قرارداد شراکت رستوران و نمونه قرارداد مشارکت در راه اندازی رستوران چیست و چه نکاتی دارد؟

-
بروزرسانی:1401/08/10
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شراکت رستوران

قرارداد شراکت رستوران و شراکت در عرصه رستوران از جمله روش‌هاي پردرآمد برای تمامی سرمایه گذاران است. بسیاری از افراد برای کسب سود قابل توجه حاصل از تاسیس و شراکت در رستوران ، در سرمایه گذاری تردید نمی‌کنند، اما باید توجه داشت درصورتی که این شراکت از راه قانونی و از طریق کسب مجوز‌های لازم صورت نگیرد، ممکن است برای هر کدام از طرفین قرارداد مشارکت رستوران ، مشکل به وجود آید.

بسیاری از افرادی که مجوزهای قانونی را دریافت نمی‌کنند، ممکن است در همان ابتدای شراکت و شروع کسب و کار با شکست مواجه شوند و از ادامه شراکت منصرف شوند.

در کنار مجوز‌های قانونی ناظر بر این شراکت، شما برای مشارکت در راه اندازی رستوران ، علاوه بر سرمایه لازم و تجهیزات عرفی و مورد نیاز هر رستوران، نیازمند قراردادهایی برای ادامه کار با شریک یا شرکای خود هستید.

در این نوشته، مهمترین نکات نمونه قرارداد مشاركت رستوران را به عنوان یکی از انواع قرارداد مشارکت مدنی بررسی کنیم.

دلیل اهمیت قرارداد مشارکت در رستوران

مشارکت در رستوران از جمله کسب و کارهای پرسود دنیای امروز است که بسیاری از سرمایه گذاران را به سوی خود جذب کرده است.

ممکن است دو نفر با هم به توافق برسند که میان آن‌ها متن شراکت نامه رستوران تنظیم شود، در حالی که یکی از آن‌ها از سرمایه کافی برخوردار است و قصد دارد در کسب و کار پرسودی فعالیت داشته باشد.

در مقابل، فرد دیگر از مهارت قابل توجه در آشپزی برخوردار است، اما سرمایه لازم برای تاسیس یک رستوران را ندارد.

در اینجا است که نمونه قرارداد مشارکت در رستوران معنادار می‌شود و طرفین یک نمونه قرارداد مشارکت در راه اندازی رستوران امضا می‌کنند.

البته ممکن است این شراکت میان شما و دوست شما جاری شود، با این هدف که قصد داشته باشید دارایی خود را در طی این شراکت افزایش بدهید.

بنابراین اصولا قرارداد مشارکت رستوران ، هنگامی تنظیم می‌شود که فرد به تنهایی قادر به مدیریت رستوران نیست یا از انجام اقدامات مربوط به رستوران مثل آشپزی ناتوان است.

اقدام حقوقی لازم پیش از شروع شراکت در رستوران

در هر شراکتی، نکات حقوقی قابل توجهی وجود دارد که لازمه سود بردن از این شراکت، توجه به این نکات ارزشمند می‌باشد. هر کدام از شرکا، در این کسب و کار به دنبال منافع اقتصادی و کسب سود هستند.

با رعایت این نکات حقوقی ، می‌توان انتظار داشت که هر یک از شرکا در آینده نزدیک، به سود قابل توجه حاصل از مشارکت رستوران برسند.

از جمله این نکات حقوقی، تهیه متن شراکت نامه رستوران یا تنظیم قرارداد مشارکت در رستوران است که از جمله مهم ترین ارکان این شراکت می‌باشد.

قرارداد مشارکت در رستوران چیست

قرارداد شراکت رستوران از جمله قرارداد هایی است که در مجموعه قرارداد شراکت قرار می‌گیرد.

در قانون مدنی کشور ایران، قرارداد مشارکت مدنی اینگونه تعریف می‌شود: «کنار هم قراردادن هرگونه سرمایه نقدی یا غیر نقدی که به اشخاص حقیقی یا حقوقی تعلق دارد به قصد به دست آوردن سود.»

در واقع قرارداد مشارکت مدنی ، تعهدی است که هر یک از طرفین در حوزه‌های مختلف تجاری، کاری، خرید و فروش و غیره در برابر یکدیگر دارند و البته در این قرارداد، سهم الشرکه هریک از شرکا مشخص شده است. یعنی مشخص می‌شود که هریک از طرفین، چه سهمی از سود و زیان مشارکت خواهند داشت.

قرارداد شراکت رستوران

نکات حقوقی در تنظیم نمونه قرارداد مشارکت در رستوران

لازم است قبل از آنکه نمونه قرارداد مشارکت در راه اندازی رستوران تنظیم کنیم، نکات مهم زیر را در نظر داشته باشیم:

ذکر مشخصات طرفین

برای تنظیم هرچه بهتر قرارداد، مشخصات کامل شرکا را ذکر کنید. اگر وکیل یکی از شرکا، به وکالت از ایشان، قرارداد را تنظیم می‌کند، باید وکالت نامه او را به قرارداد پیوست کنید.

موضوع قرارداد شراکت رستوران

پیش از هر چیز، باید به موضوع شراکت طرفین در قرارداد شراکت رستوران اشاره شود.

موضوع قرارداد شما همانطور که از عنوان قرارداد هم مشخص است، مشارکت در رستوران است.

تعیین زمان قرارداد شراکت رستوران

ویژگی قرارداد های مشارکت این است که از مدت زمان معینی برخوردار است که در نتیجه آن، در مقطع مشخص، این قرارداد تمام می‌شود و دیگر، اعتباری ندارد. مگر آنکه طرفین، آن را تمدید کنند. بنابراین لازم است که در قرارداد مشارکت در رستوران نیز تاریخ شروع و پایان همکاری طرفین قرارداد، ذکر شود.

میزان آورده و درصد و حساب دفتر سود و زیان

در این قرارداد، باید آورده یا سرمایه هریک از طرفین اعم از مادی و غیر مادی ذکر شود.

درصورتی که یکی از طرفین، سرمایه لازم برای راه اندازی رستوران را فراهم کرده است و طرف دیگر نیز، با استعداد و تخصصی که در آشپزی دارد به این امر مشغول است، هر دوی این آورده‌ها باید به طور دقیق در قرارداد شراکت رستوران نوشته شود.

لازم است مقدار سرمایه و سهم سود هریک از شرکا در قرارداد نوشته شود.

همچنین در مورد نحوه پرداخت زیان شراکت نیز در متن شراکت نامه رستوران تصمیم گیری شود. زیرا هر کسب و کاری، ممکن است به‌ ویژه در ابتدای راه و تا زمان شناخته شدن، مقداری زیان دهد.

مسئول پرداخت هزینه‌های جانبی

ضروری است مسئولیت هریک از طرفین نسبت به هزینه‌های جاری و مصرفی، مشخص شود و در خصوص میزان مسئولیت هرکدام، در مورد پرداخت حق بیمه کارکنان و مالیات نیز، درصد مشخص شود.

محرمانگی اطلاعات تجاری و مالی (خیلی مهم!)

محرمانگی اطلاعات نیز، مورد دیگری است که کمتر به آن توجه می‌شود اما اهمیت زیادی دارد. شرکا باید متعهد شوند که امنیت اطلاعات تجاری و مالی را حفظ می‌کنند و آن را بدون رضایت شریک دیگر، افشا نخواهند کرد. در راستای تهیه یک مدرک معتبر از این توافق نیز، می‌توانید با یکدیگر قرارداد محرمانگی و عدم افشا امضا کنید یا اینکه در متن قرارداد شراکت رستوران ، در یک بند به صورت مفصل درباره این شرط توضیح دهید.

امضا، اثر انگشت و تعداد نسخه‌های قرارداد

لازم است، تمام شرکاء قرارداد را امضاء کنند و اثر انگشت بزنند. تعداد نسخه‌های قرارداد، یک عدد بیشتر از تعداد شرکا باشد. نسخه اضافی، در زمان اختلاف، به مرجع حل اختلاف داده می‌شود تا آن را مطالعه کند. در خاطر داشته باشید که نسخه‌های یک قرارداد باید متحد الشکل و با محتوای یکسان باشند و تمام نسخه‌های آن نیز توسط طرفین امضا شوند و شرکا اثر انگشت خود را در قرارداد ثبت کنند. به احتمال زیاد، قرارداد شما بیش از یک صفحه است. در چنین شرایطی توصیه می‌کنیم تمام صفحات قرارداد را امضا کنید و امضای شما صرفا در صفحه آخر نباشد زیرا این احتمال به وجود می‌آید که در زمان اختلاف، در خصوص محتوای باقی صفحات، مشکلاتی ایجاد شود.

حفظ تعادل و انصاف در قرارداد شراکت رستوران

لازم است تعهدات و وظایف هریک از شرکا با رعایت تعادل، در متن قرارداد شراکت رستوران نوشته شود.

به عبارت دیگر، بهتر است قرارداد به گونه‌ای نوشته شود که شرایط را به صورت دو طرفه در نظر بگیرید و در نتیجه آن، یکی از طرفین احساس نکند حق او ضایع شده است یا احساس نکند که شما می‌خواهید از او سوءاستفاده کنید.

ضرورت مشورت در مورد قرارداد شراکت رستوران

یک مشاور حقوقی بهتر از هر شخص دیگری با کلیات حقوقی مربوط به قراردادهای مختلف و البته نمونه قرارداد مشاركت رستوران ، آشنا است.

متخصص تنظیم قرارداد، با آگاهی کاملی که در مورد قراردادها دارد، می‌تواند هرگونه کاستی که در قراردادهای مختلف وجود دارد را برای شما آشکار کند و شما را از انواع حقوقی و تکالیفی که در قراردادهای مختلف به‌ ویژه، در قرارداد شراکت رستوران وجود دارد، آگاه کند و مانع ورد خسارت به کسب و کار شما شود.

بنابراین پیشنهاد می‌شود که پیش از شروع هرگونه همکاری و شراکت در رستوران ، برای تنظیم قرارداد، از توصیه‌های مفید و سازنده متخصص بهره ببرید، تا هر چه بیشتر در شراکت خود موفق باشید و در کسب و کار خود به سود قابل توجه و دائمی برسید.

سخن پایانی در مورد قرارداد شراکت رستوران

تیم حقوقی رکلا با تنظیم قرارداد مشارکت در رستوران ، به رویاهای شما در کسب سود قابل توجه اطمینان می‌دهد. این قرارداد اکنون در دسترس شما است. می‌توانید با زدن روی عکس زیر وارد توضیحات متن شراکت نامه رستوران شوید. ضمن اینکه می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید یا درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد مشارکت رستوران
دانلود قرارداد
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
طاهرزاده
thumb_up_alt
سلام با توجه به مشکلات زیر: ۱-عدم تعادل در بازار و نوسان شدید قیمت‌ها، ۲-افزایش صد درصدی اجاره‌ها ۳- کاهش قدرت خرید مردم ۴- عدم تجربه و مهارت خودم به عنوان شریک کترینگ، آیا می‌توانم ریسک کنم و وارد شراکت فردی دیگر در آشپزخانه شوم ضمنا وی گفته آورده من باید ۳۰۰ میلیون باشد و من این پول را به سختی تهیه کرده‌ام. چگونه قرارداد تنظیم کنم که در آینده به مشکل نخورم و فرد مقابل از عدم آشنایی و مهارت من سوءاستفاده نکند آیا پیش نویس قرارداد را به مشاور حقوقی (وکیل ) ارائه دهم و مهارت بگیرم و نیز با متخصصین آشپزخانه و رستوران هم مشورت کنم؟ اگر راه دیگری که کاملتر و جامعتر سراغ دارید راهنمایی بفرمایید ممنون.
14:32
04 آذر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. خاصیت مشارکت، تشریک در سود و زیان است و این قانون، قانون ریسک است. با این حال، برای پرهیز از برخی از جنبه‌های مخرب این دسته از مشارکت‌ها، به شما پیشنهاد می‌کنیم درخواست مشاوره تلفنی خود را در وب سایت ثبت کنید تا همکاران ما با شما تماس حاصل کنند.
17:31
05 آذر 1401