قرارداد اجاره باغ انگور ؛ چطور باغ انگور را اجاره کنیم و اجاره دهیم؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/12/02
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره باغ انگور

به درختی که ثمره آن انگور است درخت مو و به باغ انگور نیز تاکستان گفته می‌شود. انگور یکی از قدیمی‌ترین درختچه‌هایی است که توسط انسان کاشته می‌شود. ایران دهمین کشور تولید کننده انگور در جهان و آب و هوای آن نیز برای کاشتن انگور، مساعد و بازار داخلی و خارجی آن نیز پررونق است. به طور طبیعی 10 سال طول می‌کشد تا یک درخت انگور، به صورت کامل به بار بنشیند و ثمر دهد. افرادی که علاقه‌مند به فعالیت اقتصادی در حوزه معامله انگور هستند، می‌توانند به جای خرید زمین و کشت این درخت، با تنظیم و امضای قرارداد اجاره باغ یا همان نمونه قرارداد اجاره باغ انگور ؛ به صورت موقت، مالک منافع باغ انگور‌ شوند و به این صورت به فعالیت اقتصادی در خصوص معاملات انگور بپردازند.

بررسی مختصر نمونه قرارداد اجاره باغ انگور

قرارداد اجاره باغ انگور به وسیله توافق صاحب باغ و مستاجر ایجاد می‌شود و به موجب آن، مستاجر، مالک منافع باغ انگور خواهد شد و می‌تواند از منافع آن استفاده کند.

قرارداد اجاره از مقررات باب اجاره در قانون مدنی، پیروی خواهد کرد. برخی از احکام قانونی قرارداد اجاره به ‌گونه‌ای هستند که هر نوع توافق برخلاف آن‌ها نه تنها باطل است بلکه به باطل شدن این قرارداد نیز ختم می‌شود.

در قانون مدنی، قرارداد اجاره به سه نوع اجاره اموال، اشخاص و حیوان تقسیم می‌شود. اجاره باغ انگور از نوع قرارداد اجاره اموال است.

در قرارداد اجاره باغ انگور با 4 رکن اساسی رو به رو هستیم:

  1. موجر؛ شخصی که مالک منافع باغ انگور است.
  2. مستاجر؛ شخصی که منافع باغ انگور به موجب قرارداد اجاره به او واگذار می‌شود.
  3. مورد اجاره؛ در واقع مورد اجاره، همان منافع باغ انگور است که مستاجر پس از امضای توافق مالک آن خواهد شد.
  4. مبلغ اجاره؛ منظور از مبلغ اجاره نیز، اجاره بهایی است که در ازای استفاده از منافع باغ پرداخت می‌شود.

بررسی ویژگی‌های حقوقی نمونه قرارداد اجاره باغ انگور

در ادامه برخی از ویژگی‌های اساسی قرارداد اجاره باغ انگور را بررسی می‌کنیم تا از این طریق با قوانین و شرایط حاکم بر آن، بیشتر آشنا شوید:

  1. در قانون مدنی، تعریف دقیقی از این قرارداد بیان شده و قانون گذار، قواعد و ضوابط آن را نیز معین کرده است. بنابراین نمونه اجاره نامه باغ انگور از قراردادهای معین محسوب خواهد شد.
  2. این قرارداد، پس از تنظیم و امضا از سوی صاحب باغ و مستاجر، لازم الاجرا است و آن‌ها مکلف هستند به محتوا و موضوع و مسئولیت‌های قرارداد اجاره عمل کنند. نکته! هیچ یک از صاحب باغ و مستاجر نمی‌تواند به تنهایی این قرارداد را منحل یا در اصطلاح حقوقی، فسخ کند مگر در صورتی که شرایط قانونی فسخ این قرارداد فراهم باشد.
  3. نمونه اجاره نامه باغ انگور یک قرارداد معوض است و در گروه قراردادهای رایگان قرار نمی‌گیرد. باغ و اجاره ‌بها دو عوض این قرارداد محسوب می‌شوند.
  4. موضوع اصلی نمونه اجاره نامه باغ انگور ، انتقال مالکیت منافع به مستاجر یا در اصطلاح حقوقی، انتقال مالکیت منافع باغ به مستاجر است. بنابراین این قرارداد، قراردادی تملیکی خواهد بود.

نحوه تنظیم و امضای نمونه قرارداد اجاره باغ انگور

قرارداد اجاره باغ انگور به صورت کتبی یا شفاهی تنظیم و امضا می‌شود. در گذشته، اشخاص قراردادهای خود را به صورت شفاهی منعقد می‌کردند اما در دنیای امروز همه چیز قانونمند شده است و به همین دلیل، اغلب اشخاص برای انجام کار‌های حقوقی خود به تنظیم قراردادهای مکتوب و مطابق با اصول قانونی روی آورده‌اند. در ادامه این مطلب شما را با نکات حقوقی و نحوه نوشتن نمونه اجاره نامه باغ انگور آشنا می‌کنیم:

مشخصات طرفین نمونه قرارداد اجاره باغ انگور

طرفین این قرارداد، مستاجر و صاحب باغ انگور (موجر) هستند. در ادامه مطلب به نکاتی در خصوص موجر و مستاجر اشاره می‌کنیم:

  1. لازم نیست که موجر مالک باغ باشد بلکه مالکیت منافع باغ نیز برای امضای قرارداد کفایت می‌کند. برای مثال؛ ممکن است به موجب صلح نامه منافع، مالکیت منافع باغ در اختیار موجر قرار گرفته اما زمین باغ متعلق به پدر او باشد.
  2. مستاجر نیز می‌تواند باغ انگور را به دیگری اجاره دهد و به عنوان موجر، قرارداد اجاره باغ انگور را امضا کند مگر در صورتی که موجر در متن اجاره نامه ، اجازه این کار را به او نداده باشد.
  3. موجر و مستاجر باید از شرایط بلوغ، عقل و رشد، برخوردار باشند.
  4. اشخاصی که دادگاه، حکم ورشکستگی آن‌ها را صادر کرده است و اجازه تصرف در اموال خود را ندارند نیز نمی‌توانند به عنوان موجر یا مستاجر، اجاره نامه را امضا کنند.
  5. اشخاص حقوقی می‌توانند به عنوان موجر یا مستاجر به تنظیم و امضای قرارداد اجاره باغ انگور اقدام کنند.
  6. علاوه بر مستاجر و صاحب باغ، نمایندگان قانونی آن‌ها نیز می‌توانند به تنظیم و امضای قرارداد اجاره اقدام کنند که در این صورت، سند اثبات کننده سمت آن‌ها باید به اجاره نامه، پیوست شود.

مورد اجاره باید چه شرایطی داشته باشد؟

منظور از مورد اجاره، باغ انگور است که منافع آن به صورت موقت به مستاجر منتقل می‌شود. در خصوص مورد اجاره، رعایت مقررات زیر الزامی است:

  1. مورد اجاره، یعنی باغ انگور باید معلوم و معین باشد در غیر این صورت توافق میان طرفین، باطل خواهد بود.
  2. موجر باید قادر به تحویل دادن باغ انگور به مستاجر باشد یا آنکه خود مستاجر بتواند به باغ دسترسی پیدا کند. برای مثال؛ صاحب باغ در خارج از کشور ساکن است و نمی‌تواند باغ را به مستاجر تحویل دهد اما مستاجر ساکن ایران است و به باغ دسترسی دارد.
  3. باغ انگوری که مشاع است را نیز می‌توان اجاره داد اما سایر شرکا باید اجازه بدهند.
  4. نقصی که در باغ رخ داده و آن را غیر قابل استفاده کرده است به باطل شدن قرارداد ختم می‌شود.

مدت نمونه قرارداد را معین کنید!

یکی دیگر از عناصر سازنده و مهم این توافق، تعیین بازه زمانی است که منافع باغ در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد.

تعیین کردن مدت قرارداد، ضروری است و به حکم قانون، عدم تعیین آن به باطل شدن قرارداد اجاره منتهی می‌شود و این حکم، یک قانون آمره است و صاحب باغ و مستاجر نمی‌توانند بر خلاف آن با یکدیگر توافق کنند.

تعیین دقیق تاریخ شروع و پایان اجاره نامه از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در طول مدت اجاره، مستاجر در حکم امین و باغ در نزد او به عنوان امانت سپرده می‌شود و به همین دلیل، مستاجر ضامن خرابی‌های باغ نخواهد بود مگر در صورتی که معلوم شود در نگهداری از آن کوتاهی کرده است. از سوی دیگر، پس از به پایان رسیدن مدت قرارداد، اجاره منحل می‌شود و از این پس، مستاجر ضامن تمام خرابی‌های باغ خواهد بود حتی اگر قصور و تقصیر نکرده باشد.

نسخه‌های نمونه قرارداد اجاره باغ انگور

نسخه‌های نمونه اجاره نامه باغ انگور باید به تعداد مستاجر و موجر باغ انگور و به همراه یک نسخه اضافه دیگر برای داوری تنظیم شوند. تمام نسخه‌های این قرارداد باید به امضای موجر و مستاجر برسند. لازم است دو شاهد نیز این قرارداد را امضا کنند. در نظر داشته باشید که امضای تمام شاهدان باید در تمام نسخه‌های این قرارداد باشد. نسخه دیگری که به عنوان نسخه اضافه اجاره نامه تنظیم می‌شود، در زمان بروز اختلاف و مشکل، به مرجع حل اختلاف ارائه خواهد شد.

پیشنهاد ما

برای اجاره دادن یا اجاره کردن باغ خود، نیاز به یک قرارداد دقیق دارید که منافع شما را تضمین کند. به همین منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از امضای قرارداد با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، با مشاوران مجرب در ارتباط باشید و با آن‌ها گفتگو کنید. علاوه براین شما می‌توانید تنظیم قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

قرارداد اجاره باغ انگور (با پولِ پیش)

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و این نمونه قرارداد را دریافت کنید.

نمونه قرارداد اجاره باغ انگور
دانلود نمونه قرارداد اجاره باغ انگور

قرارداد اجاره باغ انگور (بدونِ پولِ پیش)

این نمونه قرارداد زمانی کاربرد دارد که باغ انگور را بدون پرداخت پول پیش، اجاره می‌کنید.

نمونه اجاره نامه باغ انگور
دانلود نمونه اجاره نامه باغ انگور
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات