برای تنظیم قرارداد خرید و فروش بیت کوین از چه چهارچوب قانونی استفاده کنیم؟

-
بروزرسانی:1401/06/21
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید و فروش بیت کوین

بیت کوین، نوعی ارز دیجیتال است. امروزه حوزه ارزهای دیجیتال، به حد زیادی پیشرفت و توجه بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. به طوری که عموم مردم جامعه، متقاضی خرید و فروش بیت کوین هستند. از سوی دیگر بیت کوین ، به عنوان یک ارز دیجیتال مادر شناخته می‌شود و افزایش یا کاهش نرخ معاملات آن، در افزایش یا کاهش نرخ معاملات سایر ارزهای نوین دیجیتال تاثیر به سزایی دارد. توجه داشته باشید که بستر اصلی عملیات خرید و فروش بیت کوین، با تنظیم و انعقاد قرارداد خرید و فروش بیت کوین آغاز می‌شود. به همین منظور در این مقاله تلاش داریم که شما را با این قرارداد و حالات مختلف آن آشنا سازیم.

مهمترین دلایل تمایل به امضای قرارداد خرید و فروش بیت کوین

همانطور که بیان شد بیت کوین در قرارداد خرید و فروش بیت کوین ، به عنوان یک واحد پولی به شمار می‌رود. شما با استفاده از این واحد پولی، قادر خواهید بود که در کشورهای جهان، اجناس و کالاهای مورد نظرتان را خریداری کنید یا بفروشید. البته در این خصوص باید اشاره داشت که تبادل بیت کوین، در کشورهایی مجاز است که بیت کوین در آن به رسمیت شناخته شده باشد.

از مزایای مهم بیت کوین، غیر متمرکز و غیر فیزیکی بودن آن است. به این معنا که نرخ بیت کوین، تحت نظارت گروه یا نهاد خاصی تعیین نمی‌شود و بر اساس معاملات آن قابل تعیین است. همچنین بیت کوین به صورت غیر قابل لمس خرید و فروش می‌شود و در قالب اسکناس قابل مشاهده نیست. بنابراین شما برای خریداری و دریافت بیت کوین، نیاز به مراجعه به مکان‌های خاصی ندارید و خرید و فروش این ارز به صورت جهانی برای اشخاص مقدور خواهد بود.

بررسی انواع تعاملات و توافقات میان اشخاص به واسطه انواع قرارداد خرید و فروش بیت کوین

در مواردی که اشخاص، انجام خرید یا فروش یا خرید و فروش بیت کوین را به سایر اشخاص می‌سپارند، باید قراردادی با شخص مسئول منعقد کنند. این قرارداد، نمونه قرارداد بیت کوین نام دارد. در این خصوص باید اشاره کرد که شما می‌توانید این قرارداد را بر اساس چهارچوب‌های متفاوتی تنظیم کنید. به همین منظور، در ادامه انواع و حالت‌های مختلف تنظیم این قرارداد را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهیم:

قرارداد خرید و فروش بیت کوین در قالب یک عقد جعاله

تنظیم و انعقاد نمونه قرارداد بیت کوین بر اساس جعاله، یکی از حالت‌های آسان خرید و فروش بیت کوین است. به موجب این عقد، شخص متقاضی، انجام عملیات خرید یا فروش یا خرید و فروش بیت کوین را به شخص دیگری می‌سپارد. در این راستا شخص انجام دهنده معامله، مستحق دریافت دستمزد در برابر انجام تعهد خود است. در راستای آنچه که مطرح شد، به سفارش دهنده، جاعل گفته می‌شود. در مقابل نیز شخصی که عمل خرید یا فروش بیت کوین را متقبل می‌شود، عامل نام دارد.

قانون حاکم بر قرارداد جعاله در قالب یک قرارداد خرید و فروش بیت کوین

معامله بیت کویین بر اساس جعاله، چهارچوب قانونی مخصوص به خود را دارد زیرا انواع قرارداد عقد جعاله ، به عنوان عقود معین شناسایی می‌شوند. بنابراین شما به عنوان یکی از طرفین این قرارداد، موظف هستید که قواعد ناظر بر آن‌ها را در زمان تنظیم مورد رعایت و اجرا قرار دهید. به همین ترتیب، در زمان تنظیم قرارداد جعاله برای خرید یا فروش یا خرید و فروش بیت کوین، باید احکام مندرج تحت مواد 561 الی 570 قانون مدنی را پیاده سازی کنید.

بدین صورت، جاعل و عامل خرید یا فروش بیت کوین قادر نخواهند بود که شرایط دیگری را برای این قرارداد در نظر بگیرند. البته در نظر گرفتن شرایطی برای این قرارداد که ذیل مواد 561 تا 570 قانون مدنی تعیین و تکلیف نشده است، قرارداد را دچار مشکل نمی‌سازد. در این حالت، شرایط مورد نظر طرفین، باید از اصول قانونی و شرعی پیروی کند.

جایز بودن قرارداد خرید و فروش بیت کوین در قالب جعاله

توجه داشته باشید که قرارداد خرید و فروش بیت کوین بر اساس جعاله، ماهیتی جایز دارد. یعنی تا زمانی که عامل، عملیات معامله بیت کوین را انجام نداده است، این قرارداد برای طرفین قابل خاتمه خواهد بود. در واقع هر یک از طرفین قرارداد قادرند بدون کسب رضایت دیگری به صورت یک طرفه قرارداد را به اتمام برسانند. این قرارداد تنها تا قبل از تحقق تعهد عامل جایز است. بنابراین پس از انجام خرید یا فروش یا خرید و فروش بیت کوین، این قرارداد به عقدی لازم تبدیل می‌شود و امکان خاتمه یک جانبه آن برای جاعل یا عامل وجود ندارد.

قرارداد خرید و فروش بیت کوین بر اساس قرارداد فیوچرز (Futures Contract)

انعقاد نمونه قرارداد خرید بیت کوین به صورت فیوچرز یا آتی، یکی از روش‌های پر طرفدار ورود به بازار ارزهای دیجیتال است. در این خصوص، شما نیز قادر هستید که بیت کوین خود را به واسطه انعقاد چنین قراردادی معامله کنید. به موجب تنظیم و انعقاد این قرارداد، شما می‌توانید معامله بیت کوین خود را در زمان و به نرخ مقرر، به اشخاص متخصص بسپارید. بنابراین، در حالت خرید بیت کوین، شخص مسئول انجام عملیات، متعهد به دریافت دارایی پایه و انجام خرید تا زمان انقضای قرارداد است. در حالت فروش نیز شخص مسئول، تعهد می‌کند که عملیات فروش را انجام و دارایی پایه را در تاریخ انقضای قرارداد تحویل دهد.

در این قسمت، یکی از مزایای انعقاد چنینی قراردادی برای خرید یا فروش بیت کوین را برای شما شرح می‌دهیم. فرض کنید که شما قصد دارید بیت کوین خریداری کنید و می‌دانید که بر اساس تحلیلات موجود، نرخ معاملات در سه ماه آینده صعودی است. در این زمینه، شما با انعقاد قرارداد فیوچرز بیت کوین، به شخص مسئول سفارش می‌دهید که بیت کوین را در سه ماه آینده (در یک تاریخ مشخص)، در یک قیمت از پیش معین برای شما خریداری کند. در این راستا مسئله کاهش یا افزایش قیمت بیت کوین در زمان خرید، در آثار ناشی از این قرارداد تاثیرگذار نیست.

فعالیت در بازارهای مالی به واسطه قراردادهای مشارکت و مضاربه

ممکن است شما بخواهید که شخص مسئول، علاوه بر انجام عملیات خرید یا فروش بیت کوین عملیات ترید را نیز بر روی دارایی شما (بیت کوین) انجام دهد و به این واسطه برای شما سود محقق کند. در چنین حالتی به شما پیشنهاد می‌شود که نمونه قرارداد خرید بیت کوین را بر اساس چهارچوب حاکم بر قرارداد مشارکت مدنی یا قرارداد مضاربه اشخاص تنظیم کنید.

به موجب قرارداد خرید و فروش بیت کوین به صورت مشارکتی، شما به عنوان یک شریکِ دارای سرمایه نقدی محسوب می‌شوید. در مقابل، شخص دیگر که انجام معامله بیت کوین و ترید آن را به عهده دارد، به عنوان شریکِ دارای سرمایه غیر نقدی شناخته می‌شود. در این زمینه سرمایه غیر نقدی این شریک، تخصص و مهارت او در امر فعالیت در بازارهای مالی دیجیتال است.

به موجب تنظیم این قرارداد، سرمایه‌های نقدی و غیر نقدی شما و شریکتان برای تحقق سود روی هم جمع می‌شود و هر یک از شما بر اساس آورده‌های خود، در سود حاصل از معامله بیت کوین و ترید بر آن سهیم می‌شوید. در این زمینه باید توجه داشت که یکی از مهم‌ترین نکات مرتبط با انواع قراردادهای مشارکت، شراکت در ضررهای احتمالی ناشی از موضوع مشارکت است.

از سوی دیگر به موجب تنظیم قرارداد خرید و فروش بیت کوین بر اساس مضاربه، شخص دارنده سرمایه نقدی، سرمایه خود برای کسب سود ناشی از معامله بیت کوین و ترید آن، در اختیار شخص دیگری قرار می‌دهد. در این قرارداد به شخص سرمایه دار، مالک و به شخص مسئول کسب سود، مضارب گفته می‌شود. تمرکز اصلی در این قرارداد، بر مساله کسب سود و سهیم شدن مالک و مضارب در آن است.

پیش از تصمیم برای تنظیم قرارداد، به یاد داشته باشید که:

پیش از تصمیم برای تنظیم این قرارداد، باید به یاد داشته باشید که هر کدام از قراردادهایی که معرفی شدند، دارای ابعاد حقوقی و قواعد و ضوابط خاصی هستند که برای تنظیم آن‌ها، باید به صورت کامل به آن قواعد مسلط باشید. به همین منظور، دریافت خدماتی چون خدمات تنظیم قرارداد تخصصی و حرفه‌ای ، به شما این امکان را می‌دهد که با اطمینان خاطر بیشتری قرارداد مورد نظرتان را تهیه کنید.

همچنین برای حضور آگاهانه در جلسات مذاکرات ابتدایی این قرارداد، برای شما مناسب خواهد بود که در خصوص شرایطی که باید در نظر بگیرید و حقوقی که از آن برخوردار هستید، با مشاور حقوقی گفتگو کنید. برای این منظور نیز، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات