قرارداد تبلیغات تلویزیونی میان چه اشخاصی تنظیم می‌شود؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/16
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد تبلیغات تلویزیونی

اگر صاحب کسب و کار یا برند مشخصی هستید، حتما به تبلیغات فکر کرده‌اید. تبلیغات محرکه بسیار قدرتمندی است که می‌تواند برند و نام تجاری شما را به طیف گسترده‌ای از مردم معرفی کند و برای شما، مشتریان و مراجعه کنندگان وفاداری را جذب کند. از میان تمام امکانات و شبکه‌هایی که برای انجام تبلیغات مهیا شده‌اند، تبلیغات در رادیو و تلوزیون و به طور کلی تبلیغات در رسانه‌های جمعی به میزان بیشتری مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد. احتمالا هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها، موسیقی و تصویری که در کودکی شما، نشانه‌ای برای پخش شدن تبلیغات در تلوزیون بود را به خاطر می‌آورید. بدون شک، تاثیر تبلیغات در ذهن و آگاهی ناهشیار مردم به اندازه‌ای است که می‌تواند سلیقه آن‌ها را به سمت برند مورد نظر سوق دهد. قرارداد تبلیغات تلویزیونی ، همان قرارداد است که به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرارداد تبلیغات تلویزیونی چه شرایطی دارد؟

حال که درباره اهمیت و اعتبار انجام تبلیغات در فضای رسانه توضیح دادیم، اگر مشتاق شده باشید که برند خاص یا فعالیت منحصر به فرد خود را در فضای تلوزیون و رادیو تبلیغ کنید، ابتدا لازم است که برای انجام این کار، یک قرارداد داشته باشید. نمونه قرارداد تبلیغات تلویزیونی ، همان توافق نامه‌ای است که درباره اجرای تبلیغ در تلوزیون توضیح می‌دهد. در این قرارداد، یک طرف شبکه‌های ملی و استانی صدا و سیمای ایران است و طرف دیگر، اشخاص ( شخص حقیقی یا شخص حقوقی ) دارای برند و شرکت معتبر هستند که تمایل دارد کسب و کار خود را در شبکه تلویزیونی یا رادیویی تبلیغ کند.

این قرارداد به اشکال مختلف میان طرفین قرارداد تنظیم و امضا می‌شود. در این حالت که توضیح دادیم، دو شخص در قرارداد حضور دارند. در نوع دیگری از این قرارداد، طرفین به سه شخص افزایش پیدا می‌کنند. شخص دیگری که ممکن است به نمونه قرارداد تبلیغات تلویزیونی اضافه شود، آژانس‌های تبلیغات هستند که مسئولیت ساخت تیزر یا تبلیغ تصویری را به عهده می‌گیرند.

نمونه قرارداد تبلیغات تلویزیونی با آژانس تبلیغات

آژانس‌ها یا مجموعه‌ها و موسساتی که به صورت اختصاصی در زمینه ساخت انواع ویدیوها و تیزرهای تبلیغات فعالیت می‌کنند، پایگاه‌های قابل اعتمادی هستند که به خوبی از قوانین و ضوابط ساخت تبلیغات در صدا و سیما اطلاع دارند. از آنجایی که نمایندگان این موسسات از شروط اولیه انجام تبلیغات در صدا و سیما مطلع هستند، ساخت تیزرها و ویدیوها را نیز مطابق با این ضوابط و قوانین انجام می‌دهند. بنابراین، برای پخش تبلیغات در تلوزیون و رادیو مانعی ایجاد نخواهد شد.

علاوه براین، به دلیل ارتباطات کاری میان آژانس‌های تبلیغات و صدا و سیما، می‌توانید پیگیری تنظیم قرارداد با صدا و سیما را به این آژانس‌های تبلیغات بسپارید. در این شرایط، قراردادی که تنظیم خواهد شد، سه جانبه است و میان شما، صدا و سیما و آژانس تبلیغات برقرار می‌شود. البته شما می‌توانید با تنظیم یک قرارداد و تنظیم همزمان یک وکالت نامه، از موسسات بخواهید که تمام پروسه ساخت ویدیو و پخش در صدا و سیما را به عهده بگیرند. شما می‌توانید برای همکاری با این موسسات از نمونه قرارداد تیزر تبلیغاتی استفاده کنید که در این شرایط یک قرارداد پیمانکاری خواهید داشت یا اینکه می‌توانید از مشاوران متخصص آن‌ها کمک بخواهید و از قرارداد مشاور تبلیغاتی بهره مند شوید.

ضوابط و قوانین مرتبط!

اگر بخواهیم تمام قوانین و مقررات مربوط به قرارداد پخش تبلیغات تلویزیونی را در چند گروه تقسیم کنیم، می‌توانیم اینطور در نظر بگیریم که این قوانین به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند. یک دسته از این قوانین مربوط به ویژگی‌های محتوایی و نوع برند یا کالا و خدماتی هستند که در تیزرها و ویدیوها تبلیغ می‌شوند.

گروه دیگر قوانین نیز، مربوط به اشخاصی است که به اصطلاح صاحب تبلیغ هستند. یعنی شرکت، برند یا محصول مورد نظر در اختیار آن‌ها است. در قوانین به صورت کامل درباره شرایط کلی قرارداد و قواعدی که باید رعایت شود، به صراحت توضیح داده شده است. اگر تمایل داشته باشید که محصول یا خدمات خود را با استفاده از یک نمونه قرارداد تبلیغات تلویزیونی ، در تلوزیون به نمایش بگذارید، لازم است که از قوانین مربوطه مطلع باشید و علاوه براین، به آن قوانین نیز عمل کنید.

شرایط محتوایی در قرارداد تبلیغات تلویزیونی

تعداد بسیار زیادی از مردم ، بیننده تبلیغات تلویزیون و رادیو هستند. علاوه براین، ممکن است گروه‌های سنی مختلف نیز این تبلیغات را مشاهده کنند. به همین دلیل است که تبلیغات در تلوزیون، باعث می‌شود که برند شما به سرعت شناخته شود و مورد استقبال قرار گیرد. علاوه بر تاثیر مثبت تبلیغات تلوزیونی، امکان تاثیر گذاری مستقیم فرهنگی و آموزش دیداری مطالب و محتوای تبلیغات، دلیلی هستند که صدا و سیما را ملزم می‌کند به محتوای تبلیغات نظارت و دقت بسیار زیادی داشته باشد.

به این منظور به چند مورد از قواعد مربوط به محتوای تبلیغات تلوزیونی اشاره می‌کنیم:

ویژگی‌های محتوایی تبلیغات تلویزیون

  1. محتوای تبلیغات باید با موازین قانونی مطابقت داشته باشد. همچنین ادب اجتماعی و احترام به افراد در آن رعایت شده باشد؛
  2. لازم است که تبلیغات برند یا خدمات، با صداقت انجام شود و در ویدیوهای تبلیغاتی مطالب خلاف واقع بیان نشود؛
  3. تبلیغ مورد نظر نباید حاوی عقاید خرافی یا رواج آن‌ عقاید باشد؛
  4. لازم است که به این مساله توجه داشته باشیم که تبلیغ ما نباید به گونه‌ای باشد که باعث رنجش بینندگانی مانند اشخاص دارای معلولیت یا اشخاص دارای شرایط خاص شود؛
  5. تبلیغات نباید به صورتی باشد که تلویحا کالاهای تولید داخل را در سطح پایین‌تر از کیفیت کالاهای تولید خارج نشان دهد؛
  6. تبلیغ شما نباید دارای جملات اغراق آمیز و فریب دهنده باشد؛
  7. استفاده از صحنه‌های ناخوشایند مانند استعمال دخانیات و اعمال خشونت آمیز و وحشت زا در تبلیغات ممنوع است؛

و بسیاری موارد دیگر که لازم است برای استفاده از قرارداد تبلیغات تلویزیونی ، از آن مطلع باشید.

هزینه تبلیغ در تلویزیون!

هزینه قرارداد تبلیغات تلویزیونی ، براساس تعرفه مشخصی که توسط سازمان صدا و سیما منتشر می‌شود، محاسبه خواهد شد. در این تعرفه، هزینه هر ثانیه تبلیغ معین شده است. بنابراین، یکی از معیارهای مهم محاسبه هزینه تبلیغات شما، مدت آن تبلیغ ویدیویی خواهد بود. شرط بر این است که ویدیو تبلیغاتی حداقل 12 ثانیه باشد. تعداد دفعات پخش شدن تبلیغات شما در تلویزیون نیز، معیار دیگری است که معین می‌کند هزینه کلی برای انجام تبلیغات چقدر خواهد بود. شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ مالی و شرایطی که دارید، در خصوص پخش شدن تبلیغاتتان در تلویزیون مذاکره کنید و در رابطه با مبلغ نهایی به توافق برسید.

پیشنهاد ما

قرارداد تبلیغات تلویزیونی ، حساسیت بسیار زیادی دارد. زیرا برای انجام مناسب آن، باید قواعد و شروط خاصی رعایت شود. شما می‌توانید با توجه به شرایط کاری خود و نیازی که دارید، این قرارداد را به شیوه‌های مختلفی تنظیم کنید. در این میان، تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی در کنار شما است و شما را در زمینه تنظیم قرارداد تبلیغات تلویزیونی یاری می‌رساند.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات