نمونه قرارداد صلح آپارتمان و جزئیات دقیق صلح نامه پیش فروش آپارتمان

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/03/25
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
صلح نامه آپارتمان

صلح نامه آپارتمان یکی از قراردادهای کاربردی برای انتقال مالکیت میان اشخاص است. این قرارداد، نوعی صلح نامه است و از تمام موارد حقوقی و قانونی مربوط به عقد صلح تبعیت می‌کند. در واقع تبعیت از قواعد عقد صلح است که موجب اعتبار و صحت این قرارداد می‌شود. نمونه صلح نامه آپارتمان ، نمونه‌ای از صلح نامه ملک است. آپارتمان یک مال غیر منقول است.

همانطور که مطلع هستید، مال غیر منقول به اموالی گفته می‌شود که امکان جا به جایی آن‌ها وجود نداشته باشد. اموالی مانند آپارتمان، مال غیر منقول است. در ادامه این مطلب انواع صلح نامه آپارتمان و مسائل دیگری مانند مرهونه بودن یا اقساطی بودن این قرارداد را بررسی می‌کنیم. علاوه بر این، درباره ماهیت نمونه سند صلح آپارتمان توضیح می‌دهیم. صلح آپارتمان را می‌توانیم دارای آثاری مشابه با قرارداد فروش آپارتمان در نظر بگیریم. با این تفاوت که این نوع قرارداد از قواعد صلح پیروی می‌کند.

اهمیت این سند حقوقی!

یکی از نگرانی‌های مردم، مساله انتقال مالکیت اموال است. فروش آپارتمان یا انتقال مالکیت آن به شخص دیگر، از معامله‌هایی است که هر روز به تعداد زیاد انجام می‌شود. مساله مهم این است که انتقال مالکیت و انجام مراحل ثبت و سند زدن و موارد دیگر، به میزان زیادی زمان‌بر و هزینه‌بر است. همین مساله موجب شده است که مردم به دنبال راهی باشند که بتوانند با دردسر کمتر و در کوتاه‌ ترین زمان ممکن، اموال را منتقل کنند.

مسائلی مانند پرداخت مالیات، یکی از مهمترین مواردی است که اشخاص مختلف را متمایل می‌کند از انواع صلح نامه استفاده کنند. انتقال مالکیت از طریق سند ثبتی و رسمی، نیازمند پرداخت مالیات است. بسیار اتفاق افتاده است که شخصی تمایل دارد آپارتمانی را به شخص دیگر منتقل کند، اما سرمایه کافی برای پرداخت هزینه‌های مالیات را نداشته باشد.

نمونه صلح نامه ساختمان ، قراردادی است که در این مواقع بسیار کاربردی خواهد بود. براساس صلح نامه مالک می‌تواند بدون انجام مراحل رسمی کردن قرارداد و بدون پرداخت هزینه‌های دفترخانه و مالیات، آپارتمان را به شخص یا اشخاص دیگر منتقل کند. هرچند پیشنهاد می‌شود نمونه صلح نامه آپارتمان را در دفترخانه رسمی کنید، اما فرم رسمی نشده قرارداد نیز به اندازه کافی اعتبار دارد. دادگاه و مراجع قضایی متن صلح نامه آپارتمان را معتبر می‌دانند و در دعاوی، براساس آن رای صادر می‌کنند.

صلح نامه آپارتمان برای تقسیم ارث به فرزندان

احتمالا در میان آشنایان درباره مساله تقسیم ارث صحبت‌هایی شنیده‌اید یا ممکن است خودتان شخصی باشید که می‌خواهد آپارتمان خود را به ورثه منتقل کند. همانطور که می‌دانید، محدودیت زیادی برای وصیت وجود دارد. مالک نمی‌تواند درباره نحوه تقسیم تمام دارایی‌هایش بعد از مرگ تصمیم بگیرد. وصیت محدود به یک سوم اموال است. محدودیت وصیت، دلیلی است که اشخاص به دنبال یک روش دیگر برای انتقال مالکیت اموال به ورثه خود باشند. از طرف دیگر ممکن است مالک تمایل داشته باشد آپارتمان را به صورت سهم‌های برابر به دختران و پسرانش منتقل کند. نمونه قرارداد صلح نامه آپارتمان ، گزینه‌ای مناسب است و می‌تواند شرایط انجام این امور را فراهم کند.

