تمام آنچه کارفرما و پیمانکار درباره نمونه قرارداد لایروبی چاه به آن نیاز دارند!

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/01/21
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد لایروبی چاه

لایروبی چاه و رسوب زدایی آن یکی از اقدامات مهم و ضروری در اماکن مسکونی و صنعتی است. این اقدام باعث افزایش کارآیی چاه و رفع بوی بد آن می‌شود. در اصطلاح، به عملیات رسوب زدایی از دیواره‌ها و کف چاه، لایروبی می‌گویند. در هنگام لایروبی چاه، ممکن است که دیواره‌های آن ریزش کنند. به همین دلیل، در حین انجام این کار باید استانداردهای لازم رعایت شوند. برای پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار باید برای لایروبی چاه از اشخاص حرفه‌ای استفاده کنید. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات فنی، از تخصص، مهارت و ابزار مناسب برای لایروبی چاه برخوردار هستند. نمونه قرارداد لایروبی چاه باید به صورت پیمانی باشد و در واقع یکی از انواع قرارداد پیمانکاری محسوب می‌شود. شرکتی که انجام این پروژه به او سپرده شده است، این قرارداد را به عنوان پیمانکار امضا می‌کند.

شاید در نگاه اول به نظر برسد که برای لایروبی چاه به تنظیم قرارداد نیاز ندارید اما باید بدانید که تنظیم این قرارداد مزایای زیادی برای شما دارد. از مهم‌ترین مزایای تنظیم این سند، جلوگیری از بروز اختلاف میان کارفرما و پیمانکار است. این قرارداد پیمانکاری در صورتی معتبر است که از مواد 10 و 190 قانون مدنی تبعیت کند.

در این نوشتار از شرایط و نکاتی قانونی صحبت می‌کنیم که در هنگام تنظیم، امضا و انجام این قرارداد باید رعایت شوند.

آیا اشخاص حقوقی از شرایط قانونی لازم برای امضای نمونه قرارداد لایروبی چاه برخوردار هستند؟

قانون گذار، اشخاص حاضر در جامعه را به دو دسته حقیقی و حقوقی تقسیم بندی کرده است. اشخاص حقیقی به افراد انسانی گفته می‌شود. از طرف دیگر، قانون گذار به شرکت‌ها، موسسات و نهادهایی که مطابق با قانون تشکیل شده‌اند، شخص حقوقی می‌گوید.

قانون گذار به اشخاص حقوقی اجازه امضا و انجام قراردادهای پیمانکاری را داده است. بنابراین، اشخاص حقوقی می‌توانند این قرارداد را به عنوان پیمانکار و کارفرما امضا کنند. توجه داشته باشید که اگر کارفرما یا پیمانکار، شخص حقوقی است، باید این توافق نامه توسط نماینده قانونی او امضا شود. بهتر است که بند اول این قرارداد به تعیین مشخصات کارفرما و پیمانکار اختصاص داده شود.

چنانچه کارفرما یا پیمانکار، شخص حقیقی باشند، باید اطلاعات هویتی آن‌ها در این توافق نامه نوشته شود. اگر طرفین این توافق نامه، شخص حقوقی هستند باید اطلاعات تجاری خودشان را در این توافق نامه بنویسند. اشخاصی که مشخصات و اطلاعات آن‌ها در این توافق نامه نوشته شده‌ است، قرارداد را امضا می‌کنند. در نظر داشته باشید که اگر پیمانکار یا کارفرما شخص حقوقی باشند، باید این قرارداد توسط نماینده قانونی آن‌ها امضا شود.

حق الزحمه نمونه قرارداد لایروبی چاه چه میزان است؟

یکی از مهم‌ترین نکات در لایروبی و کف تراشی چاه، هزینه آن است. هزینه لایروبی با توجه به ابعاد و اندازه چاه و میزان رسوب آن تعیین می‌شود. مبلغ نهایی این قرارداد به توافق میان طرفین آن بستگی دارد. طرفین این توافق نامه باید هزینه نهایی لایروبی چاه را با توجه به نرخ اتحادیه تعیین کنند. عدم تعیین دقیق هزینه لایروبی چاه باعث بروز اختلاف میان طرفین این قرارداد می‌شود. بنابراین اگر این توافق نامه را به عنوان کارفرما یا پیمانکار امضا خواهید کرد، بهتر است که در هنگام تنظیم آن، هزینه لایروبی چاه و نحوه پرداخت آن را به صورت دقیق تعیین کنید.

اگر پیمانکار از انجام کامل و به موقع پروژه لایروبی چاه خودداری کند، کارفرما می‌تواند مبلغی از حق الزحمه او را نپردازد و از مبلغ کل حق الزحمه، کسر کند.

مدت انجام پروژه در نمونه قرارداد لایروبی چاه باید چگونه تعیین شود؟

در توافق نامه‌های پیمانکاری باید بازه زمانی محدود و مشخصی برای اجرا پروژه در نظر گرفته شود. عدم تعیین مدت انجام پروژه لایروبی چاه، ممکن است ضرر و زیان هر یک از طرفین این توافق نامه را به دنبال داشته باشد. برای مثال، باغداری که می‌خواهد برای آبیاری محصولات خود از آب چاه بهره ببرد، باید مدت انجام پروژه لایروبی چاه را با توافق شرکت پیمانکار، معین کند.

شرکتی که انجام این پروژه به او سپرده شده است نیز باید بداند که برای لایروبی چاه چقدر فرصت دارد.

نکته: شرکت پیمانکار در صورتی می‌تواند مدت انجام این پروژه را تمدید کند که کارفرما موافقت کرده باشد.

آیا می‌توانم برای نمونه قرارداد لایروبی چاه ، تضمین تعیین کنم؟

اگر این توافق نامه را به عنوان پیمانکار امضا می‌کنید، برای پرداخت به موقع حق الزحمه خودتان می‌توانید از کارفرما تضمین بگیرید. در صورتی که به عنوان کارفرما این توافق نامه را امضا کرده‌اید نیز در راستای انجام کامل و به موقع پروژه لایروبی چاه، می‌توانید به اخذ تضمین از شرکت پیمانکار مبادرت کنید.

تضمین‌های این قرارداد به توافق میان طرفین آن بستگی دارد. تضمینی که کارفرما و پیمانکار از یکدیگر گرفته‌اند، ممکن است که وجه نقد، چک، سفته و دیگر موارد باشد. شرایط پرداخت تضمین نیز به توافق میان طرفین این قرارداد بستگی دارد.

در نمونه قرارداد لایروبی چاه ، منظور از جریمه دیرکرد طرفین در انجام پروژه چیست؟

شرکت پیمانکار در پایان مدت این قرارداد باید پروژه لایروبی چاه را به صورت کامل انجام داده باشد. طرفین این قرارداد می‌توانند برای دیرکرد در انجام پروژه، جریمه تعیین کنند. اگر شرکت پیمانکار در انجام پروژه تاخیر داشته باشد، مبلغی از حق الزحمه او به عنوان جریمه کسر می‌شود.

در برخی موارد، کارفرما باعث تاخیر در انجام پروژه خواهد شد. در این موارد، مدت انجام پروژه را تمدید می‌کنند.

کارفرمایی که باعث تاخیر در انجام پروژه شده باید خسارت‌هایی که از جانب شرکت به پیمانکار وارد شده است را جبران کند.

ضمانت عدم انجام تعهدات مشخص شده در این قرارداد چیست؟

پیمانکار به موجب امضای این قرارداد متعهد به انجام کامل پروژه لایروبی چاه می‌شود. همچنین شرکت پیمانکار به موجب امضای این قرارداد متعهد خواهد شد که تمام وسائل، تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام این پروژه را فراهم کند. همچنین پیمانکاری که این قرارداد را امضا کرده نیز موظف به رعایت قانون کار و سایر قوانین لازم الرعایه ایران است.

در برخی موارد، شرکت پیمانکار برای عدم انجام تعهدات خود، دلیلی موجه دارد. در این موارد، مدت مناسبی برای انجام تعهدات پیمانکار در اختیار او گذاشته می‌شود. پیمانکاری که برای عدم انجام تعهدات خودش عذر موجهی داشته است ملزم به پرداخت هیچ گونه جریمه‌ای نمی‌شود.

در مواردی که پیمانکار برای عدم انجام تعهدات خود دلیل موجهی ندارد باید خسارت‌های کارفرما را جبران کند.

کارفرما نیز به موجب امضای این قرارداد ملزم به پرداخت حق الزحمه شرکت پیمانکار می‌شود. کارفرمایی که از پرداخت حق الزحمه شرکت پیمانکار خودداری کرده باید خسارت‌هایی که در این راستا به او (شرکت پیمانکار) وارد شده است را جبران کند. شما در هنگام تنظیم این قرارداد می‌توانید مبلغی را به عنوان وجه التزام تعیین کنید. این مبلغ در واقع همان جریمه عدم انجام تعهدات تعیین شده در نمونه قرارداد لایروبی چاه است. در این حالت، اگر به تعهدات خودتان عمل نکرده و دلیل موجهی نیز نداشته باشید، باید مبلغ وجه التزام را به عنوان جریمه پرداخت کنید.

پیشنهاد می‌کنیم؛

پیمانکار و کارفرمایی که می‌خواهند برای انجام پروژه‌های پیمانی با یکدیگر همکاری کنند، می‌توانند یک قرارداد مکتوب داشته باشند و آن قرارداد را میان خودشان امضا کنند. این قرارداد باید با توجه به قانون مدنی و مشخصات فنی انجام پروژه تنظیم شود. ما در گروه حقوقی رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی ، انواع قراردادهای پیمانی مورد نیاز شما را تنظیم می‌کنیم.

علاوه براین، شما برای تنظیم قراردادهای پیمانکاری خودتان و آگاهی از مهمترین نکات قانونی مرتبط با آن‌ها، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز استفاده کنید.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات