نمونه قرارداد خرید و فروش تراکتور ؛ یک قرارداد کاربردی در بخش کشاورزی!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1401/12/24
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید تراکتور

قرارداد خرید تراکتور یکی از انواع مهم قرارداد خرید کالا است. تراکتور یکی از ماشین آلات کشاورزی است. بیشترین استفاده از تراکتور در همه دنیا برای کشاورزی است. از تراکتور برای درو کردن، بذر افشانی، نرم کردن خاک، یدک کش وسایل زراعی، باربری، تولید نیرو برای پمپ‌های آبیاری زمین‌های کشاورزی، شخم زدن مزارع، سم پاشی و موارد بسیار زیاد دیگری استفاده می‌شود. گاهی با تغییراتی در شکل تراکتور و اضافه کردن تجهیزات، می‌توان از آن علاوه بر یک ماشین کشاورزی به عنوان جرثقیل و ماشین آلات راهسازی استفاده کرد. برای مثال: با اضافه کردن قطعاتی به آن تبدیل به بیل مکانیکی و گاهی با اضافه کردن یک تیغه، به یک ماشین برف روبی تبدیل می‌شود که در فصل زمستان برای برف روبی جاده‌های روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این قابلیت‌های زیاد تراکتور سبب شده است که بسیار مورد توجه قرار بگیرد و کشاورزان بسیاری به فکر خرید این وسیله پرکاربرد و کارآمد در کشاورزی باشند.

استحکام و کاربردهای گوناگون آن باعث شده است که خرید و فروش آن در بین کشاورزان بسیار رایج باشد و خرید و فروش تراکتور دست دوم و کارکرده نیز بسیار زیاد باشد و کشاورزان در بین خود قراردادهای خرید و فروش آن را امضاء کنند.

متن نمونه قرارداد خرید تراکتور

نمونه قرارداد خرید تراکتور در زمان نقل و انتقال مالکیت آن تنظیم می‌شود. در این قرارداد، فروشنده تراکتور خود را در برابر مبلغ معین و مورد توافق دو طرف به خریدار واگذار می‌کند. خریدار نیز متعهد می‌شود مبلغی را که توافق و امضاء شده است به موقع به خریدار پرداخت کند.

قرارداد خرید و فروش تراکتور اگر به صورت دستی نوشته شود و مخالفتی با قانون نداشته باشد، صحیح و دارای اعتبار و مورد حمایت قانون است و دو طرف قرارداد، باید به این قرارداد متعهد باشند.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این نوع قراردادها، حتما مقاله قرارداد فروش ماشین آلات را نیز با زدن روی همین عبارت، مطالعه کنید.

نمونه قرارداد خرید تراکتور از منظر قانون

طبق ماده 1 آیین نامه ایمنی ماشین ها و ادوات کشاورزی ، لازم است کلیه اشخاص برای استفاده از ماشین‌ها و ادوات کشاورزی یادگیری و مهارت داشته باشند.

ماده 2 این قانون می‌گوید: افراد برای رانندگی با تراکتور لازم است گواهینامه ویژه آن را داشته باشند، زیرا بدون داشتن گواهینامه، رانندگی با آن ممنوع است. ولی متاسفانه بسیار دیده می‌شود که افراد با این بهانه که فقط در روستا ومزرعه تردد دارند و به جاده و شهر نمی‌روند، بدون داشتن گواهینامه و بدون مهارت لازم، با تراکتور رانندگی می‌کنند و گاهی باعث خطرات جبران ناپذیری می‌شوند.

مطابق این قانون نکاتی که باید درمورد یک تراکتور وجود داشته باشد و بهتر است در هنگام خرید تراکتور به آن دقت شود، عبارتند از: بوق هشدار دهنده عقب، آینه‌های بغل، چراغ گردان برای استفاده در شب و سایر تجهیزات هشدار دهنده که تراکتور باید این موارد را داشته باشد.

نکات قبل از تنظیم نمونه قرارداد خرید و فروش تراکتور

از آنجا که کار کشاورزی بسیار سخت و پر زحمت است و به توان و نیروی بالایی نیاز دارد، کشاورزان برای اینکه تا حدودی از زحمات و سختی‌های این کار کم کنند، برای خرید ماشین آلات کشاورزی اقدام می‌کنند.

یکی از پر کاربردترین و مهمترین این ماشین آلات، تراکتور است که به دلیل کارآیی زیادی که دارد مورد توجه کشاورزان است. کشاورز برای خرید یک تراکتور باید با افرادی که در این زمینه تخصص دارند مشورت کند، تا یک خرید درست و به صرفه داشته باشد و از هزینه تراشی به دلیل انتخاب اشتباه تراکتور پیشگیری کند. برای خرید یک تراکتور باید با توجه به مساحت زمین و موارد استفاده، تراکتور مناسب همان زمین انتخاب و خریداری شود. برای مثال: برخی کشاورزان فکر می‌کنند که اگر یک تراکتور با بالاترین توان ممکن را خریداری کنند برای آنها بهتر است در صورتی که اگر این توان و قدرت بالای تراکتور بیش از ظرفیت مزرعه کشاورز باشد باعث اتلاف هزینه و انرژی زیادی می‌شود.

بنابراین باید با توجه به نوع استفاده از تراکتور در مزرعه، فاصله ردیف محصولات کشاورزی، قدرت موتور، وزن، نوع موتور و قابلیت استفاده، یک تراکتور مناسب زمین کشاورزی خود خریداری کند. برای نمونه: ابعاد و کارآیی تراکتوری که برای کاشت و حفر سیب زمینی در خاک استفاده می‌شود با تراکتوری که برای مزرعه جو و گندم استفاده می‌شود تفاوت دارد. پس بهتر به این موارد توجه شود.

نمونه قرارداد فروش تراکتور چه نوع قراردادی است؟

نمونه قرارداد فروش تراکتور یک قرارداد بیع (خرید و فروش) است که در آن فروشنده در مقابل دریافت ثمن (مبلغ)، تراکتور خود را به طرف دیگر واگذار می‌کند. قرارداد فروش تراکتور یک قرارداد تملیکی است یعنی مالکیت تراکتور از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود. همچنین این قرارداد یک قرارداد لازم است، یعنی هیچ کدام از طرفین حق برهم زدن آن را ندارند، مگر در موارد محدودی که در قرارداد ذکرشده باشد. نمونه قرارداد فروش تراکتور یک عقد معوض است یعنی هر کدام از فروشنده و خریدار در مقابل مالی که به دیگری می‌دهد مالی به دست می‌آورد، یعنی یک طرف پول خود را می‌دهد و یک طرف تراکتور خود را به طرف مقابل تسلیم می‌کند.

مرجع حل اختلاف

اگر طرفین در قراداد خرید تراکتور با هم توافق کنند که در صورت بروز اختلاف به داور مراجعه کنند، در صورتی که اختلافی بین طرفین قرارداد به وجود آید و این اختلاف با صلح و سازش به نتیجه نرسد، به داور مراجعه می‌کنند. چنانچه طرفین در قرارداد توافق کنند که مرجع حل اختلاف آن‌ها دادگاه باشد یا اگر هیچ توافقی درخصوص مرجع حل اختلاف در قرارداد ذکر نشود، همچنان دادگاه مرجع رسیدگی خواهد بود.

چگونگی انجام نمونه قرارداد خرید و فروش تراکتور توقیف شده در زمین کشاورزی

یک مبحث بسیار مهم در قانون مدنی، مربوط به اموالی است که به زمین کشاورزی تعلق دارند. اگر مالک این وسیله‌ها و مالک مزرعه یک نفر باشند، در این شرایط، این اموال را غیر منقول حکمی می‌دانند. در توضیح باید بگوییم که غیرمنقول یعنی اموالی که جابه جایی آنها ممکن نباشد و یا جابه جا کردن آن‌ها مستلزم خرابی محل شود. توقیف این اموال با شرایط توقیف اموال منقول متفاوت است. اموال منقول نیز به اموالی می‌گویند که حمل آنها از محلی به محل دیگر به راحتی ممکن باشد.

برای مثال توقیف تراکتور مزرعه که متعلق به مالک زمین کشاورزی است و فقط مختص به انجام عملیات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به این صورت است که فقط خرید و فروش آن ممنوع می‌شود ولی این تراکتور همچنان می‌تواند در مزرعه کار کند و مانعی برای آن نیست و فقط زمانی که مالک بخواهد آن تراکتور توقیف شده را بفروشد، باید قبل از هر اقدامی به مرجع صالح مراجعه و از آن رفع توقیف کند و مجوز فروش آن را بگیرد.

نسخه های قرارداد در نمونه قرارداد خرید تراکتور

نسخه‌های قرارداد باید حداقل 2 نسخه باشد که یک نسخه به خریدار و یک نسخه هم به فروشنده داده می‌شود. بهتر است دو نفر شاهد نیز داشته باشد اما بدون حضور شاهد هم مطابق ماده 10 قانون مدنی، این قرارداد معتبر است.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه نوشتن محتوای متن قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست در این خصوص، لازم است که روی عبارت تنظیم قرارداد اختصاصی بزنید و در صفحه‌ای که به آن منتقل می‌شوید، درخواستتان را ثبت کنید.

از طرف دیگر، سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی از دیگر خدماتی است که با حضور در سایت رکلا می‌توانید از آن بهره ببرید.

قرارداد فروش تراکتور (نقدی)

برای معامله تراکتور به صورت نقدی، این قرارداد مناسب شما خواهد بود. با زدن روی تصویر زیر، آن را دریافت کنید.

نمونه قرارداد فروش تراکتور
دانلود نمونه قرارداد فروش تراکتور
منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات