آیا برای خرید ویلا در شمال از مهمترین نکات خرید ویلا آگاهی دارید؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/05/27
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نکات خرید ویلا

در دهه‌های اخیر جمعیت شهرها بسیار زیاد شده است. بسیاری از مردم برای رهایی از هیاهو و شلوغی شهرها ترجیح می‌دهند که در ویلاهای اطراف شهر سکونت کنند. این ویلاها عمدتاً در حومه شهر و در مکان‌های خوش و آب و هوا ساخته می‌شوند. خرید ویلا در شمال یا دیگر مناطق خوش آب و هوای کشور می‌تواند یک نوع سرمایه‌گذاری سودآور نیز باشد. شخصی که قصد خریداری ویلا را دارد باید با نکات قانونی مربوط به نقل و انتقال مالکیت آن نیز آشنایی داشته باشد. خریداری که با نکات قانونی مربوط به خرید ویلا آشنایی ندارد در دام افراد فرصت طلب و سودجو گرفتار می‌شود. در برخی موارد، کلاهبرداران با استفاده از اسناد جعلی و تنظیم قولنامه صوری، مالکیت یک ویلا را همزمان به چندین خریدار منتقل می‌کنند. قربانیان این کلاهبرداران اشخاصی هستند که با نکات خرید ویلا آشنایی ندارند. خرید ویلا کار چندان ساده‌ای نیست.

شخصی که قصد خریداری ویلا را دارد باید با نکات حقوقی و مراحل قانونی مربوط به آن آشنایی داشته باشد. در این نوشته قصد داریم که مهم‌ترین شرایط قانونی و نکاتی در مورد خرید ویلا را بررسی کنیم. این قرارداد، در واقع یکی از انواع قرارداد خرید ملک محسوب می‌شود.

چرا تنظیم سند رسمی انتقال به نام خریدار یکی از نکات خرید ویلا است؟

نقل و انتقال مالکیت ویلا در صورتی معتبر و قانونی است که از طریق تنظیم سند رسمی انجام شود. برای تنظیم سند رسمی انتقال، خریدار و انتقال دهنده باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند. در مواردی که ویلا سند رسمی ندارد یا تنظیم سند رسمی انتقال آن امکان پذیر نیست، نقل و انتقال ویلا باید از طریق قولنامه معتبر و قانونی انجام شود. قولنامه‌ای که برای خریداری ویلا تنظیم و امضا شده در صورتی معتبر و قانونی است که دارای کد رهگیری باشد. خریدار از طریق دریافت کد رهگیری مطمئن می‌شود که مالکیت ویلا به شخص دیگری غیر از او منتقل نشده است. خریدار برای آنکه از جعلی نبودن سند ویلا مطمئن شود باید از اداره ثبت اسناد استعلام بگیرد.

نکته: مشخصات واقعی ویلا، متراژ و حدود اربعه آن باید با مشخصات نوشته شده در سند (ویلا) مطابقت داشته باشد.

بررسی کاربری؛ یکی از مهمترین نکات خرید ویلا

کاربری به معنای چگونگی استفاده انسان از اراضی است. اراضی واقع در هر منطقه براساس نیازها و مقتضیات آن (منطقه) به کاربری‌های مختلفی اختصاص داده می‌شود. نحوه استفاده از اراضی و نوع کاربری‌ آن‌ها در طرح جامع و تفصیلی مشخص شده است.

ساخت ویلا در اراضی که نوع کاربری آن‌ها به سکونت اختصاص داده نشده، ممنوع و غیر قانونی است. ویلاهایی که در اراضی با کاربری زراعی ساخته شده‌اند، مشکلات قانونی زیادی دارند. مراحل و شرایط قانونی تغییر کاربری اراضی زراعی بسیار سخت و پیچیده است. مشاهده شده است که مراجع قانونی حکم تخریب ویلاهایی که در اراضی زراعی ساخته شده‌اند را صادر می‌کند. بنابراین، ساخت ویلا در اراضی که کاربری زراعی دارند، مجاز نیست.

خریدار پیش از نقل و انتقال ویلا باید سند آن را بررسی کند تا از نوع کاربری اراضی محل ساخت ویلا، مطمئن شود.

ممکن است که ویلا سند رسمی و سابقه ثبتی نداشته باشد. در این حالت، خریدار برای مطمئن شدن از نوع کاربری اراضی محل احداث ویلا باید از مراجع قانونی استعلام بگیرد. بنابراین یکی نکات مهم خرید ویلا در شمال ، بررسی و احراز نوع کاربری اراضی محل احداث ویلا است.

نکات خرید ویلا در خصوص نحوه پرداخت بهای آن چگونه است؟

یکی از شگردهای کلاهبرداران این است که ویلایی مجهز و با قیمت مناسب را در شبکه‌های مجازی، آگهی می‌کنند. این کلاهبرداران ادعا می‌کنند که این ویلا از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است و به زودی خریداری می‌شود. شخص خریداری که با نکات مهم برای خرید ویلا در شمال آشنایی ندارد برای آنکه این ویلا فروخته نشود، مبلغی را به عنوان بیعانه پرداخت می‌کند. قربانی این کلاهبرداری پس از پرداخت مبلغ بیعانه متوجه می‌شود، ویلایی که در آگهی تبلیغ شده است، متعلق به آگهی دهنده نبوده و از او کلاهبرداری شده است. بنابراین، خریدار باید ویلا، سند مالکیت و هویت انتقال دهنده آن را بررسی کند و سپس تمام یا قسمتی از مبلغ آن را پرداخت نماید.

چرا احراز هویت انتقال دهنده در این قرارداد لازم است؟

یکی از نکات مهم برای خرید ویلا در شمال ، احراز هویت انتقال دهنده است. انتقال دهنده ویلا باید مالک قانونی آن باشد. مشخصات مالک قانونی ویلا در اسناد و مدارک مربوط به آن (ویلا) قید می‌شود. خریدار برای مطمئن شدن از مالکیت انتقال دهنده باید مدارک شناسایی او را با اسناد و مدارک مربوط به ویلا مطابقت بدهد. خریدار برای احراز مالکیت انتقال دهنده ویلا می‌تواند از اداره ثبت اسناد نیز استعلام بگیرد.

شخصی که نماینده قانونی و وکیل مالک ویلا محسوب می‌شود نیز می‌تواند مالکیت آن را به خریدار منتقل کند. اگر انتقال دهنده نماینده قانونی مالک ویلا است، باید وکالت نامه رسمی داشته باشد. وکیل در صورتی حق انتقال مالکیت ویلا را دارد که در وکالت نامه رسمی این اختیار به او داده شود. در این مورد، خریدار پیش از نقل و انتقال ویلا باید وکالت نامه انتقال دهنده آن را بررسی کند.

انتقال دهنده ویلا باید از اهلیت قانونی لازم برای انتقال مالکیت آن برخوردار باشد. در برخی موارد، اشخاص به موجب حکم دادگاه از تصرف در اموال و حقوق مال خودشان ممنوع می‌شوند. این اشخاص نمی‌توانند مالکیت اموال خودشان را به دیگران منتقل کنند. شخصی که به موجب حکم دادگاه از تصرف در اموال و حقوق مالی خودش ممنوع شده است از صلاحیت قانونی لازم برای انتقال مالکیت ویلا برخوردار نیست. همچنین مبایعه نامه‎‌ای که این شخص امضا می‌کند نیز از اعتبار قانونی لازم برخوردار نمی‌شود و باعث انتقال مالکیت ویلا به خریدار نیز نخواهد شد.

خریدار پیش از امضای مبایعه نامه و پرداخت بهای ویلا باید مطمئن شود که انتقال دهنده به موجب صدور حکم دادگاه از تصرف در اموال و حقوق مالی خودش ممنوع نشده باشد.

مهم‌ترین شرایط قانونی و نکات خرید ویلا نیمه ساخته چیست؟

شخصی که قصد پیش خرید ویلای نیمه ساخته را دارد باید با شرایط قانونی و نکات مهم در خرید ویلا نیمه ساخته آشنایی داشته باشد. در موارد زیادی ویلاهایی که به صورت نیمه ساخته فروخته شده‌اند، هرگز ساخته و آماده سکونت نمی‌شوند.

اشخاص زیادی که با نکات مهم در خرید ویلا آشنایی ندارند، سرمایه خودشان را در اختیار کلاهبرداران قرار می‌دهند و ویلاهای نیمه ساخته را پیش خرید می‌کنند. این اشخاص پس از مدتی متوجه می‌شوند که ویلای نیمه ساخته به اشخاص دیگری غیر از آن‌ها نیز فروخته شده است.

شخصی که ویلای نیمه ساخته را پیش خرید می‌کند باید مبایعه نامه مستحکمی با انتقال دهنده تنظیم نماید. مبایعه نامه پیش خرید ویلای نیمه ساخته باید به صورت رسمی تنظیم شود. در مبایعه نامه پیش خرید ویلای نیمه ساخته باید تمامی تضمینات کافی برای آماده سازی کامل ویلا در موعد مقرر لحاظ شده باشد. خریدار و انتقال دهنده، هنگام تنظیم و امضای قرارداد بیع نامه باید در خصوص بهای قطعی ویلای نیمه ساخته با یکدیگر به توافق برسند اما برای شخصی که ویلای نیمه ساخته را پیش خرید کرده، بهتر است که تمام بهای آن را در زمان امضای مبایعه نامه پرداخت نکند. خریدار برای آنکه از تکمیل و آماده سازی به موقع ویلای نیمه ساخته مطمئن شود باید بهای آن را به صورت تدریجی و همراه با روند ساخت و تکمیل ویلا پرداخت کند.

نکات خرید ویلا در اراضی موقوفه

در برخی موارد، افراد شیاد و سودجود در اراضی موقوفه ساخت و ساز می‌کنند. ساخت و ساز و احداث ویلا در اراضی موقوفه، غیر قانونی است. یکی از مهمترین نکات کاربردی برای خرید ویلا ، بررسی موقوفه نبودن اراضی محل احداث آن خواهد بود.

سازمان ثبت اسناد برای ویلاهایی که در اراضی موقوفه ساخته شده‌اند، سند رسمی صادر نمی‌کند. به همین دلیل، این ویلاها به صورت قولنامه‌ای فروخته می‌شوند. بنابراین، خریدار پیش از تنظیم قولنامه و پرداخت بهای ویلایی که سند ندارد، باید نسبت به موقوفه نبودن اراضی محل احداث آن مطمئن شود. خریدار برای آنکه نسبت به موقوفه نبودن اراضی محل احداث ویلا مطمئن شود باید از مراجع قانونی مانند سازمان اوقاف، شهرداری و اداره ثبت استعلام بگیرد.

لازم است بدانیم که:

اگر قصد دارید که یک ویلا خریداری کنید، مهم است که حتما درباره مهمترین نکات حقوقی این قرارداد، اطلاعات دقیقی داشته باشید. علاوه براین، اخذ مشاوره در خصوص شرایط مکانی ویلا، منطقه مورد نظر، قیمت ویلا در آن منطقه و موارد مهم دیگر برای شما کاربردی خواهد بود. تیم حقوقی رکلا، به عنوان مرجع تخصصی تنظیم قرارداد، در راستای تهیه و تنظیم قرارداد مورد نظر، در کنار شما خواهد بود.

علاوه براین، می‌توانید با ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی در سریع‌ترین زمان با مشاوران مجرب حقوقی ارتباط بگیرید و سوالات خود را در رابطه با این قرارداد، بپرسید. این اقدام به شما کمک می‌کند که با آگاهی بیشتری برای امضای قرارداد حاضر شوید.

قرارداد فروش اقساطی ویلا

با امضای این قرارداد، ویلا را به صورت اقساطی، معامله کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی ویلا
دریافت نمونه قرارداد فروش اقساطی ویلا

قرارداد فروش ویلا (نقدی)

معامله ویلا با شرط پرداخت نقدی تمام بها آن، به این نمونه قرارداد نیاز دارد. برای دریافت آن، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش ویلا (نقدی)
دریافت نمونه قرارداد فروش ویلا (نقدی)
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات