قرارداد اجاره کامیون و جزئیاتی که درباره فرم اجاره نامه کامیون ضروری است!

-
بروزرسانی:1402/07/20
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره کامیون

در این مقاله قصد داریم در خصوص نمونه قرارداد اجاره کامیون صحبت کنیم. امروزه از کامیون‌ها برای جابجایی وسایل در سطح شهر، کشور یا خارج از کشور استفاده می‌شود و این وسیله کاربرد زیادی در رفع نیازهای اشخاص دارد. برای مثال، اگر شما بخواهید که محل سکونت خود را عوض کنید، برای جابجایی و انتقال وسایل منزل به کامیون نیاز دارید. صاحبان کارخانه‌ها، صنایع و معادن نیز برای جابجایی محصولات خود در سطح کشور یا حتی صادرات یا واردات کالا، محصولات و اجناس خود، از کامیون‌ها استفاده می‌کنند. از طرف دیگر، مالکان کامیون‌ها نیز مایل هستند که این وسیله را برای حمل و نقل محصولات یا کالا اجاره دهند و با این روش درآمدزایی کنند.

ما در این مطلب می‌خواهیم نمونه قرارداد اجاره کامیون و قوانین و مقررات مربوط به آن را بررسی کنیم تا شما با ماهیت نمونه اجاره نامه کامیون آشنا شوید. اگر شما مالک کامیون باشید و بخواهید آن را اجاره دهید یا اینکه برای جابجایی یا حمل و نقل کالا و محصولاتتان بخواهید یک کامیون را از مالک آن اجاره کنید، باید از شرایط و مقررات مربوط به تنظیم نمونه قرارداد اجاره کامیون کمپرسی آگاه باشید.

نمونه قرارداد اجاره کامیون چگونه قراردادی است؟

این قرارداد با استناد به ماده 466 و 467 قانون یکی از انواع اجاره نامه محسوب می‌شود و موضوع آن، اجاره اشیا (کامیون) است. به موجب این قرارداد، مالک کامیون، آن را برای مدت معین به شخص دیگری اجاره می‌دهد تا جهت حمل و نقل وسایل یا کالا از آن استفاده کند. در مقابل، شخص اجاره کننده کامیون ملزم خواهد بود که به مالک، اجاره بها بپردازد. بنابراین، نمونه قرارداد اجاره کامیون کمپرسی از لحاظ ماهیت قانونی، یک قرارداد معین ، تملیکی، مُعَوَض، رضایی و موقت است.

این عقد در قانون مدنی تعریف شده است و یک باب از قانون مدنی به آن اختصاص دارد، همچنین یکی از انواع قرارداد اجاره است، بنابراین، معین محسوب می‌شود. از طرف دیگر، مستاجر در ازای استفاده و مالکیت منافع کامیون برای مدت معین، به صاحب کامیون اجاره بها پرداخت می‌کند؛ بنابراین، نمونه اجاره نامه کامیون تملیکی و معوض است. به علاوه، چون این توافق مبتنی بر قصد و رضایت موجر و مستاجر و دارای مدت مشخص خواهد بود، یک قرارداد رضایی و موقت نیز محسوب می‌شود.

بررسی تکالیف و وظایف موجر در نمونه قرارداد اجاره کامیون

موجر در این قرارداد وظایف و تعهداتی دارد که آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

موجر باید در طول مدت اجاره، کامیون را به مستاجر تحویل دهد. اگر موجر از تحویل کامیون خودداری کند، از طریق دادگاه اجبار می‌شود و اگر اجبار ایشان ممکن نباشد، با توجه به اینکه این قرارداد یک توافق لازم است، مستاجر در این شرایط با استناد به ماده 476 قانون مدنی حق فسخ قرارداد را دارد.

موجر باید کامیون را در شرایطی به مستاجر تحویل دهد که استفاده مطلوب و مورد نظر مستاجر از آن ممکن باشد.

موجر نمی‌تواند در طول مدت اجاره در کامیون تغییراتی ایجاد کند که مخالف یا منافی هدف مستاجر از اجاره کامیون باشد.

بررسی تکالیف و وظایف مستاجر در نمونه قرارداد اجاره کامیون

مستاجر باید در استفاده از کامیون به روش متعارف و عرفی عمل کند.

در صورتی که شرایط استفاده از کامیون در اجاره نامه تعیین شده است، مستاجر باید طبق اجاره نامه عمل کند و اگر این مساله در اجاره نامه تعیین نشده باشد، مستاجر باید از کامیون به شیوه‌ای استفاده کند که هدف اجاره نامه است.

مستاجر باید اجاره بها را طبق تاریخ معین در اجاره نامه بپردازد.

سوالات متداول در خصوص نمونه قرارداد اجاره کامیون و پاسخ آن‌ها

آیا موجر اجازه دارد کامیون مشاع را اجاره دهد؟

باید در پاسخ به این سوال با استناد به ماده 475 قانون مدنی بیان کنیم ایشان می تواند کامیون را اجاره دهد و نسبت به تنظیم فرم قرارداد اجاره کامیون اقدام کند ولی برای تحویل کامیون به مستاجر، باید ابتدا اجازه و رضایت شریکش را کسب کند.

آیا موجر باید حتما مالک کامیون باشد تا بتواند آن را اجاره دهد؟

در این خصوص نیز لازم است با استناد به ماده 473 قانون مدنی بیان کنیم که موجر باید مالک منافع کامیون باشد تا بتواند آن را اجاره دهد زیرا هدف از تنظیم فرم قرارداد اجاره کامیون تملیک منافع کامیون به مستاجر است.

آیا مستاجر می‌تواند کامیون را به دیگری اجاره دهد؟

مستاجر اجازه واگذاری و اجاره کامیون به دیگری را دارد ولی اگر طرفین در فرم قرارداد اجاره کامیون خلاف این موضوع را پیش بینی و توافق کنند، مستاجر این اجازه را نخواهد داشت.

با فوت موجر یا مستاجر، قراداد باطل می‌شود؟

در پاسخ به این سوال نیز بیان می‌کنیم که نمونه اجاره نامه کامیون یک قرارداد لازم است. بنابراین فوت موجر و مستاجر تاثیری در اعتبار آن ندارد و تنها در شرایطی این مساله باعث بطلان قرارداد می‌شود که موجر مالک کامیون نباشد و فقط برای طول عمر خود مالک منافع باشد، بنابراین فوت ایشان موجب ابطال قرارداد خواهد شد. به علاوه اگر موجر در فرم قرارداد اجاره کامیون برای مستاجر شرط مباشرت بگذارد، یعنی شرط کند که فقط شخص مستاجر از کامیون استفاده کند، با فوت ایشان نیز نمونه قرارداد اجاره کامیون کمپرسی باطل است.

مستاجر در چه شرایطی در مقابل موجر مسئولیت دارد؟

در این خصوص با استناد به ماده 493 بیان می‌کنیم که مستاجر در صورتی که در استفاده و نگهداری از کامیون کوتاهی و سهل انگاری کند، مسئول است، برای مثال، اگر به دلیل تخلف ایشان از مقررات راهنمایی و رانندگی، کامیون واژگون شود و خسارت به آن وارد شود، مسئولیت خسارت با او خواهد بود. باید اضافه کنیم که اگر مستاجر در حفظ و استفاده از کامیون کوتاهی کند و به کامیون خسارتی وارد شود، در این حالت نیز مسئول است اگرچه این خسارت ارتباطی به سهل انگاری او نداشته باشد، زیرا مستاجر در حکم امانت دار است و باید از کامیون محافظت کند.

بررسی موارد ابطال نمونه قرارداد اجاره کامیون

در این قسمت مواردی که موجب ابطال فرم اجاره نامه کامیون می‌شوند را بیان می‌کنیم:

در این اجاره نامه لازم است که شرایط عمومی و کلی اعتبار معاملات رعایت شود. بنابراین، باید طرفین با قصد و رضایت خود نسبت به تنظیم این اجاره نامه اقدام کنند. باید موضوع اجاره نامه معین و هدف از تنظیم این قرارداد، هدفی مشروع یعنی مورد تایید قانون باشد و همچنین قانون، طرفین را دارای اهلیت یعنی صلاحیت قانونی شامل عقل، بلوغ و رشد برای تنظیم قرارداد بداند.

علاوه بر موارد بالا، باید موضوع توافق یعنی کامیون معین و مشخص باشد، در غیر این صورت قرارداد باطل است. باید، موجر امکان تحویل کامیون را به مستاجر در طول مدت اجاره داشته باشد. همچنین لازم است که استفاده مستاجر از کامیون با حفظ و دوام اصل کامیون ممکن باشد و در صورتی که کامیون در طول مدت اجاره به هر علت از بین برود، اجاره نامه از همین تاریخ یعنی تاریخ تلف، باطل است.

مبلغ و روش پرداخت در فرم اجاره نامه کامیون

مالک و مستاجر باید پیش از امضای قرارداد ، در خصوص مبلغ اجاره بها یا همان کرایه به توافق برسند و مبلغ دقیق آن را صریح و روشن در متن قرارداد بنویسند. تعیین میزان دقیق این مبلغ به توافق طرفین بستگی دارد. علاوه بر تعیین تکلیف در خصوص مبلغ اجاره بها، تصمیم گیری در خصوص روش پرداخت آن نیز مهم است و طرفین باید با توافق یکدیگر، در خصوص این موضوع تعیین تکلیف کنند. برای مثال ممکن است اینطور تصمیم بگیرند که پرداخت مبلغ قرارداد به صورت ماهیانه باشد یا کل مبلغ اجاره بها در ابتدا یا انتهای مدت اجاره، پرداخت شود.

پیشنهاد ما

برای آگاهی از شرایط و جرئیات قرارداد اجاره کامیون به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. همچنین تیم حقوقی رکلا به منظور تنظیم قرارداد در کنار شما است.

نمونه قرارداد اجاره کامیون

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره کامیون
دانلود قرارداد
مریم ده بزرگی
مریم ده بزرگی فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به تالیف مباحث این رشته است. با توجه به علاقه‌ای که به مسائل مرتبط با قراردادها داشته و با توجه به اینکه، بخشی از مطالعات ایشان بر این محور متمرکز است، مریم بخشی از محتواهای مرتبط با مسائل حقوقی را در رکلا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات