نمونه قرارداد مشارکت کسب و کار و تمام نکات مهم یک شراکت نامه کسب و کار کامل

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/13
زمان مطالعه: 14 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت کسب و کار

قرارداد مشارکت کسب و کار ، شاید به نوعی شامل بسیاری از انواع قراردادهای مشارکت شود. کسب و کار اصطلاح جامعی است که در حقیقت می‌تواند همه مشاغل و فعالیت‌های درآمدزا را در بر بگیرد. شراکت نامه کسب و کار از قراردادهای پراستفاده در مشارکت است.

کسب و کار یا به نام دیگر آن بیزینس ، یک سازمان یا برنامه تجاری است. بهتر بگوییم مانند یک پروژه تجاری است که هدف آن ارائه خدمات و تولیدات به قصد کسب درآمد است. شما می‌توانید کالایی را تولید کنید و در اختیار دیگران قرار دهید یا در بخش خدمات رسانی مشغول شوید، در هر دو حالت این کاری است که برای شما منافعی به دنبال خواهد داشت و در اصطلاح عموم، کسب و کار شما تلقی می‌شود.

کسب و کار همان توفیق اجباری است که به گردن بشر دنیای امروز افتاده است و راه گریزی از آن نیست. کسب و کار و درآمد زایی چنان با حیات بشر در هم آمیخته است که می‌شود ادعا کرد حتی یک نفر نیز پیدا نمی‌شود که به این نظام، نیازمند نباشد!

چرا مشارکت کنم؟!

شاید هیچ تاریخ نگاری نتواند عصری را پیدا کند که در آن انسانی به تنهایی باشد، زندگی کند و بمیرد! زندگی جمعی و همکاری و مشارکت برای رسیدن به زندگی آسانتر و بهتر از اهداف ناخودآگاهی بوده که زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده است. کهن الگویی که از نیاکان به ما رسیده است امروزه پر رنگ‌تر نیز شده است. با رشد حوزه‌های علم و تکنولوژی کسی پیدا نمی‌شود که به تنهایی از پس هر کاری بربیاید. ما ناخودآگاه یاد می‌گیریم که برای پیشبرد کارهایمان باید همکاری کنیم. تجربه کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان نیز اهمیت کار تیمی و گروهی را گوشزد می‌کند. در حقیقت، مشارکت نیرویی است که کمبود‌های شما را جبران کرده و شما را در رسیدن به هدفتان یاری می‌کند.

چه زمانی نیازمند قرارداد شراکت در کسب و کار می‌شویم؟

آیا ایده ای دارید که نیازمند میزان سرمایه‌ای است و شما توان مالی برای سرمایه گذاری آن را ندارید؟

شما سرمایه گذاری هستید که نمی‌دانید چگونه از سرمایه خود درآمدزایی کنید؟

آیا هنر خاصی دارید و حرفه ای بلدید ولی هزینه راه اندازی آن را ندارید ؟

آیا کاری که به آن تمایل دارید، با کمک تعدادی از اشخاص و با دانش شما میسر است و احتیاج به یک گروه فعال دارید؟

در تمام موارد بالا و در موارد این چنینی دیگری که ممکن است پیش بیاید، راه حل شما قرارداد مشارکت کسب و کار است. در این زمان است که مشارکت نیروی کمک رسانی است که به کسب و کار جان می‌دهد و آن را عملی می‌کند.

نمونه قرارداد شراکت کسب و کار چیست؟

نمونه قرارداد شراکت کسب و کار ، قراردادی است که در آن دو یا چند شخص در مورد یک موضوع کاری متعهد می‌شوند. قرارداد مشارکت کسب و کار با توجه به ماده‌های قانون مدنی نوشته می‌شود. اشخاص حاضر در قرارداد در سرمایه شریک می‌شوند و به همان میزان در سود و زیاد کسب و کارشان شریک‌اند. این کسب و کار می‌تواند در زمینه‌های مختلف بسیاری همچون فعالیت‌های خدماتی، تولید کالا، فروش محصولات، صادرات کالا، واردات کالا و ماشین‌‌آلات، بازرگانی، ساخت مسکن و… شروع شود.

ماده ۵۷۱ قانون مدنی و مواد بعد از آن نیز شراکت یا مشارکت را اینگونه تعریف می‌کند:

شرکت یا مشارکت یعنی ” درآمیختن سهم‎الشرکه نقدی و یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به نحو مشاع، به منظور انتفاع، طبق قرارداد”.

این تعریف کامل‌ترین تعریفی است که از شراکت وجود دارد. در نمونه قرارداد شراکت کسب و کار از آورده هریک از شرکا، میزان سهم، میزان برخورداری از سود و زیان شراکت و همچنین شرایط فسخ قرارداد، نحوه شکایت از شریک کاری، وظایف و مسئولیت‌ها، هدف و موضوع شراکت و موارد دیگر مربوط به شراکت در کسب و کار صحبت می‌شود.

انواع مهم قرارداد مشارکت کسب و کار

با اینکه شراکت در کسب و کار مجموعه بزرگی از فعالیت‌ها را دربرمی‌گیرد، ولی می‌توان به چند مورد از پر طرفدارترین و پر اهمیت‌ترین شراکت‌های کسب و کار اشاره کرد. در زیر از مهمترین‌ آن‌ها می‌گوییم:

  1. قرارداد پرکیس: از مهم ترین قراردادهای شراکت در زمینه بهداشت و درمان است. با این قرارداد مشارکت، پزشکان و دندان پزشکان و پیرا پزشکان با درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکزی که خدمات درمانی و بهداشتی ارائه می‌دهند همکاری می‌کنند. در این قرارداد، استخدامی صورت نمی‌گیرد و فعالیت کادر درمان بر اساس مشارکت کاری است.
  2. قرارداد شراکت کاری بین دو نفر در مغازه: مغازه‌ها از مراکز مهمی هستند که کالا مورد نیاز مردم را به دستشان می‌رسانند . قرارداد شراکت کاری بین دو نفر یا بیشتر در مغازه ، از شراکت‌های بسیار پر استفاده و مهم در انواع نمونه قرارداد شراکت کسب و کار است. هدف از این قرارداد کسب سود و منفعت مالی برای طرفین قرارداد است. هدف طرفین قرارداد این است که در سریع‌ترین زمان به سود قابل توجه و افزایش درآمد قابل قبولی دست پیدا کنند.
  3. قرارداد شراکت در آرایشگاه زنانه و مردانه: آرایشگاه‌های زنانه و مردانه از مراکز خدماتی هستند که همه روزه مراجعان و مشتریان زیادی دارند و تقریبا در سطح شهر پراکنده هستند و به مردم خدمات رسانی می‌کنند. این کسب و کار نیازمند دریافت مجوزها و مسائل و الزامات حقوقی است. این کار از سودآورترین کارها است. زیرا در رکود اقتصادی نیز، مشتریان و مراجعان خود را خواهد داشت.

سه نوع مهم دیگر از قرارداد مشارکت

  1. قرارداد شراکت کاری در رستوران / فست فود/ بیرون بر: از پر طرفدارترین و محبوب‌ترین قراردادهای مشارکت در زمینه مراکز خدمات رسانی و تولید مواد غذایی است. مشتریان زیادی دارد و سود فرآوانی را برای سرمایه گذاران و شاغلان این شغل ایجاد می‌کند. از آنجایی که نیازمند هزینه زیادی برای راه اندازی و جذب پرسنل است، معمولا جز قراردادهای مشارکت قرار می‌گیرد.
  2. قرارداد شراکت کاری در کارگاه تولیدی: کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی از شغل‌های پردرآمد با پرسنل بالا هستند که نظارت و برنامه ریزی آن‌ها به چند نیروی فعال و همکار نیاز دارد. از طرفی معمولا بیش از یک سرمایه گذار لازم دارد تا بتواند هزینه راه اندازی ابتدایی را فراهم کند. به علاوه از الزامات تولید خوب، داشتن نیروی متخصص و با تجربه است. نمونه قرارداد مشارکت کسب و کار این امکان را ایجاد می‌کند که نیروی متخصص و سرمایه گذار در کنار یک دیگر قرار بگیرند.
  3. قرارداد مشارکت در سرمایه‌ گذاری: شراکت نامه کسب و کار این امکان را برای بسیاری از سرمایه گذاران فراهم می‌کند که با نیروی خلاق و جوان همکاری کنند و ایده‌های جدید را به اجرا برسانند و سود و منفعت بسیاری از این طریق کسب کنند. از طرفی بسیاری از ایده‌های نیازمند سرمایه، از این طریق عملی می‌شوند.

تفاوت نمونه قرارداد مشارکت کسب و کار ، شراکت کاری و مشارکت مدنی چیست؟

ممکن است بنا به شرایط خاص و در موقعیت‌های متقاوت با این سه اصطلاح رو به رو شده باشید و برایتان سوال پیش آمده باشد که تفاوت این سه قرارداد در چیست؟

در حقیقت میان این سه اصطلاح و حتی عبارت مشارکت در کار و سرمایه ، هیچ تفاوتی وجود ندارد. این سه عبارت هر کدام به نوعی به ویژگی خاصی از این قرارداد اشاره کرده‌اند. هر سه عبارت به یک معنی هستند و می‌توانند در جای یک دیگر مورد استفاده قرار بگیرند.

با توجه به ماده 10 قانون مدنی اگر این قراردادها مخالف قانون و شرع و عرف نباشند، جایز و موجه هستند و از طرفی با توجه به ماده 571 قانون مدنی، اشخاص حقیقی یا حقوقی با رعایت شرایطی می‌توانند هر نوع قرارداد مشارکت را تنظیم کنند.

نحوه نوشتن قرارداد شراکت در کسب و کار

نوشتن یک قرارداد پیچیدگی‌هایی دارد که دقت و رعایت‌ آن‌ها اهمیت زیادی دارد. ممکن است یک جمله یا ماده از قرارداد در آینده یک شراکت کاری تاثیر بگذارد و حقوق طرفین را دچار مشکل کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود شراکت نامه کسب و کار توسط فرد متخصص و آگاه به قانون و امور حقوقی نوشته شود. این کار موجب می‌شود که درصد خطای قرارداد شراکت در کسب و کار کاسته شود و نتیجه بهتری در روند قرارداد داشته باشد.

شرح دقیق عنوان قرارداد

عنوان قرارداد شراکت کسب و کار شما، کسب و کاری است که برای گسترش یا راه اندازی آن اقدام به مشارکت کرده‌اید. عنوان باید کوتاه و مختصر باشد ولی محتوای قرارداد را مشخص کند. هر کسب و کاری که دارید را می‌توانید در عنوان شراکت نامه کسب و کار خود بیاورید.

مشخصات و اطلاعات طرفین در قرارداد شراکت در کسب و کار

مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد شراکت در کسب و کار ، باید به طور کامل و با جزئیات در قرارداد نوشته شود. در نمونه قرارداد مشارکت کسب و کار ، ممکن است شرایط خاصی برای طرفین قرارداد وجود داشته باشد.

قرارداد مشارکت کسب و کار می‌تواند میان اشخاص حقیقی یا حقوقی تنظیم شود یا ممکن است قراردادی میان شخص حقوقی و یک شخص حقیقی باشد. درهر حالت اگر شخص حقیقی باشد، اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس در قرارداد ثبت می‌شود. اگر شخص حقوقی در قرارداد حضور داشته باشد، به اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده اشاره می‌کنیم.

نمونه قرارداد مشارکت کسب و کار

موضوع نمونه قرارداد مشارکت کسب و کار

نمونه قرارداد مشارکت کسب و کار شما با توجه به نوع فعالیتی که در نظر دارید شکل می‌گیرد و مشخص می‌شود. برای مثال، شراکت نامه کسب و کار تنظیم شده برای آرایشگاه با شراکت نامه کسب و کار تنظیم شده برای کارخانه متفاوت است. تفاوت آن نیز به نوع فعالیت، قوانین مربوط به آن و الزامات حقوقی و تعهدات و وظایف طرفین و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد. در بخش موضوع قرارداد مشارکت کسب و کار به تفصیل درباره کسب و کاری که قصد مشارکت در آن وجود دارد، توضیح داده می‌شود. در مجله حقوقی رکلا می‌توانید با توجه به کسب و کاری که در نظر دارید، انواع قراردادهای مشارکت را مطالعه کنید.

مدت قرارداد در نمونه قرارداد مشارکت کسب و کار

مدت قرارداد مشارکت کسب و کار را مشخص کنید. لازم است که تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد را به روز و ماه و سال مشخص کنید. با تمام شدن مدت قرارداد، شراکت‌ نامه تمام می‌شود و طرفین دیگر موظف به انجام تعهدات نیستند. تعیین مدت نمونه قرارداد مشارکت کسب و کار به توافق طرفین قرارداد بستگی دارد. همچنین امکان تمدید قرارداد نیز وجود دارد که این مساله نیز به توافق طرفین بستگی دارد.

آورده‌ها و سرمایه طرفین قرارداد در نمونه قرارداد مشارکت کسب و کار

سرمایه از مهمترین بخش‌های یک قرارداد شراکت در کسب و کار است. برای شروع هر کسب و کاری، نیاز به سرمایه است. سرمایه ممکن است نقدی یا غیر نقدی باشد. لازم است میزان آورده‌ها و سرمایه طرفین در شراکت نامه کسب و کار به طور کامل و با جزئیات نوشته شود.

سهم شرکا در نمونه قرارداد شراکت کسب و کار

سهم هر شریک با توجه به میزان سرمایه‌ای که به قرارداد مشارکت کسب و کار آورده است مشخص می‌شود. این سرمایه ممکن است نقدی یا غیر نقدی باشد. همچنین نوع فعالیت و نقشی که شرکا در قرارداد دارند نیز در میزان سهم آن‌ها تاثیر گذار است. بنا به تعداد سهم هر شریک، سود و زیان شراکت نامه به آن‌ها مربوط می‌شود و موظف می‌شوند همانطور که سود را دریافت می‌کنند، خسارت و زیان را نیز بپردازند. همچنین هزینه‌های قرارداد مشارکت کسب و کار نیز به این طریق، میان شرکا تقسیم می‌شود.

شراکت نامه کسب و کار

تعهدات شرکا در قرارداد

در این بخش از نمونه قرارداد مشارکت کسب و کار ، وظایف، تعهدات و مسئولیت‎‌های طرفین قرارداد نوشته می‌شود. این تعهدات با توجه به نوع کسب و کار نوشته می‌شود. طرفین با امضای قرارداد مشارکت کسب و کار موظف به انجام تعهدات می‌شوند و هر گونه عدم انجام تعهدات تخطی محسوب می‌شود و می‌تواند دلیلی برای درخواست خسارت و فسخ قرارداد شود.

 

فسخ قرارداد در نمونه قرارداد شراکت کسب و کار

نمونه قرارداد شراکت کسب و کار جز قراردادهای مشارکت مدنی است . این قبیل قراردادها به خودی خود حق فسخ قرارداد را ندارند و عمل به آن‌ها از الزامات است. اما طرفین قرارداد می‌توانند با توافق مواردی را در یک بخش ذکر کنند که در صورت بروز آن‌ موارد، طرفین یا یکی از آن‌ها بتوانند قرارداد را فسخ کنند.

ضمانت اجرا در نمونه قرارداد مشارکت کسب و کار

شما به عنوان شریکی که در قرارداد شراکت در کسب و کار حضور دارید، می‌توانید برای اطمینان به انجام تعهدات توسط طرف مقابل، درخواست ضمانت کنید. این ضمانت می‌تواند به صورت چک یا هر نوع دیگری باشد. همچنین به همان نسبت خودتان نیز باید این ضمانت را به شریکتان بپردازید.

از طرف دیگر، شما می‌توانید برای کلیه تعهداتی که در متن قرارداد وجود دارد، ضمانت اجرا تعیین کنید.

برای مثال به تصویر زیر توجه کنید:

داوری در نمونه قرارداد مشارکت کسب و کار

شما می‌توانید مرجع معتبری را به عنوان داور انتخاب کنید. این مرجع می‌تواند مشاور حقوقی یا وکیل باشد. از نظر قانون، رای داور انتخاب شده در قرارداد مورد تایید است. داور در زمان بروز اختلاف و مشکل، میان شرکا داوری می‌کند و میان آن‌ها رای می‌دهد. این کار باید سرعت بخشیدن به شکایات احتمالی می‌شود. البته می‌توانید دادگاه را نیز به عنوان مرجع حل اختلافات خود انتخاب کنید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، انواع قرارداد مشارکت کسب و کار را تنظیم کرده است. شما می‌توانید این نمونه قراردادها را در بخش نمونه قرارداد رکلا جستجو و تهیه کنید.

همچنین می‌توانید تنظیم قرارداد مشارکت کسب و کار خود را با شرایط اختصاصی آن به ما بسپارید. برای این کار، روی لینک تنظیم قرارداد بزنید و درخواستتان را ثبت کنید. شما می‌توانید شرح مختصری از قراردادی که در نظر دارید را برای ما بنویسید تا در ارتباط اولیه که با متخصصان رکلا برقرار خواهید کرد، توضیحات تکمیلی بیان شوند.

سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز از جمله خدمات کاربردی است که می‌تواند راهنمای شما در انجام توافقات کاریتان باشد. برای بهره‌مندی از این سرویس می‌توانید درخواستتان را در سایت ثبت کنید.

قرارداد مشارکت مدنی (شراکت نامه)

فایل کامل شراکت نامه را از اینجا دریافت و دانلود کنید.

نمونه قرارداد مشارکت مدنی
دانلود نمونه قرارداد مشارکت مدنی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(4 نظر)
account_circle
رضوانی
thumb_up_alt
باسلام. سرقفلی مغازه‌ای را دارم که می‌خواهم با شخصی به صورت شراکت فعالیت کنم. قرارداد شراکت را چطور تنظیم و امضا کنم که دچار مشکل نشوم؟
10:31
25 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در این خصوص دست شما کاملا باز هست و می‌توانید یک توافق کامل و تمام عیار داشته باشید. شما می‌توانید وظیفه تنظیم این قرارداد را به وکلا و مشاوران ارشد حقوقی رکلا بسپارید.
18:51
21 آذر 1399
account_circle
میرهادی کامرانی
thumb_up_alt
سلام. اجاره سرقفلی مغازه توسط صاحب سرقفلی که مجوز انتقال بغیر ندارد با تنظیم شراکت نامه به جای اجاره نامه خطری برای سرقفلی ایجاد می‌کند؟
17:48
30 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. همه چیز به متن قرارداد اجاره شما بستگی دارد. اگر ممنوعیت اجاره به صورت حصری باشد، یعنی فقط به واژه اجاره اشاره شده باشد، در این صورت، شما با ورود به شراکت، لطمه‌ای به حقوق سرقفلی خود وارد نخواهید کرد.
18:38
11 دی 1399
account_circle
هادی
thumb_up_alt
سلام دوست عزيز. من قصد دارم با چند نفر از كارگرها و استادكارهای خودم براي ساخت دكوراسيون داخلي، قرارداد اجراي كار نجاري امضا کنم. پيشنهادتون چيه؟ ما از يك استان به استان ديگه میریم.
08:01
07 خرداد 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. اینکه چه قراردادی مناسب شما است ارتباط مستقیم به انتظارات شما دارد. بنابراین اگر می‌خواهید مطابق با قانون کار، حقوق ثابت پرداخت کنید قرارداد کار مناسب است و اگر می‌خواهید به صورت مشارکت همکاری کنید، قرارداد مشارکت کسب و کار گزینه مناسب شما است. پیشنهاد می‌کنم حتما از مشاوران ارشد حقوقی رکلا، مشاوره حقوقی تلفنی بگیرید و سپس اقدام کنید.
16:56
13 خرداد 1400
account_circle
امیر یاهو
thumb_up_alt
سلام و عرض ارادت. آیا تنظیم قرارداد مشارکت مدنی برای سرقفلی مخاطره دارد؟ در قرارداد سرقفلی فقط قید شده حق واگذاری سرقفلی به غیر را ندارد؟
07:23
04 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. اصولا خیر. مشارکت مصداق واگذاری نیست اما قرارداد اجاره می‌تواند مصداق واگذاری سرقفلی و تخلف شما باشد.
14:30
05 شهریور 1400