قرارداد مشاوره حسابداری شامل چه اشخاص و شرایطی می‌شود؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/29
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره حسابداری

قرارداد مشاوره حسابداری یکی از انواع قرارداد مشاوره است. این قرارداد از جمله قراردادهای مهمی است که بسیاری از شرکت‌ها و موسسات بزرگ و کوچک از آن استفاده می‌کنند. احتمالا بارها عنوان شغلی حسابداری یا حسابرسی را شنیده‌اند و اطلاعاتی درباره آن دارید. البته قرارداد مشاور حسابداری به معنای انجام این فعالیت‌ها نیست و ماهیتی جداگانه دارد اما برای آگاهی دقیق از کاری که مشاوران حسابدار و حسابرس انجام می‌دهند، لازم است که اطلاعات و آگاهی‌هایی درباره این دو مسئولیت داشته باشید. چرا می‌گوییم دو مسئولیت؟! زیرا حسابداری و حسابرسی دو ماهیت متفاوت دارند که لازم است همین ابتدای مقاله، به آن اشاره کنیم.

از عنوان نمونه قرارداد مشاوره حسابداری نیز مشخص است که محور اصلی این قرارداد، در اختیار گذاشتن مشاوره و راهنمایی به اشخاص مختلفی است که در زمینه حسابداری و حسابرسی فعالیت می‌کنند. البته ممکن است طرف مقابل قرارداد مشاوره حسابرسی ، کارفرمایی باشد که تمایل دارد حسابداران و حسابرس‌های موسسه او، با استفاده از راهنمایی‌ها و مشاوره‌های یک شخص متخصص، به شیوه مناسب‌تری فعالیت کنند و از نکات اساسی این حرفه مطلع شوند.

در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم که درباره ابعاد مختلف نمونه قرارداد مشاوره حسابداری صحبت کنیم و درباره آن، توضیحات بیشتری را بیان کنیم. اما ابتدا لازم است که تفاوت حسابدار و حسابرس را بدانید.

حسابدار و حسابرس چه اشخاصی هستند؟

حسابدار، همان تصویر کلاسیکی است که در ذهن شما از این عنوان شغلی ایجاد می‌شود. حسابدار شخصی است که عمل ثبت، حفظ، رسیدگی و نگهداری اسناد دارایی، هزینه‌ها و معاملات موسسه را در اختیار دارد. کار حسابدار با اندازه‌گیری و ثبت انجام می‌شود. ثبت تمام رویدادها و هزینه‌های مجموعه مطابق با قانون، رسیدگی به حساب‌های جاری موسسه، تهیه صورت حساب‌های سالانه، تهیه و اعمال اظهارنامه‌ها و موارد مهم دیگر، از جمله فعالیت‌هایی است که به عهده حسابدار قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر، حسابرس مسئولیتی کاملا متفاوت با حسابدار دارد. حسابرسی یعنی اینکه تمام فعالیت‌های حسابداری یک مجموعه مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد. این بررسی معمولا به صورت 6 ماهه یا یک ساله انجام می‌شود و تمام اطلاعات بازه زمانی مورد نظر را مورد بررسی قرار می‌دهد. هدف از حسابرسی، بررسی، ارزیابی و در نهایت تایید اعتبار اسناد و مدارکی است که توسط حسابداری تحویل داده شده‌اند.

با توجه به مواردی که توضیح داده شد، می‌توانیم اینطور بگوییم که حسابداری و حسابرسی با یکدیگر متفاوت هستند و بنابراین، دریافت مشاوره درباره آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. مشاور به طور معمول یک شخص متخصص است که با توجه به پیشینه تجربی و علمی خود، در زمینه مورد نظر راهنمایی‌ها و مشاوره‌هایی را بیان می‌کند. علاوه براین، مشاور متخصص می‌تواند راهکارهای مناسبی را به حسابدار یا حسابرس‌ها آموزش دهد تا با آگاهی از آن راهکارها، در انجام وظایف و مسئولیت‌های خود به خوبی عمل کنند.

نمونه قرارداد مشاوره حسابداری را چه اشخاصی استفاده می‌کنند؟

قرارداد مشاور حسابرسی یا قرارداد مشاور حسابداری ، قراردادهایی هستند که به جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از یک شخص متخصص، میان متقاضیان و مشاور تنظیم می‌شود. متقاضیان این قرارداد ممکن است اشخاصی باشند که در زمینه حسابرسی یا حسابداری فعالیت می‌کنند یا ممکن است کارفرمایانی باشند که تمایل دارند در راستای فعالیت حسابرسی و حسابداری کسب و کار خود اطلاعاتی زمینه‌ای در اختیار داشته باشند.

مشاوران متخصص، به طور معمول اشخاصی هستند که مدت طولانی در زمینه حسابداری و حسابرسی فعالیت داشته‌اند و در حال حاضر با کسب اطلاعات و تجربیات بسیار زیاد، در این زمینه تخصص دارند و تلاش می‌کنند که دستاوردهای خود را در اختیار اشخاص دیگر قرار دهند. ممکن است این مشاوران اشخاصی باشند که در زمینه جدیدترین متدهای حسابرسی و حسابداری مطالعه می‌کنند و متدهایی را ارائه می‌دهند که جریان رسیدگی به اسناد و مدارک هزینه‌های موسسات را با سهولت بیشتری پیگیری کند.

در نهایت، قرارداد میان شخص متقاضی و مشاور متخصص، تنظیم می‌شود و به واسطه این قرارداد، طرفین متعهد خواهند بود به وظایفی که به عهده دارند، عمل کنند.

طرفین قرارداد چگونه معرفی می‌شوند؟

زمانی که مشخص شود چه اشخاصی تمایل دارند از نمونه قرارداد مشاوره حسابداری استفاده کنند، این اشخاص می‌توانند با یکدیگر مذاکره کنند. در مذاکرات و گفتگوهایی که میان طرفین انجام می‌شود، درباره موارد متعددی مانند بازه زمانی همکاری، نحوه دریافت مشاوره، حق الزحمه و موارد مهم دیگر توافق خواهند کرد. در نهایت، لازم است که این توافقات در متن قرارداد نوشته شود.

اولین بخش قرارداد، اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد است. این اطلاعات و مشخصات مشخص خواهند کرد که چه اشخاصی در قرارداد حضور دارد و مسئولیت تعهدات قرارداد به عهده چه اشخاصی است. معرفی مشاور و متقاضی دریافت مشاوره حسابداری و حسابرسی، به این مساله بستگی دارد که طرفین چه ماهیتی دارند. آیا افراد انسانی و مستقل هستند؟ یا اینکه یک موسسه یا مجموعه خواهند بود؟ با توجه به این موارد، هر کدام به شیوه‌ای خاص معرفی خواهند شد.

اگر مشاور یا متقاضی، شخص انسانی باشد، لازم است که با اطلاعات مندرج در کارت هویتی خود، آدرس دقیق محل اقامت و شماره تماس معرفی شود. در مقابل، اگر یکی از طرفین قرارداد موسسه یا مجموعه باشد، با اطلاعات ثبت موسسه خود معرفی خواهد شد. اطلاعاتی مانند نام، شماره ثبت موسسه، پروانه و اطلاعات دقیقی مانند آدرس دقیق محل موسسه و شماره تماس در قرارداد نوشته می‌شود. علاوه براین، لازم است که مشخصات نماینده یا وکیلی که از جانب موسسه، قرارداد مشاوره حسابرسی را امضا خواهد کرد نیز در قرارداد نوشته شود.

به واسطه امضا نمونه قرارداد مشاوره حسابداری ، طرفین نسبت به یکدیگر متعهد خواهند بود که تعهدات و مسئولیت‌های مندرج در قرارداد را انجام دهند.

قرارداد مشاوره حسابداری قانونی است؟

به نظر شما قرارداد مشاور حسابرسی از لحاظ قانونی صحیح است؟ این قانون با استناد به چه ماده‌ای تنظیم می‌شود؟

در پاسخ به این سوال‌ها باید بگوییم که با استناد به قانون مدنی ، شما می‌توانید انواع مختلفی از قراردادهای خصوصی را تنظیم کنید و برای آن‌ها شروط متعددی در نظر بگیرید. بنابراین، شما می‌توانید به شیوه‌های مختلف قرارداد امضا کنید البته لازم است که قرارداد مورد نظر، کاملا مطابق با قانون باشد و از قانون مدنی تبعیت کند. با تبعیت از قانون، قراردادهای خصوصی میان اشخاص نافذ هستند و طرفین ملزم هستند که به آن عمل کنند.

این مساله در ماده 10 قانون مدنی بیان شده است. همچین ماده 219 این قانون نیز بیان می‌کند که اگر قرارداد با قصد و توافق طرفین امضا شود، ملزم هستند که از آن تبعیت کنند و موضوع قرارداد را اجرا کنند.

نکته مهم در خصوص اعتبار و صلاحیت نمونه قرارداد مشاوره حسابداری ، توجه به شروط ماده 190 قانون مدنی است. این ماده شرایط صحت قراردادهای خصوصی را بیان می‌کند. براساس این ماده، قراردادی که این شروط را رعایت کرده باشد، صحیح و معتبر است. براساس این ماده، اشخاصی که از نمونه قرارداد مشاوره حسابداری استفاده می‌کنند باید صلاحیت قانونی امضای قرارداد را داشته باشند. از طرف دیگر، موضوع قرارداد نیز باید مشروع، معین و مشخص باشد و ابهامی در مورد آن نباشد. نکته آخر نیز قصد و رضایت طرفین است.

موضوع قرارداد مشاوره حسابرسی

موضوع قرارداد مشاوره حسابرسی را به صورت کامل و دقیق توضیح دهید. همانطور که توضیح دادیم، یکی از شروط اعتبار قرارداد این است که موضوع قرارداد مشروع، معین و واضح باشد. برای مثال، عنوان قرارداد مشاور حسابداری ، یک عنوان مبهم است. شما باید در بخش موضوع قرارداد به دقت بیان کنید که توقع دارید مشاور متخصص چه فعالیتی انجام دهد و در چه موضوعاتی مشاوره و راهنمایی بیشتری را دریافت کنید.

موضوع قرارداد دقیقا بهانه‌ای است که این قرارداد به واسطه آن تنظیم شده است. برای آگاهی دقیق‌تر مشاور، سعی کنید که اطلاعات این بخش را به دقت بنویسید و برای آن توضیح دهید.

حق الزحمه در قرارداد مشاور حسابرسی

تعیین مبلغ حق الزحمه مشاور متخصص، به توافق طرفین این قرارداد یعنی مشاور و متقاضی دریافت خدمات مشاوره بستگی دارد. در مواقعی ممکن است که به دلیل عرف میزان حق الزحمه در یک منطقه، مبلغ مشخصی در نظر طرفین این قرارداد باشد و آن مبلغ را به عنوان حق الزحمه برای این قرارداد در نظر بگیرند اما به صورت کلی، ملاک تعیین مبلغ حق الزحمه در این نوع قرارداد، توافق طرفین است.

مساله مهم دیگر این است که شما می‌توانید علاوه بر تعیین مبلغ حق الزحمه مشاور حسابرسی، درباره نحوه پرداخت آن نیز با یکدیگر توافق کنید.

برای مثال می‌توانید در ازای هر ساعت مشاوره، مبلغی را در نظر بگیرید و مشخص کنید که مبلغ قرارداد را در ابتدا زمان قرارداد، در حین کار یا بعد از انجام مشاوره، پرداخت می‌کنید.

پیشنهاد ما

تهیه و تنظیم قرارداد مشاوره حسابداری ، نیازمند آگاهی و اطلاعات دقیق حقوقی است. با آگاهی از این موارد، می‌توانید قرارداد مورد نظرتان را با دقت بیشتری تنظیم کنید. شما می‌توانید با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد ، تهیه قرارداد مشاوره حسابداری را به تیم رکلا بسپارید و علاوه براین، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز استفاده کنید.

قرارداد مشاوره

قرارداد را از اینجا تهیه کنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات