برای امضای قرارداد فروش باسکول و معامله آن، چه مواردی مهم است؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1400/09/15
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش باسکول

قرارداد فروش باسکول یک عمل حقوقی است که در راستای تهیه کردن باسکول مورد نیاز کسب و کارها و خریداری آن تنظیم می‌شود. اندازه گیری اجسام مختلف و مشخص کردن وزن آن‌ها یکی از دغدغه‌های همیشگی انسان‌ها است زیرا قیمت و ارزش اقتصادی تعداد زیادی از کالاها و به خصوص مواد غذایی با توجه به وزن آن‌ها تعیین می‌شود. در طول تاریخ وسایل مختلفی برای وزن گیری اجسام ساخته شدند. باسکول‌ها نیز نوعی وسیله اندازه گیری و ترازوی عظیم الجثه هستند که از آن‌ها برای مشخص کردن وزن اجسام سنگین استفاده می‌شود.

باسکول‌ها کاربردهای متفاوتی دارند و به همین دلیل در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. هر یک از انواع باسکول قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. باسکول یکی از وسایل مورد نیاز و ضروری در بسیاری از کسب و کارها و به خصوصی در فروشگاه‌هایی است که با عرضه عمده مواد غذایی سر و کار دارند. برای تهیه این دستگاه، لازم است که از قرارداد خرید کالا بهره ببرید. در واقع با امضای قرارداد، مالکیت باسکول به خریدار منتقل می‌شود.

قرارداد فروش باسکول مطابق با کدام قانون نوشته می‌شود؟

در اصطلاح قانون مدنی به قرارداد میان خریدار و فروشنده بیع گفته می‌شود. تعریف و شرایط قرارداد فروش باسکول در مواد 338 الی 463 قانون مدنی بیان شده است.

مطابق با ماده 338 قانون مدنی، قرارداد خرید باسکول عبارت است از یک توافق دو جانبه میان خریدار و فروشنده باسکول که باعث انتقال مالکیت باسکول به خریدار می‌شود. انتقال مالکیت باسکول به خریدار در ازای پرداخت قیمت آن است. بنابراین خریدار پس از امضای قرارداد ملزم می‌شود که بهای باسکول را به فروشنده پرداخت کند.

درست است که این قرارداد به وسیله توافق و اراده خریدار و فروشنده باسکول تعیین می‌شود اما آن‌ها در هنگام امضا و ایجاد قرارداد فروش کالا باید به مقررات قانون مدنی نیز توجه کنند. علاوه براین، اگر تمایل دارید که باسکول دست دوم خریداری کنید، مناسب خواهد بود که از قرارداد خرید کالای دست دوم بهره ببرید.

دو دسته عمده شرایط و قواعد قانونی قرارداد خرید باسکول

شرایط و قواعد قانونی قرارداد خرید باسکول به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند که در ادامه درباره آن، توضیح می‌دهیم:

  1. شرایط و قواعد آمره قرارداد خرید و فروش باسکول: این دسته از شرایط ارتباط مستقیمی با نظم عمومی جامعه دارند و لازم الاجرا هستند. خریدار و فروشنده باسکول ملزم هستند که شرایط آمره را رعایت کنند. عدم رعایت شرایط و قواعد آمره باعث باطل و بی‌اعتبار شدن قرارداد خرید و فروش باسکول می‌شود.
  2. شرایط و قواعد تکملیی قرارداد خرید و فروش باسکول: خریدار و فروشنده باسکول می‌توانند برخلاف شرایط و قوانین تکمیلی با یکدیگر توافق کنند. قانون گذار رعایت قواعد و شرایط تکمیلی قرارداد خرید و فروش باسکول را تنها در موردی ضروری می‌داند که خریدار و فروشنده باسکول بر خلاف آن‌ها با یکدیگر توافق نکرده باشند.

آیا بین قرارداد فروش باسکول و قولنامه و مبایعه‌نامه تفاوتی وجود دارد؟

قرارداد فروش باسکول به وسیله توافق میان خریدار و فروشنده تحقق پیدا می‌کند. خریدار و فروشنده باسکول زمانی می‌توانند با یکدیگر به توافق برسند که اراده خودشان در مورد خرید و فروش باسکول را اعلام کرده باشند. اعلام اراده خریدار و فروشنده باسکول می‌تواند به صورت شفاهی یا کتبی باشد. مطابق با ماده 339 قانون مدنی، اعلام اراده خریدار و فروشنده باسکول به صورت داد و ستد باسکول و قیمت آن نیز امکان پذیر است.

مبایعه نامه یا قرارداد فروش باسکول ؟

مردم تصور می‌کنند که مبایعه نامه تنها برای خرید و فروش املاک و مستغلات تنظیم می‌شود اما برای خرید و فروش تمام اموال می‌توان مبایعه نامه تنظیم کرد. خریدار و فروشنده در قرارداد فروش باسکول نیز می‌توانند نسبت به تنظیم مبایعه نامه اقدام کنند.

مبایعه نامه در واقع قرارداد مکتوب خرید و فروش باسکول محسوب می‌شود که توسط خریدار و فروشنده باسکول امضا شده است. مبایعه نامه فروش باسکول سندی عادی است که خرید و فروش باسکول را به اثبات می‌رساند. مبایعه نامه رسمی خرید و فروش باسکول نیز در دفتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود. مبایعه نامه، سند اثبات کننده خرید و فروش باسکول است و تفاوتی نمی‌کند که به صورت عادی یا رسمی تنظیم شده باشد.

تفاوت قولنامه و قرارداد فروش باسکول

در اصطلاح قانون مدنی، قولنامه باسکول نوعی تعهد نامه است که مذاکرات و توافق‌های مقدماتی طرفین معامله در آن نوشته می‌شود. در قولنامه باسکول، فروشنده و خریدار متعهد می‌شوند که در آینده، باسکول را به بهای مشخصی مورد خرید و فروش قرار بدهند.

میان مردم، قولنامه به معنای قانونی آن کاربرد ندارد و برای خرید و فروش باسکول تنظیم می‌شود. بنابراین قولنامه در عرف کاربردی مانند مبایعه نامه دارد. در عرف میان مردم، قولنامه نیز مانند مبایعه نامه، قرارداد مکتوب خرید و فروش باسکول است و توافق میان خریدار و فروشنده باسکول را به اثبات می‌رساند. قولنامه نیز می‌تواند به صورت عادی توسط خریدار و فروشنده باسکول یا به صورت رسمی و در دفاتر اسناد رسمی تنظیم بشود.

اگر از معامله انجام شده منصرف شدم چکار کنم؟

قرارداد فروش باسکول لازم الاجرا و غیر قابل انحلال است. بنابراین خریدار و فروشنده باسکول بعد از امضای قرارداد حق ندارند که به میل خودشان قرارداد را منحل کنند. فسخ این قرارداد تنها در موارد پیش بینی شده در قانون امکان پذیر است. در اصطلاح قانون مدنی به شرایط فسخ قرارداد خرید و فروش «خیار» گفته می‌شود. در قانون مدنی برای فسخ قرارداد فروش باسکول 10 نوع خیار پیش بینی شده است که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

خیار شرط در قرارداد فروش باسکول

هر یک از خریدار و فروشنده باسکول می‌توانند در قرارداد خرید و فروش باسکول شرط کنند که خود یا شخص ثالثی (شخصی غیر از خریدار و فروشنده) تا مدت معینی بتواند این قرارداد را فسخ کند. برای مثال، خریدار باسکول شرط می‌کند که خودش یا برادرش یا هر دوی آ‌ن‎ها به مدت ده روز از تاریخ امضای قرارداد بتوانند آن را فسخ کنند.

خیار تاخیر ثمن برای قرارداد فروش باسکول

در اصطلاح قانون مدنی، ثَمن به بهای باسکول گفته می‌شود. در خرید و فروش نقدی باسکول، خریدار موظف است که در طول سه روز از تاریخ امضای قرارداد نسبت به پرداخت بهای باسکول اقدم کند. فروشنده باسکول در صورتی می‌تواند به وسیله خیار تاخیر ثمن، این قرارداد را فسخ کند که سه روز از تاریخ امضای قرارداد بگذرد و خریدار باسکول نسبت به پرداخت بهای آن اقدام نکند. از دیگر شرایط خیار تاخیر ثمن این است که فروشنده، باسکول را به خریدار تحویل نداده باشد.

خیار غَبن برای قرارداد فروش باسکول

ممکن است که هر یک از فروشنده و خریدار باسکول نسبت به قیمت واقعی آن بی‌اطلاع باشند و باسکول را بسیار گران‌تر یا ارزن‌تر از قیمت واقعی آن مورد خرید و فروش قرار بدهند. هر یک از خریدار و فروشنده که به علت بی‌اطلاعی از قیمت واقعی باسکول دچار ضرر و زیان شده است، به وسیله خیار غبن می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

آیا حتما باید باسکول‌ها در زمان معامله موجود باشد؟

مطابق با مقررات بیع در قانون مدنی، کالایی که مالکیت آن به وسیله قرارداد به خریدار منتقل می‌شود؛ عین معین یا کلی است.

باسکولی به عنوان عین معین، مورد معامله قرار می‌گیرد که در زمان امضای قرارداد وجود خارجی داشته و نوع، تعداد و جنس آن برای خریدار و فروشنده معلوم و مشخص باشد. مانند قرارداد فروش باسکول متعلق به فروشنده که در انبار خانه‌ خود قرار دارد.

باسکولی که در زمان امضای قرارداد هنوز تولید نشده است، به صورت کلی مورد معامله قرار می‌گیرد. بنابراین باسکولی که هنوز تولید نشده است را می‌توان مورد معامله قرار داد اما جنس، وصف و مقدار کالایی که قرار است در آینده تولید شود باید در زمان تنظیم و امضای قرارداد معلوم و مشخص شود.

پیشنهاداتی برای معامله بدون اشکال

اگر تمایل دارید که معامله باسکول را بدون ایراد و مشکل خاصی انجام دهید، لازم است که درباره ابعاد حقوقی و قانونی آن، اطلاعات دقیقی داشته باشید. در این راستا تیم حقوقی رکلا، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد را ارائه می‌دهد. با زدن روی لینک‌های مربوطه درخواستتان را ثبت کنید. بعد از ثبت درخواست با شما تماس می‌گیریم.

قرارداد فروش اقساطی کالا

با امضای این قرارداد می‌توانید برای معامله کالای مورد نظر خود به صورت قسطی توافق کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد فروش کالا (نقدی)

با تهیه این قرارداد می‌توانید برای معامله کالا به صورت نقدی با یکدیگر توافق کنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات