قرارداد مشاوره حسابداری شامل چه اشخاص و شرایطی می‌شود؟

قرارداد مشاوره حسابداری

قرارداد مشاوره حسابداری یکی از انواع قرارداد مشاوره است. این قرارداد از جمله قراردادهای مهمی است که بسیاری از شرکت‌ها و موسسات بزرگ و کوچک از آن استفاده می‌کنند. احتمالا بارها عنوان شغلی حسابداری یا حسابرسی را شنیده‌اند و اطلاعاتی درباره آن دارید. البته قرارداد مشاور حسابداری به معنای انجام این فعالیت‌ها نیست و ماهیتی جداگانه دارد اما برای آگاهی دقیق از کاری که مشاوران حسابدار و حسابرس انجام می‌دهند، لازم است که اطلاعات و آگاهی‌هایی درباره این دو مسئولیت داشته باشید. چرا می‌گوییم دو مسئولیت؟! زیرا حسابداری و حسابرسی دو ماهیت متفاوت دارند که لازم است همین ابتدای مقاله، به آن اشاره کنیم.

از عنوان نمونه قرارداد مشاوره حسابداری نیز مشخص است که محور اصلی این قرارداد، در اختیار گذاشتن مشاوره و راهنمایی به اشخاص مختلفی است که در زمینه حسابداری و حسابرسی فعالیت می‌کنند. البته ممکن است طرف مقابل قرارداد مشاوره حسابرسی ، کارفرمایی باشد که تمایل دارد حسابداران و حسابرس‌های موسسه او، با استفاده از راهنمایی‌ها و مشاوره‌های یک شخص متخصص، به شیوه مناسب‌تری فعالیت کنند و از نکات اساسی این حرفه مطلع شوند.

در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم که درباره ابعاد مختلف نمونه قرارداد مشاوره حسابداری صحبت کنیم و درباره آن، توضیحات بیشتری را بیان کنیم. اما ابتدا لازم است که تفاوت حسابدار و حسابرس را بدانید.

حسابدار و حسابرس چه اشخاصی هستند؟

حسابدار، همان تصویر کلاسیکی است که در ذهن شما از این عنوان شغلی ایجاد می‌شود. حسابدار شخصی است که عمل ثبت، حفظ، رسیدگی و نگهداری اسناد دارایی، هزینه‌ها و معاملات موسسه را در اختیار دارد. کار حسابدار با اندازه‌گیری و ثبت انجام می‌شود. ثبت تمام رویدادها و هزینه‌های مجموعه مطابق با قانون، رسیدگی به حساب‌های جاری موسسه، تهیه صورت حساب‌های سالانه، تهیه و اعمال اظهارنامه‌ها و موارد مهم دیگر، از جمله فعالیت‌هایی است که به عهده حسابدار قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر، حسابرس مسئولیتی کاملا متفاوت با حسابدار دارد. حسابرسی یعنی اینکه تمام فعالیت‌های حسابداری یک مجموعه مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد. این بررسی معمولا به صورت 6 ماهه یا یک ساله انجام می‌شود و تمام اطلاعات بازه زمانی مورد نظر را مورد بررسی قرار می‌دهد. هدف از حسابرسی، بررسی، ارزیابی و در نهایت تایید اعتبار اسناد و مدارکی است که توسط حسابداری تحویل داده شده‌اند.

با توجه به مواردی که توضیح داده شد، می‌توانیم اینطور بگوییم که حسابداری و حسابرسی با یکدیگر متفاوت هستند و بنابراین، دریافت مشاوره درباره آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. مشاور به طور معمول یک شخص متخصص است که با توجه به پیشینه تجربی و علمی خود، در زمینه مورد نظر راهنمایی‌ها و مشاوره‌هایی را بیان می‌کند. علاوه براین، مشاور متخصص می‌تواند راهکارهای مناسبی را به حسابدار یا حسابرس‌ها آموزش دهد تا با آگاهی از آن راهکارها، در انجام وظایف و مسئولیت‌های خود به خوبی عمل کنند.

نمونه قرارداد مشاوره حسابداری را چه اشخاصی استفاده می‌کنند؟

قرارداد مشاور حسابرسی یا قرارداد مشاور حسابداری ، قراردادهایی هستند که به جهت دریافت مشاوره و راهنمایی از یک شخص متخصص، میان متقاضیان و مشاور تنظیم می‌شود. متقاضیان این قرارداد ممکن است اشخاصی باشند که در زمینه حسابرسی یا حسابداری فعالیت می‌کنند یا ممکن است کارفرمایانی باشند که تمایل دارند در راستای فعالیت حسابرسی و حسابداری کسب و کار خود اطلاعاتی زمینه‌ای در اختیار داشته باشند.

مشاوران متخصص، به طور معمول اشخاصی هستند که مدت طولانی در زمینه حسابداری و حسابرسی فعالیت داشته‌اند و در حال حاضر با کسب اطلاعات و تجربیات بسیار زیاد، در این زمینه تخصص دارند و تلاش می‌کنند که دستاوردهای خود را در اختیار اشخاص دیگر قرار دهند. ممکن است این مشاوران اشخاصی باشند که در زمینه جدیدترین متدهای حسابرسی و حسابداری مطالعه می‌کنند و متدهایی را ارائه می‌دهند که جریان رسیدگی به اسناد و مدارک هزینه‌های موسسات را با سهولت بیشتری پیگیری کند.

در نهایت، قرارداد میان شخص متقاضی و مشاور متخصص، تنظیم می‌شود و به واسطه این قرارداد، طرفین متعهد خواهند بود به وظایفی که به عهده دارند، عمل کنند.

طرفین قرارداد چگونه معرفی می‌شوند؟

زمانی که مشخص شود چه اشخاصی تمایل دارند از نمونه قرارداد مشاوره حسابداری استفاده کنند، این اشخاص می‌توانند با یکدیگر مذاکره کنند. در مذاکرات و گفتگوهایی که میان طرفین انجام می‌شود، درباره موارد متعددی مانند بازه زمانی همکاری، نحوه دریافت مشاوره، حق الزحمه و موارد مهم دیگر توافق خواهند کرد. در نهایت، لازم است که این توافقات در متن قرارداد نوشته شود.

اولین بخش قرارداد، اطلاعات و مشخصات طرفین است. این اطلاعات و مشخصات مشخص خواهند کرد که چه اشخاصی در قرارداد حضور دارد و مسئولیت تعهدات قرارداد به عهده چه اشخاصی است. معرفی مشاور و متقاضی دریافت مشاوره حسابداری و حسابرسی، به این مساله بستگی دارد که طرفین چه ماهیتی دارند. آیا افراد انسانی و مستقل هستند؟ یا اینکه یک موسسه یا مجموعه خواهند بود؟ با توجه به این موارد، هر کدام به شیوه‌ای خاص معرفی خواهند شد.

اگر مشاور یا متقاضی، شخص انسانی باشد، لازم است که با اطلاعات مندرج در کارت هویتی خود، آدرس دقیق محل اقامت و شماره تماس معرفی شود. در مقابل، اگر یکی از طرفین قرارداد موسسه یا مجموعه باشد، با اطلاعات ثبت موسسه خود معرفی خواهد شد. اطلاعاتی مانند نام، شماره ثبت موسسه، پروانه و اطلاعات دقیقی مانند آدرس دقیق محل موسسه و شماره تماس در قرارداد نوشته می‌شود. علاوه براین، لازم است که مشخصات نماینده یا وکیلی که از جانب موسسه، قرارداد مشاوره حسابرسی را امضا خواهد کرد نیز در قرارداد نوشته شود.

به واسطه امضا نمونه قرارداد مشاوره حسابداری ، طرفین نسبت به یکدیگر متعهد خواهند بود که تعهدات و مسئولیت‌های مندرج در قرارداد را انجام دهند.

پیشنهاد ما

تهیه و تنظیم قرارداد مشاوره حسابداری ، نیازمند آگاهی و اطلاعات دقیق حقوقی است. با آگاهی از این موارد، می‌توانید قرارداد مورد نظرتان را با دقت بیشتری تنظیم کنید. شما می‌توانید با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد ، تهیه قرارداد مشاوره حسابداری را به تیم رکلا بسپارید و علاوه براین، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز استفاده کنید.

ثبت نظر یا سوال