نمونه قرارداد گردشگری ؛ قراردادی معتبر برای ثبت نام در تورهای گردشگری

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/08/09
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد گردشگری

سفر و گشت و گذار، از مهمترین نیازهای انسان‌ها به حساب می‌آید. سفر کردن و گردش در طبیعت و بازدید از اماکن دیدنی، یکی از تفریحاتی است که می‌تواند در روحیه انسان‌ها، بسیار تاثیرگذار باشد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که به صورت گروهی مسافرت کنند. امروزه، استفاده از تورهای گردشگری، امکان سفر گروهی را برای افراد فراهم کرده است. واژه تور در اصطلاح صنعت توریسم و گردشگری ، سفری معنا می‌شود که توسط یک گروه گردشگری ارائه شده باشد. تورهای گردشگری به علت مزایا و تنوع زیادی که دارند، از خدمات مورد علاقه دوست داران سفر و گردش هستند. معمولاً تورهای گردشگری، توسط شرکت‌ها و آژانس‌های مسافرتی ارائه می‌شوند. نمونه قرارداد گردشگری ، قراردادی است که به منظور ثبت نام در تورهای گردشگری تنظیم خواهد شد و طرفین آن نیز، گردشگر و آژانس گردشگری هستند.

گردشگرانی که قصد ثبت نام در تور گردشگری را دارند، پیش از امضای قرارداد باید با مفاد و نحوه اجرای آن آشنایی داشته باشند. در ادامه، مفاد و شرایط اجرای قراردادی که به منظور ثبت نام در تورهای گردشگری تنظیم شده است را بررسی می ‌کنیم.

در راستای موضوع این قرارداد، پیشنهاد می‌کنیم دو مقاله دیگر از مجله حقوقی رکلا با نام‌های « قرارداد تور » و « قرارداد تور خارجی » را نیز مطالعه کنید. این قراردادها در برنامه‌ ریزی‌های سفرهای گردشگری، کاربرد زیادی دارند.

بررسی ماهیت حقوقی و نحوه ایجاد نمونه قرارداد گردشگری

در اصطلاح قانون مدنی به توافق الزام آور میان دو یا چند شخص، قرارداد گفته می‌شود. قرارداد، یک ماهیت حقوقی دو جانبه است، یعنی به واسطه توافق میان حداقل دو شخص تحقق پیدا می‌کند. نمونه قرارداد خدمات گردشگری نیز به واسطه توافق میان گردشگر و آژانس گردشگری تحقق پیدا خواهد کرد. به عبارت دیگر، این قرارداد در صورتی از اعتبار و ماهیت حقوقی برخوردار می‌شود که توسط گردشگر و آژانس مسافرتی امضا شده باشد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که نمونه قرارداد گردشگری از اصل آزادی قراردادها تبعیت می‌کند و به همین دلیل، مفاد و شرایط اجرای آن نیز به واسطه توافق میان گردشگر و آژانس گردشگری تعیین می‌شود.

مفاد نمونه قرارداد ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری

نمونه قرارداد ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری که توسط گردشگر و آژانس مسافرتی امضا شده، در حکم سندی است که توافق میان آن‌ها را به اثبات می‌رساند. به همین خاطر، تنظیم دقیق و همه جانبه این قرارداد، تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از بروز اختلاف و مشاجره میان گردشگر و آژانس مسافرتی دارد. تنظیم دقیق این قرارداد نیز منوط به قید تمام موضوعات مورد توافق طرفین، در آن است. همچنین، اگر آژانس مسافرتی و گردشگر با یکدیگر اختلاف پیدا کردند، با استناد به سند این قرارداد می‌توانند ادعاهای خودشان را به اثبات برسانند. به صورت کلی می‌توان گفت که تنظیم دقیق این قرارداد، مزایای متعددی را برای طرفین آن به همراه دارد. در ادامه، مهمترین مفاد نمونه قرارداد گردشگری را بررسی می‌کنیم.

مشخصات طرفین را چگونه بنویسیم؟

طرفین قرارداد ، گردشگر و آژانس مسافرتی هستند زیرا این نمونه قرارداد تور گردشگری با مسافر به واسطه توافق و امضای آن‌ها تحقق پیدا می‌کند. به همین دلیل، معمولاً اولین بخش این قرارداد را به درج اطلاعات مربوط به طرفین آن اختصاص می‌دهند.

منظور از اطلاعات گردشگر، در واقع همان مشخصات هویتی او مانند نام و نام خانوادگی، ملیت، جنسیت، کد ملی، شماره تلفن، آدرس محل سکونت و اطلاعاتی از این قبیل است.

در خصوص اطلاعات مربوط به آژانس مسافرتی نیز می‌توان به نام، آدرس دفتر، شماره تلفن دفتر آژانس و شماره مجوز آن، اشاره کرد.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که عدم تعیین نام و نام خانوادگی مسافر و مشخص نکردن نام آژانس مسافرتی باعث خواهد شد که این قرارداد از اعتبار قانونی لازم برخوردار نشود.

نحوه تعیین موضوع در نمونه قرارداد تور گردشگری با مسافر

موضوع این قرارداد، در واقع همان خدماتی است که از سوی آژانس مسافرتی به گردشگر ارائه می‌شود. به عبارت دیگر، خدمات و امکاناتی که گردشگر در طول سفر با تور از آن‌ها برخوردار خواهد شد، موضوع این قرارداد را تشکیل می‌دهند. موضوع این قرارداد، یکی از بخش‌های اصلی و مهم آن است زیرا حدود وظایف و مسئولیت‌های آژانس مسافرتی را مشخص می‌کند. به همین دلیل در هنگام امضای فرم قرارداد گردشگری باید موضوع آن به صورت دقیق مشخص شود. لازم به ذکر است که عدم تعیین دقیق موضوع این قرارداد، می‌تواند از دلایل بروز اختلاف میان گردشگر و آژانس مسافرتی باشد.

خدماتی مانند رزرو بلیط، رزرو هتل، سرویس‌های حمل و نقل و پذیرایی از گردشگران و مواردی از این قبیل می‌‌تواند موضوع این قرارداد را تشکیل دهد.

مدت اعتبار فرم قرارداد گردشگری

در ابتدا باید بگوییم، مدت این توافق نامه، یک بازه زمانی محدود و مشخص است که برای ارائه خدمات به گردشگر در نظر گرفته می‌شود. باید به این نکته توجه داشته باشیم که مدت این قرارداد می‌تواند از چند ساعت تا چند هفته باشد. معمولا مدت این قرارداد توسط آژانس مسافرتی تعیین می‌شود و گردشگر نیز به واسطه امضای این قرارداد می‌پذیرد که مطابق با تاریخ مندرج در آن از خدمات تور گردشگری استفاده کند. در هر حال، لازم است که مدت این توافق نامه در زمان تنظیم و امضای آن به صورت دقیق تعیین شود. آژانس گردشگری باید خدمات مربوط به تور گردشگری را مطابق با تاریخ و مدتی که در این توافق نامه مشخص شده است به گردشگر ارائه بدهد.

به پایان رسیدن مدت این توافق نامه باعث انحلال و از بین رفتن ماهیت حقوقی آن می‌شود. وظایف و مسئولیت‌هایی که به واسطه امضای این توافق نامه بر عهده گردشگر و آژانس گردشگری قرار گرفته است نیز بعد از به پایان رسیدن مدت آن ساقط خواهد شد. البته گردشگر و آژانس مسافرتی با توافق یکدیگر می‌توانند مدت این توافق نامه را تمدید کنند.

چگونگی تعیین مبلغ در نمونه قرارداد خدمات گردشگری

مبلغ این توافق نامه، در واقع همان هزینه‌ای است که گردشگر باید به آژانس گردشگری پرداخت کند. در اغلب موارد، هزینه تورهای گردشگری با توجه به مدت این تورها و خدماتی که در آن‌ها ارائه خواهد شد، توسط آژانس گردشگری مشخص می‌شود. گردشگر به واسطه امضای این توافق نامه می‌پذیرد که مبلغ مقرر در آن را بپردازد.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که مبلغ این توافق نامه می‌‍‌تواند به صورت نقد یا اقساط پرداخت شود. تاریخ و شرایط پرداخت مبلغ این توافق نامه نیز توسط آژانس گردشگری تعیین می‌شود. گردشگر باید این مبلغ را مطابق با تاریخ و شرایط مقرر در توافق نامه پرداخت کند.

ممکن است که گردشگر پس از امضای این توافق نامه از شرکت در تور گردشگری منصرف شود. در این حالت، معمولاً آژانس مسافری درصد مشخصی از مبلغی که گردشگر پرداخت کرده است را کسر می‌کند و مابقی آن را به گردشگر پس می‌دهد.

قرارداد مشارکت در گردشگری

قرارداد مشارکت مدنی به قراردادی می‌گویند که در اثر توافق میان دو یا چند شخص تحقق پیدا می‌کند. معمولاً، این قرارداد به منظور راه اندازی یک کسب و کار مشترک تنظیم می‌شود. سود و زیان حاصل از کسب و کار مشترک نیز به نسبت آورده شرکا میان آن‌ها تقسیم خواهد شد.

دو یا چند شریک می‌توانند یک مجموعه گردشگری را به صورت مشارکتی راه اندازی کنند. در این حالت، سود و زیان حاصل از مجموعه گردشگری با توجه به آورده هر یک از شرکا میان آن‌ها تقسیم می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت که قرارداد مشارکت در گردشگری به واسطه توافق میان دو یا چند شریک تحقق پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که شرایط اجرای این قرارداد به واسطه توافق میان شرکا تعیین می‌شود.

خوب است بدانید

قرارداد مشارکت که به منظور راه اندازی مجموعه گردشگری تنظیم شده در صورتی معتبر و قابل استناد است که از شرایط و ضوابط آمره قانونی تبعیت کند. عدم رعایت شرایط و ضوابط آمره در هنگام تنظیم و امضای قرارداد مشارکت باعث باطل شدن آن می‌شود. همچنین آورده شرکا و تمام شرایط و موضوعات مورد توافق آن‌ها باید در قرارداد مشارکت قید شده باشد. عدم تنظیم دقیق و همه جانبه این قرارداد می‌تواند باعث بروز اختلاف میان شرکا شود. به همین دلیل می‌توان گفت که تنظیم قرارداد مشارکت در حوزه تخصص کارشناسان حقوق مدنی است.

گروه حقوقی رکلا با ارائه خدماتی مانند تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی به شرکا امکان می‌دهد که مشارکت نامه مدنظر خودشان را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنند.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات