قرارداد آسفالت و نکات اساسی نمونه فرم قرارداد پیمانکاری آسفالت

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/22
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد آسفالت

قرارداد آسفالت ، یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است که به طور معمول در موارد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمونه قرارداد آسفالت کاری ، نه تنها برای پروژه‌های کوچک مانند آسفالت پشت بام که برای پروژه‌های بزرگی چون آسفالت جاده‌ها و خیابان‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت، موضوع قرارداد است که مشخص می‌کند این پروژه در چه ابعاد و اندازه‌ای خواهد بود و با چه شرایطی انجام می‌شود.

اگر شخصی هستید که به صورت اختصاصی در زمینه آسفالت فعالیت می‌کند یا اینکه اگر در گذشته پروژه‌های آسفالت کاری زیادی را انجام داده‌اید، احتمالا به خوبی می‌دانید که برای شروع کار، تهیه و امضای یک قرارداد بسیار مهم است. شما در متن نمونه قرارداد پیمانکاری آسفالت ، به صورت دقیق به تمام جوانب این همکاری اشاره خواهید کرد و درباره آن جزئیاتی را بیان می‌کنید. ثبت مکتوب تمام توافقات و شروطی که برای انجام یک پروژه میان طرفین معین شده است، یک سند مکتوب در اختیار شما می‌گذارد که می‌توانید با استناد به آن، حقوق خود را مطالبه کنید.

فرم قرارداد آسفالت چیست و به چه صورتی انجام می‌شود؟

نمونه فرم قرارداد پیمانکاری آسفالت ، یک توافق نامه دو طرفه است که در آن یک طرف شخص حقیقی یا شرکتی است که تمایل دارد محل مشخصی را آسفالت کند و طرف دیگر، شخص حقیقی یا شرکتی است که می‌پذیرد عملیات انجام آسفالت را به عهده بگیرد. فرم خام قرارداد آسفالت کاملا مطابق با قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شود و از این قانون تبعیت می‌کند. بدون شک برای انجام اینگونه پروژه‌ها، لازم است که قراردادی مکتوب داشته باشید که موضوع قرارداد را به صورت دقیق شرح دهد.

فرم قرارداد آسفالت ، قراردادی است که در آن اطلاعاتی مانند مشخصات طرفین، موضوع پروژه، ابعاد و مشخصات فنی پروژه، بازه زمانی انجام کار، مبلغ حق الزحمه برای اجرای آسفالت کاری، شروط و تعهدات طرفین، ضمانت‌ها و شروط خاص قرارداد و همچنین موارد مهم دیگر، نوشته می‌شود. این اطلاعات به صورت دقیق مشخص می‌کند که پروژه آسفالت به چه صورتی انجام می‌شود یا اگر تخلفی در این زمینه صورت بگیرد، طرفین قرارداد چه اقداماتی را می‌توانند انجام دهند.

قرارداد زیرسازی و آسفالت

پیش از اجرای آسفالت، لازم است که محوطه‌ و محدوده‌ای که قرار است آسفالت شود را برای انجام آسفالت آماده کنند. به همین منظور پیش از استفاده از نمونه قرارداد آسفالت ، از نمونه قرارداد زیرسازی آسفالت استفاده می‌شود. موضوع این قرارداد انجام تسطیح، آب پاشی و کوبیدن و متراکم کردن زمین است. در این قرارداد مشخص خواهد شد که زیر سازی برای چه مسافتی انجام می‌شود. قبل از اینکه زیرسازی انجام شود، عملا آسفالت نیز کاربردی ندارد و به خوبی انجام نخواهد شد. به همین دلیل است که در این پروژه‌ها یا به صورت اختصاصی ابتدا زیرسازی را انجام می‌دهند یا اینکه انجام این دو کار را با یکدیگر ادغام می‌کنند و نمونه قرارداد زیرسازی و آسفالت امضا می‌شود.

شرایط قانونی!

اگر بخواهیم نمونه فرم قرارداد پیمانکاری آسفالت را از نگاه قانونی مورد بررسی قرار دهیم، لازم است که به قانون مدنی توجه داشته باشیم. براساس این قانون، فرم خام قرارداد آسفالت ، یک قرارداد نامعین و لازم است. یعنی اینکه به صورت اختصاصی در قانون مدنی درباره آن توضیح داده نشده است. اما این قانون در ماده 10، 190 و 219، شروطی را در نظر گرفته است که براساس آن‌ها، اشخاص خصوصی می‌توانند با توافق یکدیگر و با رعایت شرایط قانونی و توجه به مشروعیت موضوع قرارداد، برای انجام یک پروژه یا موضوع معین با هم قرارداد امضا کنند. این قرارداد تا زمانی که مغایر با قانون نباشد میان طرفین صحیح و معتبر است و کارفرما و پیمانکار ملزم خواهند بود که به آن عمل کنند.

بنابراین، این قرارداد از لحاظ قانونی ایرادی ندارد و می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. اشاره کردیم که نمونه قرارداد اجرای آسفالت ، یک قرارداد لازم است. لازم بودن این قرارداد به این معنی است که کارفرما و پیمانکار ملزم هستند که موضوع قرارداد را انجام دهند و نمی‌توانند آن را فسخ کنند. البته این امکان وجود دارد که طرفین بتوانند شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند. براساس این شروط، اگر هر کدام از طرفین رفتار یا عملی مغایر با شروط مندرج در قرارداد داشته باشند، طرف دیگر می‌تواند با استناد به آن شروط، قرارداد را فسخ کند.

استخدام نیروی کار

از موارد مهمی که لازم است در نمونه قرارداد پیمانکاری آسفالت درباره آن توضیحاتی ارائه شود، مساله استخدام نیروی کار برای اجرای پروژه آسفالت است. بدون شک برای انجام دادن مراحل اجرایی آسفالت کردن بخش یا منطقه مورد نظر، لازم است که تعداد مشخصی نیروی کار انسانی در تخصص‌های مختلف استخدام شوند. این اشخاص مراحل اجرایی آسفالت کردن را انجام می‌دهند.

باید در متن نمونه قرارداد پیمانکاری آسفالت ، به صورت صریح به این مساله اشاره شود که مسئولیت استخدام نیروی کار انسانی برای اجرای پروژه به عهده چه شخصی است. به طور معمول، مسئولیت تنظیم قرارداد استخدام با نیروی کار انسانی، به عهده پیمانکار است. پیمانکار در قراردادهای استخدام با نیروی کار انسانی، نقش کارفرما را ایفا خواهد کرد و ملزم است که حقوق، مزایا و بیمه کارگران را پرداخت کند. شما می‌توانید در متن قرارداد به صراحت بنویسید که کارفرمای اولیه نسبت به استخدام نیروی کار انسانی هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرد.

ضمانت اجرای تعهدات پیمانکار در مقابل نیروهای کار

از دیگر مواردی که پیشنهاد می‌کنیم در نمونه قرارداد آسفالت کاری حتما به آن اشاره کنید، مساله ضمانت اجرای تعهدات پیمانکار است. بدون شک لازم است که حقوق، مزایا و بیمه کارگران پرداخت شود. کارگران در صورت عدم دریافت حقوق و مطالبات خود می‌توانند از کارفرمای خود (پیمانکار پروژه مورد نظر) شکایت کنند. به همین دلیل، کارفرمای اصلی و صاحب پروژه می‌تواند بخشی از مبلغ را نزد خود نگه دارد و شرط کند که در صورت پرداخت کامل مطالبات نیروی کار انسانی، آن مبلغی که نگه داشته است را با پیمانکار تسویه می‌کند.

در این شرایط اگر پیمانکار حقوق و مطالبات نیروی کار انسانی را پرداخت نکند، کارفرمای اولیه محق خواهد بود که از مبلغی که در اختیار دارد، حقوق و مطالبات کارگران را بپردازد.

مشخصات فنی پروژه اهمیت بسیار زیادی دارد!

از موارد مهمی که لازم است در متن نمونه قرارداد آسفالت درباره آن توضیحات کاملی را ارائه دهید، مشخصات فنی پروژه است. بسیار مهم است که در ابتدا مشخص باشد پروژه آسفالت جاده‌ها یا خیابان‌ها به چه صورتی انجام خواهد شد. اطلاعات فنی، نقشه‌های کاربردی، توضیحات و پیشنهادات فنی کارفرما، تعیین محدوده دقیق قرارداد و موارد مهم دیگر مانند این موارد، از جمله مطالبی هستند که در خصوص مشخصات فنی پروژه ارائه می‌شود.

مشخصات فنی به شما کمک می‌کند که بتوانید به صورت دقیق، پروژه را به اتمام برسانید. علاوه براین، در انتهای پروژه، با بررسی مشخصاتی که ابتدا اعلام شده بودند و همچنین با بررسی نقشه کار، می‌توانید کیفیت اجرای پروژه را بسنجید.

تامین مواد و مصالح برای نمونه قرارداد آسفالت

مواد و مصالحی که برای اجرای آسفالت مورد نیاز است و همچنین تجهیزات کاربردی که پیمانکار باید از آن‌ها استفاده کند، از جمله مواردی هستند که لازم است درباره شرایط تامین آن‌ها، گفتگوها و مذاکراتی انجام شود. کارفرما و پیمانکار در این زمینه گفتگو خواهند کرد. ممکن است کارفرما بپذیرد تمام مصالح و تجهیزات را برای اجرای پروژه تامین کند یا شاید تمایل داشته باشد که این مسئولیت را به عهده پیمانکار بگذارد.

در هر دو حالت، هزینه تامین مصالح به عهده کارفرما خواهد بود. حتی اگر مسئولیت تامین مصالح به عهده پیمانکار قرار بگیرد، پیمانکار بعد از تهیه و تامین مصالح، باید فاکتور هزینه تامین مصالح و مبالغی که پرداخت کرده است را در اختیار کارفرما قرار ‌دهد. کارفرما نیز با توجه به فاکتورهایی که ارائه شده‌اند، هزینه‌های تامین مصالح را به پیمانکار می‌پردازد.

به خاطر داشته باشید که لازم است هر تصمیمی که در رابطه با چگونگی تامین مصالح اتخاذ می‌شود را به صورت مکتوب در نمونه قرارداد آسفالت بنویسید.

در خصوص این قرارداد سوال دارید؟

اگر تمایل دارید که این قرارداد را امضا کنید اما درباره آن سوالاتی دارید یا اگر نمی‌توانید به شیوه مناسبی این قرارداد را تنظیم کنید، به شما پیشنهاد می‌کنم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و خدمات تنظیم قرارداد استفاده کنید. کافی است که روی لینک‌ها بزنید و درخواستتان را ثبت کنید. در کنار شما هستیم.

البته تیم حقوقی رکلا یک نمونه کامل از قرارداد پیمانکاری عمومی تنظیم کرده است که در این مورد نیز قابلیت استفاده دارد.

نمونه قرارداد پیمانکاری

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات