قرارداد فیلمبرداری تبلیغاتی ؛ یک قرارداد مناسب برای ساخت فیلم‌های تبلیغاتی!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/01
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فیلمبرداری تبلیغاتی

قرارداد فیلمبرداری تبلیغاتی در واقع یک قرارداد میان مشتری و شرکت‌های ساخت فیلم و تیزر است که به منظور ساخت فیلم تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه براین، ممکن است که این قرارداد میان فیلمبرداران مستقل و مشتریان آن‌ها نیز تنظیم شود. به طور کلی، هدف از تنظیم این قرارداد، اجرای یک پروژه فیلمبرداری خواهد بود که به منظور تبلیغ یک کالا یا خدماتی خاص تهیه می‌شود. اگر تمایل دارید که با استفاده از ویدیوهای تبلیغاتی، کالا یا خدمات خود را تبلیغ کنید یا اگر یک فیلمبردار هستید که در حوزه ساخت فیلم‌های تبلیغاتی فعالیت می‌کند، این قرارداد برای شما مناسب خواهد بود و می‌توانید از این قرارداد به منظور انجام پروژه فیلمبرداری تبلیغاتی مورد نظرتان استفاده کنید.

قرارداد فیلمبرداری تبلیغاتی در واقع یک نوع از قرارداد پیمانکاری است که به صورت یک توافق نامه خصوصی میان طرفین تنظیم و امضا می‌شود. زمانی که با عنوان این قرارداد مواجه می‌شوید، اینطور به نظر می‌رسد که شخصی تمایل دارد برای ساخت فیلم تبلیغاتی خود، از یک شخص یا یک گروه فیلم برداری کمک بگیرد. با اینکه استفاده از این قرارداد در موقعیتی که بیان شد، صحیح است اما به طور معمول از این عنوان قرارداد برای موقعیت‌های دیگری نیز استفاده می‌کنند.

برای مثال، شما برای همکاری با یک شرکت‌ سازنده فیلم‌های تبلیغاتی نیز می‌توانید از این قرارداد استفاده کنید. به این صورت که در موضوع قرارداد به طراحی، فیلمبرداری و ادیت فیلم تبلیغاتی اشاره کنید و مسئولیت‌ها و وظایف مشخصی را برای طرفین در نظر بگیرید. در ادامه این مقاله، به تعریف این قرارداد می‌پردازیم و درباره ابعاد و ویژگی‌های آن توضیح خواهیم داد.

آشنایی بیشتر با قرارداد فیلمبرداری تبلیغاتی

قرارداد یک سند است که حاوی اطلاعات و مشخصات دقیقی از روابط میان طرفین خواهد بود. نمونه قرارداد فیلمبرداری تبلیغاتی نیز مدرک معتبری است که در آن درباره موضوع قرارداد، بازه زمانی انجام قرارداد، طرفین این توافق، مبلغ حق الزحمه فیلمبرداری، شروط، تعهدات و ضمانت‌های لازم و دیگر موارد مهم، اطلاعات دقیقی نوشته می‌شود. این اطلاعات معین می‌کنند که توافق حاضر، میان چه اشخاصی امضا شده است و هر کدام از طرفین توافق، باید به چه صورتی به شروط و تعهدات خود عمل کنند.

در واقع این توافق با خواست و رضایت هر دو طرف تهیه می‌شود و به صورت یک قرارداد خصوصی میان طرفین امضا خواهد شد. قرارداد حاضر در قانون مدنی تعریف نشده است اما با استناد به اصل آزادی قراردادها، صحیح خواهد بود. به همین دلیل می‌توانید این توافق را یک قرارداد نامعین ، لازم و معوض بنامید که از قانون مدنی نیز پیروی می‌کند.

ماده 10 قانون مدنی و لازم بودن قرارداد

قراردادهای خصوصی میان اشخاص از جمله قراردادهایی هستند که در قانون مدنی تعریف نشده‌اند اما با استناد به ماده ده قانون مدنی صحیح و معتبر هستند و تنها شرطی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده، این مساله است که محتوای قرارداد مغایر با قانون نباشد. همین ویژگی باعث می‌شود که طرفین قرارداد بتوانند در خصوص شروطی که در نظر دارند، با آزادی عمل بیشتری با یکدیگر توافق کنند.

از ویژگی‌های مثبت این قرارداد، معوض بودن آن است. عوض یا بها، چیزی است که در ازای کار یا موضوع یا عمل شخص دیگر، به او اهدا می‌شود. در واقع هر دو طرفی که در قرارداد فیلمبرداری تبلیغاتی حضور دارند، به موجب حضور در این قرارداد، عوض یا بهایی دریافت می‌کنند. به این ترتیب که در این توافق، تهیه و ساخته شدن فیلم تبلیغاتی به منزله بها یا عوضی است که در اختیار سفارش دهنده قرار می‌گیرد. از طرف دیگر، در ازای انجام پروژه فیلمبرداری، مبلغی به عنوان حق الزحمه در نظرگرفته می‌شود که باید به شرکت فیلمبرداری پرداخت شود.

امکان فسخ نمونه قرارداد فیلمبرداری تبلیغاتی

اگر تمایل دارید که در خصوص اجرای پروژه فیلمبرداری تبلیغاتی با یکدیگر قرارداد امضا کنید، باید به این مساله توجه داشته باشید که قراردادهای خصوصی میان اشخاص در گروه قراردادهای لازم قرار می‌گیرند. یعنی اینکه گروه فیلمبرداری و شخصی که انجام این پروژه را سفارش داده است، ملزم هستند که به تعهدات و وظایف خود نسبت به قرارداد عمل کنند و امکان فسخ قرارداد را نخواهند داشت. اگرچه این امکان وجود دارد که بتوانند شروطی را در این خصوص مطرح کنند.

با توجه به این مساله، بسیار مهم است که برای نوشتن قرارداد فیلمبرداری تبلیغاتی به وظایف و تعهداتی که در متن قرارداد می‌نویسید، دقت داشته باشید. زیرا امضای قرارداد به این معنی است که شما پذیرفته‌اید که به مسئولیت‌هایی که بیان شده‌اند، عمل کنید.

مساله مهمی که باید در نوشتن قرارداد در نظر داشته باشید، تعیین شروط فسخ قرارداد است. همانطور که توضیح دادیم، این قرارداد یک عقد لازم است و امکان فسخ را از طرفین سلب می‌کند اما اشخاص حاضر در  این قرارداد می‌توانند با خواست و توافق یکدیگر، شروطی را برای فسخ در نظر بگیرند. تعیین شروط فسخ به این معنی است که اگر هر کدام از طرفین مغایر با آن شروط، رفتار کنند یا عملی انجام دهند که این شروط را نقض کند، طرف دیگر از حق فسخ برخوردار خواهد بود و می‌تواند قرارداد فیلمبرداری تبلیغاتی را فسخ کند.

چه مواردی را در متن قرارداد بنویسیم؟

به خاطر داشته باشید که برای نوشتن و تنظیم قرارداد فیلمبرداری تبلیغاتی ، لازم است مطالبی که بیان می‌کنید بدون ابهام باشد و با صراحت بیان شوند. اولین نکته در خصوص تنظیم این قرارداد، بیان اطلاعات و مشخصات دقیقی از طرفین قرارداد است. اگر با فیلمبردار مستقل همکاری می‌کنید یا اینکه پروژه فیلمبرداری تبلیغاتی شما را یک گروه فیلمبرداری یا یک شرکت به عهده گرفته‌‌اند، لازم است که اطلاعات و مشخصات آن‌ها را به صورت دقیق در متن قرارداد بنویسید.

بعد از آنکه طرفین قرارداد را معرفی کردید، مهمترین بخش قرارداد شما، بخش موضوع قرارداد خواهد بود. شیوه نوشتن موضوع قرارداد از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا باید به دقت درباره موضوع این توافق توضیح دهید. برای مثال، لازم است توضیح دهید که پروژه فیلمبرداری تبلیغاتی مربوط به تبلیغ چه کالا یا محصولی است؟ همچنین باید به تفصیل توضیح دهید که این فیلم در چند دقیقه تهیه می‌شود؛ پروژه فیلمبرداری در چه لوکیشن‌هایی ضبط خواهد شد و نسخه نهایی فیلم باید در چه فرمتی به سفارش دهنده تحویل داده ‌شود.

علاوه بر تمام مواردی که بیان کردیم، لازم است درباره بازه زمانی انجام قرارداد، مبلغ حق الزحمه، شیوه پرداخت آن، شروط و تعهدات و موارد مهم دیگر نیز توضیحات دقیقی را بیان کنید. به عنوان مثال، در خصوص نحوه پرداخت حق الزحمه بیان می‌شود که چه مقدار از آن، به صورت علی الحساب و همزمان با امضای قرارداد است و باقی مانده مبلغ به چه شکل پرداخت خواهد شد. همچنین در مورد تاخیر در انجام این تعهد، ضمانت اجرای مناسب در نظر گرفته خواهد شد تا این تعهد، بدون پشتوانه حقوقی نباشد.

تعیین میزان حق الزحمه در این قرارداد

معیار مشخصی برای تعیین مبلغ حق الزحمه یا دستمزد تیم فیلمبرداری در ازای اجرای موضوع این قرارداد وجود ندارد. در واقع، توافق تیم فیلمبرداری به عنوان پیمانکار این قرارداد و شخص کارفرما، ملاک تعیین حق الزحمه برای این قرارداد است. دو طرف این قرارداد در مذاکراتی که با یکدیگر برگزار می‌کنند، باید درباره میزان حق الزحمه پیمانکار، چگونگی محاسبه آن و شرایط پرداخت این مبلغ به توافق برسند. در نهایت، لازم است که نتیجه این توافق به صورت مکتوب در قرارداد وارد شود. به این ترتیب، با امضای این قرارداد، مدرکی مکتوب و قانونی در اختیار طرفین قرارداد، قرار می‌گیرد.

پیشنهاد ما

برای تجربه تنظیم و امضای یک قرارداد دقیق و مناسب، به شما پیشنهاد می‌کنم که از خدمات تنظیم قرارداد بهره ببرید. علاوه براین، این امکان برای شما فراهم است که در خصوص محتوای این قراردادها با یک مشاور حقوقی مجرب گفتگو کنید. برای این منظور خدمات مشاوره حقوقی تلفنی برای شما مناسب خواهد بود.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات