در قرارداد بیع ساختمان باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1400/08/16
زمان مطالعه: 5 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بیع ساختمان

قرارداد بیع ساختمان ، توافقی است که به موجب آن، مالکیت یک یا چند ساختمان از شخص یا اشخاصی به شخص یا اشخاص دیگر منتقل می‌شود. در واقع این قرارداد یکی از انواع قرارداد بیع است که موضوع آن را معامله ساختمان در نظر گرفته‌اند. ساختمان‌ها با توجه به موقعیت مکانی، نوع کاربری، امکانات و تجهیزات، سال ساخت، متراژ و سایر موارد مهم دیگر، دارای قیمت‌ و ارزش متفاوت هستند. به همین نسبت نیز ممکن است یک ساختمان، متقاضیان کم یا زیادی داشته باشد. در مجموع برای معامله ساختمان میان مالک و مشتری، لازم است که از نمونه قرارداد بیع ساختمان استفاده شود.

اصل آزادی قراردادها توضیح می‌دهد که هر شخصی می‌تواند مطابق با قانون، با اشخاص دیگر توافق کند. بنابراین، اگر توافق یا قراردادی که برای معامله ساختمان امضا می‌کنید، مغایر با قانون نباشد، قرارداد شما صحیح است و به همین ترتیب، معامله‌ای که انجام می‌شود نیز معتبر خواهد بود. بنابراین، برای معامله ساختمان میان اشخاص، محدودیتی وجود ندارد. مگر در موارد استثنایی که در قانون بیان شده است. در ادامه این مطلب، به معامله ساختمان و بررسی نکات مهم مربوط به آن می‌پردازیم.

تعریف قانونی از قرارداد بیع ساختمان

به منظور تعریف این قرارداد مطابق با قانون، لازم است که به ماده 338 قانون مدنی رجوع کنیم. این ماده از قانون، به تعریف بیع می‌پردازد. برای تنظیم قرارداد خرید و فروش آپارتمان لازم است که به این ماده و مواد قانونی بعد از آن که به ضوابط و قواعد مربوط به معامله بیع اشاره می‌کنند، توجه داشته باشیم. با استناد به تعریفی که در قانون مدنی بیان شده است، بیع، توافقی است که به موجب آن، مال یک شخص در ازای عوض معین، به شخص دیگر منتقل می‌شود.

با توجه به تعریف بیع، قرارداد بیع ساختمان دارای سه رکن اصلی است. این سه رکن عبارتند از متعاملین قرارداد (مالک ساختمان و متقاضی)، مال مورد بیع (ساختمان) و ثمن قرارداد که اصطلاحی حقوقی به معنای مبلغ قرارداد است. منظور از مبلغ قرارداد نیز، بها یا ارزشی است که برای تملیک ساختمان پرداخت می‌شود.

پیش از امضای نمونه قرارداد بیع ساختمان چه باید کنیم؟

پیش از آنکه نمونه قرارداد بیع ساختمان را امضا کنید، لازم است که ابتدا از صحت مالکیت فروشنده مطلع شوید. برای این منظور می‌توانید صحت مالکیت شخص مورد نظر را با استفاده از سامانه ثبت اسناد و املاک کشور بررسی کنید. البته مسلم است که برای این منظور نمی‌توانید به تنهایی عمل کنید بلکه باید از مالک یا وکیل قانونی او بخواهید که در خصوص صحت مالکیت استعلام کنند و نتیجه را به شما اطلاع دهند.

بعد از اطمینان از صحت و اعتبار مالکیت و همچنین سایر موارد قانونی مرتبط با ساختمان، می‌توانید برای امضای قرارداد و معامله ساختمان اقدام کنید.

یک نکته مهم در خصوص تنظیم قولنامه خانه و انواع ساختمان، آشنایی به قوانین و اصول حقوقی تنظیم قرارداد است. به همین دلیل تنظیم قرارداد را کاری تخصصی می‌دانند. در این خصوص به شما پیشنهاد می‌کنیم که مسئولیت تنظیم قرارداد بیع ساختمان خود را به یک مشاور حقوقی مجرب یا یک وکیل پایه یک دادگستری بسپارید که در زمینه تنظیم قرارداد دارای سابقه و تجربه باشند. اگر تصمیم دارید که از نمونه قراردادهای آماده استفاده کنید یا اگر طرف مقابل معامله، قراردادی را آماده کرده است و شما را برای امضای قرارداد دعوت می‌کند؛ استفاده از خدمات مشاوره حقوقی قراردادها ، به شما کمک خواهد کرد که با آگاهی و دانش بیشتری برای امضای قرارداد حاضر شوید. علاوه براین، این امکان را دارید که از طرف دیگر معامله بخواهید که برای مطالعه قرارداد بیع ساختمان ، مدتی را به شما زمان دهد.

تنظیم قرارداد در حالت مشاعی بودن

منظور از ساختمان مشاع یا مالکیت مشاع این است که چند شخص نسبت به یک ساختمان حق مالکیت داشته باشند یا اینطور بگوییم؛ چند شخص به نسبت‌های برابر یا نابرابر، مالک یک ساختمان باشند. برای مثال، ساختمانی که از پدر به فرزندان خود ارث می‌رسد، مالکیت مشاعی دارد زیرا تمام فرزندان در مالکیت آن ساختمان سهیم هستند.

با توجه به تعریفی که بیان شد، اگر تمایل دارید که یک ساختمان با چنین ویژگی را معامله کنید، لازم است که تمام مالکان از معامله آگاه باشند و به انجام این معامله رضایت دهند. همچنین لازم است که تمام مالکان یا یک شخص با اجازه قانونی از جانب آن‌ها، برای امضای نمونه قرارداد بیع ساختمان حاضر شوند. بنابراین، مانعی برای معامله ساختمان با مالکیت مشاع وجود ندارد اما لازم است که ملزومات قانونی این شیوه از معامله را به دقت رعایت کنید.

انواع قرارداد بیع ساختمان

شما می‌توانید نمونه قرارداد بیع ساختمان را به صورت نقدی یا اقساطی تنظیم کنید. همچنین این امکان برای شما وجود دارد که با پروژه‌های در حال ساخت، همکاری داشته باشید یا اینکه با آن‌ها قرارداد پیش خرید آپارتمان امضا کنید. بنابراین، تعیین نوع قرارداد به شیوه توافق میان طرفین بستگی دارد و باید قراردادی که تنظیم می‌کنید، کاملا مطابق با شروط و تعهداتی باشد که طرفین در نظر دارند. لازم است این نکته مهم را نیز یادآوری کنیم که شما می‌توانید از مشاور حقوقی بخواهید که با توجه به دغدغه‌هایی که در نظر دارید، شروط مناسب را به شما پیشنهاد دهد و در متن قرارداد شما نیز به آن شروط اشاره کند.

البته لازم به ذکر است که شروطی که در قرارداد نوشته می‌شوند، باید از قبل، توسط طرفین قرارداد تایید شده باشد. شما می‌توانید در جلسات و مذاکراتی که پیش از امضای قرارداد برگزار می‌کنید، در خصوص شروط و تعهدات طرفین و نوع معامله ساختمان با یکدیگر توافق کنید.

متن بیع ساختمان دارای چه بخش‌هایی است؟

متن قرارداد بیع ساختمان حاوی تمام شروط و تعهداتی است که برای انجام معامله ساختمان میان طرفین در نظر گرفته می‌شود. متن این قرارداد شامل اطلاعات و مشخصات دقیقی از طرفین معامله است. همچنین اطلاعات ساختمان مورد معامله نیز به دقت و با جزئیات در قرارداد ثبت خواهد شد. مبلغ قرارداد، شیوه پرداخت مبلغ، تاریخ و زمان حضور برای امضای قرارداد، زمان تسلیم ساختمان به مشتری، شروط و تعهدات طرفین، ضمانت‌ها و شروط فسخ از دیگر مواردی هستند که باید در قرارداد توضیح داده شوند. در نهایت، متن قرارداد بیع ساختمان میان طرفین معامله امضا می‌شود. امضای قرارداد به این معنی است که طرفین معامله محتوای قرارداد را پذیرفته‌اند و متعهد خواهند بود که مطابق آن عمل کنند.

پیشنهاد

همانطور که توضیح دادیم، تنظیم قرارداد کاری تخصصی محسوب می‌شود که نیازمند دانش و تجربه است. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی ، شرایطی را ایجاد کرده است که دسترسی به خدمات حقوقی با سهولت بیشتری انجام شود. در این خصوص به شما پیشنهاد می‌کنیم که با زدن روی لینک‌های مربوطه به صفحات مورد نظر وارد شوید و درخواستتان را ثبت کنید. با ثبت درخواست، مشاوران حقوقی با شما تماس می‌گیرند.

قرارداد فروش آپارتمان (نقدی)

برای تهیه آسان این نمونه قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش آپارتمان
دانلود نمونه قرارداد فروش آپارتمان

نمونه قولنامه خانه (نقدی)

برای معامله خانه، به این قرارداد نیاز خواهید داشت. برای دریافت آن، روی تصویر پایین بزنید.

نمونه قرارداد خانه
دانلود نمونه قرارداد خانه
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات