چگونه قرارداد شراکت تراکتور بنویسیم و این قرارداد مناسب چه اشخاصی است؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/03/03
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شراکت تراکتور

قرارداد مشارکت مدنی یکی از انواع قراردادهای رایج در دنیای تجارت و کسب و کار است که میان دو یا چند شخص و به منظور ادغام آورده‌های نقد و غیر نقد آن‌ها و همچنین با هدف کسب سود، تنظیم می‌شود. به این ترتیب، قرارداد شراکت تراکتور نیز یکی از انواع قرارداد مشارکت است که به واسطه توافق میان دو یا چند شریک تنظیم می‌شود. این توافق نامه با هدف ادغام آورده شرکا و تقسیم سود و زیان حاصل از آن تنظیم خواهد شد.

تنظیم این توافق نامه، مزایای مالی و غیر مالی زیادی را برای شرکا به دنبال دارد. شرکا به واسطه این قرارداد شراکت ، سرمایه و کار خود را به منظور کسب سود و درآمد با یکدیگر ادغام می‌‌کنند. این توافق نامه مطابق با اصل آزادی قراردادها و باب مشارکت قانون مدنی تنظیم می‌شود اما به صورت کلی می‌توان گفت که شرایط اجرای آن به واسطه توافق میان شرکا تعیین خواهد شد. این قرارداد سندی معتبر است که توافق میان شرکا را به اثبات می‌رساند و به همین دلیل، تنظیم و نگارش دقیق و همه جانبه آن اهمیت زیادی دارد.

شراکت کاری یا معامله خرید و فروش؟!

در ابتدا لازم است به این مساله نیز اشاره کنیم که در مواردی منظور از قرارداد شراکت تراکتور ، شرایطی است که دو یا چند شخص با روی هم گذاشتن سرمایه نقدی خود، به خرید یک تراکتور اقدام می‌کنند. در اینجا باید توضیح دهیم که عنوان قرارداد مشارکت در چنین توافقاتی چندان مناسب نیست و بهتر است که این روابط با عنوان قرارداد خرید تراکتور نامیده شوند زیرا تنها به واسطه امضای قرارداد خرید و فروش (قولنامه ماشین سنگین)، انتقال مالکیت صورت می‌گیرد. بنابراین، اگر تمایل دارید که با همکاری یکدیگر یک تراکتور خریداری کنید و در مالکیت آن سهم داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله مربوط به خرید و فروش تراکتور را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید.

در ادامه این مقاله قصد داریم که شرایط و ضوابط قانونی قراردادی که برای شراکت کاری تنظیم می‌شود و نحوه نگارش آن را بررسی کنیم.

قرارداد شراکت تراکتور برای چه اشخاصی مناسب است؟

نمونه قرارداد مشارکت تراکتور ، یکی از انواع قراردادهای شراکت کاری است. در این نوع از توافق نامه شراکت، دو یا چند شخص متعهد می‌شوند که یک فعالیت کاری مشترک را برای مدت زمان معینی با همکاری یکدیگر انجام بدهند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که این توافق نامه با هدف ادغام سرمایه و کار شرکا تنظیم می‌شود. بنابراین، این توافق نامه برای اشخاصی مناسب است که در زمینه کار با تراکتور، قصد همکاری با یکدیگر را دارند. برای مثال، یکی از شرکا تراکتور را خریداری می‌کند و شریک دیگر نیز بر روی آن کار خواهد کرد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که اشخاص حقوقی نیز می‌توانند به عنوان شریک در این توافق نامه داخل شوند.

منظور از طرفین قرارداد شراکت تراکتور چه اشخاصی است؟

این توافق نامه به وسیله توافق و اراده دو یا چند شریک تحقق پیدا می‌کند که قصد ادغام کار و سرمایه خودشان را دارند. بنابراین این توافق نامه زمانی تحقق پیدا می‌کند که همه شرکا رضایت و اراده خود مبنی بر امضای آن را اعلام کرده باشند. به همین دلیل، این قرارداد در صورتی معتبر است که مشخصات و اطلاعات مربوط به تمام شرکا در آن نوشته شده باشد. همچنین ، لازم است که مفاد این توافق نامه به تایید و امضای تمام شرکا برسد.

امضای این توافق نامه، یک عمل حقوقی محسوب می‌شود. شرکا در هنگام امضا این توافق نامه باید از شرایط لازم برای انجام اعمال حقوقی برخوردار باشند. بلوغ، عقل و رشد از جمله شرایط لازم برای انجام اعمال حقوقی هستند. بنابراین، شرکا در هنگام تنظیم این توافق نامه باید عاقل، بالغ و رشید باشند. همچنین، امضای این قرارداد نوعی تصرف مالی محسوب می‌شود. اشخاص ورشکسته نیز از انجام تصرفات مالی ممنوع هستند. به همین دلیل، اشخاص ورشکسته نمی‌توانند به عنوان شریک در این توافق نامه داخل شوند و از شرایط لازم برای امضای آن نیز برخوردار نیستند.

موضوع و مدت قرارداد شراکت تراکتور چگونه تعیین می‌شود؟

موضوع قرارداد شراکت تراکتور در واقع همان وظایف و تکالیفی است که به واسطه امضای آن بر عهده هر یک از شرکا گذاشته می‌شود. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که موضوع این توافق نامه، شرح وظایف طرفین آن را مشخص می‌کند. تعیین و شرح دقیق موضوع نمونه قرارداد مشارکت تراکتور ، اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا عدم تعیین دقیق آن می‌تواند باعث بروز اختلاف و درگیری میان شرکا شود.

مدت این توافق نامه نیز بازه زمانی محدود و مشخصی است که برای انجام فعالیت کاری مشترک بر روی تراکتور و تقسیم سود و زیان حاصل از آن در نظر گرفته می‌شود. مدت این توافق نامه با توافق میان شرکا تعیین خواهد شد. پایان مدت این توافق نامه باعث خاتمه همکاری میان شرکا و منتفی شدن تعهدات و مسئولیت‌های قراردادی آن‌ها می‌شود.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که مدت قراردادهایی که برای مشارکت کاری تنظیم می‌شوند، قابل تمدید است. بنابراین شرکا با توافق یکدیگر می‌توانند مدت این قرارداد را تمدید کنند. بهتر است که یکی از ماده‌های توافق نامه‌ای که میان شرکا تنظیم شده است به تعیین مدت و شرایط تمدید آن اختصاص پیدا کند.

نحوه محاسبه و برآورد آورده شرکا در قرارداد شراکت تراکتور

در اصطلاح به آورده شرکا، سهم الشرکه می‌گویند. سهم الشرکه شرکا می‌تواند سرمایه مورد نیاز برای خریداری تراکتور؛ کسب مجوز برای کار کردن بر روی تراکتور؛ مهارت رانندگی با تراکتور و دیگر موارد باشد. میزان سهم الشرکه هر یک از شرکا به توافق میان آن‌ها بستگی دارد. در هنگام تنظیم این قرارداد باید سهم الشرکه هر یک از شرکا به صورت دقیق تعیین شود. همچنین در زمان امضای این قرارداد باید تمام شرکا سهم الشرکه خود را تامین کرده باشند.

سهم در قرارداد شراکت تراکتور چگونه محاسبه می‌شود؟

تعداد کل سهام در قرارداد شراکت تراکتور ، 100 عدد است که میان شرکا تقسیم می‌شود. نحوه تقسیم سهم میان شرکا و جزئیات آن، براساس توافق میان شرکا تعیین می‌شود. تعیین دقیق جزئیات مربوط به تقسیم سهم میان شرکا اهمیت زیادی دارد زیرا در قرارداد مشارکت، تعداد سهم هر شریک در واقع مبنای تقسیم سود و زیانی است که به آن شریک تعلق می‌گیرد.

تعهدات شرکا در قرارداد شراکت تراکتور

همانطور که در قسمت‌های قبلی این مقاله نیز توضیح دادیم، شرایط اجرای این قرارداد به واسطه توافق میان شرکا تعیین می‌شود. بنابراین، منظور از تعهدات در واقع همان شرایطی است که شرکا درباره اجرای آن‌ها با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. لازم به ذکر است که نمونه قرارداد مشارکت تراکتور یک سند لازم اجرا به حساب آمده و اجرای تمام شرایط و تعهدات مقرر در آن نیز الزامی است. به همین دلیل تمام شرکا باید به تعهدات مقرر در این توافق نامه عمل کنند. هر شریکی که از اجرای تعهدات خود تخلف کند، مسئولیت خسارتی که از این بابت به سایر شرکا وارد شده است را به عهده دارد.

همچنین شرکا در هنگام تنظیم این قرارداد می‌توانند مبلغی را به عنوان وجه التزام تعیین کنند. وجه التزام در واقع، جریمه تخلف از اجرای تعهدات است که مبلغ و شرایط پرداخت آن به واسطه توافق میان شرکا تعیین می‌شود. در این حالت، هر شریکی که از اجرای تعهدات خود خودداری کند، باید مبلغ وجه التزام را به عنوان جریمه بپردازد.

نحوه حل و فصل اختلافات شرکا در این توافق

اگر شرکا با توافق یکدیگر نتوانستند اختلافات خود را حل و فصل کنند، بهتر است که برای حل اختلاف به مراجع قضایی مراجعه کنند. دادگاه عمومی حقوقی و شورای حل اختلاف واقع در محل تنظیم مشارکت نامه یا محل اقامت خوانده ، برای رسیدگی به اختلافات حقوقی میان شرکا صلاحیت دارند.

نکته: خوانده به شخصی گفته می‌شود که در شورای حل اختلاف یا دادگاه عمومی حقوقی بر علیه او طرح دعوا شده است. در اینجا، خوانده می‌تواند هر یک از شرکا باشد.

همچین شرکا در هنگام تنظیم قرارداد شراکت تراکتور می‌توانند یک یا دو داور مرضی الطرفین را به عنوان مرجع حل اختلاف در نظر بگیرند. در این حالت، شرکا برای حل و فصل اختلافات حقوقی خود باید به داور یا داوران مرضی الطرفین مراجعه کنند.

اهمیت تنظیم و نگارش این توافق نامه

تنظیم دقیق قرارداد شراکت، بسیار حائز اهمیت است زیرا عدم تنظیم دقیق و همه جانبه آن، باعث بروز اختلاف میان شرکا می‌شود. توصیه می‌کنیم که تنظیم این قرارداد را به افرادی بسپارید که با قواعد مشارکت مدنی آشنایی کامل دارند. برای تنظیم اختصاصی این قرارداد می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی استفاده کنید.

برای آشنایی با شرایط و ضوابط مربوط به تنظیم و اجرای قراردادهای مشارکت نیز می‌توانید با وکلای ما در بخش مشاوره حقوقی تلفنی در تماس باشید.

قرارداد فروش تراکتور (نقدی)

یک نمونه قرارداد با کیفیت برای خرید و فروش تراکتور برای شما در نظر گرفته شده است. برای دانلود، کافیست روی تصویر بزنید.

نمونه قرارداد فروش تراکتور
دانلود نمونه قرارداد فروش تراکتور

قرارداد شراکت خودرو

برای شروع همکاری در خصوص انجام کار شراکتی با یک خودور، می‌توانید از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد شراکت خودرو
دانلود نمونه قرارداد شراکت خودرو
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات