اسناد شناسایی طرفین را به قسمت پیوست قرارداد ضمیمه کنید. اگر طرف شما شخص حقیقی است، برای او مشخصاتی همچون نام، نام خانوادگی، شماره ملی، نام پدر، آدرس و شماره تلفن را بنویسید. از سوی دیگر اگر طرف شما شخص حقوقی است، باید مشخصاتی همچون نام شخص، نام نماینده، شماره ثبتی، کد اقتصادی، آدرس و شماره تلفن را قید کنید.

یکی دیگر از نکات معامله ماشین در زمان تنظیم قرارداد، توجه به اهلیت طرفین برای انجام معامله است. در این زمینه اهلیت، به عنوان صلاحیتی محسوب می‌شود که قانون برای برخورداری اشخاص از حقوق و استفاده از آن‌ها در نظر گرفته است. برای برخورداری از حقوق، همین که طرفین به صورت زنده متولد شوند کفایت می‌کند و برای برخورداری از اهلیت استفاده از حقوق، طرفین باید عاقل، بالغ و رشید شناخته شوند.

موضوع قرارداد معامله خودرو

در خصوص نکات معامله خودرو ، باید توجه داشت که موضوع قرارداد، معامله خودرو است. شما مکلف هستید که در این قسمت، تمام ویژگی‌های خودروی مورد نظرتان را قید کنید. به بیانی دیگر، یکی از علل صحت این قرارداد، بیان موضوع قرارداد به صورت دقیق و معین است و بیان مبهم موضوع، قرارداد را از لحاظ اعتباری دچار مشکل می‌کند. در این راستا، به شما توصیه می‌شود که نوع، سال ساخت، کمپانی تولید کننده، رنگ، نوع شاسی، نوع گیر بکس و مواردی از این دست را برای خودرو قید کنید.

در خصوص نکات معامله خودرو دست دوم نیز، شما باید در این قسمت مشخص کنید که آیا خودروی در حال معامله، صفر یا دست دوم است. اهمیت ذکر دقیق این مشخصات در این قسمت به این خاطر است که به موجب این قرارداد، بایع تعهد دارد خودروی موضوع قرارداد را بر اساس اوصاف بیان شده در این قسمت به مشتری تحویل دهد. بنابراین به محتویات این قسمت و نحوه بیان ‌آن‌ها توجه داشته باشید.

ثَمَن قرارداد معامله خودرو

یکی دیگر از نکات مهم هنگام معامله خودرو ، تعیین ثَمَن یا همان مبلغ قرارداد است زیرا قرارداد معامله خودرو، ماهیتی معوض دارد و مشتری نمی‌تواند مالکیت خودرو را به دست بیاورد اما پولی برای آن پرداخت نکند. شما باید علاوه بر تعیین مبلغ قرارداد، نحوه پرداخت آن را در متن قرارداد قید کنید.

به طور کلی، روش‌های مختلفی برای پرداخت پول خودرو وجود دارد. برای مثال مشتری می‌تواند به صورت یک جا یا اقساطی پول ماشین را پرداخت کند. این حالت نیز متصور است که مشتری، نصف مبلغ را در زمان انعقاد قرارداد و نصف دیگر آن را در زمان تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی به بایع پرداخت کند.

مدت قرارداد معامله خودرو

یکی دیگر از نکات معامله ماشین در زمان تنظیم قرارداد، تعیین مدت است. البته با توجه به ماهیت دائمی این قرارداد و انتقال همیشگی مالکیت ماشین به مشتری، تعیین مدت، آنچنان در این قرارداد جایگاهی ندارد. اما در برخی از موارد، طرفین در زمان انعقاد قرارداد، به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. در این موارد تعیین و ذکر مدت در قرارداد لازم تلقی می‌شود. برای مثال این امکان وجود دارد که بایع در زمان عقد قرارداد، خودروی موضوع قرارداد را به مشتری تحویل ندهد. در این حالت قید مدت در قرارداد، بازه زمانی تحقق تعهد بایع به تسلیم خودرو را مشخص می‌کند.

توصیه آخر

هر معامله با شرایط خاص طرفین آن انجام می‌شود. علاوه براین، اقداماتی نیز به صورت عرفی در میان مردم رایج شده است که برای انجام صحیح معامله، باید به آن موارد نیز توجه داشته باشید. گفتگو و کسب آگاهی در خصوص این موارد، به شما کمک می‌کند که با احتیاط بیشتری قرارداد را انجام دهید. به همین منظور به شما توصیه می‌کنیم که پیش از هر اقدامی، حتما از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

علاوه براین، خدمات تنظیم قرارداد نیز از دیگر خدماتی است که تیم حقوقی رکلا ارائه می‌دهد. برای در اختیار داشتن یک سند رسمی از این معامله، می‌توانید تنظیم قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

نمونه قولنامه خودرو (فروش اقساطی)

در معاملات خودرو که به صورت اقساطی انجام می‌شوند، می‌توانید از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قولنامه فروش اقساطی خودرو
دانلود نمونه قولنامه فروش اقساطی خودرو

نمونه مبایعه نامه خودرو (نقدی)

معامله خودرو به صورت نقد را در این مبایعه نامه بنویسید. برای تهیه سریع آن، اینجا بزنید.

نمونه قولنامه ماشین
دانلود نمونه قولنامه ماشین
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات