قرارداد اجاره سالن زیبایی ؛ اجاره نامه‌ای برای در اختیار گرفتن سالن زیبایی

-
بروزرسانی:1401/04/15
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره سالن زیبایی

قرارداد اجاره سالن زیبایی ، قراردادی است که به منظور استفاده از منافع یک سالن زیبایی تنظیم می‌شود. انعقاد این قرارداد، بسیار رایج و پرکاربرد است. در مواقعی که امکان خرید سالن زیبایی وجود ندارد، این قرارداد سبب می‌شود که بتوان از یک سالن زیبایی برای مدت معین استفاده و درآمد زایی کرد. در موارد زیادی، فعالان این حوزه، از لحاظ اقتصادی، نسبت به اجاره سالن‌، تمایل بیشتری نشان می‌دهند. این قرارداد در واقع یکی از انواع قرارداد اجاره است.

از آنجا که تنظیم این قرارداد کاربرد زیادی دارد، تلاش داریم برخی از ابعاد پنهان آن را برای شما روشن کنیم. بنابراین در این قسمت به چند مبحث مهم در ارتباط با این قرارداد می‌پردازیم.

حالاتی که مُنتَهی به عقد قرارداد اجاره سالن زیبایی می‌شود

ممکن است شما علاقه‌مند باشید که کسب و کار خود را در حوزه خدمات زیبایی آغاز کنید. داشتن یک سالن زیبایی، از ابتدایی‌ترین ملزومات این شغل است. در وهله دوم، برخورداری سالن از ابزار و تجهیزات تخصصی، از سایر نیازهای این حوزه به حساب می‌آید. در یک سطح کلی، برخورداری از چنین سالن مجهزی، به دو طریق خرید یا استفاده موقتی از سالن (اجاره) محقق می‌شود. خرید یک سالن زیبایی با تجهیزات لازم آن، نیازمند توانمندی اقتصادی بالایی است اما استفاده موقتی از سالن، با سهولت بیشتری همراه است. در این موارد، انعقاد قرارداد اجاره سالن زیبایی ، این امکان را برای فعالان این حوزه فراهم می‌کند که بتوانند به راحتی کسب درآمد کنند.

حالت دیگری که می‌توان در این قسمت در نظر گرفت، حالتی است که شما و شریکتان، نیازمند سالنی برای حرفه خود هستید. احتمالا پیش‌تر با یکدیگر، قرارداد مشارکت آرایشگاه را امضا کرده‌اید. در این موارد نیز با انعقاد متن اجاره نامه سالن زیبایی ، می‌توانید با شریک خود، در سالن مورد نظر آغاز به کار کنید. در این حالت، ممکن است که همه شرکا در مقابل اجاره دهنده سالن، تکالیفی را بر عهده گیرند یا در متن قرارداد، تنها از یکی از آن‌ها به عنوان اجاره کننده، نام برده شود. به طور کلی تعدد افراد اجاره کننده، تغییری در ماهیت قرارداد اجاره ایجاد نمی‌کند.

علاوه براین، بسیار متداول است که اشخاص بخشی از سالن را نیز اجاره کنند. برای مثال اگر هزینه اجاره کردن یک سالن بزرگ برای شما سنگین است، می‌توانید با قرارداد اجاره صندلی در آرایشگاه باز هم در سالن حضور داشته باشید و مشغول به کار شوید.

مبنای استفاده از سالن در قرارداد اجاره سالن زیبایی چیست؟

قرارداد اجاره سالن زیبایی ، یک اجاره نامه است. پس از انعقاد این قرارداد، هر یک از طرفین، باید تعهداتی را اجرا کنند. حدود روابط طرفین این قرارداد، بر اساس روابط موجر و مستاجر تعیین می‌شود. به این ترتیب، به شخصی که سالن زیبایی را اجاره می‌دهد، موجر و به شخصی که آن را اجاره می‌کند، مستاجر گفته می‌شود. به موجب این قرارداد، مستاجر می‌تواند در یک مدت معین، از تمامی منافع سالن زیبایی برای کار در حرفه خود بهره ببرد. در این راستا مطابق با قانون مدنی، مستاجر، مالک منافع سالن زیبایی می‌شود. در مقابل نیز موجر به واسطه این قرارداد، مالک اجاره بهایی می‌شود که مستاجر به او می‌پردازد.

اوصاف اساسی قرارداد اجاره سالن زیبایی

در این قسمت، برخی از اوصاف مهم این قرارداد را مورد بحث قرار‌ می‌دهیم:

ماهیت موقتی قرارداد اجاره سالن زیبایی

بارز‌ترین وصف قرارداد اجاره ، موقتی بودن آن است. در واقع اگرچه شما به موجب امضای قرارداد اجاره آرایشگاه ، مالک منافع سالن می‌شوید اما ذات اجاره نامه‌ها به این صورت است که آن‌ها برای زمان موقتی تنظیم می‌شوند. بنابراین شما در سر رسید مهلت مقرر در قرارداد، وظیفه دارید که سالن را تخلیه کنید و به اجاره دهنده تحویل دهید.

ماهیت تملیکی این قرارداد

ماهیت موقتی قرارداد اجاره سالن زیبایی ، مانع از ماهیت تملیکی آن نیست. در واقع پس از عقد این قرارداد، عین مستاجره که همان سالن زیبایی است، باید به مستاجر تحویل داده شود. این مسئله به این خاطر است که هدف اصلی از تنظیم و انعقاد این قرارداد، برخورداری مستاجر از منافع سالن زیبایی است. در این راستا بهره‌مندی از سالن، جز با تحویل خود سالن زیبایی محقق نمی‌شود. به همین ترتیب، مطابق با ماده 470 قانون مدنی، برای صحت این قرارداد، توانایی تحویل سالن زیبایی به مستاجر، شرط است.

ماهیت مُعوَض قرارداد اجاره سالن زیبایی

در این قرارداد، مستاجر از منافع سالن زیبایی به صورت مجانی استفاده نمی‌کند. به این معنا که استفاده از منافع سالن، در برابر پرداخت عوضی است که مستاجر می‌پردازد. منظور از عوض در اینجا، همان پول یا اجاره بهایی است که در متن قرارداد تعیین می‌شود.

قواعد ناظر بر حدود تکالیف موجر و مستاجر

در خصوص قواعدی که بر روابط میان موجر و مستاجر نظارت دارند، باید بیان داشت ماهیت معین قرارداد اجاره سالن زیبایی ، سبب آن می‌شود که اصول مربوط به اجاره‌ نامه‌ها، برای این قرارداد نیز اجرا شود. مبنای این مسئله چیست؟ در پاسخ باید بیان کرد که در حقوق قراردادها، دسته‌ای از قراردادها مورد اشاره قرار گرفته‌اند که به آن‌ها قراردادهای معین گفته می‌شود. قراردادهای معین در این زمینه، اصول حقوقی مخصوص به خود را دارند و در نظر گرفتن چارچوب‌‌های دیگر برای آن‌ها غیر قانونی است.

بنابراین شما می‌توانید در زمان تنظیم این قرارداد با طرف دیگر، شرایطی را در نظر بگیرید که ذیل مواد 466 تا 517 قانون مدنی بررسی شده‌اند. البته در مواردی، موجر و مستاجر سالن زیبایی می‌توانند شرایطی را برای قرارداد در نظر بگیرند. البته تعیین این شرایط، به تطابق آن‌ها با شرع و قانون نیز بستگی دارد.

برای مثال شما نمی‌توانید در زمان تنظیم قرارداد اجاره سالن زیبایی ، شرط کنید که سالن زیبایی به مستاجر تسلیم نشود زیرا ماده 470 قانون مدنی، صراحتا در مورد این مسئله حکم کرده است اما شما می‌توانید با طرف دیگر خود، در خصوص نحوه تسلیم سالن زیبایی، شرایطی را در نظر بگیرید.

شرایط صحت عقد قرارداد اجاره سالن زیبایی

برای صحت قرارداد اجاره سالن زیبایی ، تحقق شروطی لازم است. در این قسمت این شروط را بیان می‌کنیم:

  1. برای صحت این قرارداد، لازم است که طرفین قصد خود را برای اجاره سالن زیبایی ، به طور صریح اعلام کنند؛
  2. سالن زیبایی باید در راستای اهداف قانونی و مشروع مورد استفاده قرار گیرد. در غیر این صورت اجاره آن باطل است.
  3. باید صلاحیت موجر و مستاجر برای انعقاد قرارداد اجاره سالن زیبایی احراز شود. در اصطلاح حقوقی به این صلاحیت، اهلیت گفته می‌شود که شامل اهلیت برخورداری از حقوق و تصرف در آن‌ها است. بنابراین منعقد کنندگان این قرارداد باید عاقل، بالغ و رشید باشند؛
  4. مورد معامله باید معین باشد. یعنی اینکه؛ مالیت داشته باشند؛ معلوم و معین باشند و مشروع باشد.

مدت اجاره سالن زیبایی

مدت قرارداد اجاره سالن زیبایی از زمانی شروع می‌شود که موجر و مستاجر تعیین می‌کنند. در حالتی که تاریخ آغاز مدت، در متن قرارداد تعیین نشده باشد، تاریخ امضای قرارداد به عنوان معیار در نظر گرفته می‌شود. ماده 468 قانون مدنی، عدم تعیین مدت در قرارداد اجاره را سبب باطل شدن قرارداد معرفی می‌کند.

تعهدات اجاره کننده سالن زیبایی

به موجب متن اجاره نامه سالن زیبایی ، موجر باید اجاره بهای سالن زیبایی را در تاریخ معین و به نحو تعیین شده در قرارداد بپردازد. همچنین او وظیفه دارد که در زمان استفاده از منافع سالن زیبایی، تَعَدی و تفریط نکند. به این صورت که اگر در مدت قرارداد، از کوتاهی و قصور او خساراتی ناشی شود، او باید تمامی خسارات ایجاد شده را جبران کند.

نهایتا این که مستاجر باید کاربری سالن زیبایی را حفظ کند. به بیانی دیگر مستاجر نمی‌تواند برای مصارف دیگری غیر از کسب درآمد در این حوزه، از سالن استفاده کند. اگر در متن قرارداد شما، مورد استفاده اجاره سالن زیبایی ذکر نشده باشد، شما باید به نحوی از سالن زیبایی استفاده کنید که با عرف همخوانی دارد. در غیر این صورت، مسئولیت خسارات احتمالی با شما خواهد بود.

برای تنظیم این قرارداد به خاطر داشته باشیم که:

بدون شک برای اجاره سالن زیبایی، نیاز به تنظیم یک قرارداد دقیق است. ممکن است که هر کدام از طرفین، شروطی را در نظر داشته باشند که باید در قرارداد به آن اشاره کرد. علاوه براین، رعایت نکات قانونی نیز الزامی و مهم است. بنابراین، برای تنظیم قرارداد، باید همزمان به هر دو مساله توجه کرد. در این راستا، بهترین راهکار این است که در خصوص قراردادی که در نظر دارید، با مشاور حقوقی تلفنی گفتگو کنید. علاوه براین، می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ، تنظیم قرارداد مدنظرتان را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. در کنار شما هستیم.

قرارداد اجاره آرایشگاه (بدونِ پولِ پیش)

نمونه کاملی از قرارداد اجاره آرایشگاه بدون پول پیش را از اینجا بگیرید.

نمونه اجاره نامه آرایشگاه
دانلود نمونه اجاره نامه آرایشگاه

قرارداد اجاره لاین سالن زیبایی

با استفاده از این نمونه قرارداد، یک لاین از سالن زیبایی را اجاره کنید.

نمونه قرارداد اجاره لاین سالن زیبایی
دریافت نمونه قرارداد اجاره لاین سالن زیبایی

قرارداد اجاره آرایشگاه (با پولِ پیش)

برای اجاره کردن یک آرایشگاه با پول پیش، این نمونه قرارداد برای شما کاربردی خواهد بود.

قرارداد اجاره آرایشگاه
دانلود قرارداد اجاره آرایشگاه
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات