نمونه قرارداد فروش ملک و نکات مهم و اساسی متن قرارداد خرید و فروش ملک

-
بروزرسانی:1401/10/18
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نمونه قرارداد فروش ملک

قرارداد فروش ملک یکی از انواع قرارداد خرید و فروش است. در ادامه متن به شما کمک خواهیم کرد که از قواعد حقوقی نحوه تنظیم قرارداد فروش ملک آگاه تر شوید و از حقوق خود برای معامله اطلاع یابید.

نوع نمونه قرارداد فروش ملک

قرارداد خرید فروش ملک در قانون مدنی ایران مورد توجه است. این قرارداد از جمله قراردادهای مربوط به خرید و فروش ( قرارداد بیع ) و تابع قواعد حاکم بر آنان است. در مورد این قراردادها، بعد از امضا، خریدار و فروشنده نسبت به آن و مواد نوشته شده در آن متعهد می‌شوند.

نمونه قرارداد خرید ملک نیز به پیروی از همین نکته، سبب تغییر مالکیت ملک و دارای آثار حقوقی است؛ به این ترتیب که پس از امضای آن توسط طرفین، خریدار مالک ملک و فروشنده مالک وجه معامله می‌شود. شکل و شیوه انجام این معاملات به طور کامل توسط قانون گذار تعیین شده است. مطابق این قانون، زمانی که شما فرم قرارداد خرید و فروش ملک را امضا می‌کنید دیگر حق فسخ نخواهید داشت مگر اینکه مطابق اختیاراتی عمل کنید که قانون جهت فسخ قرارداد خرید ملک به شما داده است.

توضیح چند اصطلاح پیرامون نمونه قرارداد فروش ملک

  1. عقد عبارت است از اینکه یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر، انجام عملی را تعهد کنند و مورد قبول آن‌ها باشد.
  2. فسخ، یکی از روش‌های ارادی برای پایان دادن به قرارداد است.
  3. قرارداد لازم به معنای قراردادی است که پس از امضا آن، دو طرف حق فسخ نداشته باشند مگر در مواردی که از سوی قانون مشخص شده است.
  4. اقاله قرارداد زمانی اتفاق می‌افتد که دو نفر با رضایت و توافق یکدیگر قرارداد را تمام کنند.

اصول کلی صحت نمونه قرارداد خرید ملک

در زمان امضای نمونه قرارداد خرید و فروش ملک رعایت نکات اساسی صحت معاملات الزامی است و در صورت رعایت نکردن هر یک از این اصول، انواع قرارداد فروش ملک باطل خواهد بود و در نتیجه، اثر حقوقی نیز به دنبال ندارند.

در زمان امضای این قرارداد، جهت صحت معامله خود به چهار نکته زیر توجه کافی کنید:

قصد و رضایت طرفین

زمان امضای متن قرارداد خرید و فروش ملک حتما به رضایت دو طرف قرارداد توجه کنید. رضایت باید ناشی از شوق و میل باطنی آن‌ها جهت انجام معامله و اجرای بندهای این قرارداد باشد. اگر هر کدام از طرفین قرارداد ، به دلایلی مانند تهدید شدن توسط شخص ثالث جهت امضای معامله، اقدام به امضای نمونه قرارداد فروش ملک نمایند معامله بی اثر است، زیرا شخص مکروه به حساب می‌آید و با میل خود قرارداد را امضا نکرده است.

از سوی دیگر، هر دو طرف باید به طور کامل هوشیار باشند، بنابراین حالاتی مثل مستی باعث می‌شود معامله از نظر قانونی صحیح نباشد و در نتیجه‌ی آن، اثر حقوقی نداشته باشد. گاهی شرایطی ایجاد می‌شود که شخص به دلایل گوناگونی که از خود او ناشی می‌شود اقدام به امضای نمونه قرارداد فروش ملک می‌کند؛ در این صورت، شخص اکراه نشده است و معامله صحیح خواهد بود.

هرکس که قرارداد را امضا کند آن معامله برای خود او محسوب می‌شود، مگر اینکه در انواع قرارداد فروش ملک به این موضوع اشاره کنید یا بعد از عقد قرارداد مشخص شود. همچنین اشخاص ممکن است در قرارداد، تعهدی نیز به نفع شخص ثالث انجام دهند که در این صورت، معامله هم توسط طرفین قرارداد خرید ملک و هم توسط شخصی که تعهد به نفع او شده است لازم الاجرا است.

نمونه قرارداد خرید ملک

اهلیت طرفین در قرارداد خرید ملک

اهلیت طرفین به معنی صلاحیت آن‌ها برای دارا شدن حق و مداخله و تصمیم گیری در امور مالی و غیرمالی خود از جمله انعقاد انواع قرارداد فروش ملک است. به بیان دقیق‌تر، یک سری از گروه‌ها و اشخاص از انجام معامله و تصمیم‌گیری در امور مالی خود منع شده‌اند مثل افراد مجنون که جنون آن‌ها تشخیص داده شده است و تاجری که حکم ورشکستگی اش اعلام شده است.

گروه هایی که ممنوع المعامله هستند نمی‌توانند شخصا این قرارداد را امضا کنند، بلکه معامله باید توسط ولی یا قیم قانونی آن‌ها که بر تصمیمات مالی شان نظارت می‌کند تایید یا رد شود. اگر او معامله را تایید کند آن فرم قرارداد خرید و فروش ملک دارای اعتبار و آثار حقوقی است، در غیر این صورت آن معامله باطل یا بی اثر است.

موضوع معین که مورد معامله باشد

در زمان امضای این قرارداد باید طرفین، ملک را به طور کامل و مشخص تعیین کنند. ملک باید در زمان انعقاد قرارداد موجود و معین باشد، البته گاهی افراد در زمان نیمه ساز بودن املاک نیز اقدام به امضای نمونه قرارداد خرید و فروش ملک می‌کنند که منع قانونی ندارد.

مشروع بودن دلیل قرارداد خرید ملک

در زمان امضای این قرارداد، الزامی وجود ندارد که طرفین قصد خود را بیان کنند اما اگر یکی از طرفین، هدف از امضای قرارداد را اعلام کرد و نامشروع بود، معامله باطل است؛ برای مثال در این قرارداد، اگر خریدار بخواهد که معامله را به قصد انجام هدفی نامشروع انجام دهد (مثلا تبدیل ملک به کارگاه تولید مشروبات الکلی) و فروشنده از قصد او آگاهی داشته باشد، معامله از نظر حقوقی باطل و بی اثر است اما اگر فروشنده بی اطلاع باشد معامله صحیح خواهد بود.

اگر هر یک از طرفین، قصد انجام معامله به شکل صوری جهت فرار از پرداخت دِین به دیگران را داشته باشد و فرد طلبکار متوجه شود، می‌تواند دلایل خود را به دادگاه ارائه دهد و دادگاه نیز از اموال شخص بدهکار تا میزان بدهی توقیف می‌کند.

ثمن معامله و نحوه پرداخت آن

طرفین قرارداد می‌توانند با یکدیگر توافق کنند که وجه معامله به صورت نقد یا اقساط پرداخت شود. انجام ندادن تعهدات خریدار در این قسمت می‌تواند سبب فسخ قرارداد خرید ملک شود.

در نمونه قرارداد فروش اقساطی ملک نیز اگر طرفین تصمیم به پرداخت اقساطی بگیرند، در این صورت حتما در متن قرارداد تعداد اقساط، مبلغ هر قسط و تاریخ آن نوشته می‌شود. نمونه قرارداد فروش اقساطی ملک نیز مانند پرداخت به صورت نقدی به معنی تعهد خریدار در مقابل فروشنده است و در این حالت هم خریدار موظف است که وجه معامله را به همان شکلی که در متن قرارداد نوشته شده است و در همان مکان و زمان مشخص شده به فروشنده تحویل دهد.

اگر پس از مدتی، خریدار به هر دلیل از پرداخت باقی مانده وجه معامله خودداری کند، فروشنده می‌تواند نمونه قرارداد فروش اقساطی ملک را فسخ کند.

مرجع حل اختلاف در متن قرارداد خرید و فروش ملک

طرفین قرارداد در متن آن مرجعی را جهت حل اختلافات احتمالی تعیین می‌کنند. این مرجع در زمان اختلاف مسائل را حل می‌کند و اگر طرفین در متن قرارداد مبلغی را جهت خسارت تعیین کرده باشند، در صورت بروز آن خسارت، مرجع همان مبلغ را حکم خواهد کرد. اگر مرجع حل اختلاف از سوی طرفین در قرارداد تعیین نشود، متعاملین می‌توانند به دادگاه محل امضای قرارداد یا محل اقامت خریدار یا فروشنده مراجعه کنند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، انواع قرارداد فروش را تنظیم کرده است. برای دستیابی به قراردادی که در نظر دارید، به بانک قرارداد رکلا بروید و قرارداد مورد نظر خود را جستجو کنید.

شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد اختصاصی خود را به ما بسپارید. برای این منظور، ابتدا به صفحه تنظیم قرارداد بروید. با زدن روی لینکی که مشخص شد، می‌توانید به سهولت به این صفحه وارد شوید. در این صفحه، اطلاعات خود را وارد کنید و درباره قراردادی که در نظر دارید، توضیحات مختصری بنویسید. تیم حقوقی رکلا، بعد از ثبت درخواست، در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیرد.

علاوه براین، شما می‌توانید برای دستیابی به پاسخ سوالات حقوقی خود، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز استفاده کنید.

قرارداد فروش آپارتمان (نقدی)

خرید و فروش آپارتمان میان مالک و خریدار، باید در قالب یک قرارداد مکتوب شود. برای تهیه قرارداد مناسب این معامله، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش آپارتمان
دانلود نمونه قرارداد فروش آپارتمان

قولنامه مغازه

با امضای این قولنامه میان مالک و خریدار، مالکیت مغازه به خریدار منتقل می‌شود.

نمونه قولنامه مغازه
دانلود نمونه قولنامه مغازه

نمونه قولنامه خانه (نقدی)

خریدار یا فروشنده خانه هستید؟ قولنامه خانه را از اینجا بگیرید! در این نمونه قرارداد، مبلغ معامله به صورت نقدی پرداخت می‌‌شود.

نمونه قرارداد خانه
دانلود نمونه قرارداد خانه
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
عبدالرسول زمانی
thumb_up_alt
سلام این تبصره یعنی چه؟ «عدم وصول چک یا مطالبه مبلغ این مبایعه نامه از سوی فروشنده، تاثیری در صحت معامله ایجاد نخواهد کرد.» برای من توضیح دهید این بند یعنی چه؟
12:11
16 تیر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
باید سایر بندهای قرارداد را نیز مطالعه کنیم تا بتوان در این مورد، اظهار نظر قطعی کرد اما به طور کلی، مضمون این متن این است که اعتبار این قرارداد به واسطه عدم پرداخت تمام یا بخشی از مبلغ قرارداد، تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.
15:07
17 تیر 1402