نمونه قرارداد صلح آپارتمان به صورت عمری

صلح نامه آپارتمان به صورت عمری یکی از انواع محبوب و کاربردی قرارداد صلح برای انتقال مالکیت آپارتمان است. آپارتمان محل سکونت اشخاص است. شخصی را تصور کنید که مالک یک واحد آپارتمان است. این شخص تمایل دارد پیش از مرگ، تصمیم بگیرد که آپارتمان به چه صورتی میان وراث او تقسیم شود. از طرفی نمی‌خواهد ورثه اختیار داشته باشند که پیش از مرگ او، آپارتمان را بفروشند، تخریب کنند یا هر ادعای دیگری داشته باشند. در حقیقت، مالک می‌خواهد تا زمان مرگش، آپارتمان در اختیار خودش باشد و بتواند از آن استفاده کند. نمونه سند صلح آپارتمان به صورت عمری، دقیقا برای این قبیل شرایط تنظیم شده است.

صلح عمری قراردادی است که به مالک امکان می‌دهد برای انجام معامله و انتقال مالکیت، شروطی داشته باشد. شرط اصلی در نمونه صلح نامه ساختمان به صورت عمری، این است که منافع ملک تا زمان مرگ در اختیار مصالح باشد. این قرارداد برای اشخاصی که تمایل دارند اموالشان را با نظر خودشان در میان ورثه تقسیم کنند، بهترین گزینه است. البته برای استفاده از صلح عمری در معامله با شخصی غیر از ورثه، محدودیتی وجود ندارد. می‌توانید از این قرارداد برای انتقال مالکیت آپارتمان به هر شخصی با شرط عمری استفاده کنید.

صلح نامه پیش فروش آپارتمان

یکی از روش‌های فروش آپارتمان، امکان پیش فروش آن است. با تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان امکان این نوع معامله به وجود می‌آید. بنابراین حتی اگر شما یک آپارتمان نیمه آماده‌ داشته باشید یا اینکه یک آپارتمان را به صورت پیش فروش تهیه کرده باشید، می‌توانید به وسیله قرارداد صلح، آن را به شخص دیگری واگذار کنید. برای انجام این موضوع، طرفین باید از صلح نامه پیش فروش آپارتمان استفاده کنند.

به صورت رهنی یا مرهونه!

در شرایطی که ملک در رهن بانک یا شرکت خاصی باشد، از صلح نامه مربوط به ملک رهنی یا مرهونه استفاده می‌کنیم. رهنی یا مرهونه بودن یک صلح نامه، به این مساله اشاره دارد که ملک دارای شرایط خاصی است و به دلایلی در رهن بانک یا شرکت است. بنابراین، مالک جدید پیش از هر اقدامی، باید ملک را از رهن خارج کند. صلح نامه مغازه ،صلح نامه آپارتمان و انواع دیگری از قرارداد صلح را می‌توانیم به صورت رهنی تنظیم کنیم. در خصوص انتقال مال مرهونه، باید قرارداد رهن را بررسی کرد و اگر اجازه انتقال آن وجود دارد، حق تنظیم قرارداد صلح خواهید داشت.

به صورت اقساطی!

اگر طرفین توافق کنند که یک واحد آپارتمان به صورت اقساط دو مرحله یا چند مرحله و با استفاده از صلح نامه منتقل شود، می‌توانند از صلح نامه آپارتمان به صورت اقساطی استفاده کنند. در متن این قرارداد باید به مساله اقساطی بودن مبلغ قرارداد اشاره شود. مُصالح می‌تواند شرط بگذارد که اگر در زمان مشخص شده، اقساط آپارتمان پرداخت نشود، بتواند صلح نامه را فسخ کند.

این سند از نظر قانون مدنی معتبر است؟

یکی از مهمترین نگرانی‌های مردم، اطمینان از صحت و اعتبار قرارداد صلح است. سوال‌هایی که بسیار پرسیده می‌شوند درباره اعتبار قرارداد است. می‌پرسند آیا امضای قرارداد، مالکیت متصالح را مشخص می‌کند؟ آیا نمی‌توانیم قرارداد را به راحتی فسخ کنیم؟ آیا تنظیم این سند، قانونی است؟ مبایعه نامه بهتر نیست؟ و سوالات بسیار دیگر که درباره ماهیت قانونی و حقوقی این قرارداد پرسیده می‌شود.

در یک پاسخ کلی به تمام سوالات بالا، می‌توانیم با اطمینان بگوییم که صلح نامه آپارتمان ، یک قرارداد کامل، صحیح و معتبر است. قانون مدنی درباره عقد صلح توضیح می‌دهد و آن را معتبر می‌داند. در متن قانون مدنی، ماده‌های بسیار و توضیحات مفصلی درباره عقد صلح ارائه شده است. تمام این موارد دلایلی هستند که با استناد به آن‌ها می‌توانیم بگوییم قرارداد صلح یک قرارداد معتبر حقوقی است. از سوی دیگر، عقد صلح یکی از قدیمی‌ترین روش‌های انجام معامله در میان مردم است و قدمت بسیاری دارد.

صلح نامه آپارتمان نیز مانند سایر قراردادهای صلح، در گروه عقود لازم قرار می‌گیرد. به این معنی که طرفین موظف هستند به قرارداد نوشته شده، متعهد باشند و براساس موضوع آن عمل کنند. البته یکی از دلایل محبوبیت صلح نامه آپارتمان این است که مصالح و متصالح می‌توانند شروط خاصی را برای انتقال مالکیت تعیین کنند. صلح نامه محدودیت کمتری نسبت به سایر قراردادها دارد. به همین دلیل است که در بسیاری از مواقع، انتخاب مناسبی برای اشخاص مختلف است. در بسیاری از قراردادها یا معامله‌هایی که شرایط خاصی دارند، صلح نامه می‌تواند راه حل مطمئن باشد.

مبایعه نامه بهتر است یا صلح نامه؟

همانطور که می‌دانید، مبایعه نامه یا قرارداد خرید و فروش، زمانی استفاده می‌شود که قصد طرفین انتقال قطعی مالکیت باشد. زمانی که طرفین مبایعه نامه‌ای را امضا می‌کنند، مالکیت مال موضوع مبایعه نامه نیز منتقل می‌شود. شما نمی‌توانید برای مبایعه نامه، شروط خاص مثل شرط عمری در نظر بگیرید. به دلیل محدودیت مبایعه نامه در تعیین شروط خاص برای معامله و انتقال مالکیت آپارتمان، حقوقدانان معتقد هستند که استفاده از صلح نامه آزادی عمل بیشتری به اشخاص می‌دهد.

برای انتخاب یکی از دو قرارداد مبایعه نامه و صلح نامه، لازم است شرایط خود را در نظر بگیرید. ابتدا به خوبی درباره چیزی که می‌خواهیم و هدفی که دارید تمرکز کنید. با توجه به شرایطی که دارید و موقعیت خاص زندگی خود، می‌توانید تصمیم بگیرید که استفاده از کدام یک از این دو قرارداد برای شما بهتر خواهد بود. هرچند بسیاری از اشخاص به دلیل عدم محدودیت قرارداد صلح، صلح نامه را انتخاب می‌کنند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید قراردادی مطابق با شرایط خود داشته باشید. برای این منظور، روی عبارت سفارش تنظیم قرارداد اختصاصی بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

دریافت مشاوره و راهنمایی حقوقی در خصوص نکات و مسائل مربوط به قراردادها، به شما کمک می‌کند که با آگاهی بیشتری قرارداد مناسبتان را انتخاب و ابهامات ذهنی خود را برطرف کنید. برای استفاده از این سرویس حقوقی نیز می‌توانید روی عبارت مشاوره حقوقی تلفنی بزنید.

صلح نامه غیر منقول غیراقساطی (صلح نامه ملک نقدی)

برای صلح یک آپارتمان، می‌توانید از نسخه خام و عمومی صلح نامه غیر منقول غیراقساطی نیز استفاده کنید. برای تهیه سریع این صلح نامه، اینجا بزنید.

نمونه صلح نامه غیر منقول غیراقساطی
دانلود نمونه صلح نامه غیر منقول غیراقساطی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